Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door gkw1969 »

Zo jammer dat de politiek in Lelystad oogkleppen op heeft. Provincie Overijssel zit daar iets makkelijker in, maar die heeft geen zeggenschap tussen Lelystad en Kampen.

al enkele jaren geleden is al bewezen dat op bepaalde trajecten er parallel vervoer geboden moet worden, zeker als het om de NS gaat. Regionale vervoerders kennen dat probleem namelijk niet aangezien dat vervoer vaak geïntegreerd is en je met je busabonnement in de trein kunt en andersom. Maar de NS accepteert dus geen busabonnementen met als gevolg dat je met 2 verschillende abonnementen moet reizen, wat dus weer duurder is.
In Overijssel kennen we wel meer parallel vervoer:167 Ommen-Zwolle, 166 Zwolle-Raalte, 161 Zwolle-Deventer, 160 Deventer-Holten, 9 Enschede-Hengelo, 51 Hengelo-Almelo, 83 Almelo-Vriezenveen, 91 Almelo-Rijssen(trajectdeel).
En waarom rijden deze parallel? Vanwege de tussenlokaties (Heino, Wijhe, Olst, Diepenveen, Bathmen, Zenderen, Aadorp) of vanwege gecentreerde schoollocaties (Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, ROC's, Landstede, Windesheim etc.) of omdat de opdrachtgever dat graag wil i.v.m. aangelegde infrastructuur (Busbaan Westermaat Hengelo, HOV West Enschede)

Daarnaast moet je kijken naar de in- en uitstapcijfers van de tussenliggende haltes en moet je goed kijken naar vervoersstromen. Helaas voor de passagier heeft de provincie Flevoland gemeend zelf te beslissen over de dienstregeling en heeft dit niet over gelaten aan de vervoerder.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Ik heb trouwens vandaag nog geen volvo gezien. Alleen maar vdlletjes

@nintendoc ja inderdaad. Dat is juist het probleem. Er wordt verwacht dat iedereen de trein neemt maar slechts een enkeling doet dat ook echt
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Op de 141 rijden nu alleen nog maar volvo's (en wat Citaro's). Veel Hanzeliner materieel rijdt daar nu. Verder nog geen nieuwe volvo's gezien.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Milco »

De ex-Hanzeliners worden nog omgespoten in Connexxion-kleuren neem ik aan?

En Citaro G 9111 zijn jullie kwijt; die rijdt weer in Almere...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Milco1995 schreef:De ex-Hanzeliners worden nog omgespoten in Connexxion-kleuren neem ik aan?

En Citaro G 9111 zijn jullie kwijt; die rijdt weer in Almere...
Ik denk niet dat die worden omgespoten. Hebben ze met de ex-breng Volvo's ook niet gedaan. Enkel een CXX logo erop, maar aangezien die bij de Hanzeliners er al op zitten, zal er wel niks mee gebeuren.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Alleen het hanzeliner logo is er af gehaald (de tekst hanzeliner)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

NintendoC schreef:Ik was rond 12:30 op station Dronten, en het viel mij toch wel op dat er weinig treinreizigers waren, maar juist heel veel mensen die de bus wilden nemen. Met name de 145 richting lelystad zat flink vol, terwijl er slechts een paar mensen de trein richting Lelystad namen. En opvallend genoeg waren het geen leerlingen, maar gewone forenzen.
Onzinredenatie dit. Lijn 145 doet eerst een rondje Dronten en Swifterbant voordat de bus in Lelystad komt. Tegen die tijd zullen alle reizigers al uitgewisseld zijn. Het feit dat een lijn uiteindelijk naar Lelystad gaat zegt niet dat alle reizigers ook naar Lelystad gaan.

Feit twee: tussen Lelystad en Dronten heb je misschien twee dozijn boerderijen en verder niets, in tegenstelling tot in Overijssel waar het vol ligt met dorpjes en gehuchten. De reiziger is beter af met die trein en mag daar best met zachte dwang naartoe gestuurd worden. Het is echt niet zo dat je een spoorbaan kan neerleggen en je meteen volle treinen trekt, daar moeten mensen wat bij geholpen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door webguy »

Het was anders vanochtend niet rustig in Dronten op het station voor de enige automaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Het was anders vanochtend niet rustig in Dronten op het station voor de enige automaat:
De OVC werkt daar niet?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Kijk, zo gaat het dus ook bijna elke ochtend op Diemen Zuid. Het kaartautomaatbeleid van tegenwoordig trekt echt op niets :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Bee schreef:
NintendoC schreef:Ik was rond 12:30 op station Dronten, en het viel mij toch wel op dat er weinig treinreizigers waren, maar juist heel veel mensen die de bus wilden nemen. Met name de 145 richting lelystad zat flink vol, terwijl er slechts een paar mensen de trein richting Lelystad namen. En opvallend genoeg waren het geen leerlingen, maar gewone forenzen.
Onzinredenatie dit. Lijn 145 doet eerst een rondje Dronten en Swifterbant voordat de bus in Lelystad komt. Tegen die tijd zullen alle reizigers al uitgewisseld zijn. Het feit dat een lijn uiteindelijk naar Lelystad gaat zegt niet dat alle reizigers ook naar Lelystad gaan.

Feit twee: tussen Lelystad en Dronten heb je misschien twee dozijn boerderijen en verder niets, in tegenstelling tot in Overijssel waar het vol ligt met dorpjes en gehuchten. De reiziger is beter af met die trein en mag daar best met zachte dwang naartoe gestuurd worden. Het is echt niet zo dat je een spoorbaan kan neerleggen en je meteen volle treinen trekt, daar moeten mensen wat bij geholpen worden.
Sorry Bee, ook jouw redenering klopt niet. Alleen meerijden laat jou en Nintendoc zien waar die reizigers uitstappen, in Dronten (waar ook de stadsdienst rijdt) Swifterbant of toch naar Lelystad.
En bij feit 2 dan doe doe je of Dronten en Lelystad alleen bestaan uit Stations waar iedereen naast woont. Met het opheffen van de Hanzeliner 330 is er terecht een zachte dwang naar de trein. Maar laat mensen zelf de keuze maken of ze om voor hen geldige reden toch de langzame bus verkiezen. Bijv. omdat ze in Lelystad oost wonen, bijv. omdat ze leerling zijn van het Ichtuscollege en naar Lelystad Haven moeten en dan wordt fiets in Dronten, trein Lelystad-Dronten, bus Lelystad-Lelystad Haven wel erg duur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Als ik de verhalen zo lees heb ik eigenlijk meer het idee dat het niet zozeer bij het busnet gezocht moet worden, maar bij een totale scheefgroei van de onderwijsopbouw in Flevoland. Er gaan dus hordes scholieren van Lelystad naar Dronten en hordes scholieren van Dronten naar Kampen. Volgens mij zouden de scholen eens moeten kijken hoe die leerlingenmigratie opgelost kan worden in plaats van er maar extra bussen bij te gooien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

Pikobo schreef:Maar laat mensen zelf de keuze maken of ze om voor hen geldige reden toch de langzame bus verkiezen
Mag niet van de NS. Hetzelfde zag je in Maarheeze. Hermes moest met alle geweld van de NS lijn 173 gaan verslechteren omdat de NS anders Maarheeze niet zou bedienen. Bus moest dus oprotten, ook al wilde lang niet iedereen van Maarheeze naar Weert of Eindhoven. De bus was al langzamer, maar ook een stuk goedkoper en de NS weet dat de trein gewoon te duur is op die korte afstanden. En de overheid altijd maar roepen dat ze juist marktwerking willen hebben. Laat gewoon allebei een jaar naast en elkaar rijden en je ziet wel wat het rendabelste is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Als ik de verhalen zo lees heb ik eigenlijk meer het idee dat het niet zozeer bij het busnet gezocht moet worden, maar bij een totale scheefgroei van de onderwijsopbouw in Flevoland. Er gaan dus hordes scholieren van Lelystad naar Dronten en hordes scholieren van Dronten naar Kampen. Volgens mij zouden de scholen eens moeten kijken hoe die leerlingenmigratie opgelost kan worden in plaats van er maar extra bussen bij te gooien.
Is er bij gezegd om wat voor soort onderwijs het gaat? Mogelijk heeft Dronten goed middelbaar onderwijs en geen aansluitend onderwijs wat dan weer in Kampen is te vinden. Het is te kort door de bocht om te gaan roepen dat men maar goed gaan rommelen met die scholen. Want alles opschuiven naar Lelystad en Dronten zorgt dan op andere plaatsen weer voor problemen.
"Een touringcar is geen bus"
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Bee schreef:Als ik de verhalen zo lees heb ik eigenlijk meer het idee dat het niet zozeer bij het busnet gezocht moet worden, maar bij een totale scheefgroei van de onderwijsopbouw in Flevoland. Er gaan dus hordes scholieren van Lelystad naar Dronten en hordes scholieren van Dronten naar Kampen. Volgens mij zouden de scholen eens moeten kijken hoe die leerlingenmigratie opgelost kan worden in plaats van er maar extra bussen bij te gooien.
Je hebt hier een punt waar het onderwijs naar zou moeten kijken. Maar er zijn meer groepen reizigers dan alleen de genoemde scholieren. En het vervelende van IJsselmond is dat pas sinds een paar weken duidelijk is dat men niet alleen de Hanzeliner laat vervallen maar ook van de overige busdiensten op het traject vrijwel heel laat. Dit had voor de zomer duidelijk moeten zijn. Alleen al uit oogpunt van behoorlijk bestuur zou men de grootste problemen in ieder geval dit schooljaar moeten oplossen.

Wat de scholieren betreft zit het probleem in Lelystad dat een duidelijk protestants christelijk voortgezet onderwijs ontbreekt waardoor ouders uitwijken naar oa Harderwijk en Dronten. Verder trekt het Gereformeerd voortgezet onderwijs in Zwolle (Greijdanus College) leerlingen tot uit Dronten en Lelystad. Het gaat er nu niet om om hier op deze plaats te regeren wat je van dit soort onderwijs vindt, dat is een ander soort discussie die je op andere plaatsen kan voeren. Feit is dat ouders het er voor hadden (en nog steeds hebben) om kinderen verder weg naar school te sturen en de financiële gevolgen daarvan voor hun eigen rekening namen. Maar nu voor hen onverwacht merken dat de keuze om dit te doen is afgebroken tenzij je veel meer geld wil (en kan) betalen voor een mooie snelle trein. Dit soort ingrijpende wijzigingen voor mensen dien je tijdig van te voren te communiceren en laat de mensen dan de gelegenheid hebben om hierop gepaste maatregelen te nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

Wat die ouders voor onderwijs aan hun kind willen geven moeten ze zelf weten, maar weet wel dat op dit moment gemeenten 90% van de vervoerskosten van kinderen die buiten hun woonplaats onderwijs volgen dragen. Een rebelerende gemeente in Friesland is nu in een rechtzaak verwikkeld om van die kosten af te komen en een uitspraak daarover kan ook gevolgen hebben voor het scholierenvervoer in Flevoland, want ouders zouden dan sowieso alles mogen gaan dokken, dat is sowieso niet op te brengen. De scholen mogen best een beetje gepusht worden om te kijken of een uitwisseling van een aantal lokalen in schoolgebouwen niet tot de mogelijkheden behoort (bijvoorbeeld, een openbare school in Dronten staat wat lokalen af aan een gereformeerde school uit Kampen en andersom), daarmee kan een groot deel van het gesleep vermeden worden, kunnen scholieren later opstaan en later naar bed (en dat doen ze heel erg graag :wink: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Bee schreef:Wat die ouders voor onderwijs aan hun kind willen geven moeten ze zelf weten, maar weet wel dat op dit moment gemeenten 90% van de vervoerskosten van kinderen die buiten hun woonplaats onderwijs volgen dragen. Een rebelerende gemeente in Friesland is nu in een rechtzaak verwikkeld om van die kosten af te komen en een uitspraak daarover kan ook gevolgen hebben voor het scholierenvervoer in Flevoland, want ouders zouden dan sowieso alles mogen gaan dokken, dat is sowieso niet op te brengen. De scholen mogen best een beetje gepusht worden om te kijken of een uitwisseling van een aantal lokalen in schoolgebouwen niet tot de mogelijkheden behoort (bijvoorbeeld, een openbare school in Dronten staat wat lokalen af aan een gereformeerde school uit Kampen en andersom), daarmee kan een groot deel van het gesleep vermeden worden, kunnen scholieren later opstaan en later naar bed (en dat doen ze heel erg graag :wink: )
Bee, dat kostenverhaal geldt niet voor het voortgezet onderwijs. Ik heb jaren de kinderen in een andere plaats op school gehad. Ik mocht zelf voor 100% de reiskosten dragen. De gemeente doet dat niet. Voor speciaal onderwijs en basis onderwijs speelt dit wel. Maar dat is weer geen onderdeel van de IJsselmond discussie.

De scholen mogen mi best wel kijken hoe ze de toekomst kunnen vormgeven op een manier waarbij het leerlingenvervoer beperkt kan worden. Het Greijdanus heeft al dependances in bijv. Meppel waarom niet in Flevoland.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

ik denk dat de gedachtengang die bee heeft ongeveer het zelfde is als het bestuur in flevoland. Maar het ligt inderdaad wel een beetje aan de scholen versprijding. Maar het is zo dat Lelystad 4 middelbare scholen heeft waarvan 2 scholen met een brugklas systeem werken (dus in de eerste word bepaald welk niveau je gaat doen). Dit zijn beide openbare scholen. Dan heb je een groenhorst college en een interconfessionele school. de laatste school is de enige die VWO aanbied. Al deze scholen zitten onder 1 overkoepelende organisatie waardoor bijvoorbeeld leraren worden uitgewisseld enzovoort. In dronten bevinden zich 2 scholen. 1 openbare school en 1 Protestands-christelijke school. Op de laatst genoemde wordt ook VWO en hoogbegaafden onderwijs aangeboden. In Harderwijk bevinden zich enkele praktijkscholen even als in emmeloord. In kampen en zwolle bevinden zich nog Jenaplan scholen (Een beetje basisschool princiepe zonder huiswerk en wisselende groepen enzovoort) en nog een paar special onderwijs scholen. Er is dus veel verspreid aanbod van scholen hier in de polder door de verspreiding van de plaatsen/dorpen. En om nog een beetje keuze te hebben in de school waar je naartoe gaat (zeker als je zoals ik er 6 jaar zit) zijn de leerlingen stromen hier groter dan in andere plaatsen. En om meteen een paar lokalen in andere plaatsen neer te zetten is dan erg onhandig.

Het klinkt misschien allemaal een beetje van "Ik zit ergens anders op school dus moet ik daar heen maar ik wil niet fietsen" maar er zijn velen met het zelfde probleem. Als voorbeeld zat vannochtend de 163 vol met alleen maar scholieren, de 148 zat vol met minstens 2/3 scholieren en er bleven nog zeker 30 mensen achter op het station. En in de 145 zaten ongeveer 25 personen waarvan ongeveer 14 scholieren (8 vanaf lelystad). Het is hier allemaal ietsje anders. Kom anders zelf maar eens kijken vooral s'ochtends tussen 7 en 8. S'middags valt het wel mee omdat de scholieren op versprijde tijden uit zijn (ongeveer tussen half 1 en 5 uur).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door fogeltje »

Oh het gaat dus allemaal om min of meer om voortgezet onderwijs? Dan heeft Bee inderdaad wel een goed punt. Ik dacht dat het om meerdere "soorten" onderwijs ging (basis-, middelbaar- en hoger).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

fogeltje schreef:Oh het gaat dus allemaal om min of meer om voortgezet onderwijs? Dan heeft Bee inderdaad wel een goed punt. Ik dacht dat het om meerdere "soorten" onderwijs ging (basis-, middelbaar- en hoger).
Vooral middelbaar en hoger
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Materieel vandaag rondom Zwolle:
- lijn 70 's ochtends enkele Volvo's rest van de Amba's
- lijn 71 Citaro G (enkele Volvo)
- lijn 74 Volvo/Amba
- lijn 141 Volvo (heb maar 1 hanzeliner met opschrift zien rijden)
- lijn 641 Citaro G en Volvo's
- lijn 171 Volvo/Amba

Ook nog ff wezen kijken in Kampen waar op de stadsdienst nog steeds Amba's dienst doen.
Lijn 11 rond de 20 passagiers, lijn 12 het geweldige aantal 4....

Kan wel concluderen dat Citaro's op lijn 71 behoorlijk r*k zijn.. :(

P.s. volgens chauffeur van Connexxion gaat er nog een evaluatie plaats vinden over de nieuwe dienstregeling (zal voornamelijk over de ervaringen in de polder gaan).
Mocht het zo zijn dat er aanpassingen nodig zijn, dan zullen deze ingaan (waarschijnlijk) op 6 januari.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

flipje schreef:Materieel vandaag rondom Zwolle:
- lijn 70 's ochtends enkele Volvo's rest van de Amba's
- lijn 71 Citaro G (enkele Volvo)
- lijn 74 Volvo/Amba
- lijn 141 Volvo (heb maar 1 hanzeliner met opschrift zien rijden)
- lijn 641 Citaro G en Volvo's
- lijn 171 Volvo/Amba

Ook nog ff wezen kijken in Kampen waar op de stadsdienst nog steeds Amba's dienst doen.
Lijn 11 rond de 20 passagiers, lijn 12 het geweldige aantal 4....

Kan wel concluderen dat Citaro's op lijn 71 behoorlijk r*k zijn.. :(

P.s. volgens chauffeur van Connexxion gaat er nog een evaluatie plaats vinden over de nieuwe dienstregeling (zal voornamelijk over de ervaringen in de polder gaan).
Mocht het zo zijn dat er aanpassingen nodig zijn, dan zullen deze ingaan (waarschijnlijk) op 6 januari.
Op de stadsdienst Kampen had ik net als jou een zelfde ervaring. Bij mij was lijn 12 iets drukker (10 man), maar iedereen was er halverwege al uit. We kwamen op station Zuid met 3 man aan. Niet zo gek natuurlijk, want lijn 12 bedient nog meer één kleine wijk, en de rest heeft lijn 11 helemaal overgenomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

fogeltje schreef:
Pikobo schreef:Maar laat mensen zelf de keuze maken of ze om voor hen geldige reden toch de langzame bus verkiezen
Mag niet van de NS. Hetzelfde zag je in Maarheeze. Hermes moest met alle geweld van de NS lijn 173 gaan verslechteren omdat de NS anders Maarheeze niet zou bedienen. Bus moest dus oprotten, ook al wilde lang niet iedereen van Maarheeze naar Weert of Eindhoven. De bus was al langzamer, maar ook een stuk goedkoper en de NS weet dat de trein gewoon te duur is op die korte afstanden. En de overheid altijd maar roepen dat ze juist marktwerking willen hebben. Laat gewoon allebei een jaar naast en elkaar rijden en je ziet wel wat het rendabelste is.
De NS heeft gewoon minimumnormen voor de bediening van stations: Ze moeten minimaal 1000 reizigers per werkdag aantrekken anders wordt een station niet rendabel geacht. Veel overheden kiezen er daarom zelf voor om in hun concessievoorwaarden parallelliteit te schrappen, dit is o.m ook ingegeven door het succes wat Syntus in de Achterhoek heeft laten zien: Synergie Tussen trein en bus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door MdJ »

flipje schreef:Materieel vandaag rondom Zwolle:
- lijn 70 's ochtends enkele Volvo's rest van de Amba's
- lijn 71 Citaro G (enkele Volvo)
- lijn 74 Volvo/Amba
- lijn 141 Volvo (heb maar 1 hanzeliner met opschrift zien rijden)
- lijn 641 Citaro G en Volvo's
- lijn 171 Volvo/Amba
Ik heb de 641 met een volle(!) citaro uit Emmeloord zien vertrekken, inclusief de bus ervoor (volle citaro) en erna (volle volvo). Ook de 71 vertrok met staanplaatsen uit Emmeloord.

Lijn 345 gaat niet zoals het moet: Arriva rijdt daar met 2x intergo (7171 en nog een) en 2 TCR-integro's, de 77 en 78. In de 77 deed het bestemmingsdisplay het niet (lijnnummer wel) en ook geen werkende cico's.
De 78 stond langs de A6 als gevolg van een defecte brandstofmeter.

De citaro's uit Leeuwarden zijn naar Ijsselmond gegaan. de 9165 stond klaar op bovengenoemde lijn 71, de 9167 op de bovengenoemde 641.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Vannochtend hebben wij 40 mensen moeten laten staan omdat de bus vol zat. Dit was de 145 Lls - Dron
Gisteren was dit ook al het geval. En dit is nu met bijna alle lijnen zo. Dat klopt volgens mij niet helemaal?
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten