Stootblok in het struikgewas

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stootblok in het struikgewas

Bericht door Daniel »

Stootblok in het struikgewas

Jan Mark ten Hove en Johannes Visscher

Een overwoekerd stuk rails, een spoorbruggetje midden in een bos, roestige overblijfselen van een treinverbinding dwars over de heide. Nijmegenaar Henk Kuiper (38) speurt naar restanten van afgestoten spoor. „Ik geniet van de littekens van ons industrieel erfgoed.”

„Hier zie je een oud stootblok”, zegt Henk Kuiper. Achter het beeldscherm stuurt hij met de muis de cursor over een foto van een struikgewas, met daarin nauwelijks zichtbaar een ijzeren frame. „Onder dit oerwoud bevindt zich een stootjuk”, tekent een bezoeker van de website van Kuiper aan. De Nijmegenaar, in het dagelijks leven docent lichamelijke opvoeding op een school voor mensen met een beperking, zette de afgelopen jaren tientallen foto’s van oude spoorrestanten op internet.

Kuipers fascinatie voor in onbruik geraakte treinverbindingen ontstond tijdens een vakantie in zijn jonge jaren. Als jochie van zeven jaar liep hij met zijn vader over het voormalige traject Apeldoorn-Hattemerbroek. Een paar jaar later ging hij op speurtocht langs de lijn Hengelo-Boekelo, eveneens vergane glorie.

Hakhout
Veel spoorlijnen legden in de jaren dertig van de vorige eeuw het loodje in verband met de economische recessie. Ook begin jaren zeventig raakten nogal wat lijnen in onbruik, nadat de Nederlandse Spoorwegen besloten veel stukgoederen niet langer met de trein, maar met vrachtwagens te vervoeren.

Voormalige spoorlijnen zijn te herkennen aan afwijkende vormen in het landschap, legt Kuiper uit. „Denk aan rechte bomenrijen, een hobbel in de weg of verhoogde stroken land.”

Kuiper haalt zijn hart op aan het verkennen van oude spoorlijnen. „Laatst liep ik vlak over de Duitse grens over het overwoekerde tracé Wesel-Goch, waar geen rails meer liggen. Tot net na het eind van de Eerste Wereldoorlog was het een druk bereden internationale spoorlijn.”

Andere vergane glorie is de vroegere intercityverbinding Amsterdam-Nijmegen-Keulen. „De overwoekerde lijn loopt met een mooie bocht over de Mookerhei.” Moeiteloos schudt Kuiper de namen van de vroegere stations uit zijn mouw. Tegenwoordig doet de oude spoorlijn dienst als toeristische attractie. Liefhebbers kunnen met een zogeheten fietslorrie het traject volgen.

Voordat Kuiper op sporentocht gaat, duikt hij thuis in de historie van een vroegere lijn. Om de exacte plek van een traject te achterhalen, raadpleegt hij oude spoorkaarten en Google Earth, een programma waarmee van bovenaf op een locatie kan worden ingezoomd.

Sommige spoorrestanten koestert Kuiper. „Tussen Hengelo en Boekelo trof ik midden in het bos een spoorbrug over een beekje. Een ander markant punt in het landschap vormt de lijn Goch-Xanten, waar een paar Duitse plaatsen gespleten worden door een hoge dijk. In een van de dorpen ligt een treinviaduct, dat sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer in gebruik is.”

Bijzonder is eveneens de aanblik van het landschap tussen Bilthoven en Zeist, waar een treinviaduct over de A28 is aangelegd dat nooit is gebruikt. Langs het vroegere traject staan twee oude wagons, omgebouwd tot noodwoningen.

Fototoestel
Niet alleen railverbindingen, ook vroegere stationshuizen kunnen op Kuipers belangstelling rekenen. Zodra hij een voormalige spoorwoning in het vizier krijgt, haalt hij zijn fototoestel tevoorschijn. Zo bezocht hij vorig jaar zomer een voormalig stationshuis in het Brabantse dorp Zeeland. „Dat huisje staat ergens in the middle of nowhere.”

Verschillende spoorhuizen kennen nog opschriften met stationsnamen en de kenmerkende rood-witte Andreaskruizen van de overgangswegen. In een aantal gevallen hebben mensen een stukje oud spoor in de tuin liggen.

Ook voormalige raccordementen, ofwel fabrieksspoorlijnen, zijn onderwerp van Kuipers onderzoek. „Bij Hengelo ligt nog een halve meter spoor dat ergens in een loods verdwijnt. Daar werd vroeger de locomotief gestald.”

Dat het met spoorlijnen beroerd kan aflopen, weet Kuiper maar al te goed. „De vroegere spoorlijn naar Paleis Het Loo in Apeldoorn staat nu vol met hondentoiletten.”

Bron: Reformatorisch Dagblad
Laatst gewijzigd door Dubbele P op vr 24 okt 2008, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel was niet volledig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Dubbele P »

Haha, wat grappig :D Een interview met een collega-spoorzoeker! Henk Kuiper richt zich inderdaad voornamelijk op restanten van spoorlijnen in het landschap, maar ik vind het een beetje vreemd dat men hem interviewt. Zo ontzettend veel verslagen heeft hij nu ook weer niet gemaakt en als je het over spoorzoeken hebt, dan heb je het toch wel over Victor Lansink met Railtrash!

Niettemin leuk dat spoorzoeken ook eens wat aandacht krijgt! Zijn site luidt overigens Oud en verdwenen spoor. Erg vreemd dat daarover geen woord gerept wordt in het hele artikel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Aking »

Ik wou zeggen, volgens mij kent half spoors nederland Railtrash (en de leden van dit forum uiteraard ook dhr P.P.)

Maar betreffende meneer had ik nog nooit van gehoord :roll:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Karl »

Daarom heeft de betreffende meneer ook een krantenartikel nodig om wat bekendheid te krijgen. ;-)

Verder staat er geen website bij omdat de gemiddelde lezer van het Reformatorisch dagblad toch geen internet heeft. :mrgreen:
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door webguy »

En dat is dan weer net zo'n opmerking als een trambestuurder die zegt dat het door alle melkchocola komt dat een tramlijn onveilig is (of zoiets)...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Wubbo »

Je vraagt je dan sowieso af waarom het op de digitale editie van de krant staat, maar dat terzijde ;-)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Daarom heeft de betreffende meneer ook een krantenartikel nodig om wat bekendheid te krijgen. ;-)

Verder staat er geen website bij omdat de gemiddelde lezer van het Reformatorisch dagblad toch geen internet heeft. :mrgreen:
Jawel! En daar zijn ze op voorbereid. Als je morgen hun website bezoekt zie je dit;
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Karl »

webguy schreef:En dat is dan weer net zo'n opmerking als een trambestuurder die zegt dat het door alle melkchocola komt dat een tramlijn onveilig is (of zoiets)...
Natuurlijk is het nogal gecharcheerd, maar ik woon zelf in de Zuid Hollandse bijbelbelt en het is toch wel opvallend dat gereformeerden en internet een combinatie is die minder vaak voorkomt dan een andere overtuiging en internet.
Het is een spectrum.
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Henk »

Even een reactie van de hoofdpersoon in het stuk himself:
Enige tijd geleden werd ik door een journalist van het Reformatorisch Dagblad benaderd met de vraag of hij een stuk mocht schrijven over Spoorzoeken. Daar had ik natuurlijk geen bezwaar tegen. Ik heb hem gewezen op Victor Lansink, in mijn ogen de meest actieve en bekende persoon in Nederland op dit gebied. Omdat alles op redelijk korte termijn geregeld moest worden is het de journalist niet gelukt om met Victor Lansink in contact te komen. Daarom heeft hij het interview met mij gehouden, en hoewel ik niet toonaangevend ben op het gebied van Spoorzoeken weet ik er genoeg van om er een goed stuk van te maken. Geen eigenbelang dus, wat hierboven al geopperd is (weliswaar met emoticon, maar toch), maar een kans om spoorzoeken onder de aandacht te brengen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Stootblok in het struikgewas

Bericht door Dubbele P »

Leuk je ook hier op het forum te zien, Henk! :D Welkom! Je had me via de mail al uitgelegd hoe e.e.a. zat. Toch blijf ik het zeer vreemd vinden dat men weigerde het internetadres te vermelden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten