OVer je OV-Chipkaart #7
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Ik heb net een nieuwe trajectkaart die NS gewoon geleverd heeft met een 'reizen op saldo'-product. Dat is alleen wel Vol Tarief, tja daar heb ik dus niet zo veel aan. Voorlopig gewoon papieren kaartjes kopen dus.
Of ik er ook echt mee kan inchecken bij NS heb ik niet getest. Met mijn vorige kaart kon dat niet.
Of ik er ook echt mee kan inchecken bij NS heb ik niet getest. Met mijn vorige kaart kon dat niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6496
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Je kan geen reizen op saldo aanvragen bij een kaart met daarop een trajectabonnement dus het houdt al snel op dan ;)hauptbahnhof schreef:Maar als ik gewoon ROS activeer op een trajectkaart, dan moet ik er gewoon mee kunnen reizen toch? Alleen zal deze geen rekening houden met de trajecten die op de kaart geladen zijn?
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Nog even terugkomend op over dat buiten je traject rijden, wat ALS het papier verdwijnt...
Stel dat je een maandtrajectkaart Gouda - Utrecht - Driebergen-Zeist hebt, en je moet een keertje naar Veenendaal-De Klomp. Het lijkt mij beetje lastig om op Driebergen -Zeist even te halteren en in te checken voor dat stuk wat na Driebergen komt, aangezien de reguliere treinen naar Klp niet stoppen op Db. In dat geval lijkt me een papieren kaartje (al dan niet met of zonder korting) Driebergen-Zeist - Veenendaal-De Klomp wat handiger, want je wilt tenslotte het stuk van je trajectkaart (Utrecht-Driebergen-Zeist) niet dubbel betalen... Wat willen ze daar nou mee doen?
Het liefst zou je dan bij een verchipt trajectabonnement (ook per maand!) dat het systeem herkent dat je in Gouda bent opgestapt, en dat er tot Driebergen-Zeist niks extra's afgeschreven wordt, en dat pas vanaf daar tot Veenendaal (of Arnhem voor mijn part) geld wordt afgeschreven... Is zoiets al gaande?
Ik geloof dat we maar een keer een 'reiskaartjesalmanak' moeten maken, met daarin de 1001 mogelijke manieren om van A naar B te reizen, met of zonder korting, met of zonder chipkaart, met of zonder abonnementsvormen, en alle mogelijke combinaties en bijzonderheden daartussen in :').
Stel dat je een maandtrajectkaart Gouda - Utrecht - Driebergen-Zeist hebt, en je moet een keertje naar Veenendaal-De Klomp. Het lijkt mij beetje lastig om op Driebergen -Zeist even te halteren en in te checken voor dat stuk wat na Driebergen komt, aangezien de reguliere treinen naar Klp niet stoppen op Db. In dat geval lijkt me een papieren kaartje (al dan niet met of zonder korting) Driebergen-Zeist - Veenendaal-De Klomp wat handiger, want je wilt tenslotte het stuk van je trajectkaart (Utrecht-Driebergen-Zeist) niet dubbel betalen... Wat willen ze daar nou mee doen?
Het liefst zou je dan bij een verchipt trajectabonnement (ook per maand!) dat het systeem herkent dat je in Gouda bent opgestapt, en dat er tot Driebergen-Zeist niks extra's afgeschreven wordt, en dat pas vanaf daar tot Veenendaal (of Arnhem voor mijn part) geld wordt afgeschreven... Is zoiets al gaande?
Ik geloof dat we maar een keer een 'reiskaartjesalmanak' moeten maken, met daarin de 1001 mogelijke manieren om van A naar B te reizen, met of zonder korting, met of zonder chipkaart, met of zonder abonnementsvormen, en alle mogelijke combinaties en bijzonderheden daartussen in :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Inmiddels doen de cico's het weer.KM46 schreef:De cico's op station Oosterflank zijn ook allemaal defect . Op beide perrons staan een mobiele verrijdbare cico.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6496
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
@ Justin: daarom vind ik dat het papieren kaartje voor mensen met een trajectabonnement idealiter ook pas verdwijnt als je traject ook gewoon herkend wordt net zoals nu met bijvoorbeeld de sterabonnementen het geval is.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Maar dat is toch ook zo?
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Nogmaals, de trajectkaarten zijn nog niet verchipt. Voor de hoeveelste keer hebben we nu die discussie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Maar dat wordt toch ook gezegd?
Men is gewoon bang voor/benieuwd naar de oplossing van het probleem.
Men is gewoon bang voor/benieuwd naar de oplossing van het probleem.
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
En al in 2004 ofzo wilde de NS de trajectabonnementen vervangen door een soort van kilometerbundels. Plan is kennelijk niet doorgegaan...
(Een trajectabonnement Amsterdam-Utrecht zou dan een reisrecht voor het equivalent van het aantal kilometers in 5 of 6 dagen betreffend traject afreizen worden).
(Een trajectabonnement Amsterdam-Utrecht zou dan een reisrecht voor het equivalent van het aantal kilometers in 5 of 6 dagen betreffend traject afreizen worden).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Gelukkig maar, dat van die kilometerbundels zou een hele slechte "oplossing" zijn geweest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Als je daar regressiviteit bij zou inbouwen zou het nog best aardig kunnen zijn. Het zou ook geschikt zijn voor mensen die op veel verschillende locaties werken. Die mensen moeten het nu doen met altijd vrij, altijd korting, vol tarief of dal vrij als ze de spits een beetje kunnen mijden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Ja, ik snap best dat het voor die mensen handig zou kunnen zijn. Ik vind het ook helemaal geen slecht idee om nieuwe formules te bedenken naast het bestaande aanbod.
Maar wat hebben reizigers met een vast traject daar aan?
Maar wat hebben reizigers met een vast traject daar aan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
En nu wil ik graag een onderbouwing horen waarom het een slecht plan is. Ik vind het namelijk een goed plan. Je bent er als reiziger toch zelf bij? Als je je limiet (dreigt) te overschrijden dan moet je natuurlijk wel gewoon gewaarschuwd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Mij lijkt het ook een goed plan voor de reiziger: je bent flexibel en koopt voor X euro's Y kilometers en of je daar vijf keer van Amsterdam naar Utrecht gaat of een keer naar Haarlem maakt dan niet uit. Voor de vervoerder lijkt het mij minder interessant, want je weet niet of reiziger A opduikt op traject B of traject C of ineens gek doet en B en dan C gaat doen.
Het is een spectrum.
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Dat weet een vervoerder nu ook niet als een reiziger op saldo reist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Ik zou niet voor km-bundels, maar voor km-paketten kiezen. Deze km-pakketten moeten dan wel overal, bij alle vervoerders over weg èn over spoor geldig zijn in alle richtingen.
Het verschil tussen bundels en paketten is dat een bundel een periodieke verplichting geeft en een pakket niet.
Je kunt bijvoorbeeld vervolgens paketten kopen van 5, 10, 25, 50, 100, 1.000 en 10.000 km. Die paketten kunnen via een degressief prijsstelsel verkocht worden: hoe groter het bestelde pakket, hoe minder het per km kost. Na een tariefswijziging, kun je gewoon eerst je pakket opmaken alvorens je een nieuw pakket gaat aanschaffen. In plaats van saldo, worden er dan km's afgeschreven (afgerond op meters).
Dit werkt dus hetzelfde als de huidige 1- en 2-postzegels van Post NL.
Voorbeeld:
Iemand die fulltime werkt, werkt in een jaar ca. 200 dagen en legt dagelijks een afstand van 20 km af (enkele reis). Deze persoon reist (woon-werkverkeer) op jaarbasis 8.000 km met OV. Hij kan dan acht paketten van 1.000 km á € 0,13* per km (=€ 1.040,00) of één pakket van 10.000 km kopen á € 0,11* per km (= € 1.100,00). Als het pakket op is, ga je automatisch over op reizen op saldo.
* Deze tarieven zijn slechts voorbeelden.
Het verschil tussen bundels en paketten is dat een bundel een periodieke verplichting geeft en een pakket niet.
Je kunt bijvoorbeeld vervolgens paketten kopen van 5, 10, 25, 50, 100, 1.000 en 10.000 km. Die paketten kunnen via een degressief prijsstelsel verkocht worden: hoe groter het bestelde pakket, hoe minder het per km kost. Na een tariefswijziging, kun je gewoon eerst je pakket opmaken alvorens je een nieuw pakket gaat aanschaffen. In plaats van saldo, worden er dan km's afgeschreven (afgerond op meters).
Dit werkt dus hetzelfde als de huidige 1- en 2-postzegels van Post NL.
Voorbeeld:
Iemand die fulltime werkt, werkt in een jaar ca. 200 dagen en legt dagelijks een afstand van 20 km af (enkele reis). Deze persoon reist (woon-werkverkeer) op jaarbasis 8.000 km met OV. Hij kan dan acht paketten van 1.000 km á € 0,13* per km (=€ 1.040,00) of één pakket van 10.000 km kopen á € 0,11* per km (= € 1.100,00). Als het pakket op is, ga je automatisch over op reizen op saldo.
* Deze tarieven zijn slechts voorbeelden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Het is in ieder geval een slecht plan als je toevallig vaker dan 5x in een week hetzelfde traject reist. Met de huidige formules kun je zo vaak als je wilt op en neer reizen, bij het systeem van de kilometerbundels is het eerder een soort prepaid reizen-op-saldo met prijzen vergelijkbaar als voor een trajectkaart...Vinny schreef:En nu wil ik graag een onderbouwing horen waarom het een slecht plan is. Ik vind het namelijk een goed plan. Je bent er als reiziger toch zelf bij? Als je je limiet (dreigt) te overschrijden dan moet je natuurlijk wel gewoon gewaarschuwd worden.
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
En wat is het verschil tussen dat en bundels?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Dat is nu net mijn punt, dat is ongeveer de opzet. Als je precies 5x keer op en neer reist op het vaste traject komt dat dan uit maar als je een paar keer vaker reist ga je 'buiten je bundel' reizen en betaal je meer. Dat is nu niet zo met een trajectkaart.
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Zoals ik al eens een keer geforumd heb, voor scholieren en studenten is het nodig om een minder commercieel tarief te hanteren, voor de gewone forens heb ik er geen moeite mee dat ze 40 euro extra kwijt zijn per maand om ook in de weekends gratis te reizen. Per slot van rekening zijn abonnementshouders de duurste reizigers voor de vervoerder, omdat ze typisch reizen in de maatgevende ochtendspits en dus al het materieel voor hen wordt aangeschaft. Daarnaast wordt een OV abonnement meestal door de werkgever vergoedt, en anders is het aftrekbaar van de belastingen. Kortom: het is logischer om hier wat te doen aan de tarifering dan om te knoeien met tariefkilometers :YGeert schreef:Het is in ieder geval een slecht plan als je toevallig vaker dan 5x in een week hetzelfde traject reist. Met de huidige formules kun je zo vaak als je wilt op en neer reizen, bij het systeem van de kilometerbundels is het eerder een soort prepaid reizen-op-saldo met prijzen vergelijkbaar als voor een trajectkaart...Vinny schreef:En nu wil ik graag een onderbouwing horen waarom het een slecht plan is. Ik vind het namelijk een goed plan. Je bent er als reiziger toch zelf bij? Als je je limiet (dreigt) te overschrijden dan moet je natuurlijk wel gewoon gewaarschuwd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
En dan vraag ik mij af... Hoeveel mensen reizen structureel 6x in de week op en neer? En waarom zou een iets grotere bundel daar geen goede optie voor zijn? Een bundel kan ook stimuleren om minder te reizen en bijvoorbeeld een dagje meer thuis te werken.Geert schreef:Dat is nu net mijn punt, dat is ongeveer de opzet. Als je precies 5x keer op en neer reist op het vaste traject komt dat dan uit maar als je een paar keer vaker reist ga je 'buiten je bundel' reizen en betaal je meer. Dat is nu niet zo met een trajectkaart.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Nou ja, je abonnement wordt wel minder waard (kosten vs. aantal treinritjes). Ik denk dat er zat mensen zijn die een trajectkaart hebben voor 't werk en die kaart zaterdag gebruiken om te winkelen. In die zin vond ik de km-bundel een minderwaardig alternatief t.o.v. de huidige trajectkaarten.
Vrijheid in het af te leggen traject is dan wel weer mooi bij kilometerbundels, maar daar kun je je dan ook afvragen of er veel mensen van profiteren. De meeste forensen hebben toch een vaste werkplek en niet iedere dag een andere.
Vrijheid in het af te leggen traject is dan wel weer mooi bij kilometerbundels, maar daar kun je je dan ook afvragen of er veel mensen van profiteren. De meeste forensen hebben toch een vaste werkplek en niet iedere dag een andere.
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Wacht even, ik reageerde op die antichipkaartmaffioso.Geert schreef:Dat is nu net mijn punt, dat is ongeveer de opzet. Als je precies 5x keer op en neer reist op het vaste traject komt dat dan uit maar als je een paar keer vaker reist ga je 'buiten je bundel' reizen en betaal je meer. Dat is nu niet zo met een trajectkaart.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Check, gebruik m´n trajectkaart geregeld in het weekend en dat heeft amper met de hobby te maken. Voor familiebezoek enzo kom ik bv. ook over m´n abonnementstraject.Geert schreef:Nou ja, je abonnement wordt wel minder waard (kosten vs. aantal treinritjes). Ik denk dat er zat mensen zijn die een trajectkaart hebben voor 't werk en die kaart zaterdag gebruiken om te winkelen.
Daarnaast is de vrijheid om voor een vaste prijs zonder beperking te kunnen reizen ook de moeite. Zo maakt het bv. niet uit als ik tussen het werk door even heen en weer naar Amersfoort moet voor een afspraak terwijl je daar met kilometerbundels wel extra voor zou betalen. De vrijheid in waar ik heen reis heeft voor mij geenenkele waarde omdat ik toch steeds hetzelfde woon-werktraject heb.
Moet je dat wel kunnen, d´r zijn nog genoeg beroepen waarbij dat geen optie is. Niet iedereen werkt op kantoor heKlaasje schreef:Een bundel kan ook stimuleren om minder te reizen en bijvoorbeeld een dagje meer thuis te werken.
De tijd dat die aftrekbaarheid de reiskosten dekt is al heel lang voorbij. Toevallig net naar de belastingaangifte gekeken en dan is het iets van 900 euro/jaar wat aftrekbaar zou zijn voor mijn reisafstand terwijl ik aan abonnementen al zo´n 1600 euro/jaar kwijt ben. Nou heb ik het geluk dat m´n werkgever een behoorlijk goede reiskostenvergoeding geeft maar dat is eerder een uitzondering dan de regel.Vinny schreef:Daarnaast wordt een OV abonnement meestal door de werkgever vergoedt, en anders is het aftrekbaar van de belastingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #7
Ik vind het een slecht plan juist omdat het niet trajectgebonden is.Vinny schreef:En nu wil ik graag een onderbouwing horen waarom het een slecht plan is. Ik vind het namelijk een goed plan. Je bent er als reiziger toch zelf bij? Als je je limiet (dreigt) te overschrijden dan moet je natuurlijk wel gewoon gewaarschuwd worden.
Ik heb nu een trajectkaart voor een afstand van 33 km. Volgens het plan zoals jij het omschrijft zou ik die in moeten ruilen voor een bundel van 396 km per week (= 6 keer heen-en-weer). Dat werkt prima zolang ik die kaart alléén gebruik voor mijn woon-werkverkeer. Maar wat als ik in mijn vrije tijd een dagje naar Groningen ga? Dan jaag ik in één klap bijna die hele bundel er doorheen. Moet ik dan de rest van de week op vol tarief naar m'n werk reizen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten