OVer je OV-Chipkaart #8

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door VIRM »

@Fles: de OV-chipkaartklantenservice is duidelijk op werkbezoek bij NS Klantenservice geweest. Die houden ook van standaard sjablonen in e-mails plakken die de vraag helemaal niet beantwoorden. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Af en toe lijkt wel alsof die mails automatisch worden beantwoord. Door een soort van Eva van de NS.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Edwin »

Op Rotterdam Alexander zijn ze sinds kort ook poortjes aan het plaatsen tussen de roltrap en de perrons. Hoop dat daar genoeg ruimte nog is bij drukte zoals tijdens de spits.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door VIRM »

Edwin schreef:Op Rotterdam Alexander zijn ze sinds kort ook poortjes aan het plaatsen tussen de roltrap en de perrons. Hoop dat daar genoeg ruimte nog is bij drukte zoals tijdens de spits.
Je bedoelt dus bovenaan de roltrap?
Ik was daar afgelopen zomer, en volgensmij heb je daar inderdaad niet zo heel veel plek. je zou er... 3 kunnen plaatsen ofzo?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Suus »

Ik snap de tariefberekening van de NS niet (meer).

Het lukte mij thuis niet om de werken en ik had toch het nodige te doen, dus had ik rond 13:00 de t147 richting het oosten genomen en na ongeveer zeven kwartier in Almelo uitgestapt om even pauze te nemen. Daarvoor was ik 11,80 kwijt (40% korting reizen op saldo). Om 15:14 nam ik in Almelo vervolgens de t146 terug naar Amsterdam. Eenmaal in Amsterdam checkte ik opnieuw uit en was ik slechts 3,00 kwijt voor de reis. Ik heb dus een retourtje Almelo kunnen doen voor 14,80 in plaats van 23,60. Mij hoor je daarover niet klagen maar ik snap niet waarom er op de terugweg slechts 3,00 werd aangeslagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Tochjo »

Je reis van 2 x 141 tariefeenheden is beschouwd als één reis van 282 tariefeenheden. Daarvoor geldt een tarief van € 14,80.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Reiziger Delft »

Als je binnen 35 minuten na het uitchecken opnieuw incheckt bij NS telt hij verder waar je je reis geëindigd bent. Ook telt hij door tot maximum tarief: 14,80 Euro bij 40% korting.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Vinny »

Dat heeft de NS onlangs ingevoerd na een hoogoplopend meningsverschil met de minister. Viakaartjes zijn nu niet meer buitenproportioneel duur. Er is zelfs een potje geld beschikbaar voor de inkomstenderving. Er blijft nog maar één punt over en dat is het doorlopen van de degressiviteit op het netwerk van de regionale vervoerders. Als dat wordt opgelost zijn de chipkaarttarieven gelijk aan die van het papieren kaartje waarmee de spoorsector voldoet aan de door de minister gestelde norm van tariefneutraliteit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is volgens iedereen wel zo, Vinny. Maar ik heb het gevoel dat de minister wel zo'n beetje ervan uit gaat dat het dubbele opstaptarief-probleem is opgelost. Of heb ik het mis?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Viakaartjes zijn nu niet meer buitenproportioneel duur.
Geldt dat eigenlijk ook voor de papieren via-kaartjes nu dan, of worden de reizigers die nog niet met de OVC kunnen reizen nu gewoon nog even afgezet?

De reisplanner kan er in ieder geval duidelijk nog niet mee overweg: een enkele reis Amersfoort - Utrecht met 40% korting kost bv. € 2,50 volgens de planner, terwijl een enkele reis Amersfoort - Utrecht via Bilthoven met 40% korting € 2,90 zou kosten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:
Edwin schreef:Op Rotterdam Alexander zijn ze sinds kort ook poortjes aan het plaatsen tussen de roltrap en de perrons. Hoop dat daar genoeg ruimte nog is bij drukte zoals tijdens de spits.
Je bedoelt dus bovenaan de roltrap?
Ik was daar afgelopen zomer, en volgensmij heb je daar inderdaad niet zo heel veel plek. je zou er... 3 kunnen plaatsen ofzo?
De ingang van spoor 2 (richting Rotterdam Centraal) is afgelopen tijd verbreed.

En het zou in dit geval handig zijn als je de poortjes maar vanuit een kant kan benaderen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:
Vinny schreef:Viakaartjes zijn nu niet meer buitenproportioneel duur.
Geldt dat eigenlijk ook voor de papieren via-kaartjes nu dan, of worden de reizigers die nog niet met de OVC kunnen reizen nu gewoon nog even afgezet?

De reisplanner kan er in ieder geval duidelijk nog niet mee overweg: een enkele reis Amersfoort - Utrecht met 40% korting kost bv. € 2,50 volgens de planner, terwijl een enkele reis Amersfoort - Utrecht via Bilthoven met 40% korting € 2,90 zou kosten.
Ze hebben de hobby'isten duidelijk op het oog om te ontzien. Als een normale reiziger een via kaartje koopt dan is dat vaak omdat de reiziger op het via station langer dan 35 minuten aanwezig is. Voor een vergadering, een afspraak of desnoods een hapje eten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Daniel »

Voor een tussenstop heb je, bij de papieren kaartjes althans, nu juist geen via-kaartjes nodig he :wink: Het lijkt me eerder dat een normale reiziger een via-kaartje koopt als hij bv. in Gouda woont en eerst een afspraak in Den Haag heeft en daarna in Rotterdam. Met een normaal kaartje Gouda - Rotterdam zou je immers niet via Den Haag mogen reizen.
Dat blijft met de OVC echter duurder omdat het doorgaande tarief in zo'n geval niet gerekend wordt (onderbreking > 35 minuten)

Met m'n vraag doelde ik juist op de gevallen waarbij je wel direct doorreist en dus tussendoor moet uit- en inchecken of een via-kaartje moet kopen. Vraag is alleen voor welke reizigers dat dan werkelijk een voordeel biedt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Ruben »

Gisteravond ging er opeens geld van mijn OV-chipkaart af, mijn Randstad Noord Zone-abonnement werd geblokkeerd. Ik langs GVB bij CS, in het systeem stond mijn abonnement gewoon nog op actief. Moest ik naar de afdeling P&O van mijn werk. Daar bellen met GVB. Verwezen ze me door naar de OV-chipkaart klantenservice, want het zou komen door een fout in automatisch opladen. Daar wisten ze weer niks, en ik moest weer naar GVB bellen. Grrr. Na 5 minuten uitzoekwerk bij GVB bleek ik geblacklist. Doen ze normaal als je bij je werk uit dienst gaat, maar was nu zomaar onterecht gebeurd. Hop weer naar CS om het erop te laten zetten en kon weer reizen. Positieve van het verhaal was dat ik vrijkaartjes kreeg van GVB om heen en weer te reizen naar mijn werk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Marc »

Nu de gratis dalurenkorting is opgeheven lopen m'n kosten voor het reizen per bus in Maastricht wel erg op. Eerst betaalde ik voor m'n rit van het station tot thuis 1,20 of 1,25 (afhankelijk van de bus die ik neem), tegenwoordig is dat 1,57 of 1,64.
Ik vertik het om 17,50 per jaar te gaan betalen voor het "Dal Voordeel Limburg"-product. Ik betaal nu al voor mijn 40 procent korting (voordeeluren-abonnement) en ga niet dubbel betalen. Eens kijken wat ik voor een reactie terugkrijg van onze vrienden bij Veolia...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

Dus eigenlijk eis jij dat de korting die je kreeg gratis zou zijn? Daar heb je totaal geen recht op ofzo en anderen in anderen regio's waar geen kortingsproduct bestaat betalen ook veel... :roll:
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Marc »

Ik wil er wel voor betalen, maar alléén voor de bus en niet voor trein én bus. Voor de 40 procent korting in de trein heb ik al betaald. Als je naar de bakker gaat dan betaal je ook geen twee keer voor je brood...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door hauptbahnhof »

Maar VDU was en is alleen voor de trein. Aan de andere kant, het was een beetje geluk wat jij had want zoals ik al zei, mensen in bijv regio Amsterdam betalen gewoon de volle pond, tenzij het landelijke kortingsproduct hebben gekocht.

Dus dan blijft er 1 ding over: VDU opzeggen. Wellicht ben je dan zelfs goedkoper uit, als je niet vaak met de treinen van andere vervoersbedrijven reist.

Denk eerlijk gezegd niet dat je een zinnig antwoord zult krijgen hierover. Het OV blijft in die aanbestede gebieden een totaalpakket en ze gaan geen verschil maken tussen trein en bus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Bij Arriva DAV kan je gewoon kiezen of je Dal Korting ZHL voor alleen de bus of voor bus+trein koopt, zo'n keuze mis je dus in Limburg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door dennistd »

Na hoeveel uur vervalt je incheck eigenlijk? Anders kun je bijvoorbeeld in Enschede inchecken, in Amersfoort het station uitlopen zonder uit te checken, na een uur of acht daar weer naar het station gaan om uit te checken, een paar minuten wachten en weer inchecken en dan naar Enschede terugreizen. Dan zou je maar 24,30 betalen voor de retour ipv 35,80.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

Dat is wellicht door conducteurs waarneembaar op hun hand-held.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door dennistd »

Maar is er ook ergens een regel dat je bij het verlaten van de trein direct uit moet checken dan? Anders kan die conducteur het misschien wel zien maar kan hij je nog steeds niets maken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door deadlock »

dennistd schreef:Na hoeveel uur vervalt je incheck eigenlijk? Anders kun je bijvoorbeeld in Enschede inchecken, in Amersfoort het station uitlopen zonder uit te checken, na een uur of acht daar weer naar het station gaan om uit te checken, een paar minuten wachten en weer inchecken en dan naar Enschede terugreizen. Dan zou je maar 24,30 betalen voor de retour ipv 35,80.
Dat zou zes uur zijn maar ik heb begrepen (of gedroomd) dat die bepaling geschrapt gaat worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door NintendoC »

En als je ergens incheckt, vervolgens op een ander station niet uitcheckt, en vervolgens daar ook niet incheckt. Maar pas weer uitcheckt op beginstation. Staat dan tijdens de hele reis de OV-chipkaart op 'ingechekt', of checkt die automatisch uit na een paar uur?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Je kaart kan helemaal niet automatisch uitchecken. Wel is het mogelijk dat je incheck vervalt, dan ben je dus niet op tijd uitgecheckt en ben je de borg kwijt.

Je incheck vervalt sowieso altijd om 4 uur 's nachts.

Alleen bij de 'nieuwe abonnementen' van NS staat er in de voorwaarden dat je na 6 uur niet meer kan uitchecken. Als na die 6 uur probeert uit te checken zou je in plaats daarvan opnieuw worden ingecheckt (en ben je de borg van je vorige incheck dus kwijt). Dat is tenminste de theorie.
dennistd schreef:Maar is er ook ergens een regel dat je bij het verlaten van de trein direct uit moet checken dan? Anders kan die conducteur het misschien wel zien maar kan hij je nog steeds niets maken.
Nee, er is alleen een regel dat je bij het verlaten van het station moet uitchecken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten