Nieuwe maatregelen Benelux

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

Tja, is er dan een alternatief wel goed in deze situatie? Er zullen altijd wel ergens internationale reizigers last van hebben immers :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Karl »

Anders zorg je gewoon dat die Belgen die trein op tijd het Nederlandse insturen, bijvoorbeeld door materieel waar je op kan vertrouwen. :idea:
Het is een spectrum.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door M57 »

Reiziger Ddrs schreef:Maargoed, nog eens verder erover gedacht: als je nou echt in één klap je +5 kwijt wilt zijn, laat het ding dan doorrijden in Roosendaal (daar staat het ding 5 minuten stil namelijk).
Naast de Zeeuwen laat je dan ook een personeelswissel schieten. Dordrecht delft gewoon het onderspit in deze.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daantje »

Alle alternatieven die hier genoemd zijn, zijn uiteraard minder dan de uitgangssituatie omdat dat is waar je vanuit gaat. Reizigers van/naarLeiden zullen het liefst ook hebben dat die trein daar stopt maar omdat dat nooit zo geweest is hoor je die ook niet mopperen want die verliezen niets terwijl reizigers van/naar Dordrecht en Amsterdam dat nu wel doen en het liefst hebben dat een andere stop gecanceld wordt waar zij geen last van hebben. Dat je dan voor anderen een probleem veroorzaakt gaat hun weinig aan want daar hebben ze geen last van. Persoonlijk denk ik dat die stop in Roosendaal onmogelijk te schrappen is vanwege de beperkte mogelijkheden om de grens over te reizen en de belangrijke overstapmogelijkheden (Zeeland, Breda/Tilburg/verder Brabant). Ik weet niet hoe het zit met de huidige dienstregeling maar een paar jaar terug was het zelfs een goed overstapstation voor de richting Zwolle. Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam zijn belangrijke internationale bestemmingen die gewoon aangedaan horen te worden door een Internationale trein op dat traject. Zelf vind ik Dordrecht een beetje zelfde station als Leiden: het is leuk als ie er zou stoppen/stopt maar niet strikt noodzakelijk. Voor Leiden geldt dan weliswaar dat er betere reismogelijkheden zijn vanwege het rijden van meer treinen op het traject Den Haag HS - Leiden dan voor Dordrecht op het traject Roosendaal - Dordrecht dus daarom snap ik ook wel dat ie daar eigenlijk wel zou moeten stoppen. Argumenten dat het een goede binnenlandse verbinding is omdat het goed aansluit op bustijden etc zijn leuk maar niet heel relevant in deze situatie. Je kunt een internationale trein niet aanpassen aan plaatselijke bustijden. Dat zou een zaak moeten zijn voor de busvervoerder die moet zorgen dat de bussen op een degelijke manier aansluiten op de trein en anders is er altijd nog de mogelijkheid een bus eerder te nemen (zeker bij een genoemde kwartiersdienst) of de fiets.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

@M57: Tja, en als dat nu voor een zinvolle maatregel was... het gaat nu immers om vertragingen van 3 tot 5 minuten en die kan je met het grootste gemak inlopen tussen Dordrecht en Rotterdam (de s2100 kan dat ook en die heeft toch echt net zoveel rijtijd).
Het is dan alleen een kwestie van even de s1900 ophouden in Lage Zwaluwe zodat de s9200 daar in volle vaart door kan, want dat is het hele probleem: als je eenmaal achter de s1900 zit is het zo goed als onmogelijk om nog voor de s2200 uit Schiedam door te komen.

Trouwens, de maatregel voor bij +16 tot +24 is ook geniaal gekozen... grote kans dat je dan ergens tussen Rotterdam en Rijswijk achter de stoptrein hangt :roll:
Argumenten dat het een goede binnenlandse verbinding is omdat het goed aansluit op bustijden etc zijn leuk maar niet heel relevant in deze situatie. Je kunt een internationale trein niet aanpassen aan plaatselijke bustijden. Dat zou een zaak moeten zijn voor de busvervoerder die moet zorgen dat de bussen op een degelijke manier aansluiten op de trein
Dat kan niet (voor de richting Amsterdam dan) omdat de treinen daarheen een 10/20 minutendienst kennen :wink: De aansluitingen zijn afgestemd op de kwartiersdienst richting Rotterdam/Den Haag van de s2100/s1900 namelijk, maar daar heb je wat weinig aan als je naar Schiphol wilt. Het is dus eigenlijk gewoon puur toeval dat de s9200 wel net te halen is, met name trouwens omdat die van spoor 1 vertrekt.

Wat Roosendaal betreft: je hebt daar een uiterst robuuste overstap van wel 26 minuten op de s3600. Dan zou het dus alleen nog om de reizigers uit België naar Zeeland gaan en heb je het probleem dat de vertragingsmeting pas in Kalmthout plaatsvindt. Dan zitten ze er immers al in en heb je weer geen fatsoenlijke mogelijkheid om terug te reizen.
Alle internationale reizigers richting Brabant (excl. Roosendaal) worden dus ook door het niet in Dordrecht stoppen getroffen, niet alleen de Dordtse reizigers
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Vinny »

Vanuit Dordrecht zijn er maar 250 internationale reizigers per werkdag. Dat is het laagste percentage van alle stations waar de s9200 stopt. In die zin begrijp de keuze van NS-Hispeed wel. Ook het opheffen van de trein vanaf Schiphol valt te billijken omdat er tussen Schiphol en Amsterdam genoeg andere treinen overblijven. Zelf zou ik echter een andere oplossing kiezen. Tot december 2008 de Benelux tussen Amsterdam en Roosendaal met VIRM rijden, en in Roosendaal overstappen op een Belgische trein; vanaf december kun je de IC Amsterdam - Dordrecht verlengen tot Roosendaal en daar een aansluiting bieden op een nieuwe treinserie of de verlengde IR Brussel - Essen. Dan moet wel de dgl. van de stoptrein Roosendaal - Antwerpen geheel op de schop.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Wat Roosendaal betreft: je hebt daar een uiterst robuuste overstap van wel 26 minuten op de s3600. Dan zou het dus alleen nog om de reizigers uit België naar Zeeland gaan en heb je het probleem dat de vertragingsmeting pas in Kalmthout plaatsvindt. Dan zitten ze er immers al in en heb je weer geen fatsoenlijke mogelijkheid om terug te reizen
Dit snap ik niet helemaal: Zeelandse reizigers zullen hoe dan ook uit willen stappen in Rsd, of hun trein nu vertraagd is of niet. Dan is wel stoppen in Rsd en niet stoppen in Ddr toch praktischer dan het alternatief (niet stoppen in Rsd, wel in Ddr)? Ook voor Brabantse reizigers is dat praktischer; die stappen dan niet in Dordt over maar in Rsd. De overstap in Dordrecht is met +5 toch niet meer te halen.

Of zie ik iets over het hoofd?

In het algemeen lijkt me - als je dan toch zo nodig een station wilt overslaan - Dordrecht de beste keuze.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

De overstap in Dordrecht is met +5 nog wel degelijk te halen, hij wordt alleen wat krapper natuurlijk :wink:

Bedoelde dus dat Roosendaal overslaan alleen voor de Zeeuwse reizigers (en een enkele internationale reiziger naar Etten-Leur :P ) vertraging op gaat leveren, want juist vanwege het inlopen van de vertraging is de overstap naar Brabant in Dordrecht weer makkelijk te halen. Daarnaast hoef je bij die maatregel ook geen andere treinseries op te houden om ze effect te laten hebben.
Het lastige is alleen dat je de vertraging wel erg ver vantevoren moet gaan meten (lees: in Antwerpen) wil je die reizigers niet opzadelen met extra reistijd. Als je namelijk daar al weet dat je Roosendaal zou gaan overslaan kan je ze nog naar de IR van een paar minuten eerder verwijzen. Die een stukje doortrekken naar Roosendaal (dat gebeurde destijds toen er een treinpaar geheel opgeheven was ook) zorgt er namelijk voor dat de aansluitingen naar Zeeland én Brabant behouden blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daantje »

Enige probleem is dan dat naar mijn idee de meeste vertraging juist pas ontstaat tussen Antwerpen en de Nederlandse grens.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Karl »

Daantje schreef:Enige probleem is dan dat naar mijn idee de meeste vertraging juist pas ontstaat tussen Antwerpen en de Nederlandse grens.
En dan komen we toch weer bij Dordrecht overslaan uit, sla 'm de andere kant dan ook over, dan is het probleem van sporen 2200 <> 9200 ook weer opgelost. ;)

Maar dat Reiziger Ddrs dat niet leuk vindt, is best te begrijpen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

Hmm apart, je zou toch zeggen dat een lijn als Brussel - Antwerpen wat drukker is en dus meer invloed van andere treinen geeft. Het verklaart wel mooi waarom ze pas in Kalmthout de vertraging meten trouwens.

Maargoed, eigenlijk is dit probleem pas op te lossen met de herinrichting van de Oude lijn waarin alleen nu juist de s9200 naar de HSL verdwijnt. Ze zullen dat ding immers in Rotterdam in z'n eigen pad willen hebben omdat 'ie daarna al bij een +2 achter de s2200 hangt, waar je vertraging niet bepaald kleiner van wordt.

Dienstregelingtechnisch gezien zou het waarschijnlijk al beter gaan als de s2100 alternerend Amsterdam Centraal - Vlissingen/Brussel Zuid zou rijden. Dan moet je het ding alleen een kwartier eerder door België zien te krijgen en zit je toch vooral met een heel groot capaciteitsprobleem op het Nederlandse traject.

@Karl: de andere kant op zou ik het juist geenenkel probleem vinden: vanuit Amsterdam heb je er namelijk geenenkele andere aansluiting mee dan met enige andere trein die er toch al rijdt (lees: de s2200 van een paar minuten later). Het probleem met de sporen is dan trouwens nog niet opgelost (tenzij ze 'm net als de Thalys over 6 sturen dan), want dat zat 'm in het voorlangs kruisen van de s2200 en niet in de haltering zelf.
Voor de reizigers naar Roosendaal e.v. vanuit Dordrecht kan je dan ook de s2100 extra door laten rijden, die komt immers een paar minuten later aan. Moet je alleen nog ergens materieel voor de tegentrein vandaan toveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:Wat Roosendaal betreft: je hebt daar een uiterst robuuste overstap van wel 26 minuten op de s3600. Dan zou het dus alleen nog om de reizigers uit België naar Zeeland gaan en heb je het probleem dat de vertragingsmeting pas in Kalmthout plaatsvindt. Dan zitten ze er immers al in en heb je weer geen fatsoenlijke mogelijkheid om terug te reizen.
Alle internationale reizigers richting Brabant (excl. Roosendaal) worden dus ook door het niet in Dordrecht stoppen getroffen, niet alleen de Dordtse reizigers
Dat reizigers uit Brabant profijt hebben van een stop in Dordrecht in combinatie met de overstaptijd is onwaar.
Een voorbeeldje: Tilburg - Antwerpen (aankomst 16u01) = 1u24 minuten via Roosendaal, waarbij je dan mooi een buffer hebt op een vertraagde 3600. Via Dordrecht is dezelfde reis 2u06 (als je netjes volgens de planner van NS.nl doet, en 1u36 als je de delen apart invult) gewoon willekeurig op een vrijdagmiddag gepland. Waarom zou je eerst naar Dordrecht reizen, om aldaar schuin terug te steken naar Antwerpen. Het kost je 42 minuten extra reistijd volgens de planner (12 minuten als je slim bent), een omreisbiljet, en je bent nog niet eens zeker dat je je overstap in Dordrecht haalt (die is 11 minuten, waarbij loopafstand en het zeulen met koffers niet is meegerekend).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

Ehm, het gaat hier om de reis van Antwerpen naar Brabant. Andersom is het zoals je schrijft inderdaad niet van toepassing.
Ik weet niet beter als dat reizigers in de Benelux bij Dordrecht altijd via de omroep te horen krijgen dat ze daar voor de richting Eindhoven moeten overstappen. Enige winst voor de richting Breda/Tilburg zit 'm in de hoeveelheid wachttijd, richting Eindhoven scheelt het een overstap terwijl je op hetzelfde tijdstip aankomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Chauf21 »

Mag ik jullie in de vertragingsdiscussie wijzen op een post van 'beneluxreiziger' elders op het forum (topic Dienstregeling 2009):
Ik reis vier dagen per week heen en weer tussen Antwerpen en Rotterdam en ik kan vertellen dat de meeste vertragingen ontstaan tussen Antwerpen en Roosendaal. De trein is vaak al te laat in Antwerpen, maar meestal loopt hij om onverklaarbare redenen onderweg vertraging op, om na Roosendaal achter de stoptrein te komen. De andere kant op moet in Roosendaal vaak op de vertraagde trein uit Brussel gewacht worden, omdat daar het treinpersoneel vandaan moet komen. Ook dan sukkelen we vervolgens achter de stoprtrein aan. Defecte locomotieven en vertragingen op het Nederlandse net zijn er wel, maar minder veelvuldig.
Indien er besloten wordt om een station over te slaan, zal Dordrecht in het vizier komen vanwege het aantal reizigers. Andere stations kunnen echter meer of minder voordelen opleveren. Indien Schiphol-Amsterdam vervalt, lijkt het mij zinnig om extra te stoppen op Amsterdam Zuid. Belangrijke (zakelijke) bestemmingen zijn vanaf dat station net zo goed, zo niet beter, bereikbaar (geworden) :idea:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Karl »

Maar zorg dat je dan wel consequent bent en gewoon altijd op Amsterdam Zuid stopt, als reiziger is het misschien niet zo erg om op Zuid te stoppen (ook al betwijfel ik dat), maar je wil als reiziger zijnde wel zeker weten en niet meedoen aan Belgisch Roulette: is de trein te laat, dan kan de trein niet stoppen te Dordrecht, vanaf Schiphol worden opgeheven of over de zuidas rijden en daar stoppen, maar misschien rijdt de Benelux ook wel gewoon de hele route uit.

Misschien een idee voor een Hispeed Slogan: "Reizen met NS Hispeed, reizen vol verassingen"...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

@Chauf21: de vertragingen waar beneluxreiziger het over heeft zijn echter juist de situaties waarin de s9200 nu nog wel in Dordrecht zou stoppen, maar uiteindelijk in Schiphol wordt opgeheven. Immers heb je minstens +5 nodig om achter de stoptrein te belanden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Wubbo »

Van Antwerpen naar Tilburg en Breda is met overstap in Roosendaal 11 minuten sneller. Voor Eindhoven en verder maakt het qua reistijd niet uit of je in Dordrecht of in Roosendaal overstapt, dan scheelt Dordrecht alleen een overstap.

Ik krijg uit de planner voor Antwerpen Centraal - Breda een reistijd van 1:09 met overstap in Roosendaal, en van 1:20 met overstap in Dordrecht. Gepland op deze vrijdagmiddag, en er zit geen stopper bij.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daantje »

Chauf21 schreef:Indien er besloten wordt om een station over te slaan, zal Dordrecht in het vizier komen vanwege het aantal reizigers. Andere stations kunnen echter meer of minder voordelen opleveren. Indien Schiphol-Amsterdam vervalt, lijkt het mij zinnig om extra te stoppen op Amsterdam Zuid. Belangrijke (zakelijke) bestemmingen zijn vanaf dat station net zo goed, zo niet beter, bereikbaar (geworden) :idea:
Ik heb alleen het idee dat de Benelux meer toeristen en dagjes mensen bevat dan zakelijke reizigers. Zakelijke reizigers pakken naar mijn idee vaker en sneller de Thalys dan de Benelux. Toeristen zullen meer geinteresseerd zijn in Amsterdam Centraal dan in Amsterdam Zuid.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Caspar »

Van de week met wat knutselwerk de t3900 op de 3 in Schiphol laten stoppen aangezien een t9200 nogal laat was en in Schiphol werd opgeheven, leek dat wel een klantvriendelijke manier, omdat de t9200 ook op de 3 zou uitvallen.
Krijg je achteraf geklaag dat het voor de reizigers onduidelijk was dat de volgende trein naar Amsterdam Centraal op het zelfde perron zou stoppen als waar ze net uitstapten :?
Ik denk dat ze blij waren dat de t3900 slechts een paar minuten te laat was door de aktie, en ze zo binnen 5 minuten van Schiphol weg waren naar Asd, ipv met koffers te zeulen naar spoor 2 om daar weer te wachten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe maatregelen Benelux

Bericht door Daniel »

Dienstregeling Beneluxtreinen laat te wensen over
7 november 2008

De dienstregeling en het materieel van de Beneluxtreinen naar Brussel laten te wensen over. Volgens de vakbond klagen veel reizigers over de treinverbinding. Het NS-personeel stuurde een maand geleden een brandbrief naar de directie, maar zonder veel resultaat.

Bron en radio-interview: Radio 1
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten