NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door mijack1985 »

NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)
vrijdag 3 mei 2013


NS heeft vrijdag een nieuwe stap gezet in het traject voor de aankoop van de volgende generatie Sprinters. De nieuwe Sprinters moeten vanaf 2018 in dienst komen en gaan de oude, eerste generatie, Sprinters (SGMm) geleidelijk vervangen.

De nieuwe Sprinter is gericht op comfortabel en duurzaam vervoer van reizigers over relatief korte trajecten met veel stops (gemiddelde reistijd ca. 15 minuten). Net als de Sprinter SLT zal de nieuwe Sprinter transparant zijn, zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is in de trein bijvoorbeeld.

Bron:Treinreiziger.nl
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 04 mei 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door VIRM »

Goed dat er expliciet wordt benoemd dat er ook een WC in komt. NS heeft dus zijn les uit de sanitatierel omtrent de SLT getrokken. ;)

Zou de bestelling eigenlijk niet op het volgende moeten worden gebaseerd?
- Vervanging huidige SGMm-stellen.
- Vervanging huidige (resterende) Plan V-stellen.
- Vervanging van DDAR die op huidige Sprintertrajecten rijden. Als ik het goed heb, worden de nieuwe Sprinters rond 2018/2020 geleverd. De DDAR's/NID's die dan op Sprintertrajecten rijden, kunnen dan worden overgeheveld naar PHS-trajecten, aangezien zij IC-waardig zijn.
- Eventueel wat extra nieuwe sprinters voor drukke trajecten en voor PHS-trajecten.
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Thom91 »

NS gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk nog wat regionale lijnen 'verliezen' dus dat compenseert alweer.
Verder weet niemand nog de omvang van de order dus je hele lijstje heeft weinig waarde.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

Verder speelt mee dat niet zo duidelijk is hoe de vervoersontwikkeling gaat worden. Nu lijkt het niet zo hoog maar als de economie weer aantrekt zou het zomaar weer een stuk beter kunnen worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door webguy »

De SLT order bestond ook uit een bestelling en een aantal opties. Grootste deel van de opties is nooit besteld geloof ik.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door VIRM »

webguy schreef:De SLT order bestond ook uit een bestelling en een aantal opties. Grootste deel van de opties is nooit besteld geloof ik.
Dat klopt. Dat had, als ik het mij nog goed herinner, te maken met de 'WC-rel' in de SLT. Als de optie zou worden verzilverd, dan zou de inbouw van een WC in die treinen weer goedkeurig van de inspectie nodig hebben o.i.d., wat dan de nodige tijd/geld zou kosten.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

De helft van de opties zijn gelicht.. En toen kwam de toilettengate met als gevolg dat er nog steeds mat'64 rondrijdt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door reisthijs »

Er waren 5 opties voor 32 stellen, daaruit zijn er 96 besteld. Toch nog wel meer dan de helft.

Volgens de eerdere berichten ( NS seeks next-generation Sprinter ) zou de eerste bestelling bestaan uit "10.000 tot 20.000 zitplaatsen", grof geschat is dat 50 tot 100 nieuwe treinstellen. Dat is dus niet veel meer dan er nodig is om de 90 stellen SGM te vervangen.
Daarna zou eventueel meer kunnen volgen uit opties.
Thom91 schreef:NS gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk nog wat regionale lijnen 'verliezen' dus dat compenseert alweer.
De grootste klapper is dan het verlies van de Hoekse Lijn. Die andere regionale lijntjes compenseren niet zo veel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door webguy »

Klaasje schreef:De helft van de opties zijn gelicht.. En toen kwam de toilettengate met als gevolg dat er nog steeds mat'64 rondrijdt.
Het heeft denk ik ook wel te maken met alle kinderziektes en aanhoudende storingen. Allemaal garantiewerk, maar niet leuk voor de inzetbaarheid.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

Terwijl SLT inmiddels betrouwbaarder is dan VIRM en SGMm.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:
Thom91 schreef:NS gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk nog wat regionale lijnen 'verliezen' dus dat compenseert alweer.
De grootste klapper is dan het verlies van de Hoekse Lijn. Die andere regionale lijntjes compenseren niet zo veel.
Zwolle - Enschede
Roermond - Maastricht Randwyck
Genoemd ook is Tilburg Universiteit - Weert

'Sprinter' diensten Zwolle - Leeuwarden (Nu nog Zwolle - Meppel) en Zwolle - Groningen staan ook op de nominatie.

Er is dus hier en daar nog wel wat in te krimpen.
Overigens is voor PHS niet direct meer materieel nodig, vooral extra personeel. Het materieel wordt nu meer gespreid over het uur.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door reisthijs »

Voorlopig zijn Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen de enige trajecten in het hoofdrailnet die worden aanbesteed. Veel meer dan een tiental treinstellen bespaar je daar niet mee. Dan wordt Gouda-Alphen nog aanbesteed maar dat is helemaal een lijntje van niks wat materieel betreft.

Zwolle-Enschede is een diesellijn en daarom niet relevant. Voor die andere lijnen die je noemt zijn nog altijd geen concrete plannen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Thom91 »

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2025.html
Zou ik dit maar even doorlezen. Zwolle - Groningen na nader onderzoek en het overheidsdocument over Zwolle - Leeuwarden kan ik zo snel even niet vinden.
Komt wel goed schatje.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door 010jongen »

Waarom wordt er niet nagedacht over dubbeldeksmaterieel voor drukke sprintertrajecten zoals Utrecht-Zwolle en Utrecht-Geldermalsen. hoeft men ook de frequentie niet te verhogen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

Omdat het tot in de lengte der dagen ook in enkeldeksmaterieel past. Zeker als je wat staplaatsen op de drukste trajectdelen accepteert. Daar gaat het trouwens wel fout bij NS. Er wordt onbewust gedacht dat een lang eind staan ook wel kan en dat wordt als onacceptabel door reizigers ervaren. Daarom staat bijvoorbeeld Amsterdam Zuid-Almere Buiten bovenin het lijstje van Rover op het gebied van volle treinen. Bij het plannen op veel staplaatsen wordt niet echt goed rekening gehouden met de tijd die reizigers moeten staan. Dat maakt een hoop uit voor de acceptabiliteit van staan. Ik vind staan ook niet erg maar het wordt vervelend wanneer het lang duurt en het ook nog zo vol wordt dat ik mij nergens goed aan kan vasthouden of niet ergens tegenaan kan hangen.

Op trajecten als Zwolle-Utrecht heb je behoorlijk veel reizigers die best een flink eind reizen. Die moet je dus niet al te veel laten staan. Daarmee zijn de staplaatsen van een trein, bij een reizigersvriendelijke materieelinzet, eigenlijk alleen goed bruikbaar op stukjes als Vathorst-Amersfoort, Wezep-Zwolle en Bilthoven-Utrecht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door ODRAIL »

Eigenlijk zijn staanplaatsen geschikt voor reizen die tien minuten of korter duren.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door waldo79 »

^^Dat sluit exact aan bij wat Klaasje beweert.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

Maak er eens een kwartier van.. Maar het principe is hetzelfde inderdaad.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door VIRM »

Vergeet ook niet dat een enkeldeks trein meer deuren heeft dan een dubbeldekker. Voor korte, drukke Sprintertrajecten is dat best handig om het in/uitstappen te versnellen. :)

EDIT: of je gaat als NS gewoon de RER-kant op: 5 stoelen op een rij in een dubbeldekker. Lekker knus. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Caspar »

Het scheelt dat op langere sprinter trajecten er gaandeweg de reis natuurlijk een hoop mensen uitstappen; bij een bomvol vertrek uit Amersfoort richting Zwolle zullen er bij Nijkerk wel weer wat zitplaatsen vrijkomen door de grote hoeveelheid uitstappers op zo'n station. Reizigers voor verdere bestemmingen kunnen dan die plaatsen weer opvullen, en nieuw ingestapte reizigers zullen weer een stukje moeten staan tot bijvoorbeeld Harderwijk, waar dan weer opnieuw veel reizigers in en uitstappen. Reizigers op een station als Zaandam richting Amsterdam hebben dan natuurlijk wel vaak pech, de trein is dan al goed gevuld en zullen dus bijna altijd hun 12 minuten naar Amsterdam Centraal staand afleggen in de spits.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

Gemiddeld klopt dat verhaal wel voor een hoop sprintertrajecten maar de sprintertrajecten die heel eenzijdig vol of leeglopen, van het platteland naar de stad of van de voorsteden naar de grote stad gaat dat vaak niet op. De verversingsgraad is onvoldoende om bij stops onderweg veel plaats vrij te maken voor reizigers die tot dan aan stonden. Een schoolvoorbeeld is bijvoorbeeld het sprintertraject dat je hier gebruikt. In de spits is het vervoer heel eenzijdig van de dorpen naar Amersfoort, Utrecht en Zwolle maar nauwelijks vanuit Amersfoort, Utrecht en Zwolle naar de dorpen en ook nauwelijks tussen de dorpen onderling. Daarmee krijg je al snel reizigers die over grote afstanden staan als je met staplaatsen rekent.

NS rekent helaas vaak graag met dat gemiddelde. De directie en logistieke afdelingen van de NS kan je dus beter niet een meer van gemiddeld een halve meter diep lopend insturen.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door VIRM »

Ja, maar natuurlijk is er een 'gemiddelde' met bomvolle of haast lege Sprinters.
In de ochtendspits bijvoorbeeld, zitten de s4000 en s4700 vanuit de Zaanstreek richting Amsterdam bomvol. Richting Uitgeest op je in die treinen een zee van ruimte. Want wat moet de NS anders met die treinen gaan doen? Richting Uitgeest zou je in de ochtendspits wat betreft capaciteit best 2x/uur kunnen rijden, maar dan gaat er ergens materieel ophopen (lijkt mij).

Overigens is het niet alleen een stoelendanks in de Sprinters. Ga maar bijvoorbeeld in de avondspits vanaf Sloterdijk richting Haarlem met de s2100 of s2200. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Caspar »

Op de Zaanlijn zijn er meestal geen staanplaatsen te bedenken bij een rit langer dan 15 minuten, tussen Amsterdam Centraal en hooguit Koog Zaandijk zijn er staanplaatsen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Klaasje »

VIRM schreef:Ja, maar natuurlijk is er een 'gemiddelde' met bomvolle of haast lege Sprinters.
Bij gemiddeld heb ik het over "gemiddeld is de reistijd 15 minuten met een sprinter". Dat is de rechtvaardiging om overal maar op het maximum zit-+staplaatsen te plannen kennelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

Bericht door Vinny »

De sprinter Utrecht-Zwolle wordt nu niet meer met dubbeldeks materieel gereden? :shock:
De laatste keer zag ik nog gewoon keurig netjes DDZ klaarstaan voor deze treinserie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten