Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

Het was wachten tot er wat ging gebeuren. Ben benieuwd wat het vervolg is :

http://www.omroepwest.nl/nieuws/11-07-2 ... e-werkdruk
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Een beetje strakke rijtijden kan geen kwaad, die trams kunnen best wel wat sneller.

En hoe zit dat met die voorzieningen? Zijn die recent slechter geworden? Hoe vaak heeft een bestuurder eigenlijk pauze?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

Rijtijden mogen krap zijn, maar als je je aan het HBT (Hand Boek Tram) houdt kom je niet toe aan de pauzes. Tijdens je instructie leer je hoe je officieel moet rijden. Door de krappe tijden moet je wel als een mongool gaan zitten trappen maar als het fout gaat is de bestuurder de lul. Ken een aantal bestuurders redelijk goed maar als je alles goed doet zou je na een rit van Scheveningen en delft met +15 aankomen. Zeker met de zomerse drukte. Want officieel geen kaart verkoop tijdens de rit...

De eindpunt voorzieningen zijn ook onder de maat. Er word niet tot slecht schoongemaakt. Regelmatig uren lang geen koffie. Met de lange diensten zouden sommige hun laatste rit rijden op de energie van een mars en een cola maar de mars is er niet meer. En de cola is cola zero geworden.

En dit zijn nog maar een paar voorbeeldjes... :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Dit doet me wat denken aan wat was het, bijna 100 jaar geleden toen de HTM ook niet zo'n gezellig bedrijf was.

Maar op zich snap ik wel dat het management geen kaartverkooptijd in de rijtijd wil inbouwen, want dat kost meer personeel en materieel terwijl de reizigers er ook niet beter van worden. Maar dan moeten ze wel een oplossing bedenken voor die types die te belazerd zijn om gewoon vantevoren een chipkaart aan te schaffen. Dus bijvoorbeeld een kaartautomaat in de tram of z'n minst op haltes waar veel toeristen instappen, zoals bij het Kurhaus en de grotere stations.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Vinny »

Er wordt in Den Haag echt heel langzaam gereden met de trams (op het klassieke net). Dat valt me elke keer weer op. Ik denk dat op een ritje naar Scheveningen de tram vrijwel nergens boven de 40 km/h uitkomt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Maar dat is juist goed toch? Comfortabel voor iedereen en veiliger.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Als ik uitgebreid de tijd wil nemen om van A naar B te komen kan ik ook wel wandelen.

Op de vrije baan is doorkarren ook heel comfortabel en veilig zat.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Het zijn over het algemeen vrije banen in woonwijken met doorsteekjes. En die zijn vaak juist gevaarlijker dan eigen banen.
Zolang je mensen op straat hebt lopen of rijden die niet opletten of er een tram aankomt, doe je als bestuurder niet beter dan daarop te anticiperen en je snelheid aan te passen. Helemaal op gladde momenten waar die vrije banen met al dat gras en bomen langs de baan een ware glijbaan is.
Dus leg jij me maar uit wat veilig is. En om bij elke doorsteek te gaan remmen en weer optrekken.. vind ik niet echt comfortabel.

In Amsterdam rij ik dan ook max 40 op die trajecten. Op de eigen banen en andere trajecten nog langzamer. Alleen op echte vrije banen (baanvak Amstelveen, IJtram, Lelylaan rij ik harder (70), en alleen als niet te vroeg ben).

Overigens, nu klaagt men bij de HTM al dat de werkdruk hoog is. Denk je niet dat het erger zou zijn als ze harder moesten rijden om de tijd te halen? En minder tijd om een rit te rijden betekent ook vaker meer ritten maken. Maakt een dienst alleen maar zwaarder. :wink:
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door 010jongen »

Volgens mij willen mensen zo snel mogelijk op de plek van bestemming zijn, in Rotterdam rijden bepaalde bestuurders ook met een slakkengang. Wordt er niet sneller op, zeker als je in bijv. Beverwaard woont, dan heb je geen zin in een tram die telkens 20-30 rijdt terwijl een andere bestuurder snelheden van 60-70 haalt.

Lijn 9 in Scheveningen kent best wel veel bochtwerk, vind de lage snelheid daar dan ook niet zo vreemd.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Probleem is dus wel dat die paar die 60-70 rijden veelste vroeg op hun eindpunt aankomen, en dus ook te vroeg voorbij de haltes rijden. Dus wat heb je liever, dat de tram te vroeg voorbij racet of eentje die rustiger rijdt maar wel op tijd rijdt?

Men kan zoveel willen maar de bestuurder blijft wel verantwoordelijk. Want juist diegenen die een grote mond hebben dat er te langzaam wordt gereden, hebben ook een grote mond bij een calamiteit dat de tram te hard reed. :roll:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Het is natuurlijk erg belangrijk om op veiligheid te letten, maar je maakt mij niet wijs dat op een vrije baan 40 in plaats van 50 rijden het grote verschil maakt.

Hier vlakbij is een voetgangers/fietsersdoorsteekje over de vrije trambaan op de Loosduinseweg/Loosduinsekade, en ik kan me voorstellen dat je daar als bestuurder niet blij van wordt, omdat door de bomen langs het spoor het zicht niet optimaal is. Maar ook op een stuk als Rijswijk - Delft, een lang recht stuk met zeer weinig voetgangers en zeer goed zicht, wordt vaak nogal sloom gereden.

Natuurlijk moeten ook de geplande rijtijden goed zijn, als die te ruim zijn moeten de bestuurders wel inhouden.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

Dat stuk tussen Rijswijk en Delft is helemaal gevaarlijk met die doorsteekjes. Daarom zijn daar een aantal 'vaste' haltes waar he altijd zou moeten halteren. Maximum snelheid officieel is 50 of 60 dacht ik. Mijn record is 74 maar dan moet je echt door blijven trappen. Zelfs met 30 al een paar x een net niet aanrijding. Dat traject is gewoon gevaarlijk. Gelukkig gaat dat stuk er uit over 2 jaar...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, vandaag toevallig in Den haag geweest. Met de lijnen 4, 6, 11 en 9 gereisd. Alle 3 de GTL-lijnen tikten snelheden hoger dan 40 aan, met de lijn 11 boven de 50. Dus waarom er hier zo geklaagd word... :roll:

Overigens... er wordt toch op tijd gereden? Dat is belangrijker lijkt mij. Waarom jezelf laten opjagen om nog gespannener bezig te zijn terwijl het makkelijker kan?
En wil het niet zeggen maar in dit geval vind ik jou, iljitsch, toch een beetje een geweldige stuurman :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

htm_tram schreef:Gelukkig gaat dat stuk er uit over 2 jaar...
Wat gaat er gebeuren dan?

Overigens ligt daar nog steeds een aftakking naar een allang opgeven remise.

hauptbahnhof: ik zat vandaag ook in 11 en die haalde op een stuk met een stoepje recht naast het spoor 47 maar op het stuk langs de electriciteitsfabriek maar zo'n 30, zal wel zijn vanwege de brug bij de Newtonstraat waar makkelijk vreemde dingen kunnen gebeuren. Ik pleit niet voor sneller rijden dan de dienstregeling, maar om om te beginnen een strakke dienstregeling te maken die uitgaat van vlot rijden voor zover mogelijk.

Overigens zat 1 terug naar het centrum goed vol, zelfs om 20 u.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door htm_tram »

De Hoornbrug word verhoogd zodat deze niet meer open hoeft voor de scheepvaart. Door de ophoging zal lijn 1 niet meer die aftakking kunnen maken om langs de vliet te rijden. Lijn 1 gaat dan omgelegd worden via Ypenburg. Bij de splitsing 15 -19 komt een nieuwe boog zodat de 1 daar over lijn 19 naar Delft kan.

Overigens zou op de 's Gravenmade weer een nieuwe remise komen voor een beperkt aantal wagens. Wat dus alleen dan maar te bereiken is vanuit Delft. Dat zijn de plannen iedegeval ;)


Ook leuk die zomerdiensten... 4 ritjes lijn 9 net als gister volgens de jaardiensten. Je krijgt gelijk minder rijtijd en minder pauze. Met als gevolg dat er stukken van een aantal ritten met +10 werd gereden...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door 010jongen »

Dus dan gaat lijn 1 deels via de route van lijn 19, nog minder reizigers voor die lijn, kan het nog steeds niet beseffen dat die lijn doodloopt ergens in delft noord. Voor 4x per uur een tram kon je makkelijk een overloopwissel bij station delft aanleggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Vinny »

Het probleem is tegenwoordig dat mensen geen eigen verantwoordelijkheid meer kennen. Natuurlijk is een botsing met een tram die 55 km/h rijdt geen pretje. Daarom moet je ook uit je doppen kijken. Maar goed de traagheid van tram 9 is ooit officieel gebruikt als argument om Randstadrail in Den Haag uit te rollen. Leuk, maar juist die verbinding zal er nooit komen nu Den Haag Centraal ver"knald" wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Verknald?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Vinny »

Verbouwd met minder mogelijkheden dan voor de verbouwing. Het Amsterdam-Zuiden syndroom.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Over wat heb je het dan?

Ik zat overigens net vandaag na te denken waar het nuttig zou zijn om extra tramspoor aan te leggen. Mij lijkt tram 6 doortrekken via de Veerkade wel een goeie, en dan lijn 17 via de stationsweg en de wagenstraat. Ook moet er nodig een tram naar Kijkduin.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

iljitsch schreef:Ook moet er nodig een tram naar Kijkduin.
Dat wou de Mos ook maanden geleden, maar dat plan is toen ook weer verdwenen in een prullenbak.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Geen geld?

Ook lastig natuurlijk dat je ofwel 3 om moet leggen en zo de laatste paar huidige haltes moet laten vervallen, ofwel een extra tram moet laten rijden die bijna 't hele eind vanaf 't centrum gelijk opgaat met 3.

Maar je zou in de zomer de tram naar Kijkduin kunnen laten rijden en de bus rond de Aaltje Noordewierstraat, en in de winter andersom.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Edwin »

iljitsch schreef:Geen geld?

Ook lastig natuurlijk dat je ofwel 3 om moet leggen en zo de laatste paar huidige haltes moet laten vervallen, ofwel een extra tram moet laten rijden die bijna 't hele eind vanaf 't centrum gelijk opgaat met 3.

Maar je zou in de zomer de tram naar Kijkduin kunnen laten rijden en de bus rond de Aaltje Noordewierstraat, en in de winter andersom.
Zie: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2493961.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door Etienne »

Wauw, 8 hele minuutjes tijdwinst. :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van de HTM (en HTMbuzz)

Bericht door iljitsch »

Is de remise Lijsterbesstraat vol dat ze deze maar buiten zetten of komt het grofvuil morgen langs?

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten