Gratis wifi op NS-stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Gratis wifi op NS-stations

Bericht door VIRM »

Vanaf september kunnen treinreizigers op verschillende grote NS-stations gratis internetten via wifi. Mensen op het station kunnen dan inloggen op het wifi-netwerk van KPN zonder te betalen. Voorheen moest dat wel.

http://nos.nl/artikel/541859-gratis-wif ... tions.html
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Wubbo »

Uit dat artikel: "De vervoerder wil niet zeggen op welke stations dat kan. "Mensen moeten dat zelf uitzoeken", zegt NS-persvoorlichter Eric Trinthamer."

Wat een service... ;-)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door VIRM »

Is het niet veel handiger om alles onder één dak te doen? Als je in de trein zit, zit je bij Tmobile. Maar als je op het stationb ije een overstap je reisinformatie wilt nakijken, moet je weer inloggen bij het wifi-netwerk van KPN.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Geert »

KPN had al een wifi-netwerk op heel veel stations voordat T-Mobile de eerste trein met wifi had uitgerust...

Overigens viel het me vorige week toevallig al op in Rotterdam. Je moet de voorwaarden accepteren en je hebt internet.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Justin »

Het was altijd dat op de grote stations (zoals Utrecht) het Wi-Fi van KPN tot 2x15 minuten toe gratis was, en op de 'kleinere' stations (zoals Amsterdam Amstel) gewoon betaald moest worden...

Het eerste wat in me op kwam was: "was dat al niet zo?" Maar waarschijnlijk gaat het nu om het gelijktrekken van alle stations...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door borsjea »

Je ziet het op meer locaties met KPN Wifi dat je een half uur of soms zelfs langer gratis gebruik kan maken van internet.
Toegang gaat dan altijd ia een soort portal.
Het zou mij niets verbazen dat KPN straks in de toekomst het toegangsscherm gaat benutten als advertentieruimte in de stations met bv advertenties van de winkels op de stations.
Denk dat er weinig animo is voor betaald internet via KPN wifi, je kan dan beter je inkomsten elders vandaan halen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Geert »

Ik vraag me af waarom bijvoorbeeld een tent als La Place niet gewoon zijn eigen wifi hotspot verzorgt. Nu bieden ze gratis wifi via KPN, maar in feite maken ze zo gratis reclame voor KPN met die verplichte inlogpagina. Zoiets kan toch een mooi extra reclamekanaal zijn?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door tsov »

Wellicht is dat aan contractafspraken gebonden? Op Schiphol zie je dat ook: alleen een openbare KPN-wifi (voor 2x30 min), de andere horeca-gelegenheden mogen geen wifi aanbieden, anders 'ondermijnen' ze het KPN-monopolie.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door iljitsch »

Wi-fi gebruikt frequentieruimte die vrij door iedereen gebruikt mag worden. Ik vraag me af of het legaal is dat een verhuurder (zoals schiphol of NS/Prorail) huurders verbiedt dit naar eigen inzicht te gebruiken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Geert »

Een verhuurder kan voorwaarden stellen aan de verhuur en het niet toestaan cq. verbieden van een eigen wifi zou zo'n voorwaarde kunnen zijn, net als dat er waarschijnlijk ook afspraken zijn gemaakt over het plaatsen van reclame en dergelijke.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door webguy »

VIRM schreef:Is het niet veel handiger om alles onder één dak te doen? Als je in de trein zit, zit je bij Tmobile. Maar als je op het stationb ije een overstap je reisinformatie wilt nakijken, moet je weer inloggen bij het wifi-netwerk van KPN.
Het zijn twee contracten. Toevallig doet KPN wel meer voor de NS, dus er zou een heel nieuw contract/aanbesteding moeten komen om dat te realiseren. Maar wordt dus wel over nagedacht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Thom91 »

Het was op de grote stations gratis omdat het normale mobiele internet niet genoeg capaciteit had om alles te verwerken. Nu legt NS een smak geld neer om het overal gratis te maken.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Z2N »

Ondertussen is de lijst van stations bekend gemaakt door NS, zie hier.

Op die lijst viel mij een NS-station op, namelijk Emmen, dat geen NS-station meer is!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door Karl »

Huh? Is dat zo?

Er is een verschil tussen station die door NS worden bediend en station waar NS eigenaar van is.
Het is een spectrum.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Gratis wifi op NS-stations

Bericht door visgraat »

Gelukkig maar, want de gemiddelde internetverbinding in treinen is volgens niet veel soeps meer. Ik weet niet of het aan mijn apparaten ligt of aan de wifi van de NS-trein, maar vaak lukt het niet of nauwelijks om al iets simpels te doen als een pagina open. De verbinding is dan zo traag dat ik de melding krijg dat de pagina niet geladen kan worden of maar deels geladen wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten