NS ziet af van flitstreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Dat vind ik ook.
Die Intercity's zijn waarschijnlijk VIRM, of zou ICM ook 200 km/h kunnen halen?
Nieuw materieel, volgens mij is geen enkel NL materieel gebouwd of aanpasbaar (Tegen redelijke kosten) voor 200 km/h.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door marlies »

Nederland (nou ja, de Nederlandse politiek) lijkt een beetje in de sunk cost fallacy te trappen met de HSL. 'We hebben er al zo veel geld in gestoken, het zou zonde zijn als we niet nu nog meer geld uitgeven voor die 300 (of 250) km/h". Terwijl het soms gewoon de beste (goedkoopste en/of verstandigste) beslissing is om te zeggen dat het zonde van het geld is geweest maar dat het beter is om het te laten varen. Het is voor de beslissing of het nu het geld waard is om te investeren in 300 km/h materiaal niet relevant dat we in het verleden al flink geld hebben uitgegeven om de infra geschikt te maken voor 300 km/h. Als het niet uit kan, kan het niet uit en moeten we het niet doen. Ongeacht de keuzes uit het verleden. Maar helaas zijn onze hersenen zo geëvolueerd dat we het ontzettend moeilijk vinden om dat los te kunnen zien.


edit: het is natuurlijk wel zo dat we misschien eerder de meerkosten van de infra 'terugverdienen' als we wél met 300 gaan rijden en dus hogere tarieven kunnen rekenen aan de reizigers. dus helemaal irrelevant is het niet. maar ik ben niet echt een fan van die manier van denken als het op het spoor aankomt. 'tis een publieke voorziening die toegankelijk moet zijn, geen pretpark voor mensen die wat meer te besteden hebben. Is Nederland beter af met een veel minder gebruikte HSL die 4 minuutjes sneller is en dure kaartjes heeft waardoor de schatkist wat meer wordt aangevuld of een HSL waar veel meer reizigers wat aan hebben doordat kaartjes te betalen zijn maar die iets langzamer is en minder/geen winst op wordt gemaakt?
Alargule

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Alargule »

Vanuit dat opzicht beschouwd heb je helemaal gelijk, Marlies. Evenwel - misschien wel door die geëvolueerde harses van mij - voel ik me toch bekocht en heb ik het idee dat NS hier wel erg makkelijk wegkomt.

Misschien is dit dan toch het moment om het hrn openbaar aan te besteden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door marlies »

Ja, ben ik met je eens hoor. De NS moet hier niet te makkelijk mee wegkomen. Maar de enige haalbare optie die ik daarvoor zie is om aan te besteden en en andere partij op de HSL te laten rijden. Maar wat meer integratie in het hoofdrailnet lijkt me juist een goed idee en die mogelijkheid verlies je dan. Alle vormen van financieel straffen zijn zo zinloos met de staat als enige aandeelhouder. Klinkt allemaal leuk maar uiteindelijk is het alleen maar wat boekhoudkundig geschuif.

Maar ik hoop idd dat men deze hele affaire nog goed herinnerd bij de eerstvolgende (onderhandse?) aanbesteding van het HRN.

Of misschien een ruil? Jullie houden ondanks jullie gefaal de HSL maar we pakken een aantal sprinterverbindingen af en besteden die aan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Vinny »

Domheid regeert in Nederland. Ik ben niet boos meer, ik ben verdrietig. :(
Er is een heel simpele oplossing voor de HSL-problemen en dat is:
Thalysjes bij bestellen.
En wel zodanig dat er elk uur een HSL-trein Randstad-Vlaamse Ruit-Ille de France rijdt. En dan het liefst volgens het Franse model: dus met wisselende begin- en eindstations maar wel in de kern (Rotterdam-Antwerpen-Brussel) een klokvaste uurdienst.

Daarnaast gewoon aanvullende IR treinen laten rijden. Die zou je kunnen inleggen met 200 km/h als maxium, maar 140 is ook prima. Voor die doelgroep hoef je geen dure en snelle treinen aan te schaffen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Geert »

Want op korte termijn is tegen gunstige kosten aan Thalys'en te komen? Materieel dat zo snel kan is natuurlijk prachtig, maar helaas ook peperduur. Iets langzamer met materieel dat wel te leveren is tegen lage kosten lijkt me een veel betere oplossing. Er is zeer veel geld in de HSL gestopt, het zou idioot zijn om verschrikkelijk veel geld uit te geven voor alleen een hogere snelheid die in de praktijk nauwelijks snelheidswinst oplevert.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Vinny »

Ik heb liever dat men een structurele oplossing biedt op iets langere termijn dan dat er weer een dure halfbakken non-oplossing uit de hoge hoed wordt getoverd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door reisthijs »

Ik zie het verschil eigenlijk niet zo tussen het NS-voorstel en het Vinny-plan? :?:

Behalve dan dat NS geen Thalysjes bij gaat kopen maar de gaten denkt op te kunnen vullen door andere bedrijven (DB, eurostar..) lief aan te kijken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door mijack1985 »

Fyrabouwer roept NS op weer samen te werken

In een open brief in de ochtendbladen roept AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-hogesnelheidstreinen, de NS op om weer te gaan samenwerken. 'Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten', aldus bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto donderdag in de 'open brief aan alle treinreizigers'.

lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Michael 1988 »

Wie zegt dat Nederland de Fyra nog wil? Maar wat ik niet snap is waarom het in Italië schijnbaar wel kan en in Nederland niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Dat vind ik ook.
Die Intercity's zijn waarschijnlijk VIRM, of zou ICM ook 200 km/h kunnen halen?
Nieuw materieel, volgens mij is geen enkel NL materieel gebouwd of aanpasbaar (Tegen redelijke kosten) voor 200 km/h.
Dat klopt inderdaad. Het duurt sowieso niet lang meer voordat er nieuw IC-mat aangeschaft moet worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Want op korte termijn is tegen gunstige kosten aan Thalys'en te komen? Materieel dat zo snel kan is natuurlijk prachtig, maar helaas ook peperduur. Iets langzamer met materieel dat wel te leveren is tegen lage kosten lijkt me een veel betere oplossing. Er is zeer veel geld in de HSL gestopt, het zou idioot zijn om verschrikkelijk veel geld uit te geven voor alleen een hogere snelheid die in de praktijk nauwelijks snelheidswinst oplevert.
Thalyssen wordt niet eens meer geproduceerd door Alstom.
En voor de eigenwijsjes, de TGV ook niet meer.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Suus »

Er loopt toch nog steeds een bestelling voor de TGV type Dasye/Euroduplex?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door mijack1985 »

NS door AnsaldoBreda voor de rechter gesleept
donderdag 26 september 2013


Bij de NS zijn donderdagmiddag de papieren op de mat gevallen waarin AnsaldoBreda aangeeft het spoorbedrijf voor de rechter te slepen. Dat heeft een woordvoerder van de NS donderdag desgevraagd bevestigd.

Lees verder...
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Er loopt toch nog steeds een bestelling voor de TGV type Dasye/Euroduplex?
Nee. Vorige week heeft de Franse staat Alstom de opdracht gegeven om binnen vijf jaar een vervanger voor de huidige generatie TGV's die op het Franse net rijden te ontwerpen. De AGV is niet waar de Franse staat op zit te wachten. (Don't ask me why, het blijven Fransen :P)
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Wubbo »

Het leuke van dienstregelingen maken is dat rijtijden heel lastig in te schatten zijn als je niet je complete netwerk ontworpen hebt. Vaak staren we ons blind op de minimale rijtijd, maar als je het complete netwerk in elkaar aan het timmeren bent is het best mogelijk dat je genoegen moet nemen met een wat langzamere rijtijd, bijvoorbeeld om een aansluiting te maken, omdat je moet vertrekken van een spoor dat niet het meest optimale is, of omdat je andere treinen ook een plekje wil geven. Dat speelt zeker bij de Nederlandse HSL, waar je tussen Amsterdam en Schiphol en in de Willemsspoortunnel zeker te maken hebt met overig treinverkeer.

Dat maakt ook deze discussie zo lastig: er is vast wel een dienstregelingsmodel te maken met 200 of 300 km/h, maar uiteindelijk gaat het om de reistijden van alle reizigers (en de rijtijden van alle treinen). Misschien is 200 km/h dus helemaal geen handige keus, maar 220 km/h juist wel. Het zou tijd worden om eens een visie te maken waar we heen willen met het hele openbaar vervoer in Nederland en op basis daarvan materieel te bestellen en infra aan te leggen, maar daarvoor is de tijd volgens mij nog niet rijp...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Thom91 »

Vrij flauwe reactie, want internationale treinen hebben prioriteit nummer 1, gevolg door een klasse die ik vergeten ben, dan sprinters en als laatste intercity's. De internationale treinen zouden dus eigenlijk het snelste pad moeten hebben en de rest er omheen gevouwen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Vinny »

Die prioriteit is volgens mij al heel lang geleden afgeschaft. Sterker nog, internationale reizigers zijn niet meer de te koesteren reizigers van de spoorwegen sinds het vervoer geliberaliseerd is en de vervoersbewijzen allang niet meer voor een stukje extra rendement zorgen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Wubbo »

Als je de huidige internationale verbindingen ziet is er geen een (ik denk muv Thalys) die het snelst mogelijke pad heeft. De s140 heeft een ellenlange stop in Apeldoorn, de ICE heeft een boemelpad tussen Utrecht en Arnhem en over de Beneluxvervanging zeg ik maar niks.

Er is trouwens alleen regelgeving voor capaciteitsverdeling op overbelaste infrastructuur (zie het besluit capaciteitsverdeling), niet voor capaciteitsverdeling waarbij de partijen tot overeenstemming komen. Daarbij staat internationaal treinverkeer niet bovenaan (bovenaan staat het minimum bedieningsniveau van alle stations). Overigens wel bizar dat er ook minimale rijtijden van hogesnelheidstreinen in dat besluit staan, maar dat terzijde.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Thom91 »

Misschien heb ik me inderdaad vergist met een overbelast baanvak..
Komt wel goed schatje.
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Mohamed »

Vinny schreef:Domheid regeert in Nederland. Ik ben niet boos meer, ik ben verdrietig. :(
Ja precies, verdrietig is precies het juiste woord.
Nu ligt er een geweldige hoeveelheid infra in gebied wat eigenlijk niet geroerd had hoeven worden. Het had met de kunde die we in NL hebben geweldig mooi kunnen worden ingepast via Delft...zucht..

Toegegeven, de Fyra zorgt er nu wel voor dat R'dam en Schiphol/A'dam in feite 'een metroritje' van elkaar verwijderd zijn (zo verwijzen enkele gebruikers de ik ken naar de Fyra), maar een tijdswinst was er natuurlijk ook geweest met een opgewaardeerd spoor via Den Haag.
Er is een heel simpele oplossing voor de HSL-problemen en dat is:
Thalysjes bij bestellen.
En wel zodanig dat er elk uur een HSL-trein Randstad-Vlaamse Ruit-Ille de France rijdt. En dan het liefst volgens het Franse model: dus met wisselende begin- en eindstations maar wel in de kern (Rotterdam-Antwerpen-Brussel) een klokvaste uurdienst.

Daarnaast gewoon aanvullende IR treinen laten rijden. Die zou je kunnen inleggen met 200 km/h als maxium, maar 140 is ook prima. Voor die doelgroep hoef je geen dure en snelle treinen aan te schaffen. :Y
Helemaal mee eens.
Desnoods de infra versneld open stellen aan andere partijen (DB, Eurostar), tegen een aantrekkelijk tarief (al zal dat wel juridisch wat haken en ogen hebben..)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:De s140 heeft een ellenlange stop in Apeldoorn én Deventer
Fixxed.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door Klaasje »

Mohamed schreef: Nu ligt er een geweldige hoeveelheid infra in gebied wat eigenlijk niet geroerd had hoeven worden. Het had met de kunde die we in NL hebben geweldig mooi kunnen worden ingepast via Delft...zucht..
Bedenk wel dat de huidige route met 160 km/h een stuk sneller is dan de omweg via Delft, ook als je dan 200 km/h via Delft zou rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door reisthijs »

Mohamed schreef:Ja precies, verdrietig is precies het juiste woord.

(...)

Helemaal mee eens.
Desnoods de infra versneld open stellen aan andere partijen (DB, Eurostar), tegen een aantrekkelijk tarief (al zal dat wel juridisch wat haken en ogen hebben..)
Ik vind het wel apart, aan de ene kant klagen dat NS het niet goed doet maar daarna wel instemmen met een plan dat vrijwel hetzelfde is: meer Thalys verbindingen en voor de rest alles met 200km/h. De lijn openstellen voor DB en Eurostar is precies wat NS ook de hele tijd roept.
Wubbo schreef:Als je de huidige internationale verbindingen ziet is er geen een (ik denk muv Thalys) die het snelst mogelijke pad heeft.
Zelfs de Thalys niet, al scheelt het maar een paar minuutjes. De beloofde tijden uit de HSL-concessie worden nog altijd niet gehaald.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS ziet af van flitstreinen

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Bedenk wel dat de huidige route met 160 km/h een stuk sneller is dan de omweg via Delft, ook als je dan 200 km/h via Delft zou rijden.
Ik bedenk me dan dat die omweg niet eens zo heel groot is, het scheelt zo'n 12 km.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten