Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
AnsaldoBreda: wij leveren ons product op tijd af
Lolke van der Heide en Bas Mesters
De nieuwe vertraging voor de hsl zuid verbaast experts niet. Er is vooral kritiek op de aankoop door NS van de treinen van het Italiaanse AnsaldoBreda. „NS heeft de verkeerde keus gemaakt.”
„Amsterdam-Rotterdam in minder dan drie kwartier? Rotterdam-Schiphol in 24 minuten? Met NS Hispeed kan het binnenkort!”
Ronkende woorden op de website van NS Hispeed, de aanbieder van reizen per hogesnelheidstrein vanuit Nederland. Maar ‘binnenkort’ duurt nog even, want de opening van de hsl zuid, tussen Amsterdam en de Belgische grens, is deze week voor de zoveelste keer uitgesteld.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei in de Tweede Kamer dat problemen met het beveiligingssysteem ERTMS de belangrijkste oorzaak van de vertraging is. De eerste trein zal nu op zijn vroegst medio 2009 rijden, twee jaar later dan gepland. Verder uitstel is niet ondenkbaar.
In de Kamer gaven partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, felle kritiek op de trage gang van zaken rond de hsl-zuid, waarvan de aanleg 6,3 miljard euro heeft gekost. Vooral het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat treinen voor de binnenlandse route – onder de naam V250 Albatros – zou leveren moest het ontgelden.
Volgens de onafhankelijke railanalist Harry Hondius is deze kritiek terecht. „NS en de Belgische NMBS hebben voor 16 respectievelijk 3 treinen een Europese aanbesteding gehouden. AnsaldoBreda had de laagste prijs. Het bedrijf is technisch best competent, maar is internationaal berucht om zijn te late leveringen. NS had beter geen treinen bij AnsaldoBreda kunnen bestellen.”
Bij de Deense spoorwegen (DSB) is de vertraging in de levering van 83 intercitytreinen inmiddels opgelopen tot vier jaar. De Denen eisen schadevergoeding als AnsaldoBreda nog later levert. De DSB heeft nog maar vier treinen ontvangen en hiermee traden ook nog eens technische problemen op. „Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius. „Het was voor NS en NMBS beter geweest een Franse TGV of een Duitse ICE te bestellen.”
Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertificeerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.
Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de hsl zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de hsl tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbinding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.”
Nederland koos er bij de plannen voor de aanleg van de hsl zuid, begin jaren negentig, voor om alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-up. In Frankrijk, bakermat van de hogesnelheidstreinen, is op nieuwe lijnen het bestaande beveiligingssysteem gehandhaafd en wordt ERTMS geleidelijk ingevoerd. In Zwitserland is deze dubbele procedure inmiddels met succes toegepast.
Bron: NRC Handelsblad
AnsaldoBreda: wij leveren ons product op tijd af
Lolke van der Heide en Bas Mesters
De nieuwe vertraging voor de hsl zuid verbaast experts niet. Er is vooral kritiek op de aankoop door NS van de treinen van het Italiaanse AnsaldoBreda. „NS heeft de verkeerde keus gemaakt.”
„Amsterdam-Rotterdam in minder dan drie kwartier? Rotterdam-Schiphol in 24 minuten? Met NS Hispeed kan het binnenkort!”
Ronkende woorden op de website van NS Hispeed, de aanbieder van reizen per hogesnelheidstrein vanuit Nederland. Maar ‘binnenkort’ duurt nog even, want de opening van de hsl zuid, tussen Amsterdam en de Belgische grens, is deze week voor de zoveelste keer uitgesteld.
Minister Eurlings (Verkeer, CDA) zei in de Tweede Kamer dat problemen met het beveiligingssysteem ERTMS de belangrijkste oorzaak van de vertraging is. De eerste trein zal nu op zijn vroegst medio 2009 rijden, twee jaar later dan gepland. Verder uitstel is niet ondenkbaar.
In de Kamer gaven partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, felle kritiek op de trage gang van zaken rond de hsl-zuid, waarvan de aanleg 6,3 miljard euro heeft gekost. Vooral het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, dat treinen voor de binnenlandse route – onder de naam V250 Albatros – zou leveren moest het ontgelden.
Volgens de onafhankelijke railanalist Harry Hondius is deze kritiek terecht. „NS en de Belgische NMBS hebben voor 16 respectievelijk 3 treinen een Europese aanbesteding gehouden. AnsaldoBreda had de laagste prijs. Het bedrijf is technisch best competent, maar is internationaal berucht om zijn te late leveringen. NS had beter geen treinen bij AnsaldoBreda kunnen bestellen.”
Bij de Deense spoorwegen (DSB) is de vertraging in de levering van 83 intercitytreinen inmiddels opgelopen tot vier jaar. De Denen eisen schadevergoeding als AnsaldoBreda nog later levert. De DSB heeft nog maar vier treinen ontvangen en hiermee traden ook nog eens technische problemen op. „Het is algemeen bekend dat je in treinenland moet kiezen uit een van de grote drie: Alstom, Siemens of Bombardier”, zegt Hondius. „Het was voor NS en NMBS beter geweest een Franse TGV of een Duitse ICE te bestellen.”
Maar Stefano Fanucci, verantwoordelijk projectmanager voor de V250-hogesnelheidstrein bij het Italiaanse Ansaldo Breda bestrijdt de mening over zijn bedrijf: „Wij zijn volgens het contract niet te laat met leveren. Vanaf het moment dat de lijn volledig is gecertificeerd hebben we nog negen maanden om de eerste trein te laten rijden. Bij mijn weten is de lijn nog niet totaal goedgekeurd voor vervoer met 250 kilometer per uur, zoals is afgesproken in het contract.” Fanucci zegt dat AnsaldoBreda twee treinen zo goed als gereed heeft. De eerste zal eind december of begin januari aan Nederland worden geleverd. De tweede is een prototype dat sinds maart rijdt op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Ook deze trein zal aan NS worden overgedragen, eind januari of begin februari, zo zegt Fanucci. De productie van de andere treinen is in volle gang, zo verzekert hij.
Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de hsl zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de hsl tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbinding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.”
Nederland koos er bij de plannen voor de aanleg van de hsl zuid, begin jaren negentig, voor om alleen ERTMS te gaan gebruiken, zonder back-up. In Frankrijk, bakermat van de hogesnelheidstreinen, is op nieuwe lijnen het bestaande beveiligingssysteem gehandhaafd en wordt ERTMS geleidelijk ingevoerd. In Zwitserland is deze dubbele procedure inmiddels met succes toegepast.
Bron: NRC Handelsblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Het buitenland heeft zoveel meer kennis blijkt maar weer eens. Wordt toch wel eens tijd dat er koppen gaan rollen zeg, wat een gefaal weer...
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Grap van de dag?AnsaldoBreda: wij leveren ons product op tijd af
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Ik ken het contract niet, maar als er daadwerkelijk in staat: negen maanden ná certificering van de HSL-zuid voor minimaal 200 km/h dan zou het best kunnen dat Ansaldo-Breda op tijd levert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
ATB is niet te gebruiken in combinatie met wisselstroom dus waarom wordt dat überhaupt vermeld :?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Alsof de gemiddelde journalist dat weet..
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Een beetje research lijkt me niet overbodig voor wat voor artikel dan ook ;)
Hij had eventueel met ProRail of HiSpeed kunnen bellen en vragen waarom dat systeem niet ook op de HSL toegepast wordt.
Hij had eventueel met ProRail of HiSpeed kunnen bellen en vragen waarom dat systeem niet ook op de HSL toegepast wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Het Franse beveiligingssysteem had toegepast kunnen worden. Dan had de Thalys waarschijnlijk nu over de HSL zuid kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Vinny op zo 23 nov 2008, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Ja wat is het nuVinny schreef:iig (waarschijnlijk).
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Als ze er TVM430 of LZB op hadden geïnstalleerd hadden we geen ge-ouwehoer gehad, dat verzeker ik je.BR628 schreef:Ja wat is het nuVinny schreef:iig (waarschijnlijk).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik was een beetje te stellig met mijn i.i.g.; ik heb mijn post dan ook aangepast.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Enniewee, leuk zwarte-pieten naar Ansaldo zo, maar kennelijk krijgt met ERTMS ook in andere treintypen niet aan de gang. Dan ligt in ieder geval ook een deel van de oorzaak daar. Anders hadden die Prio-treinen allang kunnen rijden op de HSL, volgens dienstregeling en met reizigers.
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Daarnaast heb ik onlangs gelezen dat er interferentieproblemen zijn opgedoken. Een trein op volle snelheid stoort het ATB signaal op de naastgelegen sporen (Hoofddorp - Warmond en Dordrecht - Breda)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
ATB signaal? Was het niet gewoon de stroomvoorziening? Iets met inductie?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kritiek op aankoop van Italiaanse trein van NS
Het ATB-signaal wordt in ieder geval gestoord, het stond in dit bericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten