NS dumpt de naam Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Michael »

NS dumpt de naam Fyra

UTRECHT/BREDA - De naam Fyra verdwijnt definitief van het (spoor)toneel. De NS gaat ook de treinen die nu elk half uur tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam rijden, een andere naam geven. De merknaam Fyra blijkt te veel besmet.

Uit een klantenpanel van de NS blijkt dat de naam Fyra vooral wordt geassocieerd met de geflopte HSL-shuttle van het Italiaanse AnsaldoBreda. Zoals bekend werd die Fyra V250 begin dit jaar definitief uit de dienst genomen.


Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20083 ... Breda.aspx
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door reisthijs »

Michael schreef:Uit een klantenpanel van de NS blijkt dat de naam Fyra vooral wordt geassocieerd met de geflopte HSL-shuttle van het Italiaanse AnsaldoBreda.
Ze hadden klantenpanel nodig om daar achter te komen? _O-
"Laat je ledematen bewegingen maken"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door robert55 »

Heeft ook op nu'nl gestaan. De bron daarbij was de feedback die de deelnemers aan het klantenpanel gaven [lees ik die een keer niet, staat er iets in ...]
Nu.nl meldde er nog bij dat het niet zeker is dat er voor het moment überhaupt een andere merknaam gebruikt gaat worden. Ik geloof dat het Fyra woordmerk al van de treinen [i.i.g de stilstaande V250's] aan het verdwijnen isMy best guess is dat er over niet al te lange tijd gewoon geel /blauwe ICR rijden, met een grotendeels gele traxx ervoor [of misschien later duwend].
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door M57 »

Natuurlijk wordt het daarmee geassocieerd. Ze hebben zelf de naam op alle hsl-treinen geplakt. Eigen falen dus, en geen interpretaie van de klanten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door webguy »

Wanneer zouden we vijfbee of zescee krijgen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Vinny »

Ik heb eigenlijk niet het idee dat het uitmaakt. Mensen zijn over een paar jaar toch wel weer vergeten wat voor perikelen er ook al weer met de Fyra waren, zolang de betreffende dienst Amsterdam-Rotterdam-Breda maar gewoon blijft rijden.
De NS verandert haar naam ook niet in OR (Orange Rail) omdat het bedrijf negatieve associaties oproept. Lees eens een willekeurig internetforum in de kerstvakantie, als het net gesneeuwd heeft... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door VIRM »

Hoe wordt het dan aangekondigd? :mrgreen:

*PLING PLONG* Dames en heren, de snelle trein over de hogesnelheidslijn naar Schiphol, Rotterdam en Breda vertrekt van 15a. Voor deze trein is een toeslag verplicht tussen Schiphol en Breda.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Vinny »

Als het aan mij ligt, vrijwel alle intercity's qua naamgeving degraderen tot interregio's, behalve voor de intercity's waar een toeslag voor betaald moet worden, sneller rijden dan het overige meuk waarmee de NS rijdt en waarbij je gewoon overdag een lekkere bak pleur kunt krijgen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

Vinny schreef:Als het aan mij ligt, vrijwel alle intercity's qua naamgeving degraderen tot interregio's, behalve voor de intercity's waar een toeslag voor betaald moet worden, sneller rijden dan het overige meuk waarmee de NS rijdt en waarbij je gewoon overdag een lekkere bak pleur kunt krijgen :)
Helemaal mee eens! Sommige 'Intercity's' verdienen de naam Intercity niet, aangezien ze zo vaak op kleinere stations stoppen dat het meer een regionale trein is dan een daadwerkelijke express trein.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door robert55 »

VIRM schreef:Hoe wordt het dan aangekondigd? :mrgreen:

*PLING PLONG* Dames en heren, de snelle trein over de hogesnelheidslijn naar Schiphol, Rotterdam en Breda vertrekt van 15a. Voor deze trein is een toeslag verplicht tussen Schiphol en Breda.
NIET :D :D :D :D :D :D :D
weg met de omroepterreur
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door robert55 »

Vinny schreef:Als het aan mij ligt, vrijwel alle intercity's qua naamgeving degraderen tot interregio's, behalve voor de intercity's waar een toeslag voor betaald moet worden, sneller rijden dan het overige meuk waarmee de NS rijdt en waarbij je gewoon overdag een lekkere bak pleur kunt krijgen :)
Ik denk dat je daar pas een kans op krijgt bij het nieuwe materieel, dat is de kans om een nieuw merk en huisstijl neer te zetten. In 2020 is het IC geelblauw bijna 40 jaar oud, hopeloos gedateerd
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door reisthijs »

Bijna 50 jaar zul je bedoelen (de eerste trein in IC-kleuren verscheen in 1972 op de baan). Maar aan de andere kant wel erg herkenbaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door tsov »

De KLM vliegt ook al zo'n 50 jaar in ongeveer hetzelfde jasje rond... Is dat dan ook verouderd?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Somoht »

Op Twitter komen ook regelmatig mensen voorbij die denken dat een reisadvies niet klopt omdat er een Fyra bijzit.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door VIRM »

tsov schreef:De KLM vliegt ook al zo'n 50 jaar in ongeveer hetzelfde jasje rond... Is dat dan ook verouderd?
Dat jasje is volgensmij in die 50 jaar wel eens aangepast, hetzij subtiel. Volgensmij op het niveau van de dikte/plaats van de donkerblauwe balk.
Maargoed, in de afgelopen jaren is er toch niks ernstigs gebeurd waarbij het imago van KLM een deuk heeft opgelopen en dat daarvoor de huisstijl moet worden veranderd?
Daarentegen wordt de term FYRA nu geassocieerd met duur, vertraging en dubieuze Italiaanse treinen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door marvinkok »

Het laatste grote incident met KLM was in '77 op Tenerife, toen ze in een Pan Am 747 vlogen, maar dat zijn de meeste passagiers inmiddels wel weer vergeten idd ;)
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door VIRM »

marvinkok schreef:Het laatste grote incident met KLM was in '77 op Tenerife, toen ze in een Pan Am 747 vlogen, maar dat zijn de meeste passagiers inmiddels wel weer vergeten idd ;)
Naja, ik denk dat velen het wel weten, als je er naar vraagt. Maar als je aan mensen vraagt wat ze van KLM vinden, is denk ik niet de eerste term die opkomt 'roekeloze piloot' ofzo. ;)
Het Fyra-debacle zie je nu nog steeds regelmatig terugkomen in de pers, vooral in negatieve connotatie. Dan kun je als bedrijf stug doorgaan om het merk/huisstijl te behouden en hopen dat het ooit overwaait, of je gaat gewoon een nieuwe naam/likje verf geven. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door isadora »

Probleem?
Kwastje verf erover......no problemo.
En over tot de orde van de dag.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door tsov »

Maar robert55 had het over de geel-blauwe huisstijl, niet over de zuurstokverfjes op de Fyra :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door jesse-cruzu »

Geel Blauw lijkt mij het beste als je ermee ook over het hoofdrailnet gaat rijden en het een Intercity gaat noemen. Die Fyra kleurstelling blijf ik toch spuuglelijk vinden. Totaal geen structuur erin.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door marlies »

In ieder geval hoop ik dat ze hun les hebben geleerd en voor een huisstijl gaan waarbij de rijtuigvolgorde niet uitmaakt. Met de ICR-tjes bleek dat in de praktijk toch regelmatig te moeilijk :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door deadlock »

Er zit heel veel structuur in de kleurstelling. Als je de correcte rijtuigvolgorde hanteert is het best leuk (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Dennenboom »

Alleen kun je dat anno nu niet meer van de NS verwachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door Suus »

marlies schreef:In ieder geval hoop ik dat ze hun les hebben geleerd en voor een huisstijl gaan waarbij de rijtuigvolgorde niet uitmaakt. Met de ICR-tjes bleek dat in de praktijk toch regelmatig te moeilijk :P
Het heeft geklopt, maar er is uit de Fyra V160 een rijtuig gehaald. De rijtuigen staan wel altijd in de goede volgorde maar er is een stukje tussenuit wat een rommelig gezicht geeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS dumpt de naam Fyra

Bericht door marlies »

Het heeft ook regelmatig niet geklopt. Zeker op de Benelux (want daar hebben ze ook in die huisstijl op gereden).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten