Dienstregeling 2014 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Het OV-bureau heeft de dienstregeling 2014 voor busvervoer Groningen/Drenthe al vastgesteld op http://www.ovbureau.nl/actueel/@103370/ ... ling-2014/.

Voor meer informatie zou je daar moeten lezen, aangezien het 16 pagina's lang is.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Pikobo »

In het langer lopende item Ontwikkelingen in Busvervoer Groningen Stad worden al zaken uit dit rapport besproken en aangevuld.

Hieronder het actuele lijstje (voor zover bekend) over het lijnennet In Groningen Stad in 2014
Lijn 1: Opgeheven: Onderdeel van lijn 2 die op traject Station-Noord-De Wijert extra ritten krijgt.
Lijn 2: Station Noord - Korrewegwijk - Grote Markt - Centraal Station - De Wijert (- Martini Ziekenhuis - Eelde - De Punt)
Lijn 3: Leek - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Lewenborg
Lijn 4: Roden - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Beijum
Lijn 5: (Annen - Zuidlaren -) P+R Haren - Centraal Station - Grote Markt - UMCG - P+R Euroborg - Station Europapark
Lijn 6: (Station Noord -) Vinkhuizen - Aa-Kerk - Centraal Station - Corpus den Hoorn - Martini Ziekenhuis - Hoornsemeer
Lijn 7: Station Noord - Paddepoel (zonder lus) - Aa-Kerk - Centraal Station - Coendersborg - De Wijert - Martini Ziekenhuis
Lijn 8: <ongewijzigd>
Lijn 9: Selwerd - Paddepoel (inclusief lus) - Aa-Kerk - Centraal Station
Lijn 11: <ongewijzigd>
Lijn 12: <ongewijzigd>
Lijn 13: <ongewijzigd>
Lijn 15: Centraal Station - Zernike (route als huidige 115)
Lijn 115: opgeheven (zie 15)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Dus dit wordt de nummering? Had een aparte groep voor de toekomstige Qlink?-lijnen verwacht, zoals in de 10.
Dan had je mooi:
11: Groningen CS - P+R Zernike - Zuidhorn via Groningen Centrum (huidig nummer)
12: Annen - Haren - Groningen Centrum - St. Europapark (afgeleid lijn 22)
13: Lewenborg - Groningen Centrum - Hoogkerk - Roden (afgeleid lijn 3)
14: St. Noord - Vinkhuizen - Groningen Centrum - Hoornse Plas
15: Groningen CS - Zernike via Ring (huidig nummer)
16: Beijum - Groningen Centrum - Hoogkerk - Leek/Tolbert (afgeleid lijn 6 en 316)

De ontsluitende stad(spits)lijnen konden dan tussen de 1 en 10 worden gebracht.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Wat hierboven staat klopt niet! Begin december komen de juiste routes en lijnnummers naar buiten... en Vinkhuizen - CS - Hoornsemeer wordt geen Qlink-lijn ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Kevster schreef:Wat hierboven staat klopt niet! Begin december komen de juiste routes en lijnnummers naar buiten... en Vinkhuizen - CS - Hoornsemeer wordt geen Qlink-lijn ;)
Het is toch wel een schakel tussen Centrum, CS en Martini Ziekenhuis? Dat lijken me ook belangrijke plekken in de stad.

We krijgen dus gelede zwarte bussen en gelede rode bussen in de Stad? (zolang die GIGA letters maar van de bussen gaan. Ik vind het persoonlijk niet mooi) Wordt dus Walhalla voor busfanaten met al die nieuwe kleurtjes en types bus.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

@kevster Nummers 3,4 en 5 voor de qlink-lijnen klopt ook niet?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Qlink klopt volledig zoals het hierboven staat. De bus naar Roden gaat niet meer naar Nieuw Roden maar slechts tot Roden en de huidige lijnen (306/316) naar Leek worden gecombineerd tot één lijn 3.

De teksten op de bussen zijn ter promotie en gaan bij de start van de dienstregeling inderdaad van de bussen af. En oja, ze zijn de komende jaren nog andere dingen van plan met het Martini Ziekenhuis. En lijn 6 wordt in de toekomst inderdaad misschien nog een vierde Qlink-lijn naar De Punt, maar dat had ik geloof ik al eerder gezegd hier.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Aldus dit bericht
http://www.qbuzz.nl/regio+groningen+dre ... ember.aspx
Elke zondag shoppen in Groningen

Alle zondagen in december, 1, 8, 15, 22 en 29 december, rijdt de P+R Citybus tussen 11.00 en 18.00 uur elke tien minuten vanaf P+R Haren naar de stad Groningen. Ook op zondag 5 januari zijn de winkels in de stad open en rijdt de citybus elke tien minuten tussen Haren en de Stad.

In december rijdt de P+R Citybus nog als lijnnummer 22. Op zondag 5 januari rijdt deze als de nieuwe Q-link lijn 5 (paars). Op alle koopzondagen rijdt de citybus de route P+R Haren – Grote Markt - UMCG - Euroborg/P3.
Is de nieuwe lijn Haren - Groningen Centrum volgend jaar lijn 5 (die kennelijk paars is). Een nummer is dus al bekend gemaakt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

klinkt wel logisch, lijn 22 is ook paars.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Anders paars dan die lila van 22 ;). Nogal wat donkerder. En lijnnummer 5 was volgens mij ook al geen verrassing meer toch?
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Pikobo »

Kevster schreef:Anders paars dan die lila van 22 ;). Nogal wat donkerder. En lijnnummer 5 was volgens mij ook al geen verrassing meer toch?
Klopt, het is een bevestiging van de nummering waarmee dit item begon. Zal hooguit op details afwijken, verwacht ik.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Bastiaan »

Overigens heb ik hier tussen alle originele speculaties nog niet de goede lijnnummering gezien. Nog even doorspeculeren dus, het is immers sinterklaastijd :wink:
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

Bastiaan schreef:Overigens heb ik hier tussen alle originele speculaties nog niet de goede lijnnummering gezien. Nog even doorspeculeren dus, het is immers sinterklaastijd :wink:
Mag ik hier geen fluit van snappen? Betekent dat dat Leek - Lewenborg helemaal geen lijn 3 en Roden - Beijum geen lijn 4, enz... hoeft te worden? En hoe weet jij/u dan wel wat klopt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Meltrain »

De lijnnummers 3, 4 en 5 schijnen wel te kloppen.
De overige nummers had ik ooit in het overzicht gezet naar aanleiding van berichten in het andere topic, o.a. van JeePee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Maar die lijnnummers kloppen niet. Ik weet of ze wel of niet kloppen en kan Henk geruststellen. Zoals ik al eerder zei klopt de informatie over Qlink volledig. Het gaat om kleine zaken in het onderliggende net en één van de nieuwe lijnen is in dit topic helemaal nog niet genoemd... nou ja het lijnnummer wel, de route niet.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Statler Rail »

Bastiaan schreef:Overigens heb ik hier tussen alle originele speculaties nog niet de goede lijnnummering gezien. Nog even doorspeculeren dus, het is immers sinterklaastijd :wink:
Ik heb al genoeg speculaas gegeten, dus zou een kloppend lijstje wel kunnen waarderen. Als medewerker van het OV-bureau kan jij die vast wel geven... :wink: :idea:
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Statler Rail schreef:
Bastiaan schreef:Overigens heb ik hier tussen alle originele speculaties nog niet de goede lijnnummering gezien. Nog even doorspeculeren dus, het is immers sinterklaastijd :wink:
Ik heb al genoeg speculaas gegeten, dus zou een kloppend lijstje wel kunnen waarderen. Als medewerker van het OV-bureau kan jij die vast wel geven... :wink: :idea:
En als je dan toch aan het uitdelen bent; een tipje van de sluier over het design van de nieuwe bussen ben ik ook niet vies van.. ;)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Kevster »

Het design van de nieuwe bussen zien jullie vrijwel helemaal iedere dag al op straat.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

De nieuwe capacity's voor naar het Zernike nog niet :wink:
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

@Kevster: Ik dacht dat dit design tijdelijk was?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Soortvanhenk »

@cpt.iglo. Alleen de stickers met "Online", "Direct", "Snel", enz. zijn tijdelijk. De kleuren van de omgebouwde bussen blijven wel.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Cpt.Iglo »

Ja, dat bedoel ik ook inderdaad.

Overigens kwam ik na wat speurwerk dit plaatje tegen, geen idee of het officieel is (denk het niet, want het is een Capacity in Qlink kleuren, terwijl de Capacity's juist oranje worden), maar het geeft misschien een beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail, die kleur op de "harmonica".
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door rener »

Bij het orginele plaatje staat de volgende tekst eronder: Let op: concept! Niet het juiste type bus en ontwerp wordt nog aangepast.

:wink:
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door Bastiaan »

De tekening geeft op hoofdlijnen de huisstijl weer die je kunt verwachten vanaf 5 januari. Vandaar dat de omgebouwde bussen al in de basis-stijl zilvergrijs en zwart rondrijden. De verschillende lijnkleuren (blauw, paars en oranje) zouden daarop als accent op terug kunnen komen. Hoe precies, daar wordt nog op gestudeerd. Dit concept met kleuren op de harmonica is een voorbeeld van hoe het zou kunnen worden.

Over de lijnnummering hier een tipje van de sluier.

Lijn 2: Station Noord - De Wijert / De Punt
Lijn 3: Leek - Lewenborg
Lijn 4: Roden - Beijum
Lijn 5: Annen - Europapark
Lijn 6: Vinkhuizen - Hoornsemeer
Lijn 7: Station Noord - CS (via Zaagmuldersweg)
Lijn 8: Hoogkerk - MZH (via Coendersborg)
Lijn 9: Zernike en Paddepoel / Station Noord en Selwerd - CS (spits: De Wijert)
Lijn 11: CS - Zernike
Lijn 12: CS - Driebond (spits)
Lijn 15: CS - Zernike (direct)
Lijn 16: CS - Vinkhuizen (spits)
Lijn 17: Hoogkerk - Zernike (spits)

Over ongeveer een week zullen jullie langzamerhand her en der meer informatie tegenkomen over de nieuwe dienstregeling. Houd qbuzz.nl/gd in de gaten!
Laatst gewijzigd door Bastiaan op do 28 nov 2013, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2014 GD

Bericht door njoy »

rener schreef:Bij het orginele plaatje staat de volgende tekst eronder: Let op: concept! Niet het juiste type bus en ontwerp wordt nog aangepast.
Dat is wel te hopen, want die zwart-grijze bussen hebben in mijn ogen een 'grafkleur'. Alsof deze bussen gesponsord worden door Dela of Monuta ofzo. Voor de lijn richting Selwerderhof kan ik zwart-grijze bussen nog plaatsen, maar op andere lijnen....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten