Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Dave_MHL
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 11:48
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Dave_MHL »

Hier een foto van eén van de gelede Citaro's in de nieuwe Qlink-huisstijl.

Afbeelding
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Gokje. Bent u chauffeur?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Inmiddels zijn alle verbouwde Q-link bussen aanwezig:

3050 Slim
3051 Snel
3052 Vaak
3056 Direct
3057 Online
3058 Gemak
3062 Slim
3063 Snel
3067 Vaak
3071 Online
3075 Direct
3096 Gemak
3097 Cadeau/Feestmaand bestickering
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Zag vandaag een bus zonder bestickering op lijn 1 en 3, en eentje met streek lijnfilm (op de achterkant) op lijn 6. De lijnfilm aan de zijkant deed het niet. Hoe moet die feestmaand bestickering eruit zien dan?

EDIT: Die op lijn 6 was een ex-citybus natuurlijk.
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

Soortvanhenk schreef:Zag vandaag een bus zonder bestickering op lijn 1 en 3, en eentje met streek lijnfilm (op de achterkant) op lijn 6. De lijnfilm aan de zijkant deed het niet. Hoe moet die feestmaand bestickering eruit zien dan?

EDIT: Die op lijn 6 was een ex-citybus natuurlijk.
Dat is de 3097, die rijdt vandaag in een zwart/grijs jasje rond, zonder opschriften.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door deadlock »

Staat er echt SNEL op de zijkant? De stadsbussen van Groningen worden links ingehaald door schildpadden en rechts door slakken man :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

@Busje Alleen vandaag? Beetje dure grap dan :-)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

deadlock schreef:Staat er echt SNEL op de zijkant? De stadsbussen van Groningen worden links ingehaald door schildpadden en rechts door slakken man :mrgreen:
Iedere regio verdient tenslotte z'n eigen benadering ;) daarnaast gaat het januari echt wel een stukkie sneller dan nu. Steeds meer routes via de Ringwegen, snelwegen, HOV-banen en als het laatste stukje HOV-baan tussen Hoogkerk en Station er ligt kar je met zo'n bus met slechts drie centrale haltes onderweg langs de baan binnen zo'n acht minuten naar het station vanaf de A7. Dat doet een slak en zelfs de auto de bus niet na.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

De vier belangrijkste buslijnen in de stad Groningen krijgen in januari elk een eigen kleur. Die staat niet alleen op de dienstregeling ('metroplattegrond') maar ook op haltes en de bussen.

Het gaat om de Qlink buslijnen naar Lewenborg (donkerblauw), Beijum (lichtblauw), de P+R locaties Haren naar Europapark (paars) en naar Zernike (oranje).

Qbuzz en het OV-bureau verwachten dat kleuren de bus toegankelijker maken voor reizigers. "Uit allerlei onderzoeken en ervaringen in de wereld blijkt dat sommige mensen zich liever oriënteren op kleuren dan op namen en nummers", zegt Erwin Stoker van het OV-bureau Groningen Drenthe.
bron:
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... igen-kleur
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Durft iemand al een weddenschap aan over hoe lang het duurt voor een verkeerde kleur op een verkeerde lijn terecht komt? Ik geef het een dag :P
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door lint41 »

Ligt er natuurlijk aan of ze de kleur echt op de bus stickeren, of dat ze doorgaan met het tonen van een lijnkleur in de filmbak.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat ze gewoon in de filmbak die kleur tonen. Lijkt me voor materieelinzet wel het handigste.
Ik wacht de streep van Bastiaan ook wel af.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Oh, ik dacht dat ze bestickerd zouden worden. Maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen, als het gewoon alleen de filmbak is is het inderdaad geen probleem. Maar dan snap ik de heissa niet zo, want dat doen ze nu ook al een paar jaar.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

marlies schreef:Oh, ik dacht dat ze bestickerd zouden worden. Maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen, als het gewoon alleen de filmbak is is het inderdaad geen probleem. Maar dan snap ik de heissa niet zo, want dat doen ze nu ook al een paar jaar.
Op de bus wordt ook wel een Qlink-kleur getoond (aldus Bastiaan in het harmonicadeel), maar het lijkt me niet de kleur van de lijn. Anders zou de bus niet meer elders ingezet mogen worden op een van de andere Qlinklijnen. Dat lijkt me nog vervelender als vervoerder.

5 januari gaat de nieuwe dienstregeling in, dus rond die tijd zullen we vast wel foto's krijgen met de definitieve kleurstelling.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Ik denk dat qlink materieel ook al snel "perongeluk" op andere stads/streeklijnen rijdt. P+R citybussen rijden nu ook al overal en nergens.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Is het eigenlijk ook al bekend wat er met de Capacity's gaat gebeuren buiten de schooltijden om, en in de weekenden en schoolvakanties? Staan ze dan stil, of worden ze op andere lijnen ingezet?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja, in de vakanties rijden ze gewoon op 15 (15 rijdt alweer een paar jaartjes door tijdens de vakanties). In de weekenden staan ze stil.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

in de vakanties gaat 15 elke 10 minuten rijden ipv elk kwartier zoals nu. Doordeweeks komen er per dag 3 capacity's op lijn 309. In de huidige dienstregeling rijden er gelede stadswagens op en daarna gaan ze op 15. omdat die ritten aan elkaar gekoppeld blijven komt daar de capacity op te rijden
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

Waarom gaat lijn 15 vaker rijden in de vakantie? Hij rijdt nu al bijna leeg rond namelijk en dat zal dan nog erger worden als hij via de ring gaat rijden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Het mag wel minder dan buiten de vakanties maar tijdens de schoolvakanties (behalve de kerstvakantie) gaat het onderwijs op de universiteit gewoon door. Vroeger, toen lijn 15 dan niet reed, was dat niet heel fijn in lijn 11.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

marlies schreef:Het mag wel minder dan buiten de vakanties maar tijdens de schoolvakanties (behalve de kerstvakantie) gaat het onderwijs op de universiteit gewoon door. Vroeger, toen lijn 15 dan niet reed, was dat niet heel fijn in lijn 11.
Daar heb je wel gelijk in. Maar geldt de verhoging dan ook voor de zomervakantie? Want om dan de frequentie te verhogen is wel nutteloos, helemaal als lijn 11 gewoon vier keer per uur blijft rijden.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Die Capacity's op lijn 309 vind ik een erg goed idee, helemaal als deze vanaf CS rechtstreeks naar Zernike gaan rijden als lijn 15. Dit mogen ze wat mij betreft wel met meer lijnen doen. Verder zouden ze ook nog wel ingezet kunnen worden op bepaalde zon- en feestdagen richting Holwerd en Lauwersoog, want deze bussen puilen soms ook uit.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Lijn 15 blijft in de zomer net zoals nu elk half uur rijden. In de korte vakanties is gebleken dat de kwartierdienst in de spitsuren niet afdoende is op alle momenten. Vandaar de frequentieverhoging.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Dank aan iedereen voor de informatie. Ik ben nog wel benieuwd naar de 28 nieuw bestelde Citaro's voor de blauwe lijnen (lijn 3 & 4). Wanneer worden die ook alweer afgeleverd? Ik neem aan dat daar tot aan de aflevering de huidige bussen (Qliners, gelede stadsbussen) blijven rijden.

Verder vraag ik mij af hoe het in de praktijk zal werken. De bussen in metro-stijl een lijngebonden uiterlijk geven vind ik een goed idee dat volgens mij nog uniek is in Nederland! Maar anderzijds is dat natuurlijk wel een beperking voor de flexibiliteit van je materieel. Je hebt straks immers drie materieelparken voor Qlink (uiteindelijk zelfs 4), waarbij in principe geen uitwisseling tussen de parken onderling kan plaatsvinden.

Vanaf 2015 zal denk ik de vierde lijn (lijn 1, groen) voor Zernike-Noord-UMCG-Europapark v.v. aan Qlink worden toegevoegd. Daarvoor is immers nog een aanpassing nodig in de infrastructuur (doorsteek Kolendrift). Maar welk materieel gaat hier op rijden? Worden dan opnieuw een stuk of 10 Citaro's omgebouwd, of zit het materieel voor de groene lijn al in de huidige bestelling voor 28 nieuwe Citaro's?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik hoop eigenlijk dat er voor deze nieuwe lijn een proef wordt gedaan met hybride of elektrische bussen. Het is uiteindelijk ook de bedoeling om alle Qlink bussen met dit materieel te laten rijden als ik de HOV-visie mag geloven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten