Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Zojuist is er een update naar Google Play opgestuurd van de Rijden de treinen app :) Behalve een aantal nieuwe stations is de belangrijkste vernieuwing dat vanaf nu InfoPlus wordt gebruikt als bron voor actuele vertrektijden. Dit biedt meer informatie en ik kan de actuele vertrektijden ook een stuk actueler aanbieden: de vertraging tussen NS en de informatie in de app is nu maximaal 10 seconden (dat was vroeger soms wel een minuut). En een ander voordeel is dat ik nu veel meer informatie kan aanbieden :)

Compleet nieuw zijn de treindetails. Die kan je zien als je op een trein klikt op de actuele vertrektijden. Je krijgt dan een routestrip (sorry, nog geen aankomsttijden), de meldingen en reistips over een trein en de actuele materieelinzet. Niet meer gokken dus hoe lang je trein is, maar gewoon even in de app kijken! Ik heb de afgelopen weken hier flink mee getest en de informatie is over het algemeen erg actueel.

Verdere vernieuwingen: vertrektijden ververs je nu door de lijst naar beneden te slepen (net als twitter), de vertrektijd knippert als de trein langs het station staat (op basis van NS-informatie, is niet altijd betrouwbaar), en de nieuwe stations van drgl 2014. Enjoy! Hoor het graag als er iets niet goed werkt, met name wat de actuele vertrektijden betreft.

Screenshotje:
Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

Ben benieuwd, van het weekend maar eens uitproberen als we op reis gaan :)
Komt wel goed schatje.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door erjeebee »

Ben ook benieuwd.. gebruik m altijd in mijn hoedanigheid als buschauffeur -mijn betaalde hobby/bijbaan- om te besluiten of ik op Sittard, Susteren, Maastricht, Beek-Elsloo of Heerlen nog even een treintje moet afwachten (rara in welk rayon rijd ik)
dus ik ben altijd te porren voor actuelere data :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Z2N »

Net de update gehad, werkt prima! :pos: Wel enigszins jammer dat de actuele vertrektijden ontbreken in de routestrip. Is dit wel op de planning?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door david_meyer24 »

Ziet er mooi uit en komt dat ook gewoon op de site van www.rijdendetreinen.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Z2N schreef:Net de update gehad, werkt prima! :pos: Wel enigszins jammer dat de actuele vertrektijden ontbreken in de routestrip. Is dit wel op de planning?
Ik zou het zeer graag willen toevoegen, maar het probleem is dat ik deze gegevens niet zodanig ontvang (wellicht is het met een omweg wel te doen, maar dan mis ik in ieder geval de aankomsttijd op het bestemmingsstation). Wanneer deze gegevens beschikbaar komen zal dit zeker worden toegevoegd.
david_meyer24 schreef:Ziet er mooi uit en komt dat ook gewoon op de site van http://www.rijdendetreinen.nl
Ja, uiteindelijk wel. De actuele vertrektijden gebruiken al InfoPlus als bron en daar zal op termijn zeker ook meer informatie aan toegevoegd worden.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door david_meyer24 »

oke dan en hoe moet ik dat bijvoorbeeld via mijn site doen die infoplus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Dat is nogal ingewikkeld, te ingewikkeld om hier uit te leggen denk ik.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door david_meyer24 »

oke dan hoe dan wel via welke media dan want ik heb zelf deze site http://bussenentreinenforum.nl/AV/fulls ... Goverwelle en bij mij zie ook niet staan dat hij ook in Heiloo stop de 3000 serie maar bij jou zie ik dat wel
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door waldo79 »

^^Ziet er gelikt uit, Geert. Vooral het treintype is een leuke feature.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Somoht »

Ohh mooi, was zelf ook al bezig met InfoPlus DVS maar weinig tijd gehad. Hoe heb je die routestrip zo mooi gekregen, drawable voor elke afwijking?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Somoht schreef:Ohh mooi, was zelf ook al bezig met InfoPlus DVS maar weinig tijd gehad. Hoe heb je die routestrip zo mooi gekregen, drawable voor elke afwijking?
Yep, in combinatie met een functie die het splitsstation bepaalt. Heb een drawable voor voor startnode, tussennode, lege lijn, splitsnode en eindnode. Ik ondersteun overigens maximaal twee vleugels vooralsnog dus hopelijk zetten ze voor de nachttreinen niet ineens de volledige data er in (met drie of vier vleugels) ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Fraai hoor! Vanmorgen ´m maar even laten updaten om deze nieuwigheden te kunnen bekijken.
Wellicht nog praktisch om ergens de lengte van de trein in een getal te tonen, want moest vanmorgen wel even heel goed kijken bij de t1718. Dat het drie stellen zijn was wel goed zichtbaar, maar in geval van ICM kan dat nog alles tussen 9 en 12 bakken zijn. Hoeveel bakken een stel telt is echter wat minder eenvoudig af te lezen als je al lopend naar het station even kijkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Er is een optie 'Exacte samenstelling' onder de geavanceerde instellingen, als je dat aanzet krijg je een tekstbalkje waarin (bijvoorbeeld) 'ICM-3, ICM-4, ICM-3' staat. Aantal bakken heb ik ook overwogen als getal maar met SLT kom je al meteen in de problemen, maar voor geïnformeerde reizigers is deze optie waarschijnlijk ook handig :)
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door david_meyer24 »

Geert schreef:Er is een optie 'Exacte samenstelling' onder de geavanceerde instellingen, als je dat aanzet krijg je een tekstbalkje waarin (bijvoorbeeld) 'ICM-3, ICM-4, ICM-3' staat. Aantal bakken heb ik ook overwogen als getal maar met SLT kom je al meteen in de problemen, maar voor geïnformeerde reizigers is deze optie waarschijnlijk ook handig :)
Ziet er mooi uit je app
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

Geert schreef: ... de vertrektijd knippert als de trein langs het station staat (op basis van NS-informatie, is niet altijd betrouwbaar) ...
Ik gebruik een tijdje nu dezelfde bron, en merk dat aankomst gekoppeld is aan de sectie, dus vaak zie je de trein nog niet als 'ie gaat knipperen. Misschien is een tekst als "de trein nadert het station" een betere omschrijving van de functionaliteit.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Edwin »

Toch maar eens geïnstalleerd na deze nieuwe update en wauw, ziet er goed uit. Wat ik alleen nog mis bij vertrektijden is wanneer ik op een trein klik, dat ik de hele routestrip niet zie, alleen de routestrip vanaf het station wat ik kies bij Vertrektijden. Bij NS kan je dan de vertraging onderweg zien.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

webguy schreef:Ik gebruik een tijdje nu dezelfde bron, en merk dat aankomst gekoppeld is aan de sectie, dus vaak zie je de trein nog niet als 'ie gaat knipperen. Misschien is een tekst als "de trein nadert het station" een betere omschrijving van de functionaliteit.
Ja klopt, vaak begint de tijd al te knipperen als de trein nadert. Anyway, doorlopen dus als de tijd knippert en je staat nog niet op het perron :D
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Flitskikker »

Klein (niet-functioneel) verbeterpuntje: Android hanteert de infinitieve werkwoordsvorm. Het zou er beter uitzien als je dit ook in de app kunt doorvoeren. Het is immers geen iOS. "Annuleer" wordt "Annuleren", "Toon treinnummers" wordt "Treinnummers weergeven", "Zoek resultaten" wordt "Resultaten zoeken", enzovoort.
Anders wil ik je strings.xml wel even langslopen. :)

Verder top! :D
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

De bug die ik trouwens 4 december postte zit er nog steeds in ;).
App zelf ziet er echt top uit! :pos:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Flitskikker schreef:Klein (niet-functioneel) verbeterpuntje: Android hanteert de infinitieve werkwoordsvorm. Het zou er beter uitzien als je dit ook in de app kunt doorvoeren. Het is immers geen iOS. "Annuleer" wordt "Annuleren", "Toon treinnummers" wordt "Treinnummers weergeven", "Zoek resultaten" wordt "Resultaten zoeken", enzovoort.
Anders wil ik je strings.xml wel even langslopen. :)
Bedankt voor de tip, zal het onthouden voor de volgende update :)
Thom91 schreef:De bug die ik trouwens 4 december postte zit er nog steeds in ;).
Klopt, niets aan gedaan. Meldingen worden weggegooid als de app wordt geopend, maar je kunt ze niet wegsliden - je hebt wel de optie 'Blijvende meldingen' aanstaan? Zal het noteren voor de volgende update.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Mr-W »

Ben zelf niet zo bekend met apps,maar misschien is het leuk om hem ook op Windows phone enof Blackberry OS uit te brengen. Ik zie de laatste tijd meer mensen met een Windows phone (Nokia Lumia) rondlopen omdat die waarschijnlijk goedkoop is.
Als de app uitkomt op BB heeft die als voordeel dat het alleen concurrentie heeft van 9292.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:
Thom91 schreef:De bug die ik trouwens 4 december postte zit er nog steeds in ;).
Klopt, niets aan gedaan. Meldingen worden weggegooid als de app wordt geopend, maar je kunt ze niet wegsliden - je hebt wel de optie 'Blijvende meldingen' aanstaan? Zal het noteren voor de volgende update.
Ja staat aan. Eerdere versies hadden het niet. Ben benieuwd en succes! ;)
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door waldo79 »

Een aantal diesellijnen van Arriva worden grafisch aan een elektrische variant gekoppeld. Het is een detail ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Om precies te zijn: alles op de Noordelijke Nevenlijnen dat met een tweetje rijdt krijgt een E-GTW als plaatje, de drietjes krijgen wel een plaatje van een D-GTW. Kan niet zien of de plaatjes van de tweetjes toevallig verwisseld zijn, want op de MerwedeLingeLijn rijden zo te zien alleen maar drietjes momenteel. Edit: niet dus, op de Emmerlijn verschijnen gewoon keurig elektrische tweetjes. Wel rode i.p.v. blauwe :wink:

Bij Almelo - Mariënberg krijg ik trouwens nog een plaatje van een Syntus Lint, maar wellicht ligt dat aan de vervoerder die al een week eerder wisselde dan de dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten