Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CX1000 »

Welke term gebruiken andere busbedrijven hier dan voor?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Connexxion SOS - SOS - SOS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CX1000 »

Wat eigenlijk veel logischer is...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Maar dus ook de aandacht lokt van nieuwsgierige ramptoeristen...

Somoht, helemaal prima, heb hem gesaved. Dank je wel.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Somoht schreef:
marlies schreef:
85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.
Tsja ligt hier 100% aan 9292, KV1 (ook beschikbaar op 9292opendata.org) bevat netjes zeer de correcte lijnnummers en bestemmingen. Daar draaien de DRIS'en en appjes zoals OVinfo enzo ook gewoon op. Enige waar ik heel veel kritiek op heb is dat 9292 meer data en dus dienstregelingen krijgen, extra bussen voor speciale evenementen gaan alleen naar 9292.
In de 9292 app (en bij anderen die van dezelfde data gebruik maken) staan nog steeds de niet meer bestaande haltes. Uiteraard zijn daar geen actuele vertrektijden van bekend (goh :P )

En in ieder geval missen in een aantal gevallen ook nog de vertrektijden in de nieuwe richting voor de haltes van lijn 9 die voorheen maar in één richting werden aangedaan.

En dit:

Afbeelding

is nou ook niet echt bepaald duidelijk. Sterker nog, ik begrijp niet eens wat de bedoeling kan zijn geweest. De ene keer kan je "of" invullen voor het streepje (Zernike óf Station Noord), de andere keer is het juist "van .. naar .." (van Zernike naar de Wijert, alleen doet die rit dat niet daadwerkelijk...).

Op de qbuzz-site is het iets beter qua bestemmingen

Afbeelding

Maar eh.. de tijd?! Daar gaat iets mis met het omrekenen van tijdzones of er is vanmiddag een proces in hun infrastructuur op z'n gat gegaan dat niet herstart is. (edit: inmiddels staat dat weer goed, blijkbaar doen ze iets niet handig qua caching en kreeg ik ontzettende oude data omdat de laatste bezoeker voor mij die die halte heeft bekeken dat vanmiddag had gedaan oid)

Bovendien missen ook daar de ritten in de tegengestelde richting. En de halte met dezelfde naam in de andere richting is ook niet als aparte halte te vinden, dus het is ook niet dat ze alleen niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Het blijft moeilijk, goede reisinformatie...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

marlies schreef:
Somoht schreef:
marlies schreef:
85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.
Tsja ligt hier 100% aan 9292, KV1 (ook beschikbaar op 9292opendata.org) bevat netjes zeer de correcte lijnnummers en bestemmingen. Daar draaien de DRIS'en en appjes zoals OVinfo enzo ook gewoon op. Enige waar ik heel veel kritiek op heb is dat 9292 meer data en dus dienstregelingen krijgen, extra bussen voor speciale evenementen gaan alleen naar 9292.
In de 9292 app (en bij anderen die van dezelfde data gebruik maken) staan nog steeds de niet meer bestaande haltes. Uiteraard zijn daar geen actuele vertrektijden van bekend (goh :P )

En in ieder geval missen in een aantal gevallen ook nog de vertrektijden in de nieuwe richting voor de haltes van lijn 9 die voorheen maar in één richting werden aangedaan.

En dit:

is nou ook niet echt bepaald duidelijk. Sterker nog, ik begrijp niet eens wat de bedoeling kan zijn geweest. De ene keer kan je "of" invullen voor het streepje (Zernike óf Station Noord), de andere keer is het juist "van .. naar .." (van Zernike naar de Wijert, alleen doet die rit dat niet daadwerkelijk...).

Op de qbuzz-site is het iets beter qua bestemmingen

Maar eh.. de tijd?! Daar gaat iets mis met het omrekenen van tijdzones of er is vanmiddag een proces in hun infrastructuur op z'n gat gegaan dat niet herstart is. (edit: inmiddels staat dat weer goed, blijkbaar doen ze iets niet handig qua caching en kreeg ik ontzettende oude data omdat de laatste bezoeker voor mij die die halte heeft bekeken dat vanmiddag had gedaan oid)

Bovendien missen ook daar de ritten in de tegengestelde richting. En de halte met dezelfde naam in de andere richting is ook niet als aparte halte te vinden, dus het is ook niet dat ze alleen niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Het blijft moeilijk, goede reisinformatie...
Valt wel meer hoor :P. Even schaamteloze zelf-promotie, zo kan het ook:

Afbeelding

Qbuzz hebben pas net hun actuele reisinfowebsite op, dus vermoed dat het slechts kinderziektes zijn. 9292 lijdt al jaren aan het "Not-Invented-Here" syndroom[1] en dan in de negatieve zin.
De bestemmingen die je in OVinfo app ziet komen allemaal rechtstreeks uit de data die Qbuzz aanlevert en zelf ook op de koersborden zet. 9292 vindt het blijkbaar belangrijk om zelf op een of andere manier met bestemmingen te komen. 9292 is overigens ook niet realtime voor Qbuzz, ondanks dat ze er "actuele vertrektijden" boven zetten. Voor iPhone apps met realtime data kan ik je Openbaar Vervoer, Tranzzit of OVdelay aanraden.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

marlies schreef:Bovendien missen ook daar de ritten in de tegengestelde richting. En de halte met dezelfde naam in de andere richting is ook niet als aparte halte te vinden, dus het is ook niet dat ze alleen niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Het blijft moeilijk, goede reisinformatie...
Dank u, doorgegeven ;) Gaat volgens mij bij alle nieuw geplante palen niet goed. Zal vast snel gefixt zijn.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

JeePee (of iemand anders), weet je misschien ook meer over de planning voor wat betreft de DRIS palen? Welke haltes komen er bijvoorbeeld als eerste in aanmerking, en wanneer wordt hiermee begonnen?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

JeePee schreef:
marlies schreef:Bovendien missen ook daar de ritten in de tegengestelde richting. En de halte met dezelfde naam in de andere richting is ook niet als aparte halte te vinden, dus het is ook niet dat ze alleen niet aan elkaar gekoppeld zijn.

Het blijft moeilijk, goede reisinformatie...
Dank u, doorgegeven ;) Gaat volgens mij bij alle nieuw geplante palen niet goed. Zal vast snel gefixt zijn.
thanks! :)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Somoht schreef: Qbuzz hebben pas net hun actuele reisinfowebsite op, dus vermoed dat het slechts kinderziektes zijn. 9292 lijdt al jaren aan het "Not-Invented-Here" syndroom[1] en dan in de negatieve zin.
Helaas een syndroom dat maar al te veel voorkomt, ik loop er op m'n werk ook wel eens tegen aan.
De bestemmingen die je in OVinfo app ziet komen allemaal rechtstreeks uit de data die Qbuzz aanlevert en zelf ook op de koersborden zet. 9292 vindt het blijkbaar belangrijk om zelf op een of andere manier met bestemmingen te komen.
Ugh, ja, uit je screenshot blijkt dat de juiste, duidelijke, data gewoon beschikbaar is. Ontzettend suf dat die vervolgens door 9292 gecorrumpeerd (beter woord heb ik er niet voor) wordt.
9292 is overigens ook niet realtime voor Qbuzz, ondanks dat ze er "actuele vertrektijden" boven zetten. Voor iPhone apps met realtime data kan ik je Openbaar Vervoer, Tranzzit of OVdelay aanraden.
Openbaar Vervoer heb ik en heeft exact dezelfde fouten als 9292 in dit specifieke voorbeeld dus ik gok dat zij 9292 als bron gebruiken? Ben sowieso niet heel enthousiast over die app, zeker niet voor die prijs.

Tranzzit en OVdelay moet ik eens naar kijken, dank je :)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

marlies schreef:Openbaar Vervoer heb ik en heeft exact dezelfden als 9292 in dit specifieke voorbeeld dus ik gok dat zij 9292 als bron gebruiken? Ben sowieso niet heel enthousiast over die app, zeker niet voor die prijs.

Tranzzit en OVdelay moet ik eens naar kijken, dank je :)
OpebbaarVervoer-app gebruikt iig exact dezelfde data. Heb het zelf die app nooit geprobeerd maar zie in de screenshots wel bestemmingen bij de vertrektijden. Wel fietst er zo te zien een lijnnaam door heen, dat is wel "Station Noord - Zernike / De Wijert".
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Bussen mogen nu vanaf de Damsterdiep (vanaf het centrum; Zuiderdiep/Kattendiep) naar de Oostersingel oversteken. Was eerst verboden, maar nu toegestaan.

Bus mag verkeersborden in Groningen negeren

Een randje asfalt tegen de trottoirbanden moet voorkomen dat de streekbussen van Qbuzz in Groningen lekke banden krijgen. Ze rijden sinds zondag van het Damsterdiep zz naar de Oostersingel. Die route was voor verkeer verboden en zo smal mogelijk gemaakt, maar de gemeente heeft de buschauffeurs toestemming gegeven om de borden te negeren en vlak voor de auto-ingang van de parkeergarage langs de rijden. Borden en verkeerstekens worden volgens de gemeente zo snel mogelijk aangepast. Taxi's en andere weggebruikers hadden de sluiproute naar het UMCG al ontdekt. Vooral fietsers willen de route, om het kantoor van Nijestee heen, graag gebruiken.

Bron: DvhN

Filmpje met de nieuwe route; let op bord wijzend naar rechts. > https://www.youtube.com/watch?v=h4LIt2bU35Q
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CX1000 »

Iemand uit mijn klas zat vanochtend in een paarse Q-Link bus die reed op lijn 20 van Assen naar Meppel (Koedijkslanden)...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nelis schreef:En daarnaast nog 867 "Roden Dorth" en 874 "Lewenborg via Kardinge". Is hier een reden voor?
Vandaag de 3424 op P+R Hoogkerk met lijnnummer 411, inderdaad de bestemmingscode voor Leek Oostindie.

Afbeelding
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Zeker beginnende chauffeurs??
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Heeft er niks mee te maken, Qbis stuurt dat spul automatisch (en dus kennelijk verkeerd) aan.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door MdJ »

Kan het met een bepaalde instelling van zo'n Gorba-display of de combinatie van zo'n Gorba-display met Mercedes te maken hebben?

Op de veluwe reden de gelede Mercedes Citaro's soms rond met het lijnnummer 902 (ipv lijn 102), of zelfs 9782 (ipv lijn 90) ofzoiets
Bij twijfel: gebruik beton.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

In de bocht van Paterswoldseweg en Parkweg richting hoofdstation en Lewenborg zag ik lijn 857 of was het nu 875. Tijd was rond 16.50 vanmiddag.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Vandaag ben ik thuis aan de slag, met uitzicht op lijn 15 en het valt mij op dat de Capacities stamp en stampvol zitten de hele tijd.

Heeft natuurlijk ook te maken met het slechte weer. Maar daar zou wel wat extra.. capaciteit op mogen.

Staanplaatsen zijn op zo'n stukje niet zo erg, maar haringen in een ton is toch wat minder fijn.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Wellicht toch maar trams? :roll:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik heb net in lijn 9 gezeten en het viel me op dat die lijn best druk is, zelfs de ritten naar Station Noord/Selwerd. Onderweg stappen mensen in, die stappen in Paddepoel weer uit om over te stappen op lijn 15. En inderdaad behoorlijk volle ritten op lijn 15. Ik zie wel dat de drukte in de Capacity's beter gespreid is, komt ongetwijfeld door het open instappen en natuurlijk de grotere capaciteit. Maar ja, het blijven maar tien bussen, en dus zijn er niet meer ritten. En ja, als je de frequentie nog verder verhoogt kom je op iedere twee tot drie minuten een bus. Dan kun je net zo goed net als in Utrecht dienstregelingloos rijden. Zou overigens nog niet eens zo'n gekke oplossing zijn volgens mij. Maar dan moeten er wel meer bussen bij.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanmiddag rond 2 uur ging de 3057 ( Qlink paars voor Annen - Europapark) weg op lijn 54 naar Gieten. Lijkt mij niet de bedoeling. Lijnnummer voor de 5 is wel weer paars trouwens.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:Ik heb net in lijn 9 gezeten en het viel me op dat die lijn best druk is, zelfs de ritten naar Station Noord/Selwerd. Onderweg stappen mensen in, die stappen in Paddepoel weer uit om over te stappen op lijn 15. En inderdaad behoorlijk volle ritten op lijn 15. Ik zie wel dat de drukte in de Capacity's beter gespreid is, komt ongetwijfeld door het open instappen en natuurlijk de grotere capaciteit. Maar ja, het blijven maar tien bussen, en dus zijn er niet meer ritten. En ja, als je de frequentie nog verder verhoogt kom je op iedere twee tot drie minuten een bus. Dan kun je net zo goed net als in Utrecht dienstregelingloos rijden. Zou overigens nog niet eens zo'n gekke oplossing zijn volgens mij. Maar dan moeten er wel meer bussen bij.
Voor de drukke momenten lijkt dienstregelingloos rijden op lijn 15 mij een prima oplossing. Gewoon pendelen met die hap. Zeker als er DRISsen hangen moet dat geen probleem zijn.

Meer bussen kan natuurlijk ook best (en ook naast het dienstregelingloos rijden). Volgens mij zou het best een idee zijn om wat gelede citaro's (hey, een aantal oude P+R bussen die nu net weg zijn misschien? :P ) in een generieke QLink-stijl te brengen zodat ze als extra inzet/reserve op alle Q-link lijnen in te zetten zijn zonder dat aan de formule wordt getornd?

Het is nu een drukke tijd van het jaar voor de bus en zeker het studentenvervoer maar in september is dat nog erger. Wat nu eigenlijk al niet goed wil, is dan gewoon écht te weinig, dus daar moet (lijkt me) sowieso een oplossing voor komen.

Je ziet wel ook duidelijk dat lijn 11 een stuk leger rijdt. Dat betekent dat de nieuwe lijn 15 en bijbehorende formule in ieder geval de reizigers goed aanspreekt :)
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

De P+R citybussen zijn er nog, vanmidddag nog op lijn 3/4 zien rijden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael »

Die P+R Citybussen zouden vermoedelijk in Maart pas weg gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten