Niet openen voor de trein stilstaat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door M57 »

Op een koude herfstmiddag in Dordrecht had ik 25 minuten over. Dan vallen je wat dingen op. Bijvoorbeeld de onderstaande twee stickers in een VIRM-VI. Zoek de verschillen en geef het goede woord :D Ik heb met opzet geen smalling-tags gebruikt, omdat de foto's al zo vaag zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Karl »

bevor?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Daniel »

'tis uiteraard "Ne pas ouvrir avant l'arrêt du train" :wink: (en niet de zoals op de bovenste sticker)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Daantje »

Op de ene staat in het Frans 'ne pas ouvrir avant l'arret de train (bovenste) en op de onderste 'ne pas ouvrir avant l'arret du train (onderste)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Ruben »

Ach dat is net als bordjes op de cabinedeur in mat '64: Keep this door free. Alsof er meer dan 1x voor betaald moet worden. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Caspar »

In die nieuwe IRM's staat trouwens precies dezelfde tekst in de wc als in de Duitse ICE 3 over het gesloten wc afvalwater systeem. In Nederlandstalig en Engelstalig.
Aangezien ik die Nederlandse zin wat houterig vind overkomen denk ik dat het in Duitsland is vertaald.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Mark »

Ik begrijp sowieso niet waarom die stickers er nog in zitten, aangezien de deuren bij treinstellen toch nooit onder het rijden te openen zijn.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Stefan »

Karl schreef:bevor?
Bevor klopt gewoon. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Caspar »

Mark schreef:Ik begrijp sowieso niet waarom die stickers er nog in zitten, aangezien de deuren bij treinstellen toch nooit onder het rijden te openen zijn.
Nou ik zag laatst een Ddar rijden met 2 open deuren :shock: Net buiten het station kwam ie weer tot stilstand. Er zaten gewoon reizigers in. Blijkbaar was er toch een storing ofzo. Nadat er een monteur een minuut of 10 bezig was geweest reed ie weer verder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Suus »

Ik heb die stickers trouwens niet zien zitten in de nieuwe V-IRM's, nu ik er over nadenk. Wel dat je niet op stations naar het toilet mag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Wel dat je niet op stations naar het toilet mag.
Ook erg relevant ja, met een gesloten toiletinrichting.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door MdJ »

Ik maar denken dat het n' +gezegde+pas of Ne+gezegde+pas was... :roll: Ik zit nu wel te twijfelen of dat ook met het hele werkwoord was? Kan iemand dit bevestigen danwel ontkennen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Suus »

In de gebiedende wijs gaat het anders volgens mij, maar het is alweer een paar jaar geleden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Ruben »

Nee, bij het infinitief gebruik je ne pas voor het volledige werkwoord.
Dus ne pas ouvrir, waarbij ouvrir natuurlijk het infinitief van het ww ouvrir is, is dan correct.

Als er dus geen vervoeging naar persoon van het werkwoord plaatsvindt, gebruik je ne pas ..., met op de puntjes het infinitief. Ne wordt overigens ook wel eens weggelaten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
markie2506
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 22:58

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door markie2506 »

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij klopt de Engelstalige vertaling ook niet: "before the train stops". Je mag volgens de aanwijzing de deuren dus niet openen als de trein rijdt, maar wel zodra deze gaat remmen/stoppen, oftewel bezig is met stoppen.

De juiste vertaling moet volgens mij zijn: "before the train has stopped" (voordat de trein is gestopt/stilstaat) of "after the train stops" (nadat de trein is gestopt).

Groet,
Mark
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door STF »

In Luxemburg, in de treinstellen uit de 2000 serie hangt zo'n sticker ook. Daar is het tenminste nog een nuttige tekst omdat de trein automatisch de deuren (aan beide zijden) vrijgeeft zodra de trein minder dan 10 km/u rijdt. Niet dat iemand naar die aanwijzing op de sticker luistert, je ziet de deuren altijd al open gaan als de trein langs het perron komt rijden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door webguy »

markie2506 schreef:De juiste vertaling moet volgens mij zijn: "before the train has stopped" (voordat de trein is gestopt/stilstaat) of "after the train stops" (nadat de trein is gestopt).
Nog beter zou zijn "after the train has come to a complete stop", dat is ook de terminologie die wordt gebruikt met vliegtuigen :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door Ruben »

In vliegtuigen moet je gewoon naar het lampje kijken en het signaal luisteren. 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Niet openen voor de trein stilstaat

Bericht door webguy »

Niet dat iemand dat ook echt doet, vooral in Azie niet, maar ok :) We dwalen af :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten