Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

Het taxibusje doet dat ook, ik reis 1 keer per week met de 79 en inderdaad in Wanneperveen lekker veel lawaai.
En die 74 waar ik laatst in reed was toch een Volvo 8700.

Maar goed, ik hoop dat ze goed gaan bezuinigen en niet dat er taferelen ontstaan, zoals de 79, die in het nieuws kwam.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

avl schreef: Die moeten straks in de avond en het weekeinde dus weer doorrijden naar Zwolle.
Als je dan weer bussen moet laten rijden bespaar je helemaal niets. De trein rijdt twee slagen per uur, de bus eentje en daarnaast trekt een trein sowieso meer reizigers dan een bus (=meer inkomsten). Het lijkt me daarom een totaal ondoordacht plan.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 16 jan 2014, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Dennenboom »

Overigens wel vreemd dat diezelfde provincie wel 130 miljoen wil besteden om gemeenten die met onverkoopbare grond zitten te helpen. Zuinig aan doen, ja natuurlijk, maar dit lijkt meer op de botte bijl.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ronald »

Dit werkt blijkbaar altijd zo, ook landelijk. Wel miljarden uitgeven aan speelgoedvliegtuigjes, maar oma op de hoek krijgt geen thuiszorg meer want dat is te duur.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Die vliegtuigjes gaan we anders echt nog wel een keertje nodig hebben hoor!!¡¡!!one!11!!!¡¡!







Ooit. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 20 jan 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

http://www.destentor.nl/regio/steenwijk ... -1.4185180

Ai, dit klinkt ook niet goed, men heeft ook plannen om de hele lijn 40 af te schaffen, vanwege de parallelle treinverbinding.
En met de andere bezuinigingen ben ik het eigenlijk wel eens, want er zijn echt maar een paar mensen die gebruik maken van 70/75/76 in de vakantie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Ik zie geen enkele echt slechte maatregel bij die bezuinigingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

Men kan natuurlijk altijd de trein gebruiken, maar dan moet er wel een station in Staphorst komen, maar ja, dat proberen ze nu al jaren.

~Lijn 40 is schijnbaar gered.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Roelof88 »

De provincie Overijssel wil flink snijden in het openbaar vervoer. Dinsdag is de lijst bekend geworden van de bus- en treinlijnen die worden geschrapt of die minder vaak gaan rijden.

Buslijnen die de provincie Overijssel wil schrappen zijn onder andere: lijn 40 Steenwijk-Meppel, lijn 70 Zwartsluis-Zwolle en lijn 40 Meppel-Zwolle.

De provincie wil ook de treinen op de Vechtdallijnen minder vaak laten rijden. Dat geldt ook voor de bussen op lijn 29 (Zwolle-Dedemsvaart-Slagharen) en lijn 30 (Hardenberg-Hoogeveen).

Lijnen die de provincie niet meer wil laten rijden tijdens de schoolvakanties, en mogelijk ook niet tussen de ochtend- en avondspits, zijn: lijn 29 (Slagharen-Coevorden), lijn 31 Hoogeveen-Balkbrug-Ommen (Qbuzz), lijn 40 Meppel-Staphorst-Zwolle, lijn 70 Steenwijk-Zwartsluis(-Zwolle), lijn 75 Emmeloord-Blokzijl-Steenwijk, lijn 76 Emmeloord-Oldemarkt-Steenwijk en lijn 79 Blauwe Hand-Meppel.

Ook de regiotaxi's in Noordwest-Overijssel, Vechtdal en Salland wil de provincie laten vervallen.

Woensdag praten Provinciale Staten van Overijssel over deze bezuinigingen.

Bron: Boom Regionale Uitgevers
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

Ehm, ze willen lijn 40 helemaal schrappen en vervolgens ook niet meer in de vakanties laten rijden? :?
Lijn 40 opheffen tussen Steenwijk en Meppel kan ik me voorstellen, maar tussen Meppel en Zwolle doet die lijn het toch wel aardig?
En lijn 70 willen ze (mogelijk) beperken tot een spitslijn Steenwijk - Zwartsluis? Dat die lijn definitief wordt ingekort tot Steenwijk - Zwartsluis leek me een kwestie van tijd, maar ik zou verwachten dat die op dat stuk wel altijd blijft rijden (mogelijk met uitzondering van de zondag).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Roelof88 »

Dat van lijn 40 Meppel-Zwolle heb ik even opgezocht. Die lijn wordt mogelijk pas helemaal opgeheven wanneer station Staphorst is gerealiseerd (staat niet goed in het artikel).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Gaan de spitstreinen naar Coevorden er uit of hoe moet ik die bezuinigingen op de Vechtdallijnen voorstellen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

Het opheffen van de 70 gaan de Aziaten die Giethoorn bezoeken leuk vinden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Het opheffen van al die lijnen zorgt ervoor dat Overijssel de eerste provincie zonder OV wordt. Daarnaast zou op de Vechtdallijnen alleen zondagochtend kunnen worden bezuinigd. De overige treinen zitten allemaal goed gevuld. Eventueel kan in de zomervakantie de spitsverdichting eruit, maar denk dat je dan wel alles gehad hebt voor de Vechtdallijnen.

Lijnen volledig opheffen ben ik geen voorstander van, maar altijd 12m rijden heeft ook geen zin. Misschien moet de frequentie juist verlaagd worden of zoals GD doet er in de vakanties meer taxirit geboden worden. Lijn 31 heeft Overijssel niks over te zeggen aangezien die lijn van GD is.

Wat ik denk dat kan, is het volgende:
  • Lijn 29: 2x/uur tussen Dedemsvaart en Zwolle overdag (4x/uur in werkspits buiten vakanties)
  • Lijn 40: taxivast tussen Meppel en Steenwijk of alleen in spitsen rijden. Staat als optie ertussen.
  • Lijn 161: Deventer - Olst vast laten rijden en Olst - Zwolle alleen in schoolweken. Trein kan vervangen.
  • Lijn 167: zo aanpassen dat er een korte aansluiting in Dalfsen ontstaat. Daarna in daluren tussen Dalfsen en Ommen rijden. Hierdoor wordt ook de bus naar trein verbinding verbeterd. Hierbij kan je op de andere trein aansluiten dan de buurtbus.
  • Stadsdiensten: Terugschakkelen naar 2x/uur, tenzij aanbod te groot is daarvoor. In veel steden is 2x/uur afdoende, maar is het ge"eist dat er overmatig OV geboden wordt.
  • Opheffen vroege zondag sneltreinritten van de Vechtdallijn, alsmede eventuele spitsritten in de zomer/kerstvakantie. Ben ik eigenlijk geen fan van, daar het treingebruik stevig lijkt te groeien. Uitbreiden naar dagdekkend kwartiersdienst lijkt me beter.
  • Opheffen of verminderen ochtendspitsritten: Hiermee is nog een grote slag te halen omdat er vanuit Dedemsvaart al 10 bussen nodig zijn voor een ochtendspits en de rest van de dag stilstaan. Dan reken ik de overige schoolritten niet eens mee.
Ik denk dat je hiermee dan een beter netwerk overhoudt.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

CamilleKreemers schreef: Lijn 31 heeft Overijssel niks over te zeggen aangezien die lijn van GD is.
Ook al is het een GD lijn, de provincie Overijssel 'betaald' het gedeelte Balkbrug - Ommen. Als de provincie Overijssel besluit geen geld meer te besteden aan lijn 31 dan heeft het wel degelijk wat over lijn 31 'te zeggen'.
Bee schreef:Gaan de spitstreinen naar Coevorden er uit of hoe moet ik die bezuinigingen op de Vechtdallijnen voorstellen?
Ja.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

ik wist niet dat de provincie ook betaalde ervoor.

Ik blijf echter de uitsnijding van de spitstreinen naar Coevorden een dom besluit vinden. Ik hoor dat die treinen steeds drukker worden. Dan moet je niet ineens gaan bezuinigen erop.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 05 mar 2014, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Karl »

Bee schreef:Gaan de spitstreinen naar Coevorden er uit of hoe moet ik die bezuinigingen op de Vechtdallijnen voorstellen?
Hoe zit zoiets contractueel eigenlijk geregeld tussen provincie en vervoerder? Arriva koopt die treinen ook niet voor niets en als je een materieelvloot aanschaft voor de spitsperiode (=maatgevend?), dan heb je na afschaffing van treinen materieel 'over'?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Nouja, hebben we meteen het materieel voor Gouda - Alphen gevonden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Klaasje »

flipje schreef:
Bee schreef:Gaan de spitstreinen naar Coevorden er uit of hoe moet ik die bezuinigingen op de Vechtdallijnen voorstellen?
Ja.
Daarmee wordt het onder de streep alleen maar minder efficiënt.. Maar dat vertellen we er even niet bij. :')
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Het opheffen van al die lijnen zorgt ervoor dat Overijssel de eerste provincie zonder OV wordt. Daarnaast zou op de Vechtdallijnen alleen zondagochtend kunnen worden bezuinigd. De overige treinen zitten allemaal goed gevuld. Eventueel kan in de zomervakantie de spitsverdichting eruit, maar denk dat je dan wel alles gehad hebt voor de Vechtdallijnen.
Dat is allemaal maar marginaal. Je kunt wel de spitstreinen opdoeken en de overige treinen verlengen of de spitstreinen alleen laten pendelen tussen Zwolle en Ommen. Overigens zijn de treinen na 20 uur meestal slechter bezet dan op zondagmorgen, een veel voorkomend misverstand.

Wat zich nu overigens wel wreekt is dat de Provincie in iedere trein een conducteur heeft geëist, onbetaalbaar voor secundaire lijnen.
Lijnen volledig opheffen ben ik geen voorstander van, maar altijd 12m rijden heeft ook geen zin. Misschien moet de frequentie juist verlaagd worden of zoals GD doet er in de vakanties meer taxirit geboden worden.
Blijven doorgaan met goud geld uit te geven voor die ene reiziger op het platteland is een doodlopende weg. Taxiritten zijn per reiziger nauwelijks goedkoper dan een bus. Je moet ook ooit accepteren dat een verbinding geen bestaansrecht meer heeft.
Lijn 161: Deventer - Olst vast laten rijden en Olst - Zwolle alleen in schoolweken. Trein kan vervangen.
Die scholieren kunnen net zo goed met de trein gaan.
Stadsdiensten: Terugschakkelen naar 2x/uur, tenzij aanbod te groot is daarvoor. In veel steden is 2x/uur afdoende, maar is het ge"eist dat er overmatig OV geboden wordt.
Stadsvervoer is erg gevoelig voor frequentieverlaging. Beter kun je het lijnennet uitdunnen, dus minder lijnen maar wel voldoende frequent.
Opheffen of verminderen ochtendspitsritten: Hiermee is nog een grote slag te halen omdat er vanuit Dedemsvaart al 10 bussen nodig zijn voor een ochtendspits en de rest van de dag stilstaan. Dan reken ik de overige schoolritten niet eens mee.
De Provincie betaalt nu de prijs voor zijn jarenlange, onzinnige focus op uitsluitend scholierenvervoer. Overigens denk ik dat de tarieven voor scholieren ook drastisch omhoog moeten, om de simpele reden dat het percentage scholieren zo hoog is dat het OV daar met de huidige kortingen failliet aan gaat.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 05 mar 2014, 11:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Lijn 40 opheffen tussen Steenwijk en Meppel kan ik me voorstellen, maar tussen Meppel en Zwolle doet die lijn het toch wel aardig?.
Het gaat er hierbij niet zo zeer om of die lijn "het wel aardig doet", maar of hij nodig is en als er al een trein is is een parallelle bus dus niet nodig. Want wat je namelijk vergeet is dat ook een lijn "die het wel aardig doet" nog steeds voor 60% gesubsidieerd moet worden. Het zou wat anders zijn als zo'n lijn kostendekkend zou zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Er hangen ineens van deze zakken aan de haltepalen hier :o
Afbeelding
Zie nu pas dat het een kutphoto is geworden maja.
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Wat een dom ontwerp. Het idee is goed maar als reiziger kan je alleen de leus op het eerste oog lezen en moet je zelf de conclusie trekken dat het een protest is (door het rijmen/het taalgebruik, dat gaan veel mensen missen). En als je al doorhebt dat het niet gewoon een mededeling is, moet je heel erg je best doen om te zien wie er achter zitten en dat er een petitie is die je kunt tekenen. Waarvan je de gigantisch lange URL ook maar moet kunnen lezen en foutloos overtypen. Dom, dom, dom. Geef je geld uit om die dingen te laten drukken (origineel en slim idee) en dan laat je het zo afweten op de uitvoering...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Er wordt dus bezuinigd op de vechtdallijnen, terwijl onderstaand probleem speelt. Waarom vind ik dit tegenstrijdig dan om te bezuinigen op iets, terwijl er nu meer vraag dan aanbod lijkt te zijn?
De provincies Drenthe en Overijssel zijn in gesprek met Arriva over de overvolle treinen tussen Zwolle en Emmen. Dat meldt RTV Drenthe. De treinen zitten 's ochtends na negen uur 's helemaal vol.
De PvdA-fractie heeft dit probleem aan de kaart gesteld bij vervoersgedeputeerde Gerrit Jan Kok van Overijssel. Ze vroeg zich onder meer af of de treinen na negen uur niet gewoon te kort zijn.

Gesprekken met Arriva

Zowel Kok als de Drentse gedeputeerde Henk Brink laten weten het probleem bij vervoerder Arriva te hebben aangekaart. Volgens Brink kan de lagere frequentie van het aantal treinen, vier treinen per uur in de spits voor negen uur en twee treinen per uur na negen uur, deels de oorzaak van het probleem zijn.
Arriva onderzoekt nu of de overvolle treinen na de ochtendspits structureel zijn en wat een mogelijk oplossing zou kunnen zijn. Volgens Arriva groeit het aantal reizigers fors sinds ze de treindienst dik een jaar geleden overnam van de NS.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=181997
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Hier het lijstje om welke bus-/treinlijnen het gaat:

Pakket A: Van deze lijnen wil de provincie de trein en bus minder vaak laten rijden:


•Spoorlijn: Vechtdallijnen
•Spoorlijn: Zwolle-Kampen
•Spoorlijn: Zwolle-Enschede
•Buslijn 29(83): Zwolle-Dedemsvaart-Slagharen
•Buslijn 30: Hardenberg-Hoogeveen
•Buslijn 71: Emmeloord-Zwolle
•Buslijn 141: Urk-Emmeloord-Kampen
•Buslijn 165: Raalte-Deventer


Pakket B: Deze lijnen wil de provincie schrappen

•Buslijn 40: Steenwijk-Meppel
•Buslijn 70: Zwartsluis-Zwolle
•Buslijn 161: Deventer-Zwolle
•Buslijn 166: Raalte-Zwolle
•Buslijn 167: Ommen-Zwolle
•Busijn 40: Meppel-Zwolle (pas actueel bij station Staphorst)
•Buslijn 160: Deventer-Holten (pas actueel bij station Bathmen)


Pakket C: deze lijnen wil de provincie niet meer laten rijden tijdens de schoolvakanties, en mogelijk ook niet tussen de ochtend- en avondspits

•Buslijn 4: Deventer–Heeten-Raalte
•Buslijn 29: Slagharen-Coevorden
•Buslijn 31: Hoogeveen-Balkbrug-Ommen (Qbuzz)
•Buslijn 40: Meppel-Staphorst-Zwolle
•Buslijn 70: Steenwijk–Zwartsluis(-Zwolle)
•Buslijn 74: Kampen-Genemuiden-Zwolle
•Buslijn 75: Emmeloord-Blokzijl-Steenwijk
•Buslijn 76: Emmeloord-Oldemarkt-Steenwijk
•Buslijn 79: Blauwe Hand–Meppel
•Buslijn 160: Deventer-Bathmen-Holten
•Buslijn 162: Raalte-Lemelerveld-Dalfsen

Eventueel ook parallelle lijnen bij niet geheel vervallen lijnen


Pakket D: vervallen regiotaxi

•Regiotaxi NW-Overijssel
•Regiotaxi Salland
•Regiotaxi Vechtdal


Pakket E: herontwerp stadsnet: routewijzigingen, minder vaak rijden of zelfs helemaal niet meer:

•Zwolle buslijn 1 Stadshagen+Oosterenk
•Zwolle buslijn 2 Ittersumerbroek+Holtenbroek
•Zwolle buslijn 3 Berkum+Assendorp
•Zwolle buslijn 4 AA-landen+Ittersumerbroek
•Zwolle buslijn 5 Westenholte
•Zwolle buslijn 6 Voorsterpoort
•Zwolle buslijn 7 Oosterenk
•Zwolle buslijn 9 Deltion
•Deventer buslijn 1 Colmschate WKC
•Deventer buslijn 2 Platvoet via Borgele
•Deventer buslijn 3 Platvoet via Zandweerd
•Deventer buslijn 4 Schalkhaar (rijdt door naar Heeten/Raalte)
•Deventer buslijn 5 De Vijfhoek
•Deventer buslijn 6 Colmschate Zuid
•Deventer buslijn 7 Kloosterlanden
•Deventer buslijn 8 Centrumbus
•Kampen buslijn 11
•Kampen buslijn 12
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten