Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ronald »

CamilleKreemers schreef:Er wordt dus bezuinigd op de vechtdallijnen, terwijl onderstaand probleem speelt. Waarom vind ik dit tegenstrijdig dan om te bezuinigen op iets, terwijl er nu meer vraag dan aanbod lijkt te zijn?
Als eventuele extra ritten gevuld zijn met reizigers die weinig geld in het laatje brengen kan het voor de provincie juist voordelig zijn als een deel van de reizigers de trein links laat liggen en ander vervoer zoekt. Dat geldt ook voor de extreem verspitste buslijnen die veel capaciteit vergen maar relatief weinig opbrengen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Het is vreemd dat de provincie Overijssel wel geld bijlegt voor een halfuursdienst van de sprinter Deventer - Almelo in de avonduren maar dat er op andere lijnen die ook slechts elk half uur rijden (Zwolle - Enschede, Zwolle - Kampen) opeens bespaard moet worden op het aantal ritten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:
CamilleKreemers schreef:Het opheffen van al die lijnen zorgt ervoor dat Overijssel de eerste provincie zonder OV wordt. Daarnaast zou op de Vechtdallijnen alleen zondagochtend kunnen worden bezuinigd. De overige treinen zitten allemaal goed gevuld. Eventueel kan in de zomervakantie de spitsverdichting eruit, maar denk dat je dan wel alles gehad hebt voor de Vechtdallijnen.
Dat is allemaal maar marginaal. Je kunt wel de spitstreinen opdoeken en de overige treinen verlengen of de spitstreinen alleen laten pendelen tussen Zwolle en Ommen. Overigens zijn de treinen na 20 uur meestal slechter bezet dan op zondagmorgen, een veel voorkomend misverstand.

Wat zich nu overigens wel wreekt is dat de Provincie in iedere trein een conducteur heeft geëist, onbetaalbaar voor secundaire lijnen.
Lijnen volledig opheffen ben ik geen voorstander van, maar altijd 12m rijden heeft ook geen zin. Misschien moet de frequentie juist verlaagd worden of zoals GD doet er in de vakanties meer taxirit geboden worden.
Blijven doorgaan met goud geld uit te geven voor die ene reiziger op het platteland is een doodlopende weg. Taxiritten zijn per reiziger nauwelijks goedkoper dan een bus. Je moet ook ooit accepteren dat een verbinding geen bestaansrecht meer heeft.
Stadsdiensten: Terugschakkelen naar 2x/uur, tenzij aanbod te groot is daarvoor. In veel steden is 2x/uur afdoende, maar is het ge"eist dat er overmatig OV geboden wordt.
Stadsvervoer is erg gevoelig voor frequentieverlaging. Beter kun je het lijnennet uitdunnen, dus minder lijnen maar wel voldoende frequent.
deel 1: We kunnen ook dan na 20:00 terug naar een uursdienst gaan. Dat zou meer uren schelen voor Overijssel. De spitsritten zou ik juist niet opheffen omdat daarvoor de vraag te groot lijkt te zijn. Ook kan op termijn een kwartiersdienst beter verdedigbaar worden door de groei die Arriva nu meemaakt op de Emmerlijn. Ik vind echter vanuit knooppuntsysteem dat een halfuursdienst handiger is. Na 20:00 zou je dan terug kunnen gaan op een uursdienst (op de trajecten Deventer - Enschede, Zwolle - Enschede en Zwolle - Emmen). Ik denk dat er dan ook meer te behalen valt voor de provincie.

deel 2: In dat geval alleen in de werkspitsen nog OV bieden?? Arriva doet dat nu ook in Fryslan

deel 3: Stadsvervoer moet dus beter worden gemaakt, maar waar wil je dat doen zodat ook echt bespaard wordt?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Ronald schreef:
CamilleKreemers schreef:Er wordt dus bezuinigd op de vechtdallijnen, terwijl onderstaand probleem speelt. Waarom vind ik dit tegenstrijdig dan om te bezuinigen op iets, terwijl er nu meer vraag dan aanbod lijkt te zijn?
Als eventuele extra ritten gevuld zijn met reizigers die weinig geld in het laatje brengen kan het voor de provincie juist voordelig zijn als een deel van de reizigers de trein links laat liggen en ander vervoer zoekt. Dat geldt ook voor de extreem verspitste buslijnen die veel capaciteit vergen maar relatief weinig opbrengen.
Ik hanteer juist meer het idee dat bij treinen het aanbod moet gelden voor de vraag. De Emmerlijn kan dus nog een grotere groei krijgen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ronald »

Kan wel zijn, maar het gaat hier blijkbaar om geld. Blijkbaar kunnen de spitsritten ondanks de drukte financieel niet uit. Dan is de enige optie de tarieven verhogen: óf de ritten verdienen zich dan terug óf er wordt automatisch iets aan het reizigersoverschot gedaan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@CamilleKreemers
Een kwartierdienst in de spits en een uurdienst 's avonds op de Emmerlijn geeft problemen met personeel, want wat doe je met al die machinisten en conducteurs buiten de spits? Daarom kun je beter de spitsdiensten opdoeken of een eind maken aan de verplichte conducteur op ieder trein. Dat laatste heeft mijn voorkeur, zie Groningen en Friesland.

Overigens neem ik aan dat de uitbreidingsplannen voor de spoorinfra op Coevorden-Emmen en Vroomshoop-Hardenberg ook worden opgeschort.

Stadsvervoer lijdt in veel provinciesteden aan het euvel van te veel lijnen en te lage frequenties. Door het grofmaziger te organiseren kan het vaak beter tegen lagere kosten.

Verder wordt het tijd dat Provincie en busbedrijven nu eindelijk eens moeite gaan om ook niet-scholieren in de bus te krijgen. Als het busvervoer in de toekomst geen andere reizigersdienst dan uitsluitend scholieren weet te trekken is het ten dode opgeschreven.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 05 mar 2014, 15:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@Ronald
Je vergeet de optie om de kosten te verlagen door de vaste conducteurs niet langer verplicht te stellen. Het zijn dat soort eisen die het OV onbetaalbaar maken.

Overigens zijn alle aanbesteedde spoorlijnen niet kostendekkend, dat is juist de reden dat ze niet in het HRN zitten en zijn aanbesteed. Wel is de dekkingsgraad veel beter dan bij de bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:Een kwartierdienst in de spits en een uurdienst 's avonds op de Emmerlijn geeft problemen met personeel, want wat doe je met al die machinisten en conducteurs buiten de spits? Daarom kun je beter de spitsdiensten opdoeken of een eind te maken aan de verplichte conducteur op ieder trein. Dat laatste heeft mijn voorkeur, zie Groningen en Friesland.

Stadsvervoer lijdt in veel provinciesteden aan het euvel van te veel lijnen en te lage frequenties. Door het grofmaziger te organiseren kan vaak beter tegen lagere kosten.

Verder wordt het tijd dat Provincie en busbedrijven nu eindelijk eens moeite gaan om ook niet-scholieren in de bus te krijgen.
Je hebt toch tussen de spitsen een halfuursdienst? Daar kan je een deel gewoon inzetten. Daarnaast is het maar wat diensttechnisch het beste uitkomt voor Arriva. Ik vind een conducteur op elke trein idioot. Groningen/Drenthe heeft hier juist een winst behaald omdat het gewoon ondoenlijk is om elke trein een conducteur te geven. De vliegende teams werken veel beter en toch kan veel gecontroleerd worden. Spitsdiensten opdoeken terwijl er flinke groei is, vind ik geen verstandig plan. Juist die kwartiersdienst in de spits kan een verschil maken voor de reizigers.

In Groningen integreren ze nu streek en stadslijnen om zo tegen minder geld een beter aanbod te doen. Dat kan je ook doen voor Berkum en Assendorp door de streeklijnen door de wijken te laten rijden. Dat zal dan wel een miljoentje schelen bij die kwartiersdienst.

Ik vind wel dat de dienstregeling in Overijssel te Scholiergericht is. Hier kan de provincie een enorme slag slaan. Ze moeten het alleen aandurven om dingen te wijzigen, zodat ook de niet-scholier een voordeel ziet in het OV. Dat zullen ze nu vast niet hebben bekeken.
Frans F schreef:@Ronald
Je vergeet de optie om de kosten te verlagen door de vaste conducteurs niet langer verplicht te stellen. Het zijn dat soort eisen die het OV onbetaalbaar maken.

Overigens zijn alle aanbesteedde spoorlijnen niet kostendekkend, dat is juist de reden dat ze niet in het HRN zitten en zijn aanbesteed. Wel is de dekkingsgraad veel beter dan bij de bus.
De Emmerlijn was kostendekkend bij de NS, maar NS investeerde er niet meer in. Het is een van de weinige aanbestede trajecten welke de kosten dekkend had vanuit kaartverkoop. Zwolle - Groningen had dit ook en zou ook worden aanbesteed in eerste instantie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Het is vreemd dat de provincie Overijssel wel geld bijlegt voor een halfuursdienst van de sprinter Deventer - Almelo in de avonduren maar dat er op andere lijnen die ook slechts elk half uur rijden (Zwolle - Enschede, Zwolle - Kampen) opeens bespaard moet worden op het aantal ritten.
De halfuurdienst Deventer-Almelo staat in de avonduren ook op de tocht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Zwolle-Kampen opheffen, dan heb je dat geld zo terug. Roep ik toch al wat, euh, zo lang als dat er over vertramming gepraat wordt geloof ik? Maar nee, al die huilies die dan roepen dat er heul veul mensen verder moeten naar Kpnz :'( Omgomgomg, nou zie je wat je nu gedaan hebt? Het totale OV kapotgemaakt. En bedankt!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@CamilleKreemers
De Emmerlijn is nooit onderdeel geweest van het HRN. Ook NS heeft daar altijd subsidie voor gekregen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:@CamilleKreemers
De Emmerlijn is nooit onderdeel geweest van het HRN. Ook NS heeft daar altijd subsidie voor gekregen.
oke, er stond wel altijd in kamerstukken dat het HRN was. Ze hebben het juist uit HRN gehaald omdat de provincie het vroeg, toen de aanbesteding begonnen was.
deadlock schreef:Zwolle-Kampen opheffen, dan heb je dat geld zo terug. Roep ik toch al wat, euh, zo lang als dat er over vertramming gepraat wordt geloof ik? Maar nee, al die huilies die dan roepen dat er heul veul mensen verder moeten naar Kpnz :'( Omgomgomg, nou zie je wat je nu gedaan hebt? Het totale OV kapotgemaakt. En bedankt!
Er is weer een busplan om toch de 141 terug te leggen ipv de trein, hoorde ik laatst van een Windesheim-student. Dit zou goedkoper zijn dan de trein. Anders zou ik die 0,5 miljoen bijdrage voor lief nemen. Je pakt er veel meer mensen mee. Kamperlijn was volgens OV-tactiek 2013 voor 90% rendabel.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@deadlock
Het Kamperlijntje dient vooral ook voor de reizigers die met de bus uit de Noord-Oost polder komen en daarvoor is Kampen Zuid geen optie want dat is totaal uit de richting. Als je die bussen uit de Polder moet doortrekken naar Zwolle kost dat aan personeel van die een trein. Als er iets een goedkope oplossing is, is het wel het Kamperlijntje.

@Camille
De Provincie heeft dat recentelijk laten onderzoeken en de conclusie is dat de bus doortrekken duurder is dan de trein omdat je een veelvoud aan bussen (met chauffeur) nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 05 mar 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:@deadlock
Het Kamperlijntje dient vooral ook voor de reizigers die met de bus uit de Noord-Oost polder komen en daarvoor is Kampen Zuid geen optie want dat is totaal uit de richting. Als je die bussen uit de Polder moet doortrekken naar Zwolle kost dat aan personeel van die een trein. Los er iets een goedkope oplossing is, is het wel het Kamperlijntje.
Buslijnen omleggen. Dit kán gewoon niet langer zo, twee parallelle spoorlijnen hou toch even op. Wat denk je nou zelf, dat ze echt serieus Kpnz gaan sluiten of wacht, laten we gewoon de hele spoorlijn sluiten joh en terug naar de oude situatie! Dan hebben we slechts 1,2 miljard weggeflikkerd! Supergoed idee :') Nogmaals; als het aan mij ligt dan komt er van iedere lantaarnpaal naar iedere andere lantaarnpaal een AGV die 400km/u rijdt maar daar is gewoon geen geld voor. Ophouden met dat gezever en wel nu!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:Er is weer een busplan om toch de 141 terug te leggen ipv de trein, hoorde ik laatst van een Windesheim-student. Dit zou goedkoper zijn dan de trein. Anders zou ik die 0,5 miljoen bijdrage voor lief nemen. Je pakt er veel meer mensen mee. Kamperlijn was volgens OV-tactiek 2013 voor 90% rendabel.
Alleen maar omdat het een parallelle spoorlijn is. Sluiten die hap en de reizigers gaan wel naar het andere station. Als je een diagrammetje tekent zal je trouwens zien dat er helemaal geen doemscenario is waarbij belachelijk veel reizigers opeens veel verder moeten gaan reizen, het gaat om marginaal meer reizigers want voor de helft van Kampen ligt Kpnz dichterbij en is het een gewoonteding.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

@deadlock
Vergeet je kalmeringspilletje niet....
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 05 mar 2014, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

Frans F schreef:@deadlock
Het Kamperlijntje dient vooral ook voor de reizigers die met de bus uit de Noord-Oost polder komen en daarvoor is Kampen Zuid geen optie want dat is totaal uit de richting. Als je die bussen uit de Polder moet doortrekken naar Zwolle kost dat aan personeel van die een trein. Als er iets een goedkope oplossing is, is het wel het Kamperlijntje.
Dat is niet waar, de bus (lijn 141) gewoon via de N50 laten rijden en bij Kampen Zuid er af. Het enige probleem is dat station Kampen Zuid nou niet echt dichtbij het 'centrum van Kampen ligt'.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:@deadlock
Vergeet je kalmeringspilletje niet....
Hoe kan je in godsnaam komen met een opmerking als 'totaal uit de richting'. Het is Kampen, van links naar rechts nog geen twee kilometer en van noord naar zuid 5 inclusief industrieterrein en havens en 3 zonder. Nee, de metropool Kampen. En don't worry, heb vanmiddag mijn diazepammetje al weggewerkt hoor!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:@deadlock
Het Kamperlijntje dient vooral ook voor de reizigers die met de bus uit de Noord-Oost polder komen en daarvoor is Kampen Zuid geen optie want dat is totaal uit de richting. Als je die bussen uit de Polder moet doortrekken naar Zwolle kost dat aan personeel van die een trein. Als er iets een goedkope oplossing is, is het wel het Kamperlijntje.

@Camille
De Provincie heeft dat recentelijk laten onderzoeken en de conclusie is dat de bus doortrekken duurder is dan de trein omdat je een veelvoud aan bussen (met chauffeur) nodig hebt.
oke, dat was bij mij dan niet bekend. Laat hun dan de Kamperlijn houden (nostalgie). Anders denken mensen dat het einde der tijden nabij is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Dat denken ze daar in die biblebelt toch al en alles wat er gebeurt is toch de wil van god dus who cares waar je in snijdt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

deadlock schreef:Dat denken ze daar in die biblebelt toch al en alles wat er gebeurt is toch de wil van god dus who cares waar je in snijdt.
lol


is het nog een idee om Zwollerlijnen 5 en 6 samen te voegen en er een grotere ronde van te maken? Dat zou toch moeten kunnen?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Roeland »

Als ik Overijssel mag adviseren: voor de treinen zou ik op Zwolle - Kampen en op Zwolle - Emmen nu niet bezuinigen, omdat:
- Zwolle - Emmen een groeiend aantal reizigers heeft, en een uurdienst 's avonds gewoon niet aantrekkelijk is voor reizigers
- Zwolle - Kampen met halfuursdienst het meest efficiënt te exploiteren is (zeker nu de 141 tot Kampen ingekort wordt); een uurdienst op Zwolle - Kampen bespaart nauwelijks, maar leidt wel tot een fors reizigersverlies
Wel zou ik het volgende bezuinigen:
- de extra avondtrein op Deventer - Almelo
- alle Kamperlijn-varianten skippen die anders zijn dan doorgaan met de huidige efficiënte exploitatie (daarmee voorkom je een toekomstig exploitatiegat èn bespaar je een forse desinvestering in de komende jaren)

Versneld openen van de stations Bathmen en Staphorst kan inderdaad een behoorlijke bezuiniging op het busvervoer leiden. Wellicht is opening van deze stations daarom per saldo (bekeken vanuit trein en bus samen) wel positief in de exploitatie.

Qua busvervoer zijn er inderdaad best wel quick wins in Overijssel, zoals het (deels) opheffen parallele lijnen zoals de 161 en de 166.
Ook kan in Zwolle makkelijk worden bezuinigd op het lijnennet, vooral door lijn 3 te schrappen en lijn 29 door Berkum te laten rijden. Lijn 7 kan eveneens vervallen (misschien moet je voor Assendorp nog wel één van beide lijntjes laten bestaan, met een passende frequentie).
Lijn 40 kan dan wellicht worden versneld door deze niet door Zwolle-noord te laten cirkelen, maar via de Meppelerstraatweg te rijden (zodat de paar haltes die nu alleen door lijn 3 worden bediend, een alternatief krijgen).

En wellicht kun je in Deventer nog wel het volgende bezuinigen:
- kan lijn 1 wellicht worden opgeheven (geheel of op bepaalde dagdelen)
- kan de frequentie op de stadslijnen in Deventer noord en Oost (lijn 2 en 3) wellicht op bepaalde tijden worden verminderd
- kan lijn 4 wellicht worden versneld

Qua streeklijnen zit het wat lastiger. Ik ken de bezettingscijfers niet, maar je gaat best wel ver wanneer je dorpen zoals Giethoorn of Lemelerveld geheel zonder OV laat zitten.

Het grote risico van zo'n grootschalige bezuinigingsoperatie is, dat je zo grofmazig schrapt, dat je ook je betalende reizigers wegjaagt. Wil je een beetje perspectief in je OV houden, dan moet je dat voorkomen.
Maar er moet natuurlijk wel wat gebeuren, en je kunt bij zo'n operatie nu eenmaal niet iedereen blij maken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

CamilleKreemers schreef:
deadlock schreef:Dat denken ze daar in die biblebelt toch al en alles wat er gebeurt is toch de wil van god dus who cares waar je in snijdt.
lol


is het nog een idee om Zwollerlijnen 5 en 6 samen te voegen en er een grotere ronde van te maken? Dat zou toch moeten kunnen?
Ja kan. Frequentie op 4 kan in het dal wel naar beneden maar ik vrees dat dat op de daaraan gekoppelde 2 wel moeilijk wordt. Lastig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

@Roeland,

treindeel heb ik ook liever, zoals jij het meldt. Misschien in zeer late avond op werkdagen (>22:00) moet je dan wel iets weghalen bij de Emmerlijn in beide richtingen om zo de ochtendspits 1 rit extra te geven na de verdunning.

Als je in Staphorst de trein laat stoppen op een station (verhaal bijna ouder dan titanic op bodem ligt) vervalt lijn 40 toch?
paralleliteit lijnen 166 en 161 behoudens grote kernen levert ook wel iets op.

combineren lijnen 5 + 6 in Zwolle kan ook een besparing leveren, net als die centrumbus in Deventer.


Bij deze bezuiniging is denk ik nog geen perspectief aanwezig.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Roeland »

is het nog een idee om Zwollerlijnen 5 en 6 samen te voegen en er een grotere ronde van te maken? Dat zou toch moeten kunnen?[/quote]

Volgens mij kun je lijn 5 en 6 een stuk efficiënter maken door:
- lijn 5 buiten de spits 2x/uur te laten rijden i.p.v. 4x ('s ochtends goed aansluiten op de trein naar de Randstad, en 's middags op de trein uit de Randstad)
- lijn 5 in de tegenspits een rondje door de Voorsterpoort te laten rijden (en dan lijn 6 opheffen).
De ochtendspitsritten rijden dan: Station - Voorsterpoort - Westenholte - Eekwal - Station, en de middagspitsritten rijden dan andersom.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten