Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Hoezo? Inclusief alle kosten die een medewerker niet op zijn/haar loonstrook ziet zou dat best nog wel kunnen hoor.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Neem maar aan dat het al gauw €50 per uur of meer is. Salaris, toeslagen, inkomensafhankelijke zorgpremie, reiskostenvergoeding, doorbetaalde pauzes, sociale lasten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Oh ik dacht juist dat je minder dan € 25,- bedoelde. Maar inderdaad, als personeelskosten de grootste kostenpost zijn, dan wil ik €50,-- best geloven.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk misschien dat het beter is om de lijnen 31, 162, 165 samen te voegen tot een lijn Deventer-Hoogeveen, zodat je uit bijvoorbeeld Lemelerveld een directe verbinding met Deventer hebt, de lijn in Hoogeveen goed aansluiten op de trein naar Groningen, zorgt voor een aantrekkelijker verbinding met Groningen. Bij de kruising met de N377 de bus aan laten sluiten op de lijn Zwolle-Coevorden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

wat is lijn 162 dan?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

CamilleKreemers schreef:wat is lijn 162 dan?
Lemelerveld-Dalfsen zal verdwijnen, de nieuwe lijn Deventer-Hogeveen gaat via Ommen rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door BrengMe »

Het deel Ommen - Lemelerveld is juist opgeheven wegens lage reizigersaantallen. Waarom dan weer terugdraaien?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:Het deel Ommen - Lemelerveld is juist opgeheven wegens lage reizigersaantallen. Waarom dan weer terugdraaien?
Als Dalfsen-Lemelerveld verdwijnt, dan moet Ommen-Lemelerveld ter vervanging dienen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door BrengMe »

Dat begrijp ik, maar Ommen-Lemelerveld is in 2012 juist opgeheven omdat het te laag bezet was. Waarom dan weer terugdraaien? Bovendien, een lijn Deventer-Hogeveen wordt al gauw 60 km lang. Dat vindt ik te lang. Hierdoor kunnen vertragingen zich ook sneller over de hele lijn verspreiden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Daniel »

Kwam vandaag ook nog een raar parallel geval tegen in Overijssel... lijn 51 vertrekt even voor de trein in Vriezenveen en wordt vervolgens onderweg naar Almelo door de trein ingehaald. Is dat nu echt de meest handige oplossing? Vanuit het dorp Vriezenveen op een of andere manier op de spoorlijn aantakken met een buurtbusje ofzo lijkt me ook gelijk de spoorlijn wat rendabeler maken.
Het grote stuk bedrijventerrein in Almelo wat die lijn ook bediend zou je dan een aparte bediening op relevante tijden kunnen geven. Nu rijdt daar ook op zaterdag een bus terwijl alles daar gesloten is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Je vergeet alleen Aadorp nog, daar komt alleen lijn 51 maar. En lijn 51 bedient ook het centrum van Vriezenveen, het station ligt helemaal aan de westkant 1,5 km verderop.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Daniel »

Ja daar doelde ik dus op met dat buurtbusje: een verbinding vanuit het dorp Vriezenveen naar het station. Als je Aadorp persé wilt bedienen (de busjes op 51 die ik vandaag zag vervoerden alleen de chauffeur) zou je ervoor kunnen kiezen om lijn 80 via de route van 51 tot Aadorp te laten rijden en dan via de N36 weer richting z'n huidige route te laten gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Erik1100 »

Tijdje terug heb ik lijn 80 gedaan tussen Wierden en Holten. In Goor moest de bus omgewisseld worden naar een Optare, heb ik dus met 2 anderen even moeten wachten op het OAD-terrein. De bus werd nog vervangen door een Optare.

Lijn 80 is ook gewoon zo'n hele lange lijn, die op een bepaald stuk ook parallel loopt met het spoor.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:Dat begrijp ik, maar Ommen-Lemelerveld is in 2012 juist opgeheven omdat het te laag bezet was. Waarom dan weer terugdraaien? Bovendien, een lijn Deventer-Hogeveen wordt al gauw 60 km lang. Dat vindt ik te lang. Hierdoor kunnen vertragingen zich ook sneller over de hele lijn verspreiden.
Ligt aan de situatie. Die Syntus-geknutsels in Twente vind ik ook nergens op slaan. Niemand reist van Borculo naar Denekamp (misschien een enkeling) en al helemaal niet van Holten naar Hardenberg via Goor (de halve provincie door; die lijn kon beter opgesplitst worden in Holten-Goor(-Haaksbergen; maar de reizigersaantallen verschillen te sterk), (Borculo-(zelfde verhaal als Holten-Haaksbergen))Goor-Almelo en Almelo-Hardenberg), maar ik denk niet dat veel reizigers blij maakt om Doetinchem-Enschede (60 kilometer) knipt in Groenlo (halverwege). Maar ik vind Deventer-Raalte-Ommen-Hoogeveen een aardig logische verbinding. De tussenliggende plaatsen krijgen een betere verbinding met Deventer en Groningen (als je in Hoogeveen goed aansluit op de sprinter) en dit een ander soort reizigers trekt dan scholieren.

Verder ben ik ervoor dat buslijnen zo veel mogelijk het wegenpatroon volgen, aangezien de wegen aangelegd zijn om twee plaatsen (en de tussenliggende plaatsen) met elkaar te verbinden en dus ervan uit is gegaan dat er potentie is tussen deze twee plaatsen (en de tussenliggende plaatsen). Meestal gebeurt dit wel, maar niet altijd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Daniel »

Ja voor bussen die het wegenpatroon volgen ben ik ook wel, denk niet dat een Citea ver komt door het weiland heen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:
BrengMe schreef:Dat begrijp ik, maar Ommen-Lemelerveld is in 2012 juist opgeheven omdat het te laag bezet was. Waarom dan weer terugdraaien? Bovendien, een lijn Deventer-Hogeveen wordt al gauw 60 km lang. Dat vindt ik te lang. Hierdoor kunnen vertragingen zich ook sneller over de hele lijn verspreiden.
Ligt aan de situatie. Die Syntus-geknutsels in Twente vind ik ook nergens op slaan. Niemand reist van Borculo naar Denekamp (misschien een enkeling) en al helemaal niet van Holten naar Hardenberg via Goor (de halve provincie door)
Die lijnen zijn met name ontstaan door het koppelen van lijnen: Borculo-Denekamp is inderdaad geen veelgevraagde verbinding, maar Borculo-Enschede en Enschede-Denekamp wel. Door deze lijnen te koppelen kun je nu ook zonder overstappen in Enschede bij het ziekenhuis komen vanuit Oldenzaal. Op lijn 80 ook: Holten-Goor en Goor-Almelo zijn best logische verbindingen, net als Almelo-Hardenberg. Door het koppelen kun je ook rechtstreeks van Markelo naar Enter, en van Wierden naar noordkant van Almelo. Lijn 66: zelfde verhaal. Door het koppelen kun je rechtstreeks van Delden naar Mariaparochie. Niet dat dat veel mensen doen, maar het is wel een rechtstreekse verbinding die je aanbiedt.

Overigens doet Arriva hetzelfde met lijn 23 Doetinchem-Borculo en lijn 56 Borculo-Deventer: Dit is in de praktijk ook gewoon een doorgaande lijn, 23 wordt altijd 56 en andersom.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Anne »

dennistd schreef:Door het koppelen kun je rechtstreeks van Delden naar Mariaparochie. Niet dat dat veel mensen doen, maar het is wel een rechtstreekse verbinding die je aanbiedt.
Volgens dit kerstverhaal is het wel een belangrijke plaats in Twente. :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5lMvCsdXueM[/youtube]
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door busburger »

Even een paar "losse flodders" naar aanleiding van discussies hierboven.

Over de bekostiging:
- Na een periode waarin de vervoerders een beetje ad-hoc werden gesubsidieerd door de Rijksoverheid, gold er vanaf 1993 een regeling waarbij de hoeveelheid geld waarover een vervoerbedrijf (c.q. een gemeente met verantwoordelijkheid voor lokaal openbaar vervoer) de beschikking kreeg, afhing van de hoeveelheid geproduceerde reizigerskilometers. De (verwachte, ofwel "taakstellende") opbrengsten werden van deze "normkosten" afgetrokken, het totaal hing dus alleen af van de reizigerskilometers (met verschillende rekenfactoren voor stad en streek, en onderscheid tussen bus, tram en metro; bij gemeenten speelde ook het aantal inwoners een rol). Het tarief dat de reizigers betaalden, was hierbij niet van belang, want de Rijksoverheid vulde het ontbrekende toch wel aan tot een vastgesteld totaal. Wel moesten de bedrijven zich, met kleine toegestane afwijkingen, houden aan het landelijk vastgestelde tariefniveau (NTS, later NVB).
- Eind negentiger jaren werd dit veranderd. Behalve dat de financiering voortaan via decentrale overheden (provincies en stadsregio's) verliep, werd de Rijksbijdrage (helaas, wat mij betreft) omgezet in een vorm van opbrengstsuppletie, dat wil zeggen dat de opbrengsten uit het reizigersvervoer met een bepaalde factor werden vermenigvuldigd. Dit betekende ten opzichte van het vorige systeem een stevig nadeel voor de gebieden waarin veel reizigers tegen een laag tarief werden vervoerd, bijvoorbeeld bij veel scholierenvervoer (terwijl het op dat moment nog geen keuze van de lagere overheden was, dat vervoer goedkoop te houden). Via een overgangsregeling vond deze ombouw van de Rijksbijdrage geleidelijk plaats. En ook werd er nog een nogal ondoorgrondelijk stel gebiedsgebonden correctiefactoren aan toegevoegd.
- Ongeveer 10 jaar geleden werd de Rijksbijdrage per provincie/stadsregio "bevroren" in de Brede Doel Uitkering en sindsdien speelden (actuele) reizigersopbrengsten daarbij geen rol meer. Wel werden de werkelijke opbrengsten nog steeds verdeeld op basis van enquêtes (het zogenaamde WROOV-systeem).
- Sinds ongeveer 2009 bepaalt de registratie van OV-chipkaartgebruik meer en meer de opbrengsten per provincie en per stadsregio (en daarbinnen per vervoerder). In principe mag dit géén verschil maken voor wat de bedrijven aan reizigersopbrengsten ontvangen. Voor zover mij bekend, is ook nooit bewezen dat dat wel het geval zou zijn. Wel is er, na een verplichte start op het niveau van het oude strippenkaartsysteem, per regio meer vrijheid gekomen om eigen tarieven vast te stellen. In een regio zoals bijvoorbeeld Stadsregio Amsterdam kan ook een rol spelen dat vooral "dagjesmensen" die niet over een OV-chipkaart beschikken, met aanzienlijk hogere tarieven van verkoop op de wagen worden geconfronteerd dan voorheen. En natuurlijk de beperking van mogelijkheden tot zwartreizen in de metro!

Over de lijnennetontwikkeling:
- Het trieste van Overijssel is dat deze provincie eigenlijk nu al op een vrij laag OV-aanbod zit ten opzichte van sommige andere (ook: niet-Randstad-)provincies. Kijk bijvoorbeeld eens naar het relatief grote aantal plaatsen dat niet 's-avonds en niet in het weekeinde wordt bediend (plaatsen zoals Urk en Genemuiden zullen daar overigens, voor wat betreft de zondag, wel vrede mee hebben).
- Verwijzen naar bijvoorbeeld Friesland is niet zo erg op zijn plaats, want daar vult de Opstapper (een soort belbus; inmiddels niet meer veel duurder in het gebruik) de gaten in de bediening op, zodat zelfs onooglijke gehuchten 7 dagen per week van vroeg in de ochtend tot laat in de avond bereikbaar zijn.
- De provincie zal er wel niet aan ontkomen, het vervoeraanbod per bus te concentreren op een beperkt aantal lijnen (29, 30?, 71, 141, 165), maar tevens iets moeten verzinnen om aan de overige plaatsen van enige omvang een aanvaardbare basisvoorziening te bieden, aangezien het uithollingsproces van het regionale OV anders geen einde zal kennen.
- Het lijkt mij van belang dat er door middel van goede frequenties op alle tijden, perfecte aansluitingen, vrije banen en goed doordachte campagnes alles aan gedaan wordt, de genoemde "Kernnetlijnen" zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
- Daar hoort bij dat er langs deze lijnen bepaalde "knooppunten" worden aangelegd die met fietsen, auto's èn aanvullend OV vanuit de omgeving gemakkelijk te bereiken zijn en waarop het aangenaam wachten op de bus is. Dat "aanvullend OV" is minimaal een eenmaal per uur aansluitende "flexbelbus", die in aansluiting op de hoofdlijnen het gehele omringende gebied bedient, maar in geval van grotere reizigersaantallen vast resp. met groter materieel wordt gereden, en zich bij nog grotere vraag invoegt in de hoofdlijn om hier tot een frequentere dienst bij te dragen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

@dennistd, koppelen is mooi, maar zorgt ook voor meer vertraging die meegenomen wordt. Ik weet niet precies hoe het in Twente zit, maar ik maak even een uitstapje naar mijn eigen omgeving, de Achterhoek.
Lijn 56/23: de meeste vertraging ontstaat op het Deventerdeel, waardoor deze te laat aankomt in Borculo. Verderop het traject komen aansluitingen in Ruurlo en Doetinchem in gevaar. Ik zie liever dat de koppeling van deze lijnen ongedaan wordt gemaakt, zodat vertraging van lijn 56 niet meegenomen wordt naar lijn 23.
Lijn 27/29: de meeste vertraging ontstaat op het Arnhemmer deel en wordt meegenomen naar Doesburg-Doetinchem. Hierdoor komen aansluitingen in Doetinchem in gevaar. Ik zou eerder zien dat Doetinchem-Doesburg gekoppeld wordt aan Doesburg-Dieren, aangezien Doesburg-Dieren minder vertragingsgevoelig is dan Doesburg-Arnhem en ook worden Drempt em Laag-Keppel rechtstreeks aangesloten op het spoornet (snellere verbinding).
Lijn 73/74: vertraging ontstaat meestal op het Enschedese gedeelte, maar aangezien itt de hierboven genoemde lijnen het doorgaande karakter van de lijn wel belangrijk is, is een knip niet wenselijk. Arriva probeert de vertragingen op het Enschedese gedeelte op te vangen door heel veel speling in de dienstregeling te bouwen, minstens 5 minuten. Hierdoor staat de bus vrij lang stil in Groenlo, Lichtenvoorde en Varsseveld.

Terug naar Overijssel: het is per geval verschillend of een doorkoppeling van lijnen gunstig is of niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Het doel van koppelen is meestal enkel en alleen om de dienstroosters efficiënter te krijgen en wachttijden aan de eindpunten te vermijden.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Dat is inderdaad ook wel een belangrijke reden :Y
Erno-BE schreef:Ik zie liever dat de koppeling van deze lijnen ongedaan wordt gemaakt, zodat vertraging van lijn 56 niet meegenomen wordt naar lijn 23.
En dan de reizigers Ruurlo-Lochem maar een half uur of een uur in Borculo laten staan? Als de dienstregeling te krap is die gewoon te krap, dat los je niet op door bussen alleen op zichzelf te laten keren: die vertraging heb je dan toch, alleen niet op 23 maar op 56 (die al krap is volgens jou). Dan hou je dus die vertraging erin. Je kunt beter doorgaan op een lijn waar dan wat meer speling in zit. Voorbeelden uit Enschede: lijn 6 Stokhorst is vrij krap, maar lijn 6 Boekelo heeft genoeg tijd. Lijn 5 Zwering is aan de krappe kant, maar lijn 5 Hogeland heeft zeeën van tijd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Belangrijker vind ik de aansluiting in Ruurlo, die soms door de doorkoppeling de mist in gaat. In Borculo stappen meer mensen over op lijn 62 dan blijven zitten op lijn 56.

Vaak zie je in Doetinchem dat volk van hrt Graafschapcollege de aansluiting missen doordat lijn 27/29 de vertraging uit Arnhem heeft meegenomen. Dan is Dieren-Doesburg-Doetinchem beter voor de punctialiteit dan Arnhem-Doesburg-Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Sinds invoering van de strippenkaart is het OV zich steeds eenzijdiger op scholieren en studenten gaan richten. Omdat dat slecht betalende groepen reizigers zijn is daardoor de gemiddelde opbrengst per reiziger onder druk komen te staan en om dat te compenseren is men toen de tarieven voor overige reizigers fors gaan verhogen waardoor die reizigers echter begonnen af te haken. Daardoor daalden de gemiddelde inkomsten weer en om dat te compenseren werden weer nieuwe verhogingen doorgevoerd, enz. enz. Een vicieuze cirkel dus, die er toe geleid heeft dat er uiteindelijk alleen scholieren en studenten zijn overgebleven.
Wat een blatante nonsens. Scholieren betalen de hoofdprijs en niet doen alsof studenten niet ook veel geld ingeleverd hebben voor hun reisrecht.
Bij het Reizigersoverleg Brabant komen sowieso veel klachten binnen dat vol betalende reizigers zich groen en geel ergeren aan de kortingen voor scholieren, studenten en ouderen omdat ze het gevoel hebben dat zij de kosten van die cadeautjes moeten betalen. Daar speelt ook de algemene maatschappelijke onvrede mee over het feit dat de politiek steeds meer diensten, subsidies, etc. inkomensafhankelijk maakt. Het gevolg is dat veel mensen het OV om die reden zijn gaan boycotten.
Die mensen moeten niet zo zeiken. En er zou nog veel mee inkomensafhankelijk moeten zijn. Mensen boycotten om die reden trouwens helemaal het OV niet. Echt nul. Lariekoek.
Verder zijn ook de dienstregelingen steeds meer uitsluitend afgestemd op scholieren. In veel regio's vallen op werkdagen tijdens de schoolvakanties zoveel lijnen en ritten uit dat een groot deel van het OV totaal onbruikbaar is geworden voor woonwerkverkeer.
In Zwolle is het juist minder gericht op scholieren en studenten in vergelijking met de tijd dat ik hier student was. Verder is er alleen een zomervakantiedienstregeling en geen andere vakantiedienstregeling.
En dan zijn er nog de kosten. De salariskosten in het OV zijn de laatste 20 jaar buitensporig gestegen wat de rentabiliteit onder druk heeft gezet en ook die rekening is doorgespeeld naar de reizigers met het sprookje dat het OV prijsongevoelig zou zijn.
CAO Multimodaal er maar ff bijgepakt:
Afbeelding
Wat mij betreft komt daar €500,- bij want dit is een simpele fooi. Wat er echter moet veranderen is het vervoer van Schubbekutteveen naar Niemandwildaarwonendrecht. Weet je wát het OV duur heeft gemaakt? De accijnzen op brandstof.
Laatst gewijzigd door deadlock op ma 10 mar 2014, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Als je kijkt naar die CAO-tabel dan kom je met toeslagen ongeveer op modaal uit, met bij mijn weten nog altijd doorbetaalde pauzes die andere werknemers niet krijgen. Met €500 extra zit je fors boven modaal, dat lijkt me gezien het vereiste opleidingsniveau buiten proporties.

Uh en waar haal je vandaan dat scholieren de hoofdprijs betalen?

In de meeste regio's buiten de Randstad hanteren ze trouwens zwaar uitgeklede dienstregelingen voor alle vakanties.
Maar zelfs als je het beperkt tot zomervakantie is het al een probleem, want wie werkt het geen 8 weken vrij.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 10 mar 2014, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Als je kijkt naar die CAO-tabel dan kom je met toeslagen ongeveer op modaal uit.
Met €500 extra zit je fors boven modaal, dat lijkt me gezien het vereiste opleidingsniveau buiten proporties.
Hoe kom je erbij dat opleidingsniveau een argument is voor de hoogte van het salaris? Wil je het telefoonnummer van Jonnie Boer? Kan je hem zelf vertellen dat hij zijn geld in moet gaan leveren.
Uh en waar haal je vandaan dat scholieren de hoofdprijs betalen?
€17,50 per maand voor Altijd Korting 55% plus nog de ritprijzen en die prijzen zijn ook niet mals. Je weet trouwens waarom er korting voor scholieren bestaat?
In de meeste regio's buiten de Randstad hanteren ze trouwens zwaar uitgeklede dienstregelingen voor alle vakanties.
Maar zelfs als je het beperkt tot zomervakantie is het al een probleem, want wie werkt het geen 8 weken vrij.
Dan moeten mensen maar meer met de bus gaan zodat het beter rendeert en niet lopen miepen dat er in plaats van 4 nog maar 2 bussen per uur gaan.
Laatst gewijzigd door deadlock op ma 10 mar 2014, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten