Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
14 maart 2014 - De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. De provincie en gemeente Groningen, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu tekenden op 14 maart de samenwerkingsovereenkomst voor dit project. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.
Verbetering bereikbaarheid per spoor
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Het is de bedoeling om het reizen per trein straks (nog) aantrekkelijker te maken door snellere verbindingen, comfortabele treinen en een uitnodigend station te realiseren. Daarvoor is het nodig dat de dienstregeling verbetert, treinen vaker rijden, de stations Groningen Noord en Groningen Europapark beter worden benut en de trein en bus beter op elkaar aansluiten.
Bron en meer
14 maart 2014 - De stad Groningen staat aan de vooravond van een ingrijpend infrastructureel project om de bereikbaarheid per spoor te verbeteren: Spoorzone Groningen. In dit project worden onder meer grote ingrepen gedaan op het station van Groningen. De provincie en gemeente Groningen, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu tekenden op 14 maart de samenwerkingsovereenkomst voor dit project. Het project start in 2016 en is in 2020 afgerond.
Verbetering bereikbaarheid per spoor
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030. Het is de bedoeling om het reizen per trein straks (nog) aantrekkelijker te maken door snellere verbindingen, comfortabele treinen en een uitnodigend station te realiseren. Daarvoor is het nodig dat de dienstregeling verbetert, treinen vaker rijden, de stations Groningen Noord en Groningen Europapark beter worden benut en de trein en bus beter op elkaar aansluiten.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Nou, dan zie ik geen reden om nu iets te gaan lopen zitten verbouwenThom91 schreef:
Elke dag stappen op het Hoofdstation 33.000 mensen in of uit een trein. Dit aantal groeit naar schatting naar 44.000 in 2030.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Een toename van 11000 in- of uitstappers per dag over een periode van vijftien jaar.
Klinkt mij niet echt revolutionair. Inderdaad weinig reden voor paniekvoetbal.
Maar ja, het blijft Groningen natuurlijk hè. ;)
Edit: Oh Thom91, ik krijg geen respons op de link.
Klinkt mij niet echt revolutionair. Inderdaad weinig reden voor paniekvoetbal.
Maar ja, het blijft Groningen natuurlijk hè. ;)
Edit: Oh Thom91, ik krijg geen respons op de link.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Het volgende overbodige stationsproject.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ze doen het niet alleen om die kleine groei in reizigers op te pakken he, maar vooral ook om het opstelterrein te verplaatsen (milieu en geluidsoverlast), ruimte te hebben voor een beter en beter bereikbaar busstation aan de zuidzijde (is nu écht een onontkenbaar pijnpunt), ruimte voor meer fietsenstalling (ook echt een probleem), en meer van dat soort dingen. De toegankelijkheid van het huidige station laat ook te wensen over en ze gaan het als het goed is ook een stuk mooier maken door bijv. het mooie stationsgebouw weer een centralere rol te geven ipv weggemoffeld in een hoekje met een skateboardbaan ervoor in de huidige situatie.
Dus overbodig zou ik deze operatie nou ook weer niet durven noemen.
Dus overbodig zou ik deze operatie nou ook weer niet durven noemen.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
De fly-over aan de westkant, die ook deel uitmaakt van het plan is echter volstrekt overbodige betonverspilling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Dat ben ik uiteraard volledig met je eens, en ik heb ook zo m'n bedenkingen bij het vertunnelen van de overweg bij de Paterswoldseweg.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ik ben denk ik toch een paar milliseconden te snel geweest met die fly-over afschieten, want elimineert dat ding ook de overweg in het Hoendiep? Dat ziet er namelijk wel uit als een behoorlijk gevaarlijke locatie voor een overweg, dan zou het eventueel nog een klein beetje nuttig kunnen zijn.
Maar de volgorde van de bestemmingen omdraaien op station Groningen is niet echt noodzakelijk en al helemaal niet als dat met een fly-over moet.
Maar de volgorde van de bestemmingen omdraaien op station Groningen is niet echt noodzakelijk en al helemaal niet als dat met een fly-over moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ok, dan is het nu officieel: De fly-over in Groningen-West is peperdure beton- en geldverspilling
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ik vind het vooral gek dat zo'n fly-over bouwen voor de diesellijntjes er zonder al te veel problemen en discussie doorgeramd kan worden maar dat iets veel noodzakelijkers als het aanpakken van Herfte dan ineens weer politiek heel moeilijk blijkt te zijn.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Groningen mag als Hollands wingewest bijna onbeperkt geld over de balk gooien omdat de Hollanders nog iets goed te maken hebben, in de rest van de land moet elk dubbeltje drie keer omgedraaid worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Website provincie ligt plat.isadora schreef:Een toename van 11000 in- of uitstappers per dag over een periode van vijftien jaar.
Klinkt mij niet echt revolutionair. Inderdaad weinig reden voor paniekvoetbal.
Maar ja, het blijft Groningen natuurlijk hè. ;)
Edit: Oh Thom91, ik krijg geen respons op de link.
Komt wel goed schatje.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Nee. De overweg Peizerweg verdwijnt voor de treinen van/naar Groningen Noord. Voor de treinen van/naar Leeuwarden blijft deze bestaan.marlies schreef:Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Dit ging over de overweg Hoendiep ;)ov'tje schreef:Nee. De overweg Peizerweg verdwijnt voor de treinen van/naar Groningen Noord. Voor de treinen van/naar Leeuwarden blijft deze bestaan.marlies schreef:Nee die overweg gaat voor zover ik weet los van die fly-over verdwijnen.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
:o
Oeps, niet goed gelezen. Ik weet niet wat er met de overweg Hoendiep zal gaan gebeuren. Weet wel dat die in de Van Heemskerckstraat opgeheven gaat worden.
Oeps, niet goed gelezen. Ik weet niet wat er met de overweg Hoendiep zal gaan gebeuren. Weet wel dat die in de Van Heemskerckstraat opgeheven gaat worden.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Daarvan wist ik niet eens dat 'ie bestond, moet ik eerlijk toegeven.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Dat is een overweg voor fietsers. Vroeger was dat nog een doorgaande weg...
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ja, had 'm al even gegooglemapst. Wist niet dat die straat doorliep als fietspad. Lijkt me dat we inderdaad prima zonder kunnen. Tenzij men (eindelijk) een goede bestemming voor het suikerunieterrein bedenkt die veel fietsers trekt, natuurlijk.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Er zijn gewoon teveel kabouters in de politiek. Daar heeft de rest van het land ook last van, maar dan is er nog genoeg kritische massa over om die naar huis te sturen bij de volgende verkiezingen. In Groningen hangen ze gewoon een emo-verhaal op van uitgeknepen worden door het Grote Boze Westen en het volk gelooft dat daar... :')Bee schreef:Groningen mag als Hollands wingewest bijna onbeperkt geld over de balk gooien omdat de Hollanders nog iets goed te maken hebben, in de rest van de land moet elk dubbeltje drie keer omgedraaid worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Oei,dat is wel een gevaarlijke reactie in Groningen, denk dat je hier veel boze mensen over je heen had gekregen. En logisch, want er is hier natuurlijk wel echt iets aan de hand. Hoe de mensen het aanpakken richting de politiek is een ander verhaal trouwens.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Nouja, het volgende grote Groningse project staat ook al op sneuvelen volgens de Volkskrant... Hier in het westen kunnen we ons aardig vermaken met al die verhalen uit Groningen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Haha, ja. Ik weet niet helemaal wat ik daar van moet vinden. Laatste keer dat ik in de spits langs de zuidelijke ringweg kwam (ik heb geen auto ;) ) is lang lang geleden dus ik heb totaal geen beeld van de noodzaak.
Overigens zijn er zelfs hardnekkige stemmen om nog een monsterproject dat ze zelfs al aan het bouwen zijn, het Groninger Forum, stop te zetten en het verlies te nemen. Denk dat het zo ver niet zal komen maar het zou toch wel erg tekenend zijn voor de politiek hier :X
Overigens zijn er zelfs hardnekkige stemmen om nog een monsterproject dat ze zelfs al aan het bouwen zijn, het Groninger Forum, stop te zetten en het verlies te nemen. Denk dat het zo ver niet zal komen maar het zou toch wel erg tekenend zijn voor de politiek hier :X
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Ja dat roept de Stadspartij, maar dat is natuurlijk gewoon verkiezingsretoriek want dat gaan ze echt niet voor elkaar krijgen, zeker niet als ze eventueel in een college zouden komen. Sowieso onverstandig om te stoppen, ik vind wel -zoals een groot deel van de Groningers- dat dat ding er nooit had mogen komen maar goed nu ze al begonnen zijn is het niet anders.marlies schreef:Overigens zijn er zelfs hardnekkige stemmen om nog een monsterproject dat ze zelfs al aan het bouwen zijn, het Groninger Forum, stop te zetten en het verlies te nemen. Denk dat het zo ver niet zal komen maar het zou toch wel erg tekenend zijn voor de politiek hier :X
Oja, wat betreft de Ringweg, dat is denk ik wel noodzaak inderdaad. Anders krijg je in de periode 2025 - 2030 ongeveer wel een probleem denk ik.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Grootscheepse vernieuwing van het spoor in Groningen
Beste post ooit en pure waarheid.marlies schreef:Ik vind het vooral gek dat zo'n fly-over bouwen voor de diesellijntjes er zonder al te veel problemen en discussie doorgeramd kan worden maar dat iets veel noodzakelijkers als het aanpakken van Herfte dan ineens weer politiek heel moeilijk blijkt te zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten