Verwijzen naar buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Ik zit even door de pagina's met verwijzingen in de Wiki te snuffelen (op zoek naar verwijzingen die ik zo weg kan werken) en het valt me daarin op dat er verschillende manieren zijn om naar buslijnen te verwijzen. Ik heb combinaties gezien met:

* de tekst Lijn of buslijn
* Vermelden van concessie of niet
* Vermelden van vervoerder of niet
* Vermelden van begin- en eindpunt of niet

Het maakt mij allemaal niet zo heel veel uit, maar we moeten er wel wat eenduidigs van maken anders wordt het een zootje. Is iets als 'Lijn 52 Utrecht - Amersfoort', met bij stadsdiensten nog de stad erbij een idee?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Geert »

En wat worden dan de begin- en eindbestemming? Voor Utrecht - Amersfoort: wordt dan in Utrecht het station bedoeld, of Neude, of WKZ, of..? Het is wellicht duidelijker om ook de haltenaam zelf te vermelden (waarbij stationshaltes afgekort kunnen worden tot "... NS" of "... CS").

En ringlijnen worden dan iets als "Lijn 2 Utrecht Ringlijn"?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Wil je de precieze bestemming wel in je lijnverwijzing opnemen? Dat betekent dat je bij een verlenging van een lijn met 1 halte al je verwijzingen moet gaan aanpassen. Ik zou het gewoon houden op plaats-plaats zonder halte.

Bij stadsdienst ontkom je alleen niet aan begin- en eindhalte, Lijn 3 Utrecht - Utrecht staat zo stom ;-).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Geert »

Maar voor bijvoorbeeld lijnen als 52 Amersfoort - Utrecht vs. 252 Amersfoort - Utrecht is het wellicht wenselijk om te weten dat de laatste naar Rijnsweerd rijdt en de eerste naar het station. :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Bij die paar lijnen die ik toegevoegd heb, heb ik gebruik gemaakt van de naamgeving op de Connexxion site (met daarvoor Lijn xx).
Ik vind de noemen van de vervoerder in de naam niet handig: dat kan nog wel eens veranderen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Bij stadsdienst ontkom je alleen niet aan begin- en eindhalte, Lijn 3 Utrecht - Utrecht staat zo stom ;-).
Daar kan je natuurlijk nog met wijknamen werken, heb je niet gelijk een probleem als'ie 1 halte langer wordt :wink: Hoewel de stadslijnen er nu toch vrij consequent in staan als "lijn xx Stadsdienst Yyyy"?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Suus »

Chauf21 schreef:Bij die paar lijnen die ik toegevoegd heb, heb ik gebruik gemaakt van de naamgeving op de Connexxion site (met daarvoor Lijn xx).
Ik vind de noemen van de vervoerder in de naam niet handig: dat kan nog wel eens veranderen :)
Voor de RET, GVB, HTM en GVU staat dat de komende jaren nog wel vast, daar kan het wel denk ik. De tramlijnen van de HTM zijn zelfs tot 2017 aanbesteed. Daarnaast hebben die geen dubbele nummering. Voor de andere lijnen is het minder praktisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

Ehm, het gaat natuurlijk juist om dubbele nummers in verschillende concessies. En aangezien zo'n beetje elke stadsdienst in Nederland wel een lijn 1 heeft om maar wat te noemen is een vermelding als "Stadsdienst Utrecht" na het lijnnummer toch wel handiger dan wijknamen die iemand van buiten de stad niet kent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door math1985 »

Ik zou in elk geval met het volgende rekening houden. De namen moeten:
- eenduidig zijn (bij elke naam mag maar een lijn te vinden zijn)
- onveranderlijk zijn (het is niet handig om bij elke dienstregelingswijziging alle verwijzingen om te moeten gooien)
- kort zijn (je wilt het liefst niet te lange links in hoeven typen)
- duidelijk zijn voor mensen van buiten het gebied

Ik kom dan uit op iets als:
Lijn 1 (Utrecht)
Lijn 1 (Amersfoort)
Lijn 50 (Utrecht)
Lijn 1 (Zeeuws-Vlaanderen)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:Hoewel de stadslijnen er nu toch vrij consequent in staan als "lijn xx Stadsdienst Yyyy"?
Zo staat het bij Apeldoorn en Dordrecht, maar weer niet in de grote steden, daar heten ze Lijn 1 GVU Utrecht of iets van die strekking.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

@math1985: met jouw voorstel is het weer geheel onduidelijk of het nu een stads- of streekbus is. Immers, de nummerverdeling verschilt overal: in Dordrecht is lijn 1 een stadslijn, maar in Zeeuws-Vlaanderen een nogal lange streeklijn.

Dan zou ik toch juist gaan voor dingen als "Lijn 1 Stadsdienst Dordrecht" en bij de streeklijnen gewoon de plaatsnaam waarin het begin- en eindpunt ligt. Dat zegt ook meer voor de mensen uit andere regio's, want is die "lijn 50 Utrecht" nu een stads- of streekbus en rijdt 'ie in de stad of provincie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door deadlock »

Voor de buslijnen zelf een doorverwijspagina
Dus Lijn_90 komt op een pagina waar alle lijnen 90 in Nederland staan opgesomd. Op die pagina staat de beschrijving er achter en het concessiegebied dus dan bijvoorbeeld

Lijn 90 Zwolle Apeldoorn v.v. Veluwe
Lijn 90 Kaasstad Smeerkaasburg v.v. BRU

En die individuele buslijnen geef je dan hun eigen wikipagina BRU_Lijn_90 GVB_Lijn_90 et cetera

?? Of zeg ik nu domme dingen :oops:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Alle lijnen 90 komen sowieso in de categorie 'lijn 90', dus dat overzicht van alle lijnen 90 is er al. Nu de rest nog ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:?? Of zeg ik nu domme dingen :oops:
Deels :P

Eigenlijk is jouw idee deels de huidige globale situatie bij de streeklijnen: er is een categorie per lijnnummer waarin je bv. alle lijnen 90 ziet staan, maar dan wel met het traject in de paginanaam.
Die situatie blijf ik toch eigenlijk het duidelijkst vinden, want bij een paginanaam met de concessienaam erin heeft iemand die daar niet bekend is nog geen flauw idee waar die lijn rijdt. Daar kan je weliswaar wat aan doen door een doorverwijspagina, maar die zal je met de hand moeten bijwerken terwijl het bij een categorie automatisch gaat.

En wat te denken van de zoekfunctie: met zoeken op lijn 90 zou je dan bv. ook alleen paginanamen met de concessie erin te zien krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Het gebruik van de naam van een concessieverlener (BRU) werpt onduidelijkheid op. Niet ieder concessieverlener is bij iedereen bekend en niet iedere naamgeving van de concessieverlener leent zich om af te korten. Het gebruik van concessienamen in de titel van de lijn werpt vergelijkbare problemen op.
Het gebruik van de vervoer in de titel van de lijn is gezien de aanbestedingen niet wenselijk. Wanneer een andere vervoerder de diensten gaat verzorgen, zullen alle betreffende pagina's aangepast moeten worden.
De begin- en eindpunten opnemen in de titel van een lijn lijkt mij daarom de meest handige methode. Hier en daar zullen veranderingen optreden in de eindpunten van lijnen, maar er kan dan gekozen worden om incidentieel de naam te veranderen of om bij grotere wijzigingen een geheel nieuwe pagina aan te maken.
Wanneer het begin- en eindpunt van de stadsdiensten in verschillende plaatsen ligt, gaat hetzelfde verhaal op als bij de streeklijnen (Lijn 5 Amsterdam Centraal Station - Amstelveen Binnenhof) of wanneer de begin- en eindpunten in dezelfe plaats liggen maar de route voor een belangrijk deel via een andere plaats loopt een via-toevoeging. Bij lijnen die niet buiten een bepaalde plaats komen, kan ervoor gekozen worden om alleen de plaatsnaam te noemen (Lijn 1 Amsterdam), maar dat gaat voorbij aan eerdere argumenten (waar in Amsterdam rijdt die lijn dan?) en dus kan ook hier worden vastgehouden aan volledige naamgeving (Lijn 1 Amsterdam Centraal Station - Amsterdam Osdorp de Aker).

Om terug te komen op het lijstje van math1985:
- eenduidig zijn (bij elke naam mag maar een lijn te vinden zijn)
- onveranderlijk zijn (het is niet handig om bij elke dienstregelingswijziging alle verwijzingen om te moeten gooien)
- kort zijn (je wilt het liefst niet te lange links in hoeven typen)
- duidelijk zijn voor mensen van buiten het gebied
Door deze methode wordt voldaan aan de punten 1,2 en 4. Blijft over dat de namen niet kort zijn, maar door de toevoeging van een categoriepagina (alle dezelfde lijnnummers op één pagina), dan wel het doorverwijzen vanaf vervoerder- en/of concessiepagina's, kan iemand toch snel de juiste verbinding opzoeken.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Stefan »

Misschien is het gemakkelijk om de lijnen per provincie in te delen? Mochten buslijnen door meerdere provincies gaan, dan kunnen ze bij alle provincies vermeld worden.

Daarna zou ik het inderdaad ook gewoon zien dat er bijvoorbeeld "Lijn 165 Strijen, Julianastraat - Dordrecht, Station v.v." of iets dergelijks vermeld zou worden. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

In dat geval zou ik gewoon de categorie van de OV-autoriteit gebruiken (als extra categorie bij degenen die er al bij staan). Die categorieën zijn toch nog vrij leeg :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door deadlock »

Ik vind dat categorieën net zoals op wikipedia en de overige mediawiki's een ondersteunende functie moeten hebben. Als je nu direct de pagina van Lijn 90 zou openen krijg je niet de categorie voor je maar een wikipagina. Categorieën kunnen heel handig zijn maar ze worden maar relatief weinig gebruikt omdat ze vaak ook relatief onoverzichtelijk zijn. Je kan er ook niet goed in werken met mediawiki syntax.

Daarom ben ik voor mijn eerste oppering. En het maakt daarin niet uit of je het over stads- of streekvervoer hebt :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:In dat geval zou ik gewoon de categorie van de OV-autoriteit gebruiken (als extra categorie bij degenen die er al bij staan). Die categorieën zijn toch nog vrij leeg :wink:
Ze moeten weldegelijk daar bij ingezet worden. In de cat. van de OV-autoriteit en in die van de concessie. Maar dat maakt een algemene pagina niet minder wenselijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Mag ik de conclusies als volgt samenvatten:

* Verwijzen naar vervoerder is niet wenselijk ivm veranderlijkheid
* Verwijzen naar concessie is niet wenselijk ivm onbekendheid van concessienamen en -afkortingen
* Verwijzen naar concessieverlener is niet wenselijk ivm onbekendheid van concessiehouders en -afkortingen
* Vanwege de onduidelijke scheiding tussen stadslijnen en streeklijnen is het niet wenselijk om daar verschillen te hebben
* Gebruik van begin- en eindhalte is qua duidelijkheid wenselijk, maar zorgt voor meerwerk bij dienstregelingswijzigingen en zorgt voor lange links

Lijkt me dat we over de eerste 4 punten overeenstemming hebben. Gezien het feit dat stadslijnen hetzelfde formaat gaan hebben als streeklijnen neig ik ernaar om de begin- en eindhalte mee te nemen in de link, omdat het er anders bij stadslijnen niet meer uit ziet. Maar als iemand anders wat anders wil: shoot.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Geert »

Dan wordt het formaat dus:

Code: Selecteer alles

Lijn <lijnnummer> <beginhalte> - <eindhalte>
Blijft nog over: wat doen we met ringlijnen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Daniel »

Iets als dit?...

Code: Selecteer alles

Lijn <lijnnummer> Ringlijn <beginhalte> - <halte ergens halverwege het rondje>
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Wubbo »

Waarbij bij de haltes wel altijd de plaats vermeld moet worden (ook bij stadsdiensten).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Dan wordt het formaat dus:

Code: Selecteer alles

Lijn <lijnnummer> <beginhalte> - <eindhalte>
Blijft nog over: wat doen we met ringlijnen?
Indien de vervoerder een "eindhalte" aan de lijn toekent, kan de eindhalte gebruikt worden. Als dat moeilijk aan te duiden is kan evt

Code: Selecteer alles

..<beginhalte> - <eindhalte> (via <via>)
handig zijn? Maar laten de discussie niet al te veel over die optie gaan :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verwijzen naar buslijnen

Bericht door reisthijs »

Doen we wel of niet een komma tussen plaatsnaam en haltenaam/eindpuntnaam?
Want we hebben nu bijvoorbeeld "Lijn 1 Scheveningen Noorderstrand - Delft Tanthof" (zonder komma's dus) naast titels als "Lijn 1 Amsterdam, Centraal Station - Osdorp de Aker".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten