Korte vragen #8

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Geert »

Wat een rare trajectkeuze in de melding. Het betreft dus de verbinding Den Haag - Amersfoort e.v., Woerden heeft er niets mee te maken...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door webguy »

Die 'keuze' hebben ze niet altijd, het kaartje moet geloof ik ook kloppen, en dan krijg je dit.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door CX1000 »

Klaasje schreef:Het toekomstbeeld voor Zwolle-Leeuwarden is dat de IC's overdag allemaal gaan stoppen op Meppel en Heerenveen. Steenwijk zal het met stoptreinen moeten doen.
Dit is voor mij als Meppeler natuurlijk goed om te horen!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #8

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:Dan wordt het weer opgeheven, anders was de melding wel verder doorgetrokken :)
Nee, het blijft zo na 22 juni maar dan voor vast. Zal wel ergens verstopt op de NS-site komen onder een kopje met wijzigingen in de dienstregeling per die datum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Daniel »

Het wijzigingsblad gaat toch een week eerder al in? Wat dat betreft is 22 juni dan een rare einddatum (en vast is natuurlijk ook slechts tot men met de ombouw voor DSSU klaar is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #8

Bericht door Obus »

Waarom rijden er koplopers op de s9100? Ik zag op Zl een koploper richting Gn. Ik dacht dat het de intercity uit Rotterdam/Den Haag was, het bleek de sprinter te zijn. Koplopers zijn intercitymaterieel, toch?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #8

Bericht door Z2N »

Omdat de s9100 sneller is dan de gemiddelde Randstedelijke InterCity, Zwolle - Hoogeveen is bijvoorbeeld maar met een tussenstop (Meppel), maar duurt een halfuur. Als je dan toch lang onderweg beny, is een beetje Comfort prettig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #8

Bericht door baladid »

Volgens de interne beeldschermen in die trein bevind je je dan ook in de "Intercity naar Groningen".
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #8

Bericht door MdJ »

Dat is dan een foutje, ze kunnen gewoon netjes het sprinterlogo'tje tonen :)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #8

Bericht door Ardan »

Wanneer is het ook alweer officieel middagspits in de trein? 16-18? 16:30-18:30? Zoiets?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #8

Bericht door Z2N »

16:00 - 18:30.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #8

Bericht door Citaro »

In een stukje op Somda of deze site dat ging over de intensiteiten per uur op Bd - Tb las ik dat er 'slechts' 2 goederenpaden/uur/richting bestaan? Ik heb echter vaker meegemaakt dat er kort achter elkaar (zeg binnen 15 min.) 2 cargo's door Bd ri. Tb kachelen. Twee paden/uur/richting lijkt mij dan sterk. Weet iemand hoeveel goederenpaden het zijn, wat zijn de tijden op punt Bd? En is er een plek op het www, waar ik de paden eenvoudig kan terug vinden per traject/punt?
casper_rzb
Berichten: 368
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 10:03
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door casper_rzb »

RET metro forum denk ik :Y
video`s van mij en forumlid Dylanwild94 zijn te zien op OV Rozenburg
Elke doordeweekse dag wel te vinden in de 101/103/105/115
Op al mijn foto`s zit copyright.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #8

Bericht door Thom91 »

Citaro schreef:In een stukje op Somda of deze site dat ging over de intensiteiten per uur op Bd - Tb las ik dat er 'slechts' 2 goederenpaden/uur/richting bestaan? Ik heb echter vaker meegemaakt dat er kort achter elkaar (zeg binnen 15 min.) 2 cargo's door Bd ri. Tb kachelen. Twee paden/uur/richting lijkt mij dan sterk. Weet iemand hoeveel goederenpaden het zijn, wat zijn de tijden op punt Bd? En is er een plek op het www, waar ik de paden eenvoudig kan terug vinden per traject/punt?
In planning zijn het er twee, maar in de praktijk kan er altijd door verstoring elders nog wat tussen geperst worden.

Verder zijn die paden niet publiekelijk beschikbaar.
Komt wel goed schatje.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #8

Bericht door Citaro »

Ok, dank je. Mocht iemand nog de officiële doorkomsttijden van die paden weten in Bd, dan hoor ik het graag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #8

Bericht door Wubbo »

Citaro schreef:In een stukje op Somda of deze site dat ging over de intensiteiten per uur op Bd - Tb las ik dat er 'slechts' 2 goederenpaden/uur/richting bestaan? Ik heb echter vaker meegemaakt dat er kort achter elkaar (zeg binnen 15 min.) 2 cargo's door Bd ri. Tb kachelen. Twee paden/uur/richting lijkt mij dan sterk. Weet iemand hoeveel goederenpaden het zijn, wat zijn de tijden op punt Bd? En is er een plek op het www, waar ik de paden eenvoudig kan terug vinden per traject/punt?
Het zijn er zes: 2 rechtstreeks van Kijfhoek naar Venlo, 2 van Kijfhoek naar Venlo met stops onderweg (in Boxtel of Eindhoven en Tilburg) en 2 vanuit Roosendaal naar 's-Hertogenbosch en verder. Twee ervan zitten kort achter elkaar (ik meen het Roosendaalse en het stoppende pad vanaf Kijfhoek), de andere ligt zeg maar in het andere kwartier. De tijden weet ik zo niet, maar zijn wel te beredeneren: vanaf Breda naar Tilburg rijdt een trein om .10 (aankomst .23), een trein om .21 (aankomst .35) en een trein om .24 (aankomst .43). De meeste kans heb je dus vlak na de trein van .10 (zeg om .14) en vlak na de trein van .24 (dus .28).
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #8

Bericht door Citaro »

Aha, zo zou het dus moeten zitten, bedankt!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #8

Bericht door fogeltje »

Vraagje voor de fotografen onder ons. Wat doen jullie als jullie foto's van bussen maken en de chauffeur herkenbaar op de foto staat (doordat je de foto van dichtbij neemt bijvoorbeeld). Bluren jullie het gezicht? En zo ja, hebben jullie daar een klein handig tooltje voor? Of zetten jullie het gewoon online?
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #8

Bericht door dennistd »

Ik heb alleen ervaring met treinen en die laat ik gewoon zo als ze zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Daniel »

Ik laat ze ook zoals ze zijn. Vaak is door spiegeling de chauffeur toch al bijna niet te herkennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #8

Bericht door Kevster »

Nee. Waarom niet? Heel simpel; zij zijn niet pontificaal in beeld, vaak inderdaad niet eens herkenbaar en rijden op de openbare weg, dus er is geen sprake van inbreuk op de privacy en vaak ook niet van het portretrecht. Als een chauffeur (en dat heb ik ook wel eens meegemaakt) aangeeft liever niet op de foto te willen valt dat wel onder het portretrecht en kun je de foto niet openbaar maken, tenzij het om een relevante belangrijke (nieuws-)gebeurtenis gaat. Ik moet wel zeggen dat ik vaker heb meegemaakt dat chauffeurs vrolijk reageren (laatst had ik er eentje die zelf ook fotografeerde en wisselden we informatie uit over fototoestellen, perspectieven, bestandsindelingen enzo).

Waar je overigens wel mee uit moet kijken is het foto's maken in bussen. Dat is (ondanks de term openbaar vervoer) een besloten omgeving in eigendom van iemand anders en om hier foto's te mogen maken moet je officieel toestemming hebben (en daar hebben de meeste bussenspotters, ook ik, lak aan).
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #8

Bericht door VIRM »

Weet iemand toevallig wat een ticket van Amsterdam naar Londen St Pancrass met de Eurostar ongeveer kost, als je vroeg boekt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Combiticket Thalys + Eurostar beginnen vanaf 59 euro voor non-flex en vanaf 99 euro voor semi-flex in de tweede klas en vanaf 109 euro voor semi-flex en 229 euro voor full flex in de eerste klas enkele reis. Maar deze tickets zijn maar zeer beperkt te koop.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 09 jun 2014, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #8

Bericht door marlies »

Voor een retour is het geloof ik ergens tussen de 100 en 150 euro.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #8

Bericht door Suus »

Naar Londen zijn package deals, waarbij de trein vanaf Elk Nederlands Station naar Eurostar Brussel - Londen en het hotel gecombineerd zijn, vaak goedkoper dan beide los kopen. Die kan je bijvoorbeeld boeken bij De Jong Intra.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten