Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Uiteindelijk vind ik die stops zelf ook gruwelijk irritant maar ja, het gaat niet om mij, ik reis maar incidenteel met dat lijntje. De forenzen die elke dag die trein nemen komen voor een heel groot deel uit die kernen en die zullen het ongetwijfeld op prijs stellen.
Het is nu eigenlijk een soort metroboemel. Lokaal lijntje met hoge frequentie en veel stops. Best onorthodoxe combinatie. Ik zou vooraf niet gedacht hebben dat dat zou werken maar dat doet het blijkbaar wel. Dus lijkt het me een slecht idee om aan de formule te gaan sleutelen vanuit de traditionele uitgangspunten die het huidige succes nou juist niet hadden voorspeld.
Haltes op oproep zouden een idee zijn in de situatie dat er vaak nodeloos gestopt wordt, maar dat is niet zo. Ookal liggen de stations vlak bij elkaar, er stappen altijd wel mensen in- en uit. Dus in de praktijk kan je misschien een keer of 5 op de dag één stop besparen. Dat lijkt me niet de moeite waard.
Het is nu eigenlijk een soort metroboemel. Lokaal lijntje met hoge frequentie en veel stops. Best onorthodoxe combinatie. Ik zou vooraf niet gedacht hebben dat dat zou werken maar dat doet het blijkbaar wel. Dus lijkt het me een slecht idee om aan de formule te gaan sleutelen vanuit de traditionele uitgangspunten die het huidige succes nou juist niet hadden voorspeld.
Haltes op oproep zouden een idee zijn in de situatie dat er vaak nodeloos gestopt wordt, maar dat is niet zo. Ookal liggen de stations vlak bij elkaar, er stappen altijd wel mensen in- en uit. Dus in de praktijk kan je misschien een keer of 5 op de dag één stop besparen. Dat lijkt me niet de moeite waard.
Re: Trein Groningen - Leer
Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.
Re: Trein Groningen - Leer
En wat bespaart dat dan als je niet meer stopt?
Hoeft Arriva dan minder treinen in te zetten?
Hoeft Arriva dan minder treinen in te zetten?
Re: Trein Groningen - Leer
Dat zou kunnen over de langere afstanden. Daarnaast betaalt de provincie per DRU. Over de gehele dag gerekend haal je minder DRU en kost het vervoer de provincie en dus ons allemaal minder.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?
Re: Trein Groningen - Leer
Ik snap alle bovenstaande argumenten en ben het er deels ook mee eens. In mijn visie over die spoorlijn zie ik het liefst vanuit Leer/Winschoten en Stadskanaal/Veendam sneltreinen rijden naar Groningen Noord met een tussenstop op Hoogezand, Martenshoek, Europapark, Hoofdstation en Hoendiep. De overige stations worden alleen bediend door stoptreinen en het station Winschoten West wordt toegevoegd. Iedereen blij. Ik kom dan op een frequentie van 1 sneltrein per uur (dus 2x per uur Hoogezand - Gro. Noord) en 2 stoptreinen per uur. De 'grote' stations in Hoogezand hebben dan dus 6x per uur een trein naar Groningen en de kleine 4x per uur.
Het mag dan wel wat meer geld kosten, maar de overheid moet het er maar gewoon voor over hebben.
Het mag dan wel wat meer geld kosten, maar de overheid moet het er maar gewoon voor over hebben.
Re: Trein Groningen - Leer
30 jaar geleden was Groningen - Winschoten met alleen een stop in Hoogezand-Sappemeer 28 minuten. Nu 34 minuten met dus 6 extra stops. De trein naar Leer was 10 minuten sneller dan tegenwoordig.
Re: Trein Groningen - Leer
Het zou kunnen hoor, ben in de busconcessies beter ingelezen dan in die van de treinen. (A)CamilleKreemers schreef:Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Kevster schreef:Het zou kunnen hoor, ben in de busconcessies beter ingelezen dan in die van de treinen. (A)CamilleKreemers schreef:Deze provincie betaalt niet per treinkilometer, zoals Prov. Zuid-Holland?
Inderdaad, de busconcessies in Groningen en Drenthe worden afgerekend in DRU, de treinen in Groningen (en Fryslân) in treinkilometer.
Bij het sluiten van stations bespaart de vervoerder geld (brandstof en infraheffing), maar je kan als provincie natuurlijk afspreken dat de vervoerder in ruil daarvoor genoegen neemt met een lagere exploitatiebijdrage. Op die manier kan je de besparing tussen provincie en vervoerder verdelen.
Volgens mij is het verstandig om juist Kropswolde te handhaven, maar de stations Martenshoek en Hoogezand-Sappemeer te vervangen door een nieuw station Hoogezand Centrum, halverwege dit traject. Het ironische is namelijk dat de trein nu vier keer stopt, maar uitgerekend in het centrum van Hoogezand niet. Station Sappemeer-Oost zou in hetzelfde plan vervangen worden door een station Sappemeer, dat grofweg halverwege Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer-Oost ligt.
Je krijgt dan drie stations: Kropswolde, Hoogezand Centrum en Sappemeer. De laatste twee liggen redelijk centraal, terwijl ook Kropswolde een groter verzorgingsgebied krijgt. Men was ook zoiets van plan zoals ik hiervoor beschreef, maar dat plan lijkt een beetje in de koelkast te zijn gezet.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik mag dan aannemen dat de Kerkstraat de beste optie is. En als daar ook nog een tunnel komt, zou het nog leuker worden.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Zijn zes treinen per uur niet een beetje erg veel?Bjarte schreef:Ik snap alle bovenstaande argumenten en ben het er deels ook mee eens. In mijn visie over die spoorlijn zie ik het liefst vanuit Leer/Winschoten en Stadskanaal/Veendam sneltreinen rijden naar Groningen Noord met een tussenstop op Hoogezand, Martenshoek, Europapark, Hoofdstation en Hoendiep. De overige stations worden alleen bediend door stoptreinen en het station Winschoten West wordt toegevoegd. Iedereen blij. Ik kom dan op een frequentie van 1 sneltrein per uur (dus 2x per uur Hoogezand - Gro. Noord) en 2 stoptreinen per uur. De 'grote' stations in Hoogezand hebben dan dus 6x per uur een trein naar Groningen en de kleine 4x per uur.
Het mag dan wel wat meer geld kosten, maar de overheid moet het er maar gewoon voor over hebben.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Ja. Aan de andere kant: wonen in de gemeente Hoogezand met elke 10 minuten een trein naar Groningen is denk ik een aantrekkelijkere oplossing om de groei van de stad Groningen op te vangen dan een project als Meerstad. Daar zit je weliswaar in wat een stadswijk zou moeten zijn maar is het qua voorzieningen en bereikbaarheid ruk. Dus ik zou het nog niet eens zo gek vinden als HS meer een soort voorstad van Groningen wordt met metro-achtige verbinding. Zoals je elders in het land wel meer ziet.
Re: Trein Groningen - Leer
Ja, zes keer per uur is veel. Maar ik denk dat 3x per uur vanuit Stadskanaal/Veendam en 3x per uur vanuit Leer/Winschoten wel het minimum is. Dus dan kom je vanzelf al uit op 6 treinen.
De mening die hierboven wordt gezegd deel ik. Sterker nog, ik ga nog een stapje verder. Ik denk dat plaatsen als Hoogezand, Bedum en Winsum alleen kansen hebben als buitenwijken van Groningen. Als je Hoogezand promoot als 'voorstad' van Groningen, dan hoef je al die nieuwe wijken niet te bouwen, aangezien die plaatsen nu leeglopen. En dan is een snelle en frequente OV verbinding wel een vereiste. Misschien denk ik wat te makkelijk, maar een oplossing zoals deze zou wel perfect zijn.
De mening die hierboven wordt gezegd deel ik. Sterker nog, ik ga nog een stapje verder. Ik denk dat plaatsen als Hoogezand, Bedum en Winsum alleen kansen hebben als buitenwijken van Groningen. Als je Hoogezand promoot als 'voorstad' van Groningen, dan hoef je al die nieuwe wijken niet te bouwen, aangezien die plaatsen nu leeglopen. En dan is een snelle en frequente OV verbinding wel een vereiste. Misschien denk ik wat te makkelijk, maar een oplossing zoals deze zou wel perfect zijn.
Re: Trein Groningen - Leer
Meer dan twee treinen per uur vanuit Veendam (eventueel Stadskanaal) gaan er echt niet komen hoor, en met twee stoptreinen vanuit Winschoten/Nieuweschans en ooit een sneltrein vanuit Leer is het ook wel bekeken.
Een nieuw "Hoogezand Centraal" is natuurlijk nog idealer dan een station sluiten, alleen als je Kropswolde sluit kost het je vrijwel niks, terwijl als je een nieuw station moet bouwen mét alle voorzieningen dan kost het een vermogen. En dat is waar het nou net op stuk loopt.
Een nieuw "Hoogezand Centraal" is natuurlijk nog idealer dan een station sluiten, alleen als je Kropswolde sluit kost het je vrijwel niks, terwijl als je een nieuw station moet bouwen mét alle voorzieningen dan kost het een vermogen. En dat is waar het nou net op stuk loopt.
Re: Trein Groningen - Leer
Vertel, vertel, vertel... zoals Bert Visscher altijd roept:timtrein schreef:Meer dan twee treinen per uur vanuit Veendam (eventueel Stadskanaal) gaan er echt niet komen hoor, en met twee stoptreinen vanuit Winschoten/Nieuweschans en ooit een sneltrein vanuit Leer is het ook wel bekeken.
Een nieuw "Hoogezand Centraal" is natuurlijk nog idealer dan een station sluiten, alleen als je Kropswolde sluit kost het je vrijwel niks, terwijl als je een nieuw station moet bouwen mét alle voorzieningen dan kost het een vermogen. En dat is waar het nou net op stuk loopt.
hej*
Re: Trein Groningen - Leer
Buiten de spits niet op stations stoppen is juist geen oplossing. Tijdens de spits moet je op veel stations stoppen, een hoge frequentie rijden en een snel treinpad hebben. Dat past dus niet op de bestaande infrastructuur. Dat het na de spits wel past omdat je dan stations kan overslaan, daar heeft de forens dus niets aan.timtrein schreef:Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Maar wel de internationale reizigers naar Duitsland die meestal buiten de spits reizen. In de tegenspitsrichting de stations overslaan scheelt al.Vinny schreef:Buiten de spits niet op stations stoppen is juist geen oplossing. Tijdens de spits moet je op veel stations stoppen, een hoge frequentie rijden en een snel treinpad hebben. Dat past dus niet op de bestaande infrastructuur. Dat het na de spits wel past omdat je dan stations kan overslaan, daar heeft de forens dus niets aan.timtrein schreef:Buiten de brede spits is het aantal in-/uitstappers in Sappemeer-Oost en Kropswolde regelmatig minimaal tot nihil. Daar valt echt wat te besparen, vooral Martenshoek - Kropswolde is echt heel dicht op elkaar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Lekker als je als internationale reiziger op de trein wilt en hij niet stopt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Trein Groningen - Leer
Anderhalve man en een paardenkop. Je kunt echt beter de reizen naar Winschoten en Stadskanaal versnellen, daar profiteren veel meer mensen van. Gewoon echt keihard heel veel meer reizigers per werkdag :YMaar wel de internationale reizigers naar Duitsland die meestal buiten de spits reizen. In de tegenspitsrichting de stations overslaan scheelt al.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
'Vroeger hoefde je niet, nu moet je wel'
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=135763
Een mooi verhaaltje over waarom vroeger (toen lang niet iedereen een auto had, en er nog geen krimp was in Oost Groningen) de trein tussen Winschoten en Groningen vrijwel leeg rond reed, en waarom deze trein nu ook in de daluren goed is bezet....
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=135763
Een mooi verhaaltje over waarom vroeger (toen lang niet iedereen een auto had, en er nog geen krimp was in Oost Groningen) de trein tussen Winschoten en Groningen vrijwel leeg rond reed, en waarom deze trein nu ook in de daluren goed is bezet....
Re: Trein Groningen - Leer
Ja ook zo kansloos wanneer je in Groningen in trein Leer stapt. Dan worden alle tussenliggende stations ook in Duits opgenoemd. Alsof er ene duitser op zit te wachten dat hij nu bij station Kropswolde arriveertbaladid schreef:Lekker als je als internationale reiziger op de trein wilt en hij niet stopt.
Re: Trein Groningen - Leer
Achtja, met dat gebrabbel in Oost-Groningen wat voor een Nederlands dialect moet doorgaan maar zowat Duits lijkt maakt dat Duits ook niet meer uit
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Ieder z'n taal laten we maar zeggen.. Ik kan het wel begrijpen dat ze op deze internationale dienst tweetalig omroepen.
Ik kom zelf uit Limburg, waar de meeste kinderen met één van de Limburgse dialecten wordt grootgebracht. Is en blijft toch je "moedertaal". Een enkele conducteur roept tijdens de carnavaldagen (vastelaovend) in het Limburgs om.
Ik kom zelf uit Limburg, waar de meeste kinderen met één van de Limburgse dialecten wordt grootgebracht. Is en blijft toch je "moedertaal". Een enkele conducteur roept tijdens de carnavaldagen (vastelaovend) in het Limburgs om.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Trein Groningen - Leer
In Friesland worden alle plaatsen in het Fries omgeroepen, inclusief Leeuwarden. Daar krijg ik pas een triest gevoel bij, doe dan maar Duits.... Ik heb sowieso liever dat alles gewoon wordt omgeroepen in het Engels.
Re: Trein Groningen - Leer
In Friesland lijkt me logisch dat alles in het Fries omgeroepen wordt - het is een officiële taal. Dat tweetalig omroepne heb je vanaf Enschede tot Dortmund... Hoe is het eigenlijk op de RE13 Vl - Hamm?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten