Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Station Heerlen wordt wel in het Nederlands omgeroepen (door dezelfde omroeper als bij het GVB) en een paar jaar terug ook Venlo.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: Trein Groningen - Leer
Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Vandaag meegemaakt op Muenster-Enschede. Slaat totaal nergens op. Slechts een klein gedeelte moet naar Enschede en de Duitse omroepen zijn voor de doorsnee Nederlander wel te verstaan. Ipv in de trein een Nederlandse omroep zie ik liever op de stations een Nederlandse omroep als aankondigen voor die trein naar Nederland.baladid schreef:In Friesland lijkt me logisch dat alles in het Fries omgeroepen wordt - het is een officiële taal. Dat tweetalig omroepne heb je vanaf Enschede tot Dortmund... Hoe is het eigenlijk op de RE13 Vl - Hamm?
Voor Groningen-Leer alleen tweetalige omroep bij Groningen en op het Duitse traject. In het Duits niet de tussenliggende Nederlandse stations vermelden maar alleen het aantal.
Op stations Eindhoven, Nijmegen en Roermond de s1900 (alleen richting Venlo) en de s32200 in het Duits omroepen over de anschluss met de RE13. Ook op de treinaanwijzers in het Duits vermelden. Zelfde geldt voor Maastricht richting Heerlen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Roep dan om in het Duits en Engels.baladid schreef:Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Meine Damen und Herren,
Das nachste Station ist Arnheim. Es gibt eine Anschlussmogelichkeit zum Bahnverkehr nach Nimwegen ab Gleis 8 und Busverkehr nach Wageningen, linien 51 und 52 ab Bustreff.
Ladies and Gentleman,
Next stop is Arnhem. You can change for Nijmegen on track 8 and for Wageningen on the busses line 51 and 52 from busplatform.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Er zijn met de DB over de ICE heel duidelijke afspraken dat de stations in ieder geval in Nederland altijd in het Nederlands moeten worden omgeroepen. Nederlands is de officiële taal in dit land en het treinpersoneel moet ook gewoon basaal Nederlands kunnen spreken (anders kan je immers niet bevoegd zijn als Chef trein voor Nederland) dus moet de omroep in Nederland ook gewoon in het Nederlands gedaan kunnen worden. Dus niet alleen Engels en Duits, hoeveel mensen in de trein dat ook kunnen verstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Groningen - Leer
En andersom zouden de Duitsers het waarschijnlijk ook niet echt waarderen als er een Nederlandse HC op de ICE zit en die alleen maar in Nederlands en Engels om zou roepen. Bovendien zie ik ook niet echt welk probleem er opgelost wordt door alleen maar in het Duits en Engels om te roepen?
Re: Trein Groningen - Leer
Kijk dat bedoel ikErno-BE schreef:
Voor Groningen-Leer alleen tweetalige omroep bij Groningen en op het Duitse traject. In het Duits niet de tussenliggende Nederlandse stations vermelden maar alleen het aantal.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
We leven niet in BelgiëBee schreef:Er zijn met de DB over de ICE heel duidelijke afspraken dat de stations in ieder geval in Nederland altijd in het Nederlands moeten worden omgeroepen. Nederlands is de officiële taal in dit land en het treinpersoneel moet ook gewoon basaal Nederlands kunnen spreken (anders kan je immers niet bevoegd zijn als Chef trein voor Nederland) dus moet de omroep in Nederland ook gewoon in het Nederlands gedaan kunnen worden. Dus niet alleen Engels en Duits, hoeveel mensen in de trein dat ook kunnen verstaan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Laten we maar terug on-topic gaan, je maakt het er voor jezelf niet beter op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Overigens las ik laatst dat de Duitstalige omroep in de Spurts is vervangen door iemand die wat beter Duits spreekt. Dus het hele beginpunt van deze discussie was al niet meer relevant ;P
Re: Trein Groningen - Leer
Sinds twee weken is het hele omroepsysteem gewijzigd op alle trajecten van Arriva Noord-Nederland. Hierbij is op het traject Groningen-Leer ook verbeterd en is ingesproken door iemand die de Duitse taal machtig is.
Re: Trein Groningen - Leer
Het is toch een nederlandse trein. Wat is er beter met de duitse uitspraak?
Re: Trein Groningen - Leer
Het is een internationale trein met tweetalige omroep.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Trein Groningen - Leer
Dat is tamelijk recent ingevoerd door Arriva. Voorheen werd alleen de officiële naam omgeroepen, in veruit de meeste gevallen de Nederlandstalige naam. Toen Zwaagwesteinde en Veenwoude verfriest werden, werden die twee plaatsen wel tweetalig omgeroepen en nu alles dus...Bjarte schreef:In Friesland worden alle plaatsen in het Fries omgeroepen, inclusief Leeuwarden. Daar krijg ik pas een triest gevoel bij, doe dan maar Duits.... Ik heb sowieso liever dat alles gewoon wordt omgeroepen in het Engels.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik ben benieuwd wanneer die twee stations officieel hernoemd worden.
Re: Trein Groningen - Leer
Met Hurdegaryp heb ik zelfs de Leeuwarder Courant bereikt door de friesen taalterroristen te noemen.
Re: Trein Groningen - Leer
Oh ben jij dat? Nou ik heb hier een paar kennissen in Friesland die nu kannibalistische neigingen krijgen jegens Groningers. Ow wacht, dat hadden ze al
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
De gemeente heeft er geen geld voor over. Dus blijven die stations de oude naam houden. :')Ronald schreef:Ik ben benieuwd wanneer die twee stations officieel hernoemd worden.
Volgens mij is de bewegwijzering ook nog niet aangepast, maar dat kan 20 jaar duren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ik heb als Groninger ook niet zo'n goede band met veel Ommelanders. Socialistisch volk... Maar ik krijg er geen kannibalistische neigingen van . Van Friezen word ik al helemaal niet blij met hun vreselijke 'taal'. Ik ben blij dat de Groningse plaatsnamen niet in dialect worden omgeroepen in de trein, Groningen doet ten minste nog een beetje normaal. en ik ben ook blij dat de stad Groningen qua taal gewoon een Nederlandse stad is, dat kun je van het dorp Leeuwarden niet zeggen. Zelfs daar word je continue geconfronteerd mer een taalbarrière.Vinny schreef:Oh ben jij dat? Nou ik heb hier een paar kennissen in Friesland die nu kannibalistische neigingen krijgen jegens Groningers. Ow wacht, dat hadden ze al
Maar misschien weer eens on topic gaan?
Re: Trein Groningen - Leer
Wat een onzin, om zoveel belastinggeld te steken om 5 treintjes per dag extra te rijden. Die investering kan nooit rendabel zijn.njoy schreef:Meer details over de sneltreinen in de ochtendspits kan je lezen in de brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten, te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 014-33.pdf
De sneltreinen vertrekken vanuit Winschoten kort voordat de stoptrein vertrekt, en wel vanaf 7:30 uur ieder half uur. Twee van de sneltreinen komen vanuit Leer, en twee sneltreinen rijden vanuit Groningen via Winschoten door naar Leer.
Kunnen ze niet beter alle treinen uit Winschoten de stations Sappemeer-oost, Martenshoek en Kropswolde laten overslaan? De Winschoten-sneltrein stopt dan alleen in Hoogezand en die andere drie haltes worden ieder halfuur door de Veendam-stoptrein bediend.
Als je geld investeert in de noordelijke nevenlijnen, doe dat dan in Groningen - Leeuwarden, zodat daar meer sneltreinen kunnen rijden, of in bijvoorbeeld station Hoogkerk.
Re: Trein Groningen - Leer
Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.Roeland schreef: Als je geld investeert in de noordelijke nevenlijnen, doe dat dan in Groningen - Leeuwarden, zodat daar meer sneltreinen kunnen rijden, of in bijvoorbeeld station Hoogkerk.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Maar als het alleen om vijf sneltreinen ging, dan zou men deze investering nooit doen. Waar het werkelijk om draait is dat dit de eerste stap is van een sneltrein naar Bremen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel vertrouwen in heb dat die verbinding er ooit komt. Met heel veel moeite zou je misschien een paar sneltreinen Groningen-Oldenburg v.v. kunnen realiseren. Maar of dat een investering van in totaal 80 miljoen waard is... Dat geld zou je ook kunnen uitgeven aan andere spoorprojecten die misschien meer voordeel opleveren.
Re: Trein Groningen - Leer
Het is ook vrij fors. Maar dat komt wel omdat het emplacement van Winschoten voor een aantal miljoenen op de kop moet en omdat de complete spoorbeveiliging van Zuidbroek tot Winschoten moet worden aangepast zodat er tussenblokken komen. Dat vergt best een behoorlijke hoeveelheid extra apparatuur, kabels en dus ook veel tijd en moeite om het aan te leggen en te testen.Statler Rail schreef:Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Re: Trein Groningen - Leer
En er wordt een spoorwegovergang beveiligd. Er wordt trouwens nergens gesproken over de spoorwegovergang Noorderzanddijk bij Haren. Er gaat behoorlijk veel fietsverkeer over die weg en er is geen beveiliging aanwezig. Ik vind dat zelf geen probleem want het is daar heel overzichtelijk, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen daar wel een probleem van gaan maken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten