Ideeën voor de concessie GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door njoy »

geert4OV schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Stadskanaal over Eelde???
Kun je de moeite nemen om eerst een kaart of GoogleMaps oid te pakken, de route van lijn 312 te pakken en dan te kijken wat d emogelijkheden zijn? Super :pos:
Dat laatste dacht ik ook, toen ik jouw voorstel zag voor een lijn van Groningen via Airport Eelde, Annen, knooppunt Gieten naar Stadskanaal. Iedereen die ook maar enige kijk heeft op openbaar vervoer weet meteen dat dit een kansloze lijn zal worden. Van Stadskanaal wil je niet eerst helemaal door Annen en via Airport Eelde. De meeste reizigers die in Stadskanaal instappen moeten naar Groningen. Onderweg stappen slechts weinigen uit. Bovendien: Airport Eelde heeft zo weinig reizigers, dat de huidige busverbinding meer dan volstaat.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

njoy schreef:
Dat laatste dacht ik ook, toen ik jouw voorstel zag voor een lijn van Groningen via Airport Eelde, Annen, knooppunt Gieten naar Stadskanaal. Iedereen die ook maar enige kijk heeft op openbaar vervoer weet meteen dat dit een kansloze lijn zal worden. Van Stadskanaal wil je niet eerst helemaal door Annen en via Airport Eelde. De meeste reizigers die in Stadskanaal instappen moeten naar Groningen. Onderweg stappen slechts weinigen uit. Bovendien: Airport Eelde heeft zo weinig reizigers, dat de huidige busverbinding meer dan volstaat.
Denk dat Eelde toch beduidend beter gaat scoren als je in een trein achtig iets kunt instappen oa meer ruimte voor koffers etc. Daarnaast leg ik 2 tracés voor.

En qua bus *bus* bij Annen zit nu al een halte voor 312 én bij Gieten ook. En qua bus zou ter hoogte van Groningerstraat/ Legroweg wat kunnen, eventueel een klein ererondje, met zo'n mooie paal met een lampje eerst.... Via DRIS software zou iemand ook zijn OVChipkaart daar alvast ergens voor kunnen houden, en via de slimme huidige techniek weet je dan zo of de bus daar moet afdraaien of niet. Heet ook nog eens innovatie (A)

Maar goed dat is even de moeite nemen om de kaart erbij te pakken en even verder te kijken dan wat OVBDGG heeft aan plannen.
hej*
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door waldo79 »

Wat heeft het voor zin zoveel bussen te sturen naar een vliegveld waar zo weinig vliegtuigen vertrekken?

Waarom zitten er zoveel lui die weinig benul hebben van reële reizigersstromen. Ik erger me daaraan :(
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hainje »

waldo79 schreef:Waarom zitten er zoveel lui die weinig benul hebben van reële reizigersstromen. Ik erger me daaraan :(
waar zitten die?
geert4OV schreef:En qua bus zou ter hoogte van Groningerstraat/ Legroweg wat kunnen, eventueel een klein ererondje, met zo'n mooie paal met een lampje eerst.... Via DRIS software zou iemand ook zijn OVChipkaart daar alvast ergens voor kunnen houden, en via de slimme huidige techniek weet je dan zo of de bus daar moet afdraaien of niet. Heet ook nog eens innovatie (A)
Dit klinkt echt nodeloos ingewikkeld (voor een buitenstaander). Ererondje, mooie paal met lampje eerst, nee dit gaat het niet worden in het echte leven.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Alleen naar huidige reizigersaantallen kijken is net zo dom als er helemaal niet naar kijken. Aanbod stuurt en creëert ook vraag.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Eelde Airport heeft geen heel goede busverbinding. Met ongeveer 40 haltes en 40 minuten reistijd vanaf het Hoofdstation is het een relatief lange route met 2. Alternatief is natuurlijk lijn 50 nemen, en overstappen op De Punt en minder reistijd.
Ik verwacht niet dat met de voorgestelde route Eelde Airport beter bezocht zou worden. Ik ben het wel eens met het feit dat er ongetwijfeld veel ruimte voor koffers zal zijn in een vrijwel lege bus. :lol:
Volgens mij is het probleem vooral dat Eelde een te klein vliegveld is in een te klein gebied. Dat heeft weinig te maken met de bereikbaarheid van het vliegveld zelf, zeker met de auto is deze prima bereikbaar. Het zou wel beter zijn dat Eelde airport beter bereikbaar is vanaf Groningen, maar dat wordt misschien mogelijk als er (heeel eventueel) een rode Qlink-lijn 6 komt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door waldo79 »

Hainje schreef:
waldo79 schreef:Waarom zitten er zoveel lui die weinig benul hebben van reële reizigersstromen. Ik erger me daaraan :(
waar zitten die?
Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar er komen heel veel weinig haalbare ideetjes langs ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hainje »

het ging mij meer om de locatiebepaling in je zin, die ontbreekt namelijk m.i.
🍉
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door waldo79 »

Oeps: dat krijg je met een telefoon. Ik stoor me aan het wild rondstrooien van allerlei fantasie buslijnen dwars door het forum heen. Dat doet afbreuk aan op zich prima discussies.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Stadskanaal gaat nooit een significante verbetering qua busvervoer krijgen zo lang er gelobbyd wordt voor een treinverbinding door diezelfde politici. Dan zouden ze namelijk hun eigen glazen qua prestigeplannetje ingooien.
Stadskanaal is geen wereldstad en de vervoersstromen die er zijn (voornamelijk spitsvervoer van scholieren/studenten) zijn ook nog eens zwaar versnipperd richting Groningen, Emmen, Assen en Veendam.

Blijft dus een lastig verhaal, zeker omdat er een sterke bevolkingskrimp is die het scholieren-/studentenvervoer de komende jaren/decennia alleen nog maar verder onder druk zal zetten. Betere verbindingen zouden het krimpproces wat kunnen vertragen maar dan moet je aan treinvervoer denken. Plaatsen zonder station gelden als woonplaats nu eenmaal als veel minder aantrekkelijk dan plaatsen met een station. De politici zijn wat dat betreft wel realistisch.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:
marlies schreef:Stadskanaal gaat nooit een significante verbetering qua busvervoer krijgen zo lang er gelobbyd wordt voor een treinverbinding door diezelfde politici. Dan zouden ze namelijk hun eigen glazen qua prestigeplannetje ingooien.
Stadskanaal is geen wereldstad en de vervoersstromen die er zijn (voornamelijk spitsvervoer van scholieren/studenten) zijn ook nog eens zwaar versnipperd richting Groningen, Emmen, Assen en Veendam.
Volgens het CBS kent Stadskanaal (cijfers van leerjaar 2011/2012, nieuwere zijn er niet) precies 497 HBO en WO-studenten. Ik geloof er niks van dat die het leeuwendeel van de jaarlijkse 300.000 reizen in de Qliner in die plaats maken. Stadskanaal heeft gewoon niet zo veel studenten omdat het erg ver van Groningen af ligt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hainje »

waldo79 schreef:Oeps: dat krijg je met een telefoon. Ik stoor me aan het wild rondstrooien van allerlei fantasie buslijnen dwars door het forum heen. Dat doet afbreuk aan op zich prima discussies.
Dat ben ik wel met je eens inderdaad. Zeer storend.
Misschien moeten moderatoren hier wat strenger op toe gaan zien en dergelijke ideeën in een apart topic plaatsen ofzo.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

Ik heb wel eens een apart subforum voor wilde dromen voorgesteld maar dat kon niet echt op bijval rekenen
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

njoy schreef:
geert4OV schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Stadskanaal over Eelde???
Kun je de moeite nemen om eerst een kaart of GoogleMaps oid te pakken, de route van lijn 312 te pakken en dan te kijken wat d emogelijkheden zijn? Super :pos:
Dat laatste dacht ik ook, toen ik jouw voorstel zag voor een lijn van Groningen via Airport Eelde, Annen, knooppunt Gieten naar Stadskanaal. Iedereen die ook maar enige kijk heeft op openbaar vervoer weet meteen dat dit een kansloze lijn zal worden. Van Stadskanaal wil je niet eerst helemaal door Annen en via Airport Eelde. De meeste reizigers die in Stadskanaal instappen moeten naar Groningen. Onderweg stappen slechts weinigen uit. Bovendien: Airport Eelde heeft zo weinig reizigers, dat de huidige busverbinding meer dan volstaat.
Precies.
Wubbo schreef:
Frans F schreef:
marlies schreef:Stadskanaal gaat nooit een significante verbetering qua busvervoer krijgen zo lang er gelobbyd wordt voor een treinverbinding door diezelfde politici. Dan zouden ze namelijk hun eigen glazen qua prestigeplannetje ingooien.
Stadskanaal is geen wereldstad en de vervoersstromen die er zijn (voornamelijk spitsvervoer van scholieren/studenten) zijn ook nog eens zwaar versnipperd richting Groningen, Emmen, Assen en Veendam.
Volgens het CBS kent Stadskanaal (cijfers van leerjaar 2011/2012, nieuwere zijn er niet) precies 497 HBO en WO-studenten. Ik geloof er niks van dat die het leeuwendeel van de jaarlijkse 300.000 reizen in de Qliner in die plaats maken. Stadskanaal heeft gewoon niet zo veel studenten omdat het erg ver van Groningen af ligt.
Nou ja, laten we voor het gemak zeggen dat de gemiddelde student zich 200 dagen per jaar naar de onderwijsinstelling begeeft, dan krijg je 200 x 2 = 400 ritten op jaarbasis per student, maal 500 studenten maakt toch al 200.000 reizen.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

waldo79 schreef:
Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar er komen heel veel weinig haalbare ideetjes langs ;)

Ik erger mij aan mensen die volstrekt niets onderbouwen en alleen af en toe een quasi grappigge opmerking plaatsen. Jammer eigenlijk...
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Frans F schreef:Stadskanaal is geen wereldstad en de vervoersstromen die er zijn (voornamelijk spitsvervoer van scholieren/studenten) zijn ook nog eens zwaar versnipperd richting Groningen, Emmen, Assen en Veendam.
Bijzonder dat alleen maar studenten WO / HBO gebruik zouden maken van het OV net rond Stadskanaal. Heb je ook een onderbouwing? Of mag ik je wakker maken door te stellen dat er de nodige MBO opleidingen in Stadskanaal te vinden zijn.

En er steeds meer mensen (Die of allang klaar zijn met hun studie, voor werk of ziekenhuis / winkelcentrum) zijn die kiezen om gebruik te maken van het OV.

Wat dat aangaat erger ik mij aan het grote 'volgens mij kan iets niet, omdat mijn onderbuik dat zegt in plaats van dat ik eens wat concreet wordt met cijfers die écht hout snijden'.
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Frans F schreef:Blijft dus een lastig verhaal, zeker omdat er een sterke bevolkingskrimp is die het scholieren-/studentenvervoer de komende jaren/decennia alleen nog maar verder onder druk zal zetten. Betere verbindingen zouden het krimpproces wat kunnen vertragen maar dan moet je aan treinvervoer denken. Plaatsen zonder station gelden als woonplaats nu eenmaal als veel minder aantrekkelijk dan plaatsen met een station. De politici zijn wat dat betreft wel realistisch.
Het lastige aan het verhaal, dat heb ik al eerder aangegeven is, dat er niet alleen maar naar Stadskanaal wordt gereden, maar ook naar elke woning in de prairie erom heen. Daar durft de politiek geen keuze in te maken!

Ben het wel met je eens dat een Station een verbeterin gzou zijn in de vestigingsmogelijkheden.
hej*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Wubbo »

Dit topic is afgesplitst van het topic over dienstregeling 2015. De bedoeling is dat dit topic gebruikt wordt voor ideeën voor deze concessie, en het andere topic over de feiten over de nieuwe dienstregeling (en vragen daarover). Mocht ik ten onrechte een bericht (niet) verplaatst hebben, meld dat dan even, dan verplaats ik het alsnog.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Kevster »

Waarom zou een Q-link (want daar hebben we het over) naar Stadskanaal over Eelde en Annen geen goed idee zijn? Heel simpel: Q-link is Hoogwaardig Openbaar Vervoer. En dat houdt onder meer in dat je direct naar je bestemming rijdt, en niet via Schubbekutteveen bij wijze van. Als je een Q-link naar Stadskanaal gaat laten rijden via dorpjes als Annen, Zuidlaren, Annen en Paterswolde stapt men meteen in de auto vanuit Stadskanaal. Die nemen dan zelfs de vertragingstijd bij het Julianaplein nog voor lief.

Ik ken de vervoersstromen in en rond Stadskanaal niet exact want daarvoor kom ik er niet vaak genoeg, maar wat ik wel zie is dat het daar eigenlijk een soort 'boom' is: vanuit de stam (Stadskanaal) takken er lijntjes af naar dorpjes en plaatsen, en bijna iedere grotere plaats krijgt een eigen lijn. Dat is omslachtig en niet handig. Voorbeeld: er rijden twee lijnen van Stadskanaal naar Emmen over verschillende routes. Daar kun je ook een ringlijn van maken Stadskanaal - Emmen - Stadskanaal (ik noem maar zo even iets), dat werkt al wat efficiënter.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door gebruiker77 »

http://m.volkskrant.nl/vk/m/nl/2664/Nie ... temId=2664

Wanneer zou dit in Nederland - GD mogelijk kunnen zijn? Zo veel tijd kan er dan worden bespaard.
Eventueel dal dagkaarten wel behouden voor toeristen. 2,5 en 8 eurokaarten afschaffen.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Nelis »

Kevster schreef:Voorbeeld: er rijden twee lijnen van Stadskanaal naar Emmen over verschillende routes. Daar kun je ook een ringlijn van maken Stadskanaal - Emmen - Stadskanaal (ik noem maar zo even iets), dat werkt al wat efficiënter.
Dit is wel heel raar geformuleerd. De omloop van Lijn 28 is bijvoorbeeld zo in elkaar gezet dat deze in Gieten 3-5 minuten keertijd heeft en in Emmen 10-13 minuten. Lijn 73 gaat in Groningen ook in 5-10 minuten om. Ringlijnen levert hetzelfde op als een bus zo afstellen dat hij heen en weer kan rijden met kleine pauzes (en ja, evt. ander materiaal). Daarbij heb je bij ringlijnen met deze omvang (50km ~) ook een tegenrichting nodig en moet je daarbij misschien zelfs alle aansluitingen weer aanpassen, denk aan de trein in Emmen of de bus naar Winschoten ofzo.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Kevster »

Een ringlijn is een normale oplossing voor zo'n situatie (daarom is dat ook de eerste die ik noem), maar uiteraard kun je ook voor andere oplossingen kiezen. Ieder gebied heeft z'n eigen specifieke vervoersbehoeften natuurlijk. Maar de huidige situatie is gewoon omslachtig.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door waldo79 »

@Geert4OV: ik ventileer mijn opmerkingen in het algemeen omdat het me al tijden opvalt. Zeker niet persoonlijk bedoeld en zo'n reactie van je vind ik minder passend. Maar Wubbo is wezen splitsen: ik ben tevreden.

Terug naar Groningen Drenthe.

Als dat vliegveld echt een betere ontsluiting nodig heeft is er onderzoek nodig waar de reizigers vandaan komen.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door timtrein »

Je vervoerstroom van scholieren en MBO'ers is echt veel groter dan van HBO en WO, zeker in dit gebied...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Kevster schreef:Een ringlijn is een normale oplossing voor zo'n situatie (daarom is dat ook de eerste die ik noem), maar uiteraard kun je ook voor andere oplossingen kiezen. Ieder gebied heeft z'n eigen specifieke vervoersbehoeften natuurlijk. Maar de huidige situatie is gewoon omslachtig.
Dus als ik vanuit Exloërmond naar Emmen wil dan moet ik via Musselkanaal, Stadskanaal, dan weer Musselkanaal en Ter Apel? Dat lijkt mij allerminst wenselijk en ook niet de 'normaalste' oplossing, we hebben het hier niet over de zuidelijke wijk van een middelgrote stad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten