Ideeën voor de concessie GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Kevster »

Nee, want je kunt ook in twee richtingen rijden. Zoals gezegd, het is zomaar een voorbeeld, ik gooi er geen plan met dikke cijfers in ofzo. Gewoon één van de vele oplossingen die je zou kunnen onderzoeken. Was gewoon even het eerste wat in me opkwam.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ah, op die manier. Lijkt me hier wat minder relevant inderdaad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Karl »

Ringlijnen hebben het OV in Limburg wel goed gedaan, morgen invoeren dus!
Het is een spectrum.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door gebruiker77 »

Is er wel eens nagedacht dat lijn 7 misschien ook via een andere route de Oosterparkwijk kan bedienen en het verdwijnen van lijn 5 voor een deel kan opvangen?
Het lijkt mij eigenlijk wel wat als lijn 7 de volgende route zou rijden: Hoofdstation - Akerk (Centrum) - Binnenstad Noord - Hortusbuurt (Nieuwe boteringestraat) - Station Noord - Korrewegwijk en dan een rondje UMCG (via P. Campersingel) - Damsterdiep - Oliemuldersweg en dan weer terug via de Korrewegwijk en al het bovenstaande naar het Hoofdstation.
Op die manier loopt er weer een busverbinding langs de Hortusbuurt, is er een snelle verbinding tussen Station Noord en het UMCG, behoudt de Oosterparkwijk een verbinding met Station Noord en een bus die door het centrum rijdt en dieper de wijk in. Lijn 7 rijdt daarmee grotendeels niet op andere lijnen, zoals deze nu wel vrijwel volledig doet, en dat vind ik zonde.
Eventueel kan je hem verleggen naar de Oosterhamriklaan, zodat lijn 2 doorgetrokken kan worden vanaf de Korreweg naar Kardinge.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door CamilleKreemers »

Persoonlijk ben ik geen fan van ringlijnen. Dit is uitgezonderd wijken waar geen aansluitingen in zijn, zoals stadsdienst Emmen. Je zou kunnen overwegen in Roden, Leek, Beijum en Lewenborg nog dit door te voeren om extra uren te kunnen kopen voor Qlink of zware streeklijnen.

In Limburg is gebleken dat de ringlijnen niet heel effectief lopen door de overstappen op de route. Het zou beter zijn als de lijnen een goede verdeling krijgen en dagdekkend rijden.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door MobilityGoesDutch »

Het grootste nadeel is dat er geen echt eindpunt is met tijdsbuffer om eventuele vertragingen of fluctuaties in de rijtijd op te vangen. Je moet vertragingsgevoelige lijnen dus niet als ringlijn laten rijden, want eenmaal opgelopen vertraging krijg je er niet meer uit tenzij je een rit laat uitvallen. Daarom zijn er in Roden, Leek, Beijum en Lewenborg echte eindpunten gelegd waar het niet uitmaakt of de bus twee of tien minuten stilstaat. Waren het lusjes, dan zou dat heel hinderlijk zijn voor de reizigers die aan het eind van de lus nog moeten uitstappen of aan het begin van de lus al zijn ingestapt.
Met vriendelijke groet, Willem
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door CamilleKreemers »

daar zit ook weer wat in, ik dacht dat de eindpuntvoorzieningen nog niet aanwezig waren. Dan zou je ringlijnen makkelijker kunnen aanleggen.
Gebruikersavatar
MobilityGoesDutch
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 14:27

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door MobilityGoesDutch »

Die eindpuntvoorzieningen zijn er om geen lusroutes te hoeven rijden. Precies andersom dus ten opzichte van hoe jij redeneert.
Met vriendelijke groet, Willem
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door CamilleKreemers »

ik zal het anders formuleren.

Als er geen eindpuntvoorzieningen zijn, kun je lusroutes aanleggen.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Hainje schreef:Dit klinkt echt nodeloos ingewikkeld (voor een buitenstaander). Ererondje, mooie paal met lampje eerst, nee dit gaat het niet worden in het echte leven.
Valt op zich mee het gaat om een lus, om het zo te zeggen van ik schat 2-3 busminuten. Afirt af naar vliegveld en weer terug.
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

njoy schreef:
geert4OV schreef:Dat laatste dacht ik ook, toen ik jouw voorstel zag voor een lijn van Groningen via Airport Eelde, Annen, knooppunt Gieten naar Stadskanaal. Iedereen die ook maar enige kijk heeft op openbaar vervoer weet meteen dat dit een kansloze lijn zal worden. Van Stadskanaal wil je niet eerst helemaal door Annen en via Airport Eelde. De meeste reizigers die in Stadskanaal instappen moeten naar Groningen. Onderweg stappen slechts weinigen uit. Bovendien: Airport Eelde heeft zo weinig reizigers, dat de huidige busverbinding meer dan volstaat.
Ik maak geen nieuwe busdienst, ik voeg toe. Maakt dat Eelde meer bereikbaar wordt per OV door het aandoen van oa Gieten, Stadskanaal, waardoor het bijvoorbeeld ook vanuit Emmen interessanter wordt om met het OV naar Eelde te gaan. Dan is het jammer dat dan net Assen - Gieten als Qliner verdwijnt.

En een andere logica die erachter zit. 312 is een ochtenspitsdienst met in de middag wat pieken. (Ochtend dus veel extra bus inzet.)

De vliegtuigen rond Eelde crossen gemiddeld genomen op vrijdag(middag) weg. Op de lijn zal het dus op wat nu meer een dal is meer mensen gaan instappen.

De tijd dat er 4 lege bussen achter elkaar reden, een naar plaats x andere naar y, f en q over dezelfde route 1x per uur, dat heeft niet gewerkt. Dan liever een 'dikke' bus met een hogere frequentie én die dan wat eerder de snelweg tussendoor pakt (2-3 in het uur, neemt kans op de extra ritten ook af. Wat gewoon duur is!) en een groter tijdsbereik 05:00 - 01:00 bijvoorbeeld. Dat is ook weer goed voor het imago, waardoor meer mensen instappen, lijkt me. En dan heb je het ook over regionaal vervoer. En misschien dat het rendement dan nog zoveel kan toenemen, dat over de N366 de bus nog een stukje doorkan naar TerApel, wat daar een al heel lang gekoesterde wens is.
Laatst gewijzigd door geert4OV op wo 09 jul 2014, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door geert4OV »

waldo79 schreef:@Geert4OV: ik ventileer mijn opmerkingen in het algemeen omdat het me al tijden opvalt. Zeker niet persoonlijk bedoeld en zo'n reactie van je vind ik minder passend. Maar Wubbo is wezen splitsen: ik ben tevreden.

Terug naar Groningen Drenthe.

Als dat vliegveld echt een betere ontsluiting nodig heeft is er onderzoek nodig waar de reizigers vandaan komen.

Dank je Waldo, van mijn kant is het ook niet persoonlijk. Doch wat meer duidelijkheid bij je eerste opmerking had dan meer geholpen. Klaart dat zo de lucht weer op?

Wubbo dank je voor het afsplitsen. :pos:

[start flauwe mode] Over het reizigersonderzoek, ja graag net zo een als nu naar Bremen. De investering is een heel stuk lager, dus zullen de eisen ook wel lager zijn toch? [einde flauwe mode] Verder volg ik dat traject kritisch en zolang de wensen realistisch zijn, geen bezwaar. (Geen magneetzweefbanen van 6 miljard bijvoorbeeld, waar nooit een keer is nagedacht over voor-na transport etc.) Toch is het wel zinvol om de 'noden' dicht bij huis ook serieus te benaderen, iets wat ik nu mis.
hej*
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door waldo79 »

Alles oké wat mij betreft.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door njoy »

geert4OV schreef:Ik maak geen nieuwe busdienst, ik voeg toe. Maakt dat Eelde meer bereikbaar wordt per OV door het aandoen van oa Gieten, Stadskanaal, waardoor het bijvoorbeeld ook vanuit Emmen interessanter wordt om met het OV naar Eelde te gaan. Dan is het jammer dat dan net Assen - Gieten als Qliner verdwijnt.

De vliegtuigen rond Eelde crossen gemiddeld genomen op vrijdag(middag) weg. Op de lijn zal het dus op wat nu meer een dal is meer mensen gaan instappen.
Wat lees ik hier weer veel raars...

Wil je dan, voor een handjevol mensen, die mogelijk vanuit de richting Emmen/Stadskanaal/Gieten naar vliegveld Eelde willen, de lijn vanuit Stadskanaal omleiden via het vliegveld? Daar zullen de busreizigers uit Stadskanaal blij mee zijn! 10 minuten langer onderweg omdat er bij Eelde vrijwel niemand in- en uitstapt. Echt een waanzinnig idee....

Bovendien is het beslist niet zo dat de vliegtuigen voornamelijk op vrijdag(middag) vertrekken. Op woensdag en zondag zijn er meer vertrekken dan op vrijdag.

Vliegveld Eelde is met het ov goed genoeg bereikbaar: 4 x per uur. 2 x vanuit Groningen, en 2 x vanuit Assen (met overstap in De Punt). Gelet op het aantal reizigers en het aantal vluchten per dag loont het niet de moeite om hier naartoe de hele dag door een snelle en hoogwaardige busverbinding aan te bieden. Door de wisselende vertrek- en aankomsttijden van vliegtuigen lijkt het me niet mogelijk om iedere dag op een vast tijdstip een snelle bus te laten rijden tussen Groningen Hoofdstation en het vliegveld.

Wil je het vliegveld ook vanuit het zuidoosten goed bereikbaar maken per openbaar vervoer, dan zie ik maar 1 redelijke oplossing: Laat lijn 2 Groningen-De Punt doorrijden naar de aansluiting met de A28. Bij die aansluiting zouden de lijnen vanuit Gieten even de snelweg kunnen verlaten, zodat reizigers naar Eelde hier op lijn 2 kunnen overstappen. Maar ja, voor hoeveel reizigers doe je dat.... Lastig is ook dat de aansluiting Eelde op de A28 is vormgegeven als een half-klaverblad-aansluiting. Een bus die daar de snelweg af gaat moet dus veel moeite doen om bij Eelde de snelweg weer op te rijden. Dit kan verholpen worden door de aansluiting anders vorm te geven, bijvoorbeeld zoals de aansluiting Zuidlaren op de N34. Maar zo'n dure investering doe je niet voor een handjevol busreizigers die naar Eelde willen reizen. Een andere oplossing kan zijn om rotondes te realiseren aan het einde van de afritten. Maar dat gaat ten koste van de reistijd en, door het geslinger, het comfort van de busreizigers die gewoon lekker snel vanuit Gieten naar de Stad willen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door marlies »

njoy schreef: Vliegveld Eelde is met het ov goed genoeg bereikbaar: 4 x per uur. 2 x vanuit Groningen, en 2 x vanuit Assen (met overstap in De Punt).
Zo werken frequenties niet :P
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Nicketick »

Een van de afrit/toerit paren van de A28 krijgt dit jaar nog een rotonde. Daarnaast Drenthe Tours rijdt ook met de AirportLiner vanaf Groningen Airport Eelde naar Groningen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door gebruiker77 »

Gezien het aantal reizigers dat daar uitstapt heeft het vliegveld een voldoende bediening. In principe is het wel 4x per uur: 2 keer met de lijn 2 vanaf Groningen en 2 keer met lijn 50 gevolgd door lijn 2. Vanaf Assen inderdaad maar 2 keer.
in de avonden wordt ee overigens ook altijd een rondje over het vliegveld gemaakt.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:Een van de afrit/toerit paren van de A28 krijgt dit jaar nog een rotonde. Daarnaast Drenthe Tours rijdt ook met de AirportLiner vanaf Groningen Airport Eelde naar Groningen.
En daar komt P+R De Punt waar lijn 2 ook heen gaat rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Gezien het aantal reizigers dat daar uitstapt heeft het vliegveld een voldoende bediening. In principe is het wel 4x per uur: 2 keer met de lijn 2 vanaf Groningen en 2 keer met lijn 50 gevolgd door lijn 2. Vanaf Assen inderdaad maar 2 keer.
in de avonden wordt ee overigens ook altijd een rondje over het vliegveld gemaakt.
Zelfs de nachtbus gaat officieel via het terrein.

Het is op zich natuurlijk van de knotse dat er een Airportliner is terwijl de lijndienst op de meeste opstijg- en landmomenten afdoende capaciteit biedt...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik mag dan toch hopen dat die onofficieel er dan niet langs gaat... Overigens past zo'n gelede nachtbus er dan wel door? Ik meende dat de meeste geleed reden, al weet ik het zo niet van 402. Je kunt meteen al 2 minuten besparen door er niet meer langs te gaan in de avond-nacht.

Als zo'n rotonde/P+R De Punt er komt (ergens in de eeuwigheid..), en lijn 5 daadwerkelijk gaat stoppen bij P+R De Punt, dan kan men toch simpel overstappen van lijn 5 op lijn 2? Is het probleem meteen opgelost. Met een beetje mooi vertrektijden, ontstaat een prima verbinding.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Nicketick »

Lijn 2 rijdt eigenlijk altijd het rondje, tenzij er een dusdanige vertraging is dat de aansluiting in het gedrang komt
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door njoy »

Er is voorlopig alleen een rotonde gepland bij de westelijke op- en afrit van de aansluiting Eelde. Mocht het transferium bij De Punt er ooit komen (de kans lijkt nihil), dan zal ook aan de oostelijke kant van de A28 een rotonde komen in de Groningerstraat. Wel opmerkelijk en vreemd trouwens, dat bij de plannen voor dat omstreden transferium de oprit richting Groningen mogelijk wel verlegd wordt naar de noordzijde van de Groningerstraat (zodat bussen, na te hebben gestopt bij het transferium, snel hun weg over de A28 kunnen vervolgen), terwijl de afrit richting Assen in de plannen niet wordt gewijzigd. De bus terug richting Zuidlaren/Gieten zal dan dus al snel 2 minuten langer onderweg zijn dan nu het geval is als deze het transferium aandoet.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door Statler Rail »

njoy schreef:Er is voorlopig alleen een rotonde gepland bij de westelijke op- en afrit van de aansluiting Eelde. Mocht het transferium bij De Punt er ooit komen (de kans lijkt nihil), dan zal ook aan de oostelijke kant van de A28 een rotonde komen in de Groningerstraat.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Er komt juist alleen aan de oostzijde van de A28 een rotonde, waar het eventuele transferium ook op gaat aansluiten. Aan de westzijde van de A28 is geen rotonde gepland.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door geert4OV »

Mijn idee sluit dan meer aan bij het D66 plan. Terugrijden dan via een bussluis (over het veilignterrein/industrieterein) de A28 op. Dan zit je ook bij het vliegveld, dat andere 'ding' is veel te ver weg om te lopen met koffers!


Afbeelding

Volgens mij met de fiets 2-3 minuten in een heel rustig tempo.
hej*
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ideeën voor de concessie GD

Bericht door groningen »

Dus je gaat eerst met de auto van de autosnelweg af en met de bus rijdt je hetzelfde stuk weer terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten