Korte vragen #9

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
benza

Re: Korte vragen #9

Bericht door benza »

Z2N schreef:
Geert schreef:In de praktijk loopt het wel los met het reisverslag en de controle daarop en is de eerste trein die de grens over gaat denk ik wel genoeg. Hoewel het voor jezelf misschien leuk is om de Nederlandse treinen ook in te vullen ;-)
Dan weet ik voldoende, ritnummer t8825 invullen mag gewoon. Dank je! :)
Volgens mij moet ook de nederlandse treinen op het reisverslag, maar zoals Geert zei maakt het niet zoveel uit. Success met je reis, Zwitserland is echt tof voor treinreizen. Ik hoop op een reisverslag! :)
Volgens dit bericht van gemeente Amsterdam Dienst Metro is het station Zuid voor de Noord-zuidlijn in 2017 tijdelijk enkelsporig.
Idd. Ik vind het best raar voor een nieuwe metro-lijn. En wij weten hoe gaat met "tijdelijke" situatie. Enkelsporig bij een terminus vind ik echt raar.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Dat wordt inderdaad nog lachen bij de vierminutenfrequentie in de spits. Aankomen, ombouwen, naar voren lopen en meteen weer gas derop :P
Station Noord krijgt trouwens ZES opstelsporen achter het station.. aan het sporenplan zou je denken dat de buitenste twee voor een verlenging zouden zijn, maar dat is helaas niet zo.
Ik doe ook maar wat
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #9

Bericht door Karl »

Misschien dat er wel iemand klaar staat van de vorige metro, weet jij veel. Daarmee bespaar je al weer kostbare tijd.
Het is een spectrum.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #9

Bericht door verfmeer »

Hoe lang duurt een normale metrostop? Want je moet nog wel genoeg tijd hebben om de passagiers in en uit te laten stappen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Mwah, seconde of 20. Zal bij een eindpunt wel wat meer zijn.
Ik doe ook maar wat
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen #9

Bericht door zone5324bericht... »

tussen de 15 en 30 seconden gemiddeld.
een metro bij de RET krijgt pas ongeveer 20 seconden voor vertrek een vertrekmogelijkheid.
de Rotterdamse metro zal dus nooit vroeger tijdens de normale dienst vertrekken dan 20 seconden voor het echte vertrek.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Dat is in Amsterdam niet, uitladen-inladen en verder karren :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Suus »

In Amsterdam is het uitladen, inladen, wachten op een late klant, en dat verder karren. Ik denk dat in mijn korte leven de metro al twee keer op mij heeft gewacht en een keer zelfs is gestopt om de deuren opnieuw voor mij open te doen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen #9

Bericht door wouter15 »

Weet iemand waarom de 9800 vandaag wel te Utlr kon stoppen en normaal niet? Buiten de 6100 reed alles gewoon op Wd - Ut
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #9

Bericht door Wubbo »

In de bijsturing mag er meer dan in de planning. Wat volgens de planningsnormen niet kan, kan in bijsturing dus (soms) wel. Extra stoppen op Leidsche Rijn is daar een voorbeeld van.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #9

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: heeft 9292 een 'dichstbijzinde halte' optie?

Om even een twee voorbeelden te geven:
- Als ik ik van station Zaandam naar het Zaans Medisch Centrum moet, dan gooit 9292 er vaak ook de optie met de trein bij via station Zaandam Kogerveld, en dan de rest lopen.
- Zojuist probeerde ik ook voor zondag een reis te plannen, waarbij ik naar het centrum van Amsterdam moet. 9292 gaf eerst continu aan dat ik met de metro naar het Waterlooplein moet en dan nog 9 minuten lopen. Als ik echter de optie metro uitschakel bij de uitgebreide opties, dan komt o.a. de optie met tram 4 met slechts 1 minuut lopen tevoorschijn.

Als slechtziende is vind ik het natuurlijk prettiger, vooral op een plek waar je het niet zo heel goed kent, om misschien ietsje langer onderweg te zijn, maar veel dichter bij de deur te worden afgezet. :) Ik weet dat het vroeger kon bij 9292 (dat hij een aardig aantal haltes in de omgeving van de bestemming aangaf en dat je een hele reeks weer kon uitvinken), maar kan dat nog steeds? Zie ik het over het hoofd?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daantje »

In het eerste geval kan je trein uitvinken, toch? Vroeger kon je wel de haltes aanvinken als je koos voor selecteer haltes in volgend scherm of door een (h) achter de haltenaam in het aankomst of vertrekveld in te vullen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Een reeks haltes aan- of uitvinken kan niet meer, maar je kunt nog wel naar een bushalte plannen (haltenaam invullen en dan halte selecteren uit het lijstje). Dat geeft echter nog geen volledige oplossing waarschijnlijk, want 9292 wil dan nog weleens zo bijdehand zijn om een advies te geven zoals hij altijd geeft met dan aan het eind een wandeling naar die halte :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #9

Bericht door ODRAIL »

zone5324bericht... schreef:tussen de 15 en 30 seconden gemiddeld.
een metro bij de RET krijgt pas ongeveer 20 seconden voor vertrek een vertrekmogelijkheid.
de Rotterdamse metro zal dus nooit vroeger tijdens de normale dienst vertrekken dan 20 seconden voor het echte vertrek.
En in Rotterdam wordt ook wel eens vergeten dat als er mensen uitgestapt zijn dat er dan ook nog mensen willen instappen :') .
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #9

Bericht door hauptbahnhof »

Op dit moment hebben de metrolijnen 4 minuten buiten de spits en 2,5 minuten in de spits op CS. Ik neem aan dat dat wordt doorgezet op de NZ-lijn, helemaal als er van die lange M5'en wordt gereden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

@VIRM, doet me denken aan het meest debiele reisadvies dat ik ooit kreeg toen ik hier naar de stad wilde.. met de bus naar het station, dan met de trein naar Apeldoorn, en de eerstvolgende trein weer terug naar Deventer :') Uiteraard heb ik alleen de bus naar het station gepakt en meer niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #9

Bericht door Ardan »

Hee ik zat me net iets af te vragen he. Ik flikker dus straks vijf knaken in de NS-kaartautomaat om mijn chipkaart op te laaien en dan ga ik met de bus naar een paar dorpen verder toe. Ik betaal dus aan NS, maar reis met Syntus. Hoe komen mijn centjes dan daar terecht? Wordt al het geld dat iedereen betaalt om op te laden op een grote hoop getieft en dan verdeeld onder de vervoerders ofzo naar aanleiding van de kilometers die mensen reizen met de vervoerder?
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #9

Bericht door verfmeer »

De NS betaald aan TransLink Systems en die betalen weer uit aan Syntus. Volgens mij komt het tot de cent goed terecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Suus »

Inderdaad, al het saldo dat wordt opgeladen wordt op de bankrekening van TLS gestort (staat inmiddels zo'n 50 miljoen euro op) en daarmee worden dagelijks de vervoerders uitbetaald. Op het bedrag krijgt TLS weer rente en daarmee wordt o.a. voorgeschoten voor reizigers met automagisch opladen waarvan het geld een paar dagen later kan binnenkomen dan dat het verbruikt wordt en het geld wordt ook weer geïnvesteerd in de infrastructuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Milco »

Op diverse bushalteborden bij knooppunthaltes, o.a. in Almere, zitten rode stickers met daarop in witte letters de tekst 'Meethalte'.
Een meethalte is toch een halte waarbij gemeten wordt hoe laat de bus daar is? Meethalte is iets anders dan een tijdhalte toch?

Wat betreft tijdhaltes heb ik ook een vraag: hoe herken je deze? Ik dacht altijd dat je een plaatje van een klok op het haltebord kon zien, maar dat zie ik nergens in Almere/Zeewolde/Harderwijk. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen #9

Bericht door zone5324bericht... »

kan ook zijn, dat ze bedoelen, dat de chauffeur bij deze haltes het aantal reizigers moet tellen...?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Korte vragen #9

Bericht door BrengMe »

Even googlen geeft het antwoord: https://twitter.com/DreAlmere/status/468999478696226816.
Op een meethalte worden de vertrektijden gemeten om te zien of de bus volgens de dienstregeling rijdt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Milco »

Ah kijk eens aan. Duidelijk! Bedankt! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #9

Bericht door ODRAIL »

Vroeger waren tijdhalte's :wink: .

Mijn vraag is: bestaan deze tijdhalte's nog?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #9

Bericht door Daniel »

Tijdhaltes zijn wat anders, daar mag de bus namelijk niet te vroeg vertrekken (vaak wegens aansluitingen enzo). Bij een meethalte mag dat wel, maar wordt het dus wel gemeten :wink:
Tijdhaltes zijn wel relatief zeldzaam tegenwoordig volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten