Normaal gesproken altijd aan de Amsterdamse kant van de trein. Er zit maar één 1e klas-rijtuig in trouwens, maar meestal heb ik dan alsnog een privé-coupéVIRM schreef:Morgen ga ik naar Hengelo toe, hoogstwaarschijnlijk met de IC Berlijn. Aangezien ik naast mijn gewone 2de klas vervoersbewijs een 2-naar-1 overgang heb, weet iemand aan welke kant van de trein de 1ste klas rijtuigen zijn? Bij de reguliere NS IC's en de SGM hebben ze een mooie extra blauwe streep, maar dit zijn weer andere rijtuigen. ;)
Korte vragen #9
Re: Korte vragen #9
Re: Korte vragen #9
Toen er nog een BordBistro in zat was de helft daarvan ook 1e klas, maar die is vervangen door een BordRestaurant zonder normale zitplaatsen. Tussen het 1e klas rijtuig en het BordRestaurant zit wel een rijtuig, maar dit is gewoon 2e klas.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8714
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Korte vragen #9
Op de Kruidvat OV-dagkaart staat duidelijk vermeld dat hij niet geldig is in Thalys-treinen en op de Waterbus regio Dordrecht, maar hoe zit het met de veerdiensten naar de Waddeneilanden? (Al neem ik gewoon aan dat hij daar ook niet geldig is...)
En hoe zit het eigenlijk met de busdiensten op de Waddeneilanden? Daar wel geldig?
En hoe zit het eigenlijk met de busdiensten op de Waddeneilanden? Daar wel geldig?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen #9
volgens mij is die kaart alleen geldig in alle treinen in Nederland waarvoor geen reservering en toeslag verplicht is + alle stads- en streekbussen (waar het normale tarief op van toepassing is).
dus geen veerdiensten.
de busdiensten op de Waddeneilanden vallen weer onder ALLE stads- en streekbussen, dus daar kun je weer gewoon met je kaart reizen...
dus geen veerdiensten.
de busdiensten op de Waddeneilanden vallen weer onder ALLE stads- en streekbussen, dus daar kun je weer gewoon met je kaart reizen...
Re: Korte vragen #9
Da's nog wel de vraag, want je OC-chipkaart is op een aantal (of allemaal?) van die eilanden ook niet geldig. Op Schiermonnikoog geldt alleen het volledig afgekochte reisrecht (studenten-OV), de rest niet.
Re: Korte vragen #9
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de kaartjesverkoop in nederland werkt?
Als ik van anna paulowna naar schin op geul wil reizen dan kan ik rechtstreeks bij de ns kaartautomaat een kaartje kopen( logisch want ns is voor het grootste gedeeelte concessiehouder en de rest is service).
Wil ik deze reis echter andersom maken dan moet ik op schin op geul via de veolia automaat een kaartje kopen naar heerlen en vanaf daar bij de ns automaat een tweede kaartje.
Waarom mag ns wel kaartjes verkopen door heel nederland(inclusief andere concessies) maar mogen de lokale vervoerders dat niet?
Als ik van anna paulowna naar schin op geul wil reizen dan kan ik rechtstreeks bij de ns kaartautomaat een kaartje kopen( logisch want ns is voor het grootste gedeeelte concessiehouder en de rest is service).
Wil ik deze reis echter andersom maken dan moet ik op schin op geul via de veolia automaat een kaartje kopen naar heerlen en vanaf daar bij de ns automaat een tweede kaartje.
Waarom mag ns wel kaartjes verkopen door heel nederland(inclusief andere concessies) maar mogen de lokale vervoerders dat niet?
Re: Korte vragen #9
Ik heb een vraagje: Ik reisde gisteren van Terheijden naar Breda en in de avond weer terug. Maar nu bleek dat de ritprijs is verhoogd. Dat moet in de afgelopen dagen gebeurd zijn. Want eerder deze week was dat nog niet zo. Nou heb ik altijd gedacht dat de tarieven altijd in Januari verhoogd werden. Maar dit kan dus ook gewoon halverwege het jaar gebeuren. Klopt dat?
Re: Korte vragen #9
Wat zouden de computer van Arriva er van maken als ik met mijn 2e OVC bij Arriva incheck in Groningen, met m'n andere kaart keurig netjes met NS naar Zwolle reis en daar ook weer bij een Arriva-paaltje uitcheck. Zouden het twee volledig gescheiden systemen zijn of komt 'ie met een of ander raar bedrag? Jammer dat het potentieel duur is om te proberen
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen #9
het is volgens mij niet een kwestie van mogen, maar eerder een kwestie van willen...rww schreef:Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de kaartjesverkoop in nederland werkt?
Als ik van anna paulowna naar schin op geul wil reizen dan kan ik rechtstreeks bij de ns kaartautomaat een kaartje kopen( logisch want ns is voor het grootste gedeeelte concessiehouder en de rest is service).
Wil ik deze reis echter andersom maken dan moet ik op schin op geul via de veolia automaat een kaartje kopen naar heerlen en vanaf daar bij de ns automaat een tweede kaartje.
Waarom mag ns wel kaartjes verkopen door heel nederland(inclusief andere concessies) maar mogen de lokale vervoerders dat niet?
Re: Korte vragen #9
Dit lijkt mij hetzelfde als in bus 1 instappen en inchecken, dan zonder uit te checken uit te stappen en weer inchecken in bus 2. Ooka l is het allemaal dezelfde vervoerder, dat werkt natuurlijk niet, je hebt dan niet uitgecheckt en betaalt dus het volledige bedrag.marlies schreef:Wat zouden de computer van Arriva er van maken als ik met mijn 2e OVC bij Arriva incheck in Groningen, met m'n andere kaart keurig netjes met NS naar Zwolle reis en daar ook weer bij een Arriva-paaltje uitcheck. Zouden het twee volledig gescheiden systemen zijn of komt 'ie met een of ander raar bedrag? Jammer dat het potentieel duur is om te proberen
Soms is dat overigens goedkoper, ik kwam een keer terug uit maastricht en toen kon ik niet uitchecken want saldo te laag. Lekker zo gelaten dus, haha.
Re: Korte vragen #9
Volgens de NS-site staat er op Schin op Geul ook een NS-kaartautomaat, dan zou je daar je volledige kaartje kunnen kopen. Een kaartautomaat kost de vervoerder wel geld, niet alle vervoerders kiezen er dus voor om die op elk station neer te zetten. Een E-ticket zou eventueel een alternatief kunnen zijn.zone5324bericht... schreef:het is volgens mij niet een kwestie van mogen, maar eerder een kwestie van willen...rww schreef:Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de kaartjesverkoop in nederland werkt?
Als ik van anna paulowna naar schin op geul wil reizen dan kan ik rechtstreeks bij de ns kaartautomaat een kaartje kopen( logisch want ns is voor het grootste gedeeelte concessiehouder en de rest is service).
Wil ik deze reis echter andersom maken dan moet ik op schin op geul via de veolia automaat een kaartje kopen naar heerlen en vanaf daar bij de ns automaat een tweede kaartje.
Waarom mag ns wel kaartjes verkopen door heel nederland(inclusief andere concessies) maar mogen de lokale vervoerders dat niet?
Re: Korte vragen #9
De ns automaat is al een tijdje kapot, en zal niet gerepareerd worden ivm wens veolia om overal eigen automaten te zetten.
Het ging mij niet specifiek om dit voorbeeld maar meer in het algemeen
Het ging mij niet specifiek om dit voorbeeld maar meer in het algemeen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #9
Ik denk dat het historisch zo gegroeid is. Het zou overigens wel bijzonder suf zijn dat je op een regionaal station geen landelijke kaartjes kunt kopen. Hoe zit dat bij de noordelijke stations van Arriva? Ik kan me herinneren dat in Veendam geen NS-kaartautomaat staat, kun je daar ook geen kaartjes kopen voor stations buiten het Arriva-netwerk?
Re: Korte vragen #9
En zou je in Delfzijl wel een kaartje naar bijvoorbeeld Elst of Kesteren kunnen kopen?
Re: Korte vragen #9
Er zijn ook stations waar überhaupt geen kaartautomaat staat; uit mijn hoofd weet ik alleen Hoevelaken, maar volgens mij waren er meer.Geert schreef:Het zou overigens wel bijzonder suf zijn dat je op een regionaal station geen landelijke kaartjes kunt kopen.
Re: Korte vragen #9
Hengelo Gezondheidspark heeft alleen een oplaadpunt voor je OVC, geen kaartautomaat.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Korte vragen #9
De private vervoerders mogen zelf weten of ze NS vragen kaartautomaten te plaatsen. De NS doet dat niet gratis en sommige OV-bedrijven vinden dat te duur. Meestal is er echter een verplichting dat als er al een automaat van NS stond bij de concessieovergang dat deze moet blijven staan, maar voor nieuwe stations gaat die verplichting niet op. En een vervoerder is er ook niet altijd consequent in. Zo heeft Arriva in het noorden eigen oplaadautomaten terwijl ze in de Achterhoek de chipkaartmodule in de NS-kaartautomaten contractueel heeft afgenomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen #9
Wat als je geen ov chipkaart hebt? Dan zit je daar dus vast?julsteren schreef:Hengelo Gezondheidspark heeft alleen een oplaadpunt voor je OVC, geen kaartautomaat.
Erg klantonvriendelijk...
Re: Korte vragen #9
Kan er niet in een concessie een verplichting worden opgenomen dat er vanaf een station kaartjes moeten kunnen worden gekocht naar elk station in Nederland? Of dat nu via een NS-automaat of op een andere manier gaat.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Korte vragen #9
Nee hoor, dan neem je bus 14 of 12 naar het station en check je daar in of koop je een kaartje! (A)Bakpapier schreef:Wat als je geen ov chipkaart hebt? Dan zit je daar dus vast?julsteren schreef:Hengelo Gezondheidspark heeft alleen een oplaadpunt voor je OVC, geen kaartautomaat.
Erg klantonvriendelijk...
Re: Korte vragen #9
Als je gewoon in kunt checken, dan lijkt me dat een overbodige extra reis.
Het moet mijns inziens gewoon niet meer dan normaal zijn dat er op elk station een automaat staat waar je kaartjes kunt kopen voor het hele land. Of die automaat nu van Veolia, Arriva, Connexxion, Keolis, Greyhound, Qbuzz, NS of Renfe is, maakt mij allemaal geen klap uit, zolang een incidentele reiziger maar een los kaartje kan kopen.
Het moet mijns inziens gewoon niet meer dan normaal zijn dat er op elk station een automaat staat waar je kaartjes kunt kopen voor het hele land. Of die automaat nu van Veolia, Arriva, Connexxion, Keolis, Greyhound, Qbuzz, NS of Renfe is, maakt mij allemaal geen klap uit, zolang een incidentele reiziger maar een los kaartje kan kopen.
🍉
Re: Korte vragen #9
Dan blijft de vraag staan waarom een eigen automaat(geen ns automaat) van arriva of veolia geen kaartje kan verkopen buiten het concessie gebied?Bee schreef:De private vervoerders mogen zelf weten of ze NS vragen kaartautomaten te plaatsen. De NS doet dat niet gratis en sommige OV-bedrijven vinden dat te duur. Meestal is er echter een verplichting dat als er al een automaat van NS stond bij de concessieovergang dat deze moet blijven staan, maar voor nieuwe stations gaat die verplichting niet op. En een vervoerder is er ook niet altijd consequent in. Zo heeft Arriva in het noorden eigen oplaadautomaten terwijl ze in de Achterhoek de chipkaartmodule in de NS-kaartautomaten contractueel heeft afgenomen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #9
Daarin zijn trouwens kennelijk wel veranderingen gaande. Zo heeft Arriva langs de MerwedeLingeLijn ook eigen oplaadautomaten staan, maar tot m'n verbazing merkte ik een week geleden dat de NS-automaat die ernaast staat op Dordrecht Stadspolders nu plotseling ook een chipkaartfunctionaliteit heeft. Die zat er daar voorheen niet op.Bee schreef:De private vervoerders mogen zelf weten of ze NS vragen kaartautomaten te plaatsen. De NS doet dat niet gratis en sommige OV-bedrijven vinden dat te duur. Meestal is er echter een verplichting dat als er al een automaat van NS stond bij de concessieovergang dat deze moet blijven staan, maar voor nieuwe stations gaat die verplichting niet op. En een vervoerder is er ook niet altijd consequent in. Zo heeft Arriva in het noorden eigen oplaadautomaten terwijl ze in de Achterhoek de chipkaartmodule in de NS-kaartautomaten contractueel heeft afgenomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #9
Er is bij het opstellen van de wet waarbij delen van het spoorwegennet werden geregionaliseerd geen aandacht door geschonken door de overheid. NS had daar waarschijnlijk ook geen problemen mee, ik denk mede door naïviteit (die spoorlijnen blijven uiteindelijk toch bij (dochterbedrijven van) NS) of gewoon omdat men door had dat daarmee een machtspositie t.o.v. de andere vervoerders had. In de praktijk blijkt het nu soms wat te schuren, ook omdat overheden bijvoorbeeld details als kaartautomaten bij het aanbesteden over het hoofd zien.rww schreef:Dan blijft de vraag staan waarom een eigen automaat(geen ns automaat) van arriva of veolia geen kaartje kan verkopen buiten het concessie gebied?Bee schreef:De private vervoerders mogen zelf weten of ze NS vragen kaartautomaten te plaatsen. De NS doet dat niet gratis en sommige OV-bedrijven vinden dat te duur. Meestal is er echter een verplichting dat als er al een automaat van NS stond bij de concessieovergang dat deze moet blijven staan, maar voor nieuwe stations gaat die verplichting niet op. En een vervoerder is er ook niet altijd consequent in. Zo heeft Arriva in het noorden eigen oplaadautomaten terwijl ze in de Achterhoek de chipkaartmodule in de NS-kaartautomaten contractueel heeft afgenomen.
Het kan overigens ook anders. In Zweden heb je Resplus, een systeem waar alle spoorvervoerders verplicht hun dienstregelingen moeten deponeren en offline kaartverkoop in moeten organiseren (e-tickets is iets ingewikkelder, maar uiteindelijk ook wel gekoppeld aan het systeem omdat in Zweden verplichte reservering de norm is bij langeafstandsverkeer). In het VK is er ook een heel stelsel voor het kaartverkoop, georganiseerd door de federatie van spoorbedrijven waarvan lidmaatschap verplicht is. Dat systeem is zelfs zo strikt dat de verkoop van tickets die je zelf kan printen niet mogelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten