Pim-AllianceB95 schreef:regenmaker schreef:Erno-BE schreef:Maar waarom zou je een rechtstreekse bus Apeldoorn-Nijmegen wil hebben, overstappen in Arnhem is altijd sneller?
Nee ik snap ook niet waarom de stadsregio zo nodig lijn 300 wil doortrekken naar Apeldoorn. Mensen die in lijn 231/91 zitten hebben vaak Arnhem of Nijmegen als eindbestemming. En ik kan me ook niet voorstellen dat er vanuit Bemmel en Huissen veel mensen naar Apeldoorn moeten voor onder andere hun werk, deze plaatsen liggen tussen Arnhem en Nijmegen in.
Een snellere verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn, en tussen Nijmegen Heyendaal en Apeldoorn zijn daarentegen wel gewenst. Maar aangezien lijn 300 via Bemmel en Huissen gaat, is de trein inderdaad een beter alternatief.
Een verbinding Arnhem - Apeldoorn - Zwolle met T100 bussen heeft naar mijn idee ook een veel grotere meerwaarde, niet in de laatste plaats omdat centrum Zwolle - centrum Arnhem dan sneller kan dan met de trein, als je dat achterlijke overschot aan rijtijden eruit haalt en ze daarna nog corrigeert voor 100 km/h.
Hoe dacht je snelle te kunnen zijn dan de trein op Zwolle-Arnhem?
De trein doet daar 1 uur en 2 minuten over (ri. Arnhem, ri. Zwolle is 1 minuutje sneller).
De snelbus tussen alleen al Zwolle en Apeldoorn (lijn 201) doet er al 50-51 minuten over. (sterker nog: als je van station naar station moet ben je van Zwolle naar Apeldoorn al net zo snel tot sneller met de trein via Deventer: 49-50 minuten met de sprinter en 38-40 minuten als de IC-Berlijn rijdt)
De supersnelbus tussen Apeldoorn en Arnhem die Gelderland wil moet er 36 minuten over doen. Dat zou dus betekenen dat je Apeldoorn-Zwolle terug zou moeten brengen van 55 minuten naar 26 minuten, dat gaat je nooit lukken.
De enige manier waarop je nog enigszins kan concurreren met de trein is als je bij Apeldoorn de A50 niet verlaat, maar een transferium maakt ter hoogte van de Zutphensestraat (N345). Echter is dat zeer onaantrekkelijk voor de mensen uit Apeldoorn en je dus alleen de reizigers Arnhem-Zwolle als doelgroep over houdt. Dat is een te kleine doelgroep (de intercity tussen Arnhem en Zwolle stroomt ook voor een groot deel leeg in Zutphen, omdat veel reizigers daar overstappen ri. Hengelo of Winterswijk). De reizigers Apeldoorn<->Arnhem/Zwolle jaag je hiermee juist weer de trein in, aangezien die vaak weer sneller zullen zijn dan die bus van jou. Dit terwijl de snelbussen van Apeldoorn naar de beide steden bedoeld zijn om juist Apeldoorners te vervoeren, aangezien de treinen om rijden (en in geval Apeldoorn-Zwolle NS ze ook wel die bussen in jaagt door de slechte overstap in Deventer buiten de spits).
Ik ben met je eens dat de treinen Arnhem-Zwolle (met name tussen Arnhem en Zutphen) structureel een capaciteitsprobleem hebben in de spits, maar daarvoor is zo'n concurrerende supersnelbusverbinding geen oplossing. De oplossing is gewoon dat NS eindelijk eens voldoende capaciteit in zet (nu rijden de treinen met de grootste capaciteit juist in de tegenspits en zelfs die zouden nog verlengd kunnen worden inmiddels.)