En de frequentieverlaging is overigens alleen in de spits, al zou er dan wellicht altijd nog een spitstrein Nijmegen-Boxmeer/Venray kunnen rijden in dien nodig lijkt me
.
Dat er nu weinig langeafstandsvervoer is, is logisch, aangezien de huidige trein nogal traag is en het vaak sneller is om over 's-Hertogenbosch te reizen. Op dit moment is zelfs op Zutphen-Roermond de Maaslijn niet eens sneller (2:21 via de Maaslijn, 2:18 via 's-Hertogenbosch), terwijl daarvoor de Maaslijn echt het meest logisch zou zijn. Geen wonder dus dat er geen lange-afstandsvervoer over de Maaslijn is, aangezien de Maaslijn alleen nuttig is als je naar Arnhem of Nijmegen moet.
Vergeet niet dat de reizen via de Maaslijn in dat eindplan veel sneller gaat worden, allereerst door versnelling van de Maaslijn zelf (moet 30 minuten sneller volgens Limburg), maar ook doordat de NS de intercity Zwolle-Nijmegen(-Roosendaal) wil versnellen, waardoor wellicht/waarschijnlijk weer de aansluiting op de Maaslijn terugkeert.
Een rit Zuid-Limburg <-> Noord-Nederland/Twente via de Maaslijn kan daarmee maarliefst 60 minuten sneller worden, met ook grote gevolgen voor de snelste reisroutes vanaf/naar Zuid-Limburg, enkele voorbeelden:
Maastricht <-> Enschede: nu 3:47/3:49 via Utrecht C, dan ongeveer 50 minuten sneller via de Maaslijn
Maastricht <-> Zwolle/Leeuwarden/Groningen: nu 4:07/4:08* via Utrecht C, dan ong. 20 minuten sneller via de Maaslijn
Venlo <-> Utrecht Centraal: nu 1:32/1:35 via Eindhoven, dan waarschijnlijk net ietsjes sneller via de Maaslijn.
*reistijd zijn die naar Groningen, de verschillen naar Zwolle en Leeuwarden zijn van gelijke grootte
De Maaslijn krijgt daarmee een veel groter bereik aan de noordzijde. Nu is het alleen nog de driehoek Nijmegen-Ede/Wageningen-Brummen-Aalten-Nijmegen (waarbij Arnhem Zuid, Elst en Lent zelfs nog gedeeld moeten worden met de route via 's-Hertogenbosch), maar met zo'n intercity is dat opeens alles ten oosten van de lijn Ede-Lelystad-Afsluitdijk (voor Venlo zelfs ook nog Utrecht).
Ik denk dat met zo'n intercity de Maaslijn dan wel meer lange-afstandsreizigers gaat tellen. Ik denk dat NS ook niet voor niets op eigen initiatief bij Limburg aanklopte om te onderzoeken of een intercity over de Maaslijn (met alleen Venlo als tussenstop) mogelijk was. NS heeft er (voorlopig) vanaf gezien, omdat er nog veel te veel enkelspoor ligt, maar blijkbaar zien ze er wel potentie in als ze zo'n onderzoek zelf initiëren.