'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'
Geplaatst op: donderdag 9 oktober 2014 08:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 9 oktober 2014 08:02


Treinreizigers worden horendol van het vele in- en uitchecken met de ov-chipkaart tijdens een reis, terwijl vroeger één papieren treinkaartje voldeed.
Veel reizigers zijn boos over de hoge kosten, zoals de borg van 20 euro die op de anonieme ov-chipkaart moet staan om te kunnen reizen. Maar ook over het reizen zelf kwamen veel klachten: een retourtje van Emmen naar Venlo vergt nu bijvoorbeeld 12 keer in- en uitchecken, terwijl in het verleden één papieren kaartje genoeg was.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Ik vind het een beetje gemakzuchtig overkomen. Alles bij de NS dumpen en andere partijen negeren. Al is die opmerking dat de NS pas vanaf 9 juli naar de knelpunten kon kijken ook niet erg geloofwaardig. :P
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Tristan »

Niet alleen de treinreiziger wordt er hoorndol van ;)

Ik vind het wel logisch dat er met een vingertje naar NS gewezen wordt, want zij zijn de grootste speler op het spoor en hebben de grootste vinger in de TLS-pap, dus als er één partij (veel) invloed kan uitoefenen, dan is dat NS wel.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Frans F »

Het verhaal van de consumentenbond is vooral veel geschreeuw en weinig wol.
2400 klachten in drie maanden betekent dus 2400 klachten op 100 miljoen passagiers.
Dat lijkt me niet zo significant veel.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 09 okt 2014, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Alargule »

De relatie Emmen-Venlo is dan ook een zwaarbereisde. En als je daarop maar liefst 12 keer moet in- én uitchecken...?

Dat getal snap ik overigens niet zo: volgens de reisplanner van NS moet ik op deze relatie twee keer overstappen en reis ik met drie vervoerders. Ik tel dan drie in- en uitcheckmomenten. Maar ja, de NS zit natuurlijk ook in het grote OV-chipkaartcomplot...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Inchecken in Venlo, uitchecken in Nijmegen, inchecken in Nijmegen, uitchecken in Zwolle, inchecken in Zwolle en uitchecken in Emmen zijn er 6 en men heeft het over een retourreis dus kom je dan tot 12 keer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Alargule »

Ach, zo. Tja, dat verplicht opnieuw inchecken als je van een andere vervoerder gebruik gaat maken geeft wel aan op welk punt het OV-chipkaartproject ontspoord is geraakt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Frans F »

Als ik bij V&D, Kruidvat en Blokker wat moet kopen moet ik ook drie keer apart afrekenen.
Is de detailhandel dan ook ontspoord?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door waldo79 »

Jan publiek ziet het OV als een pot nat. Bovendien is de kaart aan de politiek verkocht als zijnde een kaart voor al het OV.
Geef toe dat het op dat punt is mislukt.

Het idee was top, maar de uitvoering belabberd door de vele tegengestelde commerciële belangen.
Alargule

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Alargule »

Frans F schreef:Als ik bij V&D, Kruidvat en Blokker wat moet kopen moet ik ook drie keer apart afrekenen.
Is de detailhandel dan ook ontspoord?
Als ik al die spullen ook bij de HEMA kan kopen is mijn antwoord op je vraag: "ja".

Maar ik vind appels eerlijk gezegd lekkerder dan peren.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Tristan »

Frans F schreef:Als ik bij V&D, Kruidvat en Blokker wat moet kopen moet ik ook drie keer apart afrekenen.
Is de detailhandel dan ook ontspoord?
Één product (een retourtje Venlo <--> Emmen) afrekenen bij drie handelaren is simpelweg niet logisch. Als je één geurkaars gaat kopen, hoef je die toch ook niet deels af te rekenen bij de V&D, deels bij het Kruidvat en deels bij de Blokker?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Maar het is niet een product. Je koopt als het ware drie geurkaarsen. Een daarvan is alleen bij de Blokker te koop, een wordt alleen door de V&D verkocht en een wordt alleen door de Kruidvat verkocht. :P

En hoewel appels lekkerder zijn dan peren, vind ik perensap lekkerder dan appelsap.
Alargule

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Alargule »

Ik vind geurkaarsen of om het even wat voor andere zooi je bij de genoemde kruidenierszaken kunt kopen toch in een andere behoefte voorzien dan een treinrit. Nog belangrijker: als consument heb ik nog altijd de keus waar ik de betreffende producten koop. Bij een treinreis van Emmen naar Venlo bestaat die keuzevrijheid niet/veel minder.

Wat de treinvervoerders doen is monopolistengedrag: zij zijn de enigen die een specifiek product (laten we het dan zo maar even noemen) aanbieden, in de vorm van een treinrit op traject X. Dan is het ook veel makkelijker voorwaarden stellen, want je hoeft niet bang te zijn dat een concurrent betere voorwaarden aanbiedt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Maar daar kunnen de treinvervoerders ook weinig aan doen.
Alargule

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Alargule »

Tsjah. Met die mentaliteit verandert er natuurlijk nooit wat en blijft het köt met peren (om maar in de fruitterminologie te blijven) voor de reiziger...
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dagren »

Dat de vervoerders daar weinig aan kunnen doen, wil niet zeggen dat de uitwassen van die situatie niet aangepakt kunnen worden. Ik denk echter dat daar een taak ligt voor de overheid.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Als ik bij V&D, Kruidvat en Blokker wat moet kopen moet ik ook drie keer apart afrekenen.
Is de detailhandel dan ook ontspoord?
In de store in store ketens kun je alles bij een kassa afrekenen. Dus als ze in een pand zit kan het.
En zelfs in dorpen waar ze 2 formules in een pand hebben kan het (bijv bij de intertoys en bruna in Gemert)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door n-evo »

We hebben het ook echt veelte goed hier in Nederland... Wat geen geneuzel om niks zeg. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Vinny »

Dagren schreef:Maar het is niet een product. Je koopt als het ware drie geurkaarsen. Een daarvan is alleen bij de Blokker te koop, een wordt alleen door de V&D verkocht en een wordt alleen door de Kruidvat verkocht. :P

En hoewel appels lekkerder zijn dan peren, vind ik perensap lekkerder dan appelsap.
Precies en dankzij wat linksig hippie geziek MOGEN de geurkaarsen tussen Emmen en Zwolle alleen door Kruidvat verkocht worden, tussen Zwolle en Nijmegen door V&D en tussen Nijmegen en Venlo door de Blokker :twisted:

En trouwens druivensap is lekker :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Reiziger Delft »

Terecht dat hier over geklaagd wordt; op Arnhem, Zutphen en Dordrecht ontstaan in de spits enorme files voor de paaltjes tijdens krappe overstappen en conducteurs wachten echt niet. Dan ben je dus een half uur later op je eindbestemming, alleen maar omdat vervoerders op een kinderachtige manier er onderling niet uitkomen.

Ook is de situatie op Zutphen natuurlijk bizar met 3 soorten paaltjes, waarvan ook weer niet elk type op elk perron staat. Dat de paaltjes van de kleine vervoerder totaal niet leesbaar zijn met een beetje zonlicht en überhaupt slecht hoorbaar zijn bij veel omgevingsgeluid helpt natuurlijk ook niet. Vind je het gek dat mensen dan bij de verkeerde paal inchecken? En dan krijg je ook nog eens een dikke boete bij Arriva/Veolia als je het per ongeluk verkeerd doet; bij NS zijn de conducteurs coulanter. Niet omdat je bewust zwart rijdt, alleen maar omdat je je kaart bij de verkeerde paal hebt gehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Daniel »

Reiziger Delft schreef:Terecht dat hier over geklaagd wordt; op Arnhem, Zutphen en Dordrecht ontstaan in de spits enorme files voor de paaltjes tijdens krappe overstappen en conducteurs wachten echt niet.
Dat zijn nu ook precies de stations met beperkte mogelijkheden om om te checken, want tja, die twee overstapmeubeltjes in Zutphen zijn inderdaad wel karig.
In Dordrecht staan ze wel wat meer over de lengte van de trein als je vanuit Gorinchem komt, maar andersom moet je de eerste deur van je trein zelfs voorbij lopen om een overstapmeubel tegen te komen (als eerste staat er een losse Arriva-kaartlezer)

In Amersfoort is het effect van meerdere omcheckmogelijkheden goed te zien: dat stroomt toch een stuk beter door. Al zijn daar de reizigers die dwars op de stroom oversteken om gelijk bovenaan de trap vanaf 1/2 bij Connexxion in te checken weer erg hinderlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Dennenboom »

Inderdaad heel vervelend allemaal, maar het zijn gevolgen van politieke keuzes. Die mag je zeker niet alleen op het bordje van de NS leggen. Het gaat hier niet eens om NS poortjes. De reactie van de consumentenbond is een anachronisme dat vooral voorkomt bij mensen die nooit met het OV gaan: alles wat met treinen te maken heeft is NS. Zie je ook vaak in de reacties bij nu.nl of de telegraaf : alle ellende op het spoor is NS, ook al gaat het om goederentreinen of de Achterhoek. De NOS heeft trouwens ook jaren nadat het goederenvervoer al afgestoten was van NS foto's van NS-goederentreinen laten zien bij nieuwsitems over goederentreinen. De website Transport-online doet dat nog steeds.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door VIRM »

Toen de OV-chipkaart voor het eerst werd gepresenteerd, zou het reizigersgemak op één staan. Nu lijkt de OV-chipkaart een doel op zichzelf.

Het in- en uitchecken is denk ik niet het probleem. Kwestie van wennen. Maar men had ook even beter moeten nadenken over plaatsen van CiCo's en de borg: 20 euro is heel erg veel als je eens per twee maanden op pad gaat.

Ik vind mijn eigen abonnementsvorm eigenlijk ook heel erg illustratief: ik heb nu een OV Chip Plus abonnement op mijn chipkaart staan. Dit omdat het op sommige stations echt een hel is om een CiCo-paaltje te vinden. Maar ik moet dus wel iedere keer gaa bellen als ik met de trein wil en moet betalen. Sorry, maar dan heb je als spoorwegsector toch echt volledig de plank misgeslagen, als je voor een kleine doelgroep weer een heel apart product moet gaan ontwikkelen.
Beul van de blindegeleidelijn
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door Hageneis »

Zou het misschien een idee zijn om voor overstap een corridorpoortje te maken die je bij vervoerder 1 uitcheckt en direct bij vervoerder 2 incheckt?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: 'OV-chipkaart maakt treinreiziger horendol'

Bericht door verfmeer »

Dat zou al een ontzettende verbetering zijn, als het dan ook andersom werkt. Dus dat je 1 overstappaaltje hebt, wat kan zien bij welke vervoerder je bent ingecheckt. Daar wordt je dan automatisch uitgecheckt en ingecheckt bij vervoerder 2. Maar daarvoor moeten vervoerders samenwerken... :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten