Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
En dit is beter dan de huidige situatie, omdat?
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Betere verbinding met Nijmegen, aangezien ik die belangrijker acht dan die naar Arnhem en betere aansluiting op lijn 45.MdJ schreef:En dit is beter dan de huidige situatie, omdat?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Dat vraag ik me ook af. Die 1 minuut om over te stappen in Tiel is bovendien ook veel te krap.
Bovendien worden die spitstreinen dan al helemaal een gedrocht, aangezien die 8! minuten stil moeten staan in Kesteren en in Tiel al helemaal niet aansluiten ri. Utrecht.
Bovendien worden die spitstreinen dan al helemaal een gedrocht, aangezien die 8! minuten stil moeten staan in Kesteren en in Tiel al helemaal niet aansluiten ri. Utrecht.
Daar komt de aap al uit de mouw: de blinde Arnhem-haat.Erno-BE schreef:Betere verbinding met Nijmegen, aangezien ik die belangrijker acht dan die naar Arnhem en betere aansluiting op lijn 45.MdJ schreef:En dit is beter dan de huidige situatie, omdat?
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Als je zowel in Elst, als Kesteren als Tiel goed wilt aansluiten zou station Hemmen-Dodewaard (aansluiting op de s6000 wordt dan 3 ipv 1 minuut) gesloten moeten worden, alleen in de tegenspits moet er wel gewacht worden in Kesteren, dat komt door het lange enkelsporige stuk tussen Kesteren en Tiel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Zoals ik nu zeg: Wat is nu echt de verbetering?
*Lijn 45 is ondergeschikt aan de trein. Daar hoef je je trein niet op aan te passen.
*Uit Nijmegen: de overstaptijd uit de s3600 is ideaal. Je hebt een klein beetje speling om de voorlangskruisende 3600 ri Nijmegen niet te missen. Volgens mij wel prima dus.
Maar je weet nog niet welke paden vrijkomen. Blijft de s3600 zeker op het noordelijkste stuk hetzelfde pad houden? Hoe gaan ze dat op Arnhem-Nijmegen inpassen. Dat is bepalend voor de Tielexpress.
En Erno.. Je Arnhemhaat kan wel een beetje minder hoor. Je hoeft niet te posten.
*Lijn 45 is ondergeschikt aan de trein. Daar hoef je je trein niet op aan te passen.
*Uit Nijmegen: de overstaptijd uit de s3600 is ideaal. Je hebt een klein beetje speling om de voorlangskruisende 3600 ri Nijmegen niet te missen. Volgens mij wel prima dus.
Maar je weet nog niet welke paden vrijkomen. Blijft de s3600 zeker op het noordelijkste stuk hetzelfde pad houden? Hoe gaan ze dat op Arnhem-Nijmegen inpassen. Dat is bepalend voor de Tielexpress.
En Erno.. Je Arnhemhaat kan wel een beetje minder hoor. Je hoeft niet te posten.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Bij het loskoppelen wordt Arnhem-Tiel hooguit 5 minuten langzamer. De overstap naar Tiel is cross-over twee minuten, andere kant drie met oversteek (dit kan wellicht als problematisch ervaren worden).
Nijmegen-Betuwe wordt verbeterd door betere aansluitingen.
Idem voor de aansluitingen naar Ochten/Rhenen.
Bij sluiting Hemmen-Dodewaard is er in Tiel buiten de spitsuren en in de spitsrichting drie minuten. Dit is door het enkelsporige gedeelte op Tiel-Kesteren in de tegenspits noet mogelijk.
Netto worden de meeste verbindingen beter door betere aansluitingen, alleen die naar Arnhem wordt vijf minuten trager en in de tegenspits is er geen aansluiting op de s6000 mogelijk.
@MDJ: de aansluitingen op de trein van/naar Nijmegen bedragen 9 en 16 minuten. Dit is in mijn ogen te lang voor een verbinding met zo'n belangrijke stad.
Nijmegen-Betuwe wordt verbeterd door betere aansluitingen.
Idem voor de aansluitingen naar Ochten/Rhenen.
Bij sluiting Hemmen-Dodewaard is er in Tiel buiten de spitsuren en in de spitsrichting drie minuten. Dit is door het enkelsporige gedeelte op Tiel-Kesteren in de tegenspits noet mogelijk.
Netto worden de meeste verbindingen beter door betere aansluitingen, alleen die naar Arnhem wordt vijf minuten trager en in de tegenspits is er geen aansluiting op de s6000 mogelijk.
@MDJ: de aansluitingen op de trein van/naar Nijmegen bedragen 9 en 16 minuten. Dit is in mijn ogen te lang voor een verbinding met zo'n belangrijke stad.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Arnhem als provinciehoofdstad lijkt mij toch iets belangrijker. Den mooie stad langs de Rijn met prima verbindingen naar overige steden/regio's en goede voorzieningen waar menige dorpsbewoner trots op mag zijn. Het knippen of verschuiven van de s31100 kan wat mij betreft de komende jaren nog niet aan de orde zijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Klopt, de Betuwe/Rivierenland is ook vooral op Arnhem gericht.
Niet voor niets is destijds onder NS toen de vork er nog lang altijd standaard naar Arnhem gereden en reed alleen de spitstrein naar Nijmegen. Niet voor niets is later weer die spitstrein naar Nijmegen ingewisseld voor een spitstrein naar Arnhem, zelfs toen de vork er nog lag. Er was gewoon te weinig vraag naar Nijmegen en genoeg naar Arnhem.
Maar jongens, laat dit Erno niet weten. Als die erachter komt dat er ook maar één reizigers is die naar Arnhem zou willen, dan krijgt hij een hartaanval.
Niet voor niets is destijds onder NS toen de vork er nog lang altijd standaard naar Arnhem gereden en reed alleen de spitstrein naar Nijmegen. Niet voor niets is later weer die spitstrein naar Nijmegen ingewisseld voor een spitstrein naar Arnhem, zelfs toen de vork er nog lag. Er was gewoon te weinig vraag naar Nijmegen en genoeg naar Arnhem.
Maar jongens, laat dit Erno niet weten. Als die erachter komt dat er ook maar één reizigers is die naar Arnhem zou willen, dan krijgt hij een hartaanval.
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Dat doet Arriva in Almelo toch ook? Ik ken het baanvak niet goed, maar als je nog meer versnelt en een minuut per richting extra snoept worden het er 5. Het oorspronkelijke plan was volgens mij met twee treinen tussen Elst en Tiel gaan pendelen. Dat is nog veel krapper in tijd... Heb je dan een keertijd van 5 minuten dan mag de rit maximaal nog maar 25 minuten duren.waldo79 schreef:Een kering van 3 minuten is krap zeker omdat er geen rek zit in de rijtijd van 36-37 minuten.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Qua werkgelegenheid zou Arnhem misschien iets meer te bieden hebben (centralere locatie), maar qua onderwijs moet je toch echt in Nijmegen wezen, aangezien Nijmegen qua onderwijs vrijwel alles te bieden heeft (behalve een hts). Aangezien een groot deel van de reizigers scholieren/studenten zijn lijkt mij het aantal reizigers dat naar Arnhem en Nijmegen wilt ongeveer 50/50. Dat betreft kun je beter de dienst knippen, aangezien het voor Arnhem nauwelijks verslechtering oplevert, maar voor Nijmegen een forse verbetering.Arnhem als provinciehoofdstad lijkt mij toch iets belangrijker. Den mooie stad langs de Rijn met prima verbindingen naar overige steden/regio's en goede voorzieningen waar menige dorpsbewoner trots op mag zijn. Het knippen of verschuiven van de 31100 kan wat mij betreft de komende jaren nog niet aan de orde zijn.
Moet wel zeggen dat het uitzicht dat je vanuit Arnhem Zuid op Arnhem hebt wel prachtig is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Almelo-Marienberg is op de kruising met de spoorlijn van Enschede naar Zwolle/Amersfoort na vrijwel vrijliggend, terwijl de Tiel-trein op Arnhem-Elst het baanvak moet delen met 8 andere reizigerstreinen. Daar zit wel een verschil.visgraat schreef:Dat doet Arriva in Almelo toch ook? Ik ken het baanvak niet goed, maar als je nog meer versnelt en een minuut per richting extra snoept worden het er 5. Het oorspronkelijke plan was volgens mij met twee treinen tussen Elst en Tiel gaan pendelen. Dat is nog veel krapper in tijd... Heb je dan een keertijd van 5 minuten dan mag de rit maximaal nog maar 25 minuten duren.waldo79 schreef:Een kering van 3 minuten is krap zeker omdat er geen rek zit in de rijtijd van 36-37 minuten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Bij Almelo rijden standaard 6 treinen per uur, met internationale trein 7 en goederentrein ook 8. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat, omdat het maar een kruising betreft, minder gevoelig ligt.
Voor zover ik weet was er ook een optie Hemmen-Dodewaard over te slaan om tijdwinst te halen, omdat dat station nauwelijks reizigers zou hebben. Daarmee zou je ook aanzienlijke tijdwinst behalen, wellicht ook genoeg voor een kering in Tiel. Maar daar weet ik het fijne niet van.
Voor zover ik weet was er ook een optie Hemmen-Dodewaard over te slaan om tijdwinst te halen, omdat dat station nauwelijks reizigers zou hebben. Daarmee zou je ook aanzienlijke tijdwinst behalen, wellicht ook genoeg voor een kering in Tiel. Maar daar weet ik het fijne niet van.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Overslaan levert 2 minuten per richting op, dus een kering wordt met 4 minuten verruimd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Dat zou kunnen. Ik denk dat je het baanvak zo moet versnellen dat je in Arnhem net achter de intercity van .04 kunt en omgekeerd voor die van .56 binnenkomt. Dan passeer je in Elst en in Opheusden en heb je een kortere kering in Tiel. Daarmee verbeteren aansluitingen en reistijd aanzienlijk.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Lang niet alle studenten moeten in Nijmegen zijn. Je vergeet voor het gemak even dat 'Arnhem' 3 hogescholen heeft (HAN en ArtEZ in Arnhem en Van Hall Larenstein in Velp-West) en dat de universiteit en hogescholen van Wageningen en de hogeschool van Ede voor een deel van de reizigers ook het makkelijkste via Arnhem te bereiken zijn.Erno-BE schreef:Qua werkgelegenheid zou Arnhem misschien iets meer te bieden hebben (centralere locatie), maar qua onderwijs moet je toch echt in Nijmegen wezen, aangezien Nijmegen qua onderwijs vrijwel alles te bieden heeft (behalve een hts). Aangezien een groot deel van de reizigers scholieren/studenten zijn lijkt mij het aantal reizigers dat naar Arnhem en Nijmegen wilt ongeveer 50/50. Dat betreft kun je beter de dienst knippen, aangezien het voor Arnhem nauwelijks verslechtering oplevert, maar voor Nijmegen een forse verbetering.Arnhem als provinciehoofdstad lijkt mij toch iets belangrijker. Den mooie stad langs de Rijn met prima verbindingen naar overige steden/regio's en goede voorzieningen waar menige dorpsbewoner trots op mag zijn. Het knippen of verschuiven van de 31100 kan wat mij betreft de komende jaren nog niet aan de orde zijn.
Verder moet een deel van de reizigers ook nog naar de Randstad en dat is in sommige gevallen ook sneller via Arnhem als via Tiel (mede door de uursdienst). Daarnaast gaat een deel van de reizigers naar Nijmegen al helemaal niet met de trein, maar met de bus via Druten.
De reizigersverdeling komt nog niet eens in de buurt van 50-50. Kijk eens hoeveel mensen in Elst blijven zitten en hoeveel er overstappen. Ik denk dat zo'n 80% gewoon blijft zitten en door naar Arnhem wil.
Hemmen-Dodewaard zou inderdaad beter gesloten kunnen worden, dat station kost klauwen met geld (het moet onderhouden worden en een stop op een station kost ook geld) en er stapt vrijwel niemand op. Hemmen en Dodewaard zijn sowieso vaak ook beter of met de stations Zetten-Andelst en Opheusden.visgraat schreef:Voor zover ik weet was er ook een optie Hemmen-Dodewaard over te slaan om tijdwinst te halen, omdat dat station nauwelijks reizigers zou hebben.
Echter win je er maar 2 minuten door. Dat is dus niet zo heel veel. De elektrificatie die Gelderland wil kan wellicht ook nog 1 of 2 minuutjes winnen.
Je komt al voor die van .26 binnen (namelijk .24), maar dit werd hier juist als probleem gevonden.visgraat schreef:Dat zou kunnen. Ik denk dat je het baanvak zo moet versnellen dat je in Arnhem net achter de intercity van .04 kunt en omgekeerd voor die van .56 binnenkomt. Dan passeer je in Elst en in Opheusden en heb je een kortere kering in Tiel. Daarmee verbeteren aansluitingen en reistijd aanzienlijk.
Overigens ligt de dienst Arnhem-Tiel ook zo asymmetrisch vanwege de overweg met de Rijksweg-Noord in Elst. Die lag te lang dicht doordat er te veel treinen achter elkaar langs kwamen, waardoor die meer dan 5 minuten gesloten was en vervolgens in storing raakte (wat overwegen doen als ze langer dan 5 minuten dicht zijn).
Het keerspoor in Elst is vrij lachwekkend nu: dat wordt nu aangelegd, maar er gaat nooit (structureel) een trein keren, omdat men allang bepaald heeft dat er geen knip in Elst komt. Dat wist ProRail al voordat men met de aanleg begon, had dan meteen dat 3e perronspoor als doorgaand spoor aangelegd.
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Ik ben er mee eens dat Hemmen-Dodewaard beter gelsoten kan worden. Het is een station wat weinig gebruikt wordt en in de middle of nowhere ligt. Verder zou ik Opheusden hernoemen in Opheusden-Dodewaard.
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Ja, dat is in praktijk volgens mij vaak te krap. De intercity uit Nijmegen naar Den Helder komt wat ik zelf meemaak volgens mij regelmatig te laat in Arnhem. Kortom, de trein uit Tiel zou idealiter iets ruimer voor deze intercity uit moeten gaan. Dat kan met een versnellingsmaatregel (elektrificatie en/of Hemmen-Dodewaard overslaan). Maar krap daarvoor zit weer de sprinter naar Zutphen. Deze moet dan ook iets eerder uit Nijmegen; dat kan volgens mij op het moment dat de sprinter in Wijchen begint. Op termijn is dan denk ik een degelijke symmetrische dienst wel haalbaar als je meerdere maatregelen neemt.SuperGhost schreef:Je komt al voor die van .26 binnen (namelijk .24), maar dit werd hier juist als probleem gevonden.visgraat schreef:Dat zou kunnen. Ik denk dat je het baanvak zo moet versnellen dat je in Arnhem net achter de intercity van .04 kunt en omgekeerd voor die van .56 binnenkomt. Dan passeer je in Elst en in Opheusden en heb je een kortere kering in Tiel. Daarmee verbeteren aansluitingen en reistijd aanzienlijk.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Dat gaat dus ook niet zomaar, vanwege 2 redenen:
De sprinter naar Zutphen vertrekt nu al direct nadat de IC uit Schiphol voorlangs is gekruist.
Daarnaast ontbreken er seinen tussen Nijmegen en Ressen, waardoor er een lange opvolgtijd is en de sprinter dus niet zomaar dichter achter de IC naar Schiphol gestuurd kan worden.
Wil je dat dus doen, dan moeten er 2 maatregelen getroffen worden:
1. Een extra wissel te Nijmegen, zodat de treinen vanuit Wijchen/Oss op spoor 1a afgehandeld kunnen worden en niet meer hoeven te kruisen met de kerende treinen vanuit Utrecht (die dan op spoor 3 afgehandeld kunnen worden)
2. Seinverdichting op Nijmegen-Ressen.
Al zijn dit maatregelen die je vanwege de robuustheid van de dienstregeling eigenlijk sowieso al zou moeten willen.
De sprinter naar Zutphen vertrekt nu al direct nadat de IC uit Schiphol voorlangs is gekruist.
Daarnaast ontbreken er seinen tussen Nijmegen en Ressen, waardoor er een lange opvolgtijd is en de sprinter dus niet zomaar dichter achter de IC naar Schiphol gestuurd kan worden.
Wil je dat dus doen, dan moeten er 2 maatregelen getroffen worden:
1. Een extra wissel te Nijmegen, zodat de treinen vanuit Wijchen/Oss op spoor 1a afgehandeld kunnen worden en niet meer hoeven te kruisen met de kerende treinen vanuit Utrecht (die dan op spoor 3 afgehandeld kunnen worden)
2. Seinverdichting op Nijmegen-Ressen.
Al zijn dit maatregelen die je vanwege de robuustheid van de dienstregeling eigenlijk sowieso al zou moeten willen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9176
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Of gewoon Arnhem - Nijmegen 4 sporen maken en je bent van al het gezeur af.
Moet je alleen hier en daar een brug verbreden of wat huisjes slopen (in bijv Elst), maar dat maakt toch niet zoveel uit?
Moet je alleen hier en daar een brug verbreden of wat huisjes slopen (in bijv Elst), maar dat maakt toch niet zoveel uit?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Volgens mij zou het al genoeg zijn als je Arnhem Zuid - Betuweroute Aansluiting viersporig maakt en aan seinverdichting doet op Arnhem-Arnhem Zuid en Elst-Nijmegen. Intercity's zouden dan de sprinters ook rijdend kunnen inhalen.
Maar het lijkt me beter als je eerst een paar andere maatregelen neemt:
1. De overweg met de Rijksweg-Noord in Elst weghalen en vervangen door een wegtunnel.
2. Seinverdichting Ressen-Waalbrug
3. Een dive-under bouwen voor de trein Tiel->Arnhem (of wellicht goedkoper: de geplande fly-over voor de Betuweroute zo bouwen dat de trein uit Tiel hier ook overheen zou kunnen)
Dan ben je al een heel eind.
Voor station Elst zou het eigenlijk ook beter zijn als de zijperrons vervangen zouden worden door één eilandperron, zodat de overstap cross-platform kan.
Maar het lijkt me beter als je eerst een paar andere maatregelen neemt:
1. De overweg met de Rijksweg-Noord in Elst weghalen en vervangen door een wegtunnel.
2. Seinverdichting Ressen-Waalbrug
3. Een dive-under bouwen voor de trein Tiel->Arnhem (of wellicht goedkoper: de geplande fly-over voor de Betuweroute zo bouwen dat de trein uit Tiel hier ook overheen zou kunnen)
Dan ben je al een heel eind.
Voor station Elst zou het eigenlijk ook beter zijn als de zijperrons vervangen zouden worden door één eilandperron, zodat de overstap cross-platform kan.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9176
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Discussietopic Gelderland, Overijssel en Flevoland
Gaat waarschijnlijk gebeuren als ze het derde spoor in Elst aan het hoofdtraject koppelen. Dat zal al een enorme winst zijn, dan kan de Tieltrein gewoon in Elst blijven wachten en heeft het auto/bus verkeer geen last meer van de overweg in Elst. Heb namelijk wel is gehad dat lijn 14 daar best wel lang moest wachten op al die passerende treinen.SuperGhost schreef:1. De overweg met de Rijksweg-Noord in Elst weghalen en vervangen door een wegtunnel.
Ja, dit is een goed punt. Zo kunnen intercities en sprinters elkaar sneller opvolgen. Zeker handig aangezien Nijmegen Lent nog tussen die twee seinen in zit.SuperGhost schreef:2. Seinverdichting Ressen-Waalbrug
Heb je toch niet echt nodig als je of het derde spoor op het hoofdnet aansluit in Elst. Of die Tieltrein in Elst laat eindigen met goede overstap richting Arnhem en Nijmegen.SuperGhost schreef:3. Een dive-under bouwen voor de trein Tiel->Arnhem (of wellicht goedkoper: de geplande fly-over voor de Betuweroute zo bouwen dat de trein uit Tiel hier ook overheen zou kunnen)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten