Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Anyway; als het gebeurt dan begint de ondergang van de OV-chipkaart op Texel.

Als je naar De Cocksdorp moet dan is de nieuwe situatie wel goedkoper voor 5,50 euro enkele reis.
Laatst gewijzigd door groningen op za 08 nov 2014, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

KM46 schreef:De wethouder probeerde zijn straatje schoon te praten en de provincie wilde niet voor de camera verschijnen. Heb de uitzending ook gezien.
Hij had klaarblijkelijk ook weinig verstand van zaken. Volgens hem is lijn 29 nu ook al geen volwaardige buslijn en zal de inperking niet veel uitmaken. Kijk maar eens in de dienstregeling zou ik zeggen (of vraag het aan iemand die weet hoe dat moet...).
De prijsverhoging kan ook best fors uitpakken, vooral voor ouderen of degene die in Den Helder op een andere bus overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Tja, niet volwaardig omdat die lijn nu al niet 's avonds rijdt. Maar hij gaat er wel aan voorbij dat lijn 29 vanaf 14 december alleen nog tussen De Cocksdorp en Den Burg rijdt, het zuidoosten van het eiland heeft dus helemaal geen bus meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

De wethouder en de provincie hebben geen flauwbenul hoe het werkt in het openbaar vervoer, dat is vanavond in Kassa wel gebleken. De wethouder zegt dat lijn 29 geen volwaardige lijn is.... 1) waarom rijdt deze dan al jaren? Als deze niet volwaardig zou zijn zou connexxion allang de stekker uit deze lijn getrokken hebben financieel gezien dan en 2) de dienstregeling is goed, anders zou er geen gebruik van gemaakt worden! De provincie zou zich kapot moeten schamen, die nemen nog niet de rot moeite om uberhaupt naar de studio te komen of te reageren op dit onderwerp! Blijkt maar weer dat die in een ivorentoren bepalen dat de inwoners van Texel dalijk letterlijk en figuurlijk per 14 december in de kou staan als de belbus niet komt opdraven! Nee dit gaat een enorm succes worden!
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door njoy »

Misschien is het ook een poging van de gemeente om jonge inwoners van Texel van het eiland af te jagen. Waar ze nu nog met hun studenten-ov-chipkaart gratis met de bus kunnen reizen, moeten ze straks 3 euro per rit betalen. Dat kan voor jongeren een reden zijn om toch maar op de vaste wal te gaan wonen. (Dat jongeren wegtrekken wil de gemeente natuurlijk niet, maar dat wordt op deze manier wel in de hand gewerkt.)
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daelea »

Niet helemaal waar: studenten kunnen op vertoon van hun studentenkaart een gratis abonnement voor lijn 28/629 met 50 ritten per maand op de kleine busjes. Dit geldt alleen voor studenten die zelf op Texel wonen, of waarvan de ouders er wonen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door matti93 »

Dit is wel dé oplossing voor studentensteden met overvolle buslijnen. Studenten die niet in de stad wonen extreem laten betalen voor reizen met de bus. Laten we beginnen met een proef waarbij studenten die op Texel wonen hun chipkaart buiten het eiland niet kunnen gebruiken in de bus, dat is wel zo eerlijk voor de studenten die hun landelijke abonnement niet op Texel kunnen gebruiken. :evil:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Ik denk als studenten hier tegen een rechtszaak aanspannen dat de kans groot is dat ze die winnen.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door flipje »

Frans F schreef:Ik denk als studenten hier tegen een rechtszaak aanspannen dat de kans groot is dat ze die winnen.
Dat weet ik wel zeker. Zoals ik begrijp kan je als provincie/vervoerder niet zomaar de OV-Chipkaart afschaffen voor buslijnen. Je dient hier een verzoek voor in te dienen bij het Rijk. Een verzoek die de provincie Noord-Holland niet heeft gedaan. De vraag is of je dit als provincie dan nog door wil zetten. Of de roze wolk waar ze op zit is te groot..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

Daar werd zelfs over gelogen door de provincie, die beweerde dat er toestemming was terwijl Mansveld beweerde van niet.

Het enige positieve aan dit plan is dat de buslijn vanaf station Den Helder geleed schijnt te gaan rijden, anderzijds roept dat wel de vraag op waarom de gemeente beweert dat het OV niet succesvol is?!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Los van de prestige snap ik steeds minder van dit plan inderdaad. Er gaat ook nog bijna twee miljoen subsidie naartoe dacht ik, daarvoor kan je met "gewoon" ov ook nog wel wat doen lijkt me.

Het is me nu trouwens ook wat duidelijker wat de regels zijn voor het reserveren en betalen van de belbussen: Als je online reserveert kan je betalen met Ideal, creditcard of automatische incasso. Als je reserveert via de telefooncentrale moet je al in het bezit zijn van een papieren kaartje, die je kan kopen bij het Connexxion-loket in Den Helder of verschillende verkooppunten op Texel. Alleen pashouders kunnen bij telefonisch reserveren betalen met automatische incasso. Dus als je vanaf het vasteland naar bijvoorbeeld De Cocksdorp wilt moet je óf je rit online van tevoren boeken en betalen (en dan hopen dat je geen vertraging oploopt want dan vervalt je reservering én kaartje), of eerst een kaartje bij het Connexxion-loket in Den Helder kopen en dan opbellen om een rit te reserveren. Je wordt dus verplicht óf via internet te kunnen betalen óf via een mobiele telefoon je rit te bestellen. Voor de meesten geen enkel probleem, voor een kleine groep kan dit zeker wel problemen opleveren (ouderen, buitenlandse toeristen).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Ik ben erg nieuwsgierig naar de reizigersaantallen van de "perverse lege bussen"
Als 90% van de reizigers van lijn 29 opgevangen kan worden door de nieuwe 629 zou ik het kunnen snappen, maar had ik alsnog liever een buurtbus gezien met een vaste frequentie.
Voor het nieuwe tariefsysteem is geen goed woord te zeggen.

Edit: Bovendien heb ik de dienstregelingen van lijn 629 op lijn 28 richting den helder bekeken en zie ik dat er een overstap is van een half uur :shock:
Ik heb geen onderschrift
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Kevster »

Heb even Kassa teruggekeken vanavond, maar dit is toch wel (bij deze geef ik meteen maar even aan dat ik niet bekend ben met de gang van zaken op Texel qua OV, dus pin me nergens op vast) een hele bijzondere gang van zaken, vooral vanuit de politiek gezien.

Een gedeputeerde die roept dat ze toestemming hebben om de chipkaart af te schaffen, het ministerie weet van niets, een buslijn die blijkbaar tussenliggende haltes gaat krijgen op het vaste land in Den Helder, maar met de chipkaart kun je niet meer reizen (lijkt wel een grensoverschrijdende lijn), en hoe zit dat dan met bussen die vanuit stalling Den Helder gaan rijden naar Texel? Die rijden wellicht een dag later weer op een interlokale lijn in Noord-Holland dus de chipkaartapparatuur wegslopen gaat niet. En de streekbus mee de boot op? Dan kunnen we de marktwerking dus wel meteen afschaffen, is niet gelukt, alles terug in staatshanden en wel per direct, en als we dan toch bezig zijn ook het water maar laten bevaren door staatsbedrijven of bedrijven met staatssteun :') .

Dan hebben we nog de manier waarop de provincie dit er doorheen heeft gedrukt, dat verdient echt niet de schoonheidsprijs. Rover is pas gehoord nadat de zaken al zijn vastgesteld, en ondanks dat ik persoonlijk geen hoge pet van die club op heb vind ik het wel opmerkelijk dat die mensen niet gehoord worden, aangezien de Wet Personenvervoer 2000 dat gewoon verplicht.

Die belbus, tja, dat gaat niet werken vrees ik. Texel is een groot waddeneiland, misschien mikt men daar op, dat er zeg maar geen alternatief is, maar zeg nou zelf, op zo'n eiland in een lijn die best redelijk tot goed -naar ik begrijp- bezet is, kom dan op z'n minst met Sprinter City's die eens per uur een rondje rijden ofzo. Op zulke momenten besef ik mij weer dat het eigenlijk best goed geregeld is in het GD-gebied, waar Servicebussen afgebouwd worden omdat het te duur wordt maar vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de dienst over gaan nemen per december, en waar, jawel, de OV-chipkaart gewoon geldig is (daarvoor bestaan er hele mooie handheld-kaartlezers op basis van een 3G-verbinding).

De reactie van die mensen in de studio van die belangenclub op Texel vond ik dan wel weer tenenkrommend. "De wethouder was er maar een kwartier op de voorlichtingsbijeenkomst." "Oja, was je er zelf ook bij dan?" "Nee, ik heb dat later gelezen op internet." :') En vervolgens dat vrouwtje met die bril "Ik heb maar niets gezegd tijdens de bijeenkomst, want die was voor De Koog en ik woon in Cocksdorp." Ja, ik ben het heus wel eens met die mensen want wat er nu gebeurt daar is natuurlijk niet erg geweldig, maar zo maak je het natuurlijk ook niet heel moeilijk voor de gemeente en provincie, een beetje janken op de publieke omroep maar op de informatiebijeenkomsten je mond houden "omdat ik er niet tussenkwam, want er waren marketingmannetjes" (letterlijk citaat). :mrgreen:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Van de mensen van de belangenclub hoef je niet te verwachten dat ze optimaal in de procedures zitten. Daar hebben ze geen kaas van gegeten en dat hoeft niet per se.

Ik bedacht mij trouwens net; één van de overwegingen van de gemeente Texel is dat de Texelse taxibedrijven een groter aandeel krijgen in het vervoer op het eiland. Gezien de subsidie die wordt verstrekt, zou het dan niet openbaar aanbesteed moeten worden? Of zou het mogen, omdat zittende vervoerder Connexxion hier kennelijk toestemming voor gegeven heeft?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Kevster »

Ik zou het niet weten, ik begrijp er geen ene klap meer van, en volgens mij geldt dit zelfs voor de beleidsmakers zelf ondertussen, die roepen volgens mij ook maar wat.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door nvdw »

Het feest is straks helemaal compleet als blijkt dat de handel op deze manier niet in aanmerking hoort te komen voor geld uit de BDU, of iets in die slinger.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dagren »

matti93 schreef:Dit is wel dé oplossing voor studentensteden met overvolle buslijnen. Studenten die niet in de stad wonen extreem laten betalen voor reizen met de bus. Laten we beginnen met een proef waarbij studenten die op Texel wonen hun chipkaart buiten het eiland niet kunnen gebruiken in de bus, dat is wel zo eerlijk voor de studenten die hun landelijke abonnement niet op Texel kunnen gebruiken. :evil:
Als student moet je het toch wel redden met 50 gratis ritjes?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Zugführer »

Maar los van de vraag of je het nodig hebt voor je studie, heb je als student gewoon recht op gratis reizen in al het openbaar vervoer in heel Nederland tijdens jouw gratis reizen periode. Ongeacht of je op Texel bent geboren of niet en of je meer of minder dan 50 ritjes wil maken. Het argument voor het afschaffen van de chipkaart op de belbusachtige lijn kan ik nog wel volgen, maar bewust de ov chip uitzetten op de normale lijn 28 kun je met dezelfde "flexibele route"-argumentatie niet hard maken.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dagren »

Fair enough, het lijkt mij ook simpeler om studenten gewoon een kaartje te geven waarop staat dat ze een halfjaar gratis kunnen reizen met die Texelse lijnen. Nu krijg je elke maand weer papierwerk erbij.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Kevster »

Dat is dus ook zoiets wat ik totaal niet snap. Dus stel, je woont op Texel, dan krijg je straks het studentenreisproduct aangeboden, maar dat heeft dus geen enkele zin. Dat ze zelfs niet eens met een zichtkaartsysteem gaan werken...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Chauf21 »

Ronald schreef:Los van de prestige snap ik steeds minder van dit plan inderdaad. Er gaat ook nog bijna twee miljoen subsidie naartoe dacht ik, daarvoor kan je met "gewoon" ov ook nog wel wat doen lijkt me.
sirvinniei schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar de reizigersaantallen van de "perverse lege bussen"
Als 90% van de reizigers van lijn 29 opgevangen kan worden door de nieuwe 629 zou ik het kunnen snappen, maar had ik alsnog liever een buurtbus gezien met een vaste frequentie.
Voor het nieuwe tariefsysteem is geen goed woord te zeggen.
Als je inderdaad het overgrote deel van je reizigers kan bedienen met de nieuwe lijnen 28 en 29, dan komt het hele plan wel in een iets ander daglicht te staan. De discussie gaat er dan over hoe je een beperkt aantal mensen die naar verspreid liggende bestemmingen willen reizen het best kan bedienen. In de theoretische benadering zal collectief vervoer niet de beste oplossing zijn, maar zal je moeten toewerken naar betaalbaar individueel of semi-collectief vervoer. Een systeem met lokale taxi's hoeft dan niet eens zo slecht te zijn.
in de praktijk zien we echter dat de beoogde (?) doelgroep helemaal niet zit te wachten op omslachtige reserveringssystemen, maar eerder behoefte heeft aan een duidelijke dienstregeling en het voor lief neemt als het vervoer niet helemaal aansluit op hun eigenlijke voorkeuren. Ergo, buurtbusjes die één keer per uur, of één keer per twee uur, rijden worden eerder geaccepteerd dan nieuwe flexibele systemen.

Neemt niet weg dag ik erg benieuwd ben naar de ervaringen van een flexibeler systeem :)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

In principe is het niet verkeerd als je een van de twee bussen opheft/daluurritten schrapt voor een service die het hele eiland dekt. Hier tref je alleen de daluurreiziger (laten we zeggen: 4-8 per rit?). Het belbusjessysteem is opzich zelf niet slecht. Alleen de randvoorwaarden rondom dat systeem maken of breken het juist.

Het grote nadeel van een belbussysteem is dat je veel moeite moet doen om uberhaupt vervoerd te worden. Je hebt geen vertrektijden, (nog) geen haltes, geen route. Juist door hier flexibel vervoer aan te bieden wordt het onduidelijk. En daarnaast de manier van afrekenen... Alleen maar voorverkoop, gelimiteerde aantal ritten per maand. Dat past niet bij het flexibele systeem van belbussen zonder vaste route. Je zou juist moeten betalen met de OV-chipkaart door middel van een flattarief. Een beperkte verhoging t.o.v. nu, geen buitensporige verhoging zoals de bedoeling is.

Het niet geldig verklaren van de OV-chipkaart, het ingewikkelde systeem van het reserveren en de moeite doen om vervoerd te worden. Dit neigt heel erg naar Besloten Vervoer...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Texel is ook nog eens een "arm" eiland, in de zin dat veel mensen feitelijk een laag inkomen hebben, bijvoorbeeld omdat het toeristenseizoen (in Nederland) slechts een paar maanden per jaar geld oplevert voor hen die daar afhankelijk van zijn. Ik denk dat de provincie een beetje is vergeten dat openbaar vervoer op het platteland voornamelijk een sociale voorziening is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

Dit kwam in de uitzending van Kassa juist naar voren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

MdJ schreef:In principe is het niet verkeerd als je een van de twee bussen opheft/daluurritten schrapt voor een service die het hele eiland dekt.
De vraag is alleen of je met al die nieuwe vraagafhankelijke haltes in de "middle-of-nowhere" wel een vervoersvraag afdekt. Ik ben bang dat een flink deel straks niet meer dan 0 of 1 reiziger per week trekt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten