6 miljoen euro voor nieuwe stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Ardan »

Staatssecretaris Mansveld heeft 6,5 miljoen euro vrij gemaakt voor toekomstige stations. Tot 2028 zullen er waarschijnlijk circa twintig stations geopend worden. In totaal zouden provincies en stadsregio's graag vijftig nieuwe stations zien. Maar sommige stations zullen niet rendabel zijn, of zijn niet in te passen in de dienstregeling.

Stations zullen alleen gebouwd worden als een vervoerder garandeert het station te bedienen. "Hiervoor is noodzakelijk dat het station technisch inpasbaar is op het railnet en dat het station inpasbaar is in de dienstregeling. Eventueel te maken exploitatiekosten van de vervoerder moeten worden gedekt door de initiatiefnemer" schrijft Mansveld.

Bron, met ook stationslocaties
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Hainje »

Ik mis station Berkel-Enschot! :evil:
🍉
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Niek »

En ik mis Station Aadorp Centraal
Spoiler: show
just kidding, dat zou nooit rendabel zijn en die naam al zeker niet :') :')
Maar Zwolle Stadshagen moet als het goed is al in 2017 klaar zijn, als de spoorlijn naar de regionale vervoeder gaat. Mooi dat er extra geld naartoe gaat om dit station daadwerkelijk in 2017 te openen
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Copernicuslaan lijkt me een vreemde locatie voor een station, je hebt daar al Dordrecht Zuid in de buurt en er zijn prima busverbindingen. Duurkenakker lijkt me ook niet echt the place to be om een station te openen... Hoogkerk lijkt me wel een goede locatie.

De rest van de stations zijn op zich wel bekend hier op het forum denk ik tenminste ik heb ze wel langs zien komen.

Jammer dat men niet nadenkt over een station in Warmond of in Bennebroek.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Ardan »

Dordrecht Zuid gaat dan gesloten worden als Copernicuslaan geopend wordt.
En geen idee waar Duurkenakker ligt eigenlijk..
Ik doe ook maar wat
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door The best »

Niek schreef:En ik mis Station Aadorp Centraal
Spoiler: show
just kidding, dat zou nooit rendabel zijn en die naam al zeker niet :') :')
Maar Zwolle Stadshagen moet als het goed is al in 2017 klaar zijn, als de spoorlijn naar de regionale vervoeder gaat. Mooi dat er extra geld naartoe gaat om dit station daadwerkelijk in 2017 te openen
Ooit was er wel het plan om een station in Aadorp te openen, ook als ontsluiting van de nieuwe wijk Waterrijk. Alleen die wijk is er nooit gekomen, dus het station ook niet.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Men laat het station bij Acht weer teveel afhankelijk zijn van ontwikkelingen bij de nabijgelegen luchthaven. Ook zonder die luchthaven zijn er al tienduizenden inwoners en bezoekers in de omgeving, in Woensel-noord (kerkdorp Acht, Achtse Barrier) en rondom het Flight Forum.

En ik mis weer veel Brabantse potentiële stations. Partijen in Den Bosch schuiven verantwoordelijkheid voor de financiering van Maaspoort af naar provincie en rijk, maar ook Breda Oost, Berkel-Enschot en Oss-Berghem zijn van die locaties die wel meer dan 1500 reizigers kunnen trekken.

Maar ik ben ook blij dat er nog geld is voor stations: Zwolle krijgt eindelijk Stadshagen en Maastricht-noord richting Sittard is een goede, welkome toevoeging.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Op de website van de Stentor stond overigens ook Staphorst genoemd als stationslocatie. Geen idee wat daarmee gebeurt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Niek »

The best schreef:
Niek schreef:En ik mis Station Aadorp Centraal
Spoiler: show
just kidding, dat zou nooit rendabel zijn en die naam al zeker niet :') :')
Maar Zwolle Stadshagen moet als het goed is al in 2017 klaar zijn, als de spoorlijn naar de regionale vervoeder gaat. Mooi dat er extra geld naartoe gaat om dit station daadwerkelijk in 2017 te openen
Ooit was er wel het plan om een station in Aadorp te openen, ook als ontsluiting van de nieuwe wijk Waterrijk. Alleen die wijk is er nooit gekomen, dus het station ook niet.
En nu willen ze er varkensstallen bouwen. Fijn.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

SLToilet schreef:Op de website van de Stentor stond overigens ook Staphorst genoemd als stationslocatie. Geen idee wat daarmee gebeurt.
Past in zijn huidige vorm niet in de Zwolse dienstregeling, maar lijkt me, indien dit aangepast kan worden, zeker een kanshebber. Net als Zwolle-Zuid.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Mr-W »

Nog meer stations :neg: gelukkig komt Bergen op Zoom-Zuid er niet. En Eindhoven Airport pas in 2028 :pos: Is er trouwens rekening met de krimp gehouden?

@SLT station Eindhoven Airport/Acht kun je misschien de reizigers van Acht mee rekenen.
Reizigers uit Woensel-Noord en AB nemen waarschijnlijk de bus maar het centraal station om daar de IC te nemen. Reizigers uit Blixembosch zullen er niet zijn.
Wel zie ik mogelijkheden voor een P&R vanwege de ligging aan de N2 en de Anthony Fokkerweg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Bakpapier schreef:
SLToilet schreef:Op de website van de Stentor stond overigens ook Staphorst genoemd als stationslocatie. Geen idee wat daarmee gebeurt.
Past in zijn huidige vorm niet in de Zwolse dienstregeling, maar lijkt me, indien dit aangepast kan worden, zeker een kanshebber. Net als Zwolle-Zuid.
Inderdaad: maar dan zal sowieso het spoor tot aan Herfte moeten worden aangepakt lijkt me (12 treinen per uur per richting in de spits blijkt nu al onmogelijk, dat zal met het nieuwe station niet verbeteren). Dat duurt nog wel een tijd en daarna komt er meer ruimte voor een andere dienstregeling en dan kan Staphorst worden toegevoegd. Dan wordt 2028 ineens best krap eigenlijk.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Waarom ben je zo tegen het openen van nieuwe stations? Het worden slechts sprinterstations, dus doorgaande reizigers hebben er geen last van, en je kunt er gemakkelijk gebieden mee ontsluiten. Ik vind het juist positief.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Dordrecht Zuid gaat dan gesloten worden als Copernicuslaan geopend wordt.
Copernicusweg is het trouwens, daar gaat het artikel ook mee de mist in :wink:

Argumentatie voor dat station is dat Dordrecht Zuid nu relatief ver van de wijken af ligt die het bedient (klopt op zich wel). Station Copernicusweg komt een stuk dichter op Sterrenburg te liggen, maar juist weer wat verder van Crabbehof af. Daarnaast is Dordrecht Zuid nu per bus bereikbaar uit het deel van Sterrenburg wat het verst van het spoor ligt, terwijl je in de buurt van station Copernicusweg alleen kunt komen met de bus die door hetzelfde stuk van de wijk rijdt als wat het station bedient.

Ik heb zelf het idee dat dit een beetje een prestigeprojectje is van de gemeente die dit station graag ziet komen, want eigenlijk is de groep reizigers waarvoor het een verbetering is net zo groot als de groep waarvoor het een verslechtering is. Eigenlijk schiet je net zoveel op met een voetpad langs het spoor van de overweg bij de Copernicusweg/Zuidendijk naar het huidige station want beide locaties liggen echt extreem dicht op elkaar, maar maak je vanuit het zuidelijker stuk van Sterrenburg een omweg om bij het station te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Reizigers uit Blixembosch zullen er niet zijn.
Dat zeg jij nou zo wel, maar zeker voor de richting Tilburg/Den Bosch is dat toekomstige station op fietsafstand. Dus ik weet wel zeker dat dit reizigers op gaat leveren.
🍉
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door waldo79 »

Ardan schreef:...
En geen idee waar Duurkenakker ligt eigenlijk..
Veendam :wink:
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Mr-W schreef:Reizigers uit Blixembosch zullen er niet zijn.
Dat zeg jij nou zo wel, maar zeker voor de richting Tilburg/Den Bosch is dat toekomstige station op fietsafstand. Dus ik weet wel zeker dat dit reizigers op gaat leveren.
Mwa,2x per uur een sprinter per bestemming of 6x per uur een IC naar Den Bosch en 4x naar Tilburg.Zeker vanuit Blixembosch Oost is het niet meer aantrekkelijk.West zou evt nog kunnen en dan is het ook nog afhankelijk of hij bij de Anthony Fokkerweg komt of op de Achtsteweg-Zuid.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Hainje »

Ja ik ga wel uit van de locatie boven de Anthony Fokkerweg, de andere locatie zou een epic fail zijn.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door timtrein »

Duurkenakker is in 2010/2011 bij de heropening van de lijn naar Veendam al afgeschoten als volkomen zinloos (edit: dagelijks maximaal 300 reizigers). Het station zou op de plek van het voormalige station Meeden=Muntendam moeten komen. Dat ligt dus een eind van beide plaatsen af... bovendien liggen Veendam en Zuidbroek op fietsafstand.
6,5 miljoen voor dit soort stations vind ik overigens nogal wat!
Laatst gewijzigd door timtrein op do 20 nov 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Ardan »

Deventer Platvoet :cry: Laat ze dat alsjeblieft Deventer Noord gaan noemen ofzo..
Wat doet Oss West trouwens in dat document? Of willen ze nog een station Oss Westelijkerder?
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Wat reacties:

Nijkerk Corlaer: wordt afgescheept met 'onvoldoende vervoerswaarde'. Vind ik een gemiste kans, want de omgeving heeft bebouwing en belangrijke locaties zoals scholen. Jammer !!

Zwolle zuid: ook jammer dat dit wordt uitgesteld tot na 2028 :(
Utrecht Majella: wat een rare naam zeg, waar moet dat ding komen? En Utrecht heeft met de komst van Vaartsche Rijn toch wel al genoeg stations lijkt me.....

Sowieso vind ik sommige namen echt achterlijk. Deventer Platvoet, Arnhems Buiten, 's-Hertogenbosch Avenue, Amersfoort Koppel.... :(

De in studie zijnde treindienst Barneveld-Apeldoorn lijkt me ook niet extreem zinvol. Een station Apeldoorn West is eigenlijk het enige echt haalbare station, en dat zou je ook kunnen bedienen door één van de sprinters uit het oosten door te trekken en te laten eindigen op zo'n station. Of door er een intercity te laten stoppen (niet alle, maar bijvoorbeeld 2x per uur, en uiteraard niet de internationale trein).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Ardan »

Van sommige stations vraag ik me ook af waar ze dan zouden moeten komen... Utrecht Majella komt aan de Cartesiusweg, tussen Centraal en Leidsche Rijn. Bij het Majellapark, vandaar de naam.
Arnhems Buiten is volgens mij de reïncarnatie van Oosterbeek Laag. Werd in eerdere plannen ook wel Arnhem Business Park genoemd.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door julsteren »

Hengelo Westermaat :') :')
Tegen die tijd is het nieuwe bedrijventerrein Veldmaat zo ver ontwikkeld dat mensen denken ''Westermaat? Ik dacht meer aan Veldmaat!''

Dus ze kunnen het beter Borne Veldmaat noemen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Suus »

's-Hertogenbosch Avenue 2 (die twee hoort ook bij de naam) moet op de plek komen waar de spoorlijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen de A2 oversteekt. Een marketingexpert heeft bedacht dat de snelweg van Amsterdam naar Franstalig België wel de Avenue 2 genoemd kan worden, dat klinkt lekker Frans en sluit aan bij de officiële naam.

's-Hertogenbosch Maaspoort moet ergens bij het volstrekt geflopte bedrijvenpark aan de Treurenburg komen. Eerlijk gezegd zie ik dan meer in een station bij Hedel, daar ligt Ammerzoden ook nog wel op fietsafstand (<2 km).

Westergouwe (zonder plaatsnaam vanwege de geplande ligging op de gemeentegrenzen van Waddinxveen en Gouda) moet komen op de plek waar de Noord Ringdijk (N207) de spoorlijnen Gouda - Alphen, Gouda - Den Haag en Gouda - Rotterdam kruist.

Wat Oss West in deze lijst doet vraag ik mij wel af, volgens mij bestaat dat station al een tijdje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten