Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaarten
Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaarten
Vervoerder Connexxion, met 1 miljoen reizigers per dag een van de grootste vervoerders van Nederland, schrijft al enige tijd ten onrechte geld af van ov-chipkaarten van abonnementhouders.
Door een fout in de apparatuur zijn veel reizigers elke keer dat ze uitchecken het instaptarief van 87 cent kwijt. Voor wie dit niet opmerkt, kan het bedrag behoorlijk oplopen.
Lees verder
Tristan, kom er maar in *O*
Door een fout in de apparatuur zijn veel reizigers elke keer dat ze uitchecken het instaptarief van 87 cent kwijt. Voor wie dit niet opmerkt, kan het bedrag behoorlijk oplopen.
Lees verder
Tristan, kom er maar in *O*
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Dat kun je wel zeggen. Maar dit is natuurlijk wel heel erg hé. Zonder reizen op saldo/chipkaart is dit überhaupt onmogelijk. Na 6 jaar mag je toch wel verwachten dat zo'n chipkaart werkt :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
We leven in Nederland, zelfs over 20 jaar werkt dat systeem nog niet :')
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Het verbaast mij dat dit nu pas door de grote kranten opgepakt wordt. Het stond al tijden op de websites van connexxion (en omroep flevoland).
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Dan is de OVC allang weer afgeschaft joh! Bij de ingebruikname van het systeem in 2010 was de techniek al bijna ingehaald door contactloos betalen met bankpasjes en mobieltjes.Aking schreef:We leven in Nederland, zelfs over 20 jaar werkt dat systeem nog niet :')
🍉
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Dus klopt mijn stelling
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Tja, dit komt voor mij totaal niet als verrassing en heeft eigenlijk ook geen nieuwswaarde.Aking schreef:Tristan, kom er maar in *O*
Connexxion moet het probleem wel oplossen, maar waarom zouden ze het snel doen? Het probleem werkt immers in hun voordeel. Het is maar goed ook dat o.a. Rover druk heeft gezet om van Connexxion te eisen dat restitutie automatisch wordt klaargezet, wat nu dus gebeurt. Maar dat is slechts een goede, tijdelijke oplossing. Eigenlijk zou een vervoerder in een dergelijke situatie het vervoer van al haar reizigers GRATIS aan moeten bieden. Dit zorgt dan voor een financiële strop, waardoor de betreffende vervoerder wel snel met een oplossing moet komen.
Maar nog beter zou het zijn als de kaartlezers uit de voertuigen, bij de haltes geplaatst worden. Dan komt dit probleem namelijk nooit meer voor.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Dan kan de chauffeur niet meer controleren of je wel bent ingecheckt. Zo'n systeem maakt fraude wel heel erg makkelijk.Tristan schreef:Maar nog beter zou het zijn als de kaartlezers uit de voertuigen, bij de haltes geplaatst worden. Dan komt dit probleem namelijk nooit meer voor.
En ook met kaartlezers bij haltes kunnen dit soort fouten gewoon voor komen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Plus kaartlezers bij haltes hebben ook als nadeel dat ze niet hufterproof zijn, elke idioot kan die dingen slopen als er niemand in de buurt is. En hoe dacht je dat de data dan verwerkt gaat worden? Bij elke halte een internet verbinding?
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Je moet dan +- 45k van die dingen neerzetten. Absolute no-go.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Buiten het feit dat het plaatsen van die dingen buiten de bussen het probleem niet oplost. Maar juist verplaatst.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Het lijkt me een fout in de software en niet in de apparatuur. En omdat die software voortdurend wordt aangepast omdat er weer wijzigingen in reisproducten, etc. zijn houdt je ook steeds kans op de introductie van nieuwe fouten in de software.JeffreyMeijer schreef:Dat kun je wel zeggen. Maar dit is natuurlijk wel heel erg hé. Zonder reizen op saldo/chipkaart is dit überhaupt onmogelijk. Na 6 jaar mag je toch wel verwachten dat zo'n chipkaart werkt :X
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Bussen hebben minimaal drie kaartlezers: één voorin, twee bij iedere achterdeur. Gewone bussen hebben er dus minstens drie, gelede bussen hebben er minstens vijf en dubbelgelede bussen hebben er minstens zeven. Ieder tramstel in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben er minstens vijf. Dus als je alle kaartlezers in alle voertuigen in het hele land telt, zijn het er volgens mij veel meer dan 45.000. Dus als je ze uit het voertuig haalt, heb je juist minder kaartlezers.Somoht schreef:Je moet dan +- 45k van die dingen neerzetten. Absolute no-go.
De cico's voor de tram in Utrecht en poortloze stations worden toch ook nooit gesloopt ondanks dat die cico's voor vandalen eenvoudig toegankelijk zijn?BR628 schreef:Plus kaartlezers bij haltes hebben ook als nadeel dat ze niet hufterproof zijn, elke idioot kan die dingen slopen als er niemand in de buurt is. En hoe dacht je dat de data dan verwerkt gaat worden? Bij elke halte een internet verbinding?
Maar je kunt die cico's wel hufterproof maken, bijvoorbeeld op de manier zoals de treincico's van Arriva, Syntus en Veolia.
Een andere manier om het probleem van Connexxion op te lossen, is het afschaffen van de ov-chipkaart. Geen ov-chipkaart = geen problemen met de ov-chipkaart.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Dat vind ik persoonlijk een flauw argument. De chauffeur kan prima instapcontrole houden met een mobiele kaartenlezer. "Gaat u maar bliepen, ten teken dat u bij de halte bent ingecheckt / een geldig vervoersbewijs uit de automaat getrokken heeft."Ronaldussen schreef:Dan kan de chauffeur niet meer controleren of je wel bent ingecheckt. Zo'n systeem maakt fraude wel heel erg makkelijk.Tristan schreef:Maar nog beter zou het zijn als de kaartlezers uit de voertuigen, bij de haltes geplaatst worden. Dan komt dit probleem namelijk nooit meer voor.
En ook met kaartlezers bij haltes kunnen dit soort fouten gewoon voor komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Laten chauffeurs daar nou net niet voor betaald te worden ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Het aantal voertuigen in Nederland komt ook niet boven de 5000-6000 uit, dan zouden er gemiddeld 7.5 tot 9 lezers per voertuig moeten zitten om meer dan 45k validators te hebben in de voertuigen. Daarnaast is het de vraag hoe die validators precies werken, zou mij niet verbazen als die 7 lezers geen dubbele functionaliteit bevatten en praten met de boordcomputer die meeste van het werk doet.Tristan schreef:Bussen hebben minimaal drie kaartlezers: één voorin, twee bij iedere achterdeur. Gewone bussen hebben er dus minstens drie, gelede bussen hebben er minstens vijf en dubbelgelede bussen hebben er minstens zeven. Ieder tramstel in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hebben er minstens vijf. Dus als je alle kaartlezers in alle voertuigen in het hele land telt, zijn het er volgens mij veel meer dan 45.000. Dus als je ze uit het voertuig haalt, heb je juist minder kaartlezers.Somoht schreef:Je moet dan +- 45k van die dingen neerzetten. Absolute no-go.
Zowiezo moet je 45k haltes uitvoeren en onderhouden (duuuuur) met GPRS/3G modems en computers waar dat nu slechts max 5000 voertuigen zijn. Vooral dat onderhouden is onbetaalbaar, zie maar hoe vaak Thales langs moet komen op de NS stations.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Niet echt kostenefficiënt, wel? Naast cico's zul je dus ook meer mobiele apparaten moeten aanschaffen. En hoe controleer je je reizigers in gelede bussen/trams waarbij men niet allemaal voorin instapt?Vinny schreef:Dat vind ik persoonlijk een flauw argument. De chauffeur kan prima instapcontrole houden met een mobiele kaartenlezer. "Gaat u maar bliepen, ten teken dat u bij de halte bent ingecheckt / een geldig vervoersbewijs uit de automaat getrokken heeft."Ronaldussen schreef:Dan kan de chauffeur niet meer controleren of je wel bent ingecheckt. Zo'n systeem maakt fraude wel heel erg makkelijk.Tristan schreef:Maar nog beter zou het zijn als de kaartlezers uit de voertuigen, bij de haltes geplaatst worden. Dan komt dit probleem namelijk nooit meer voor.
En ook met kaartlezers bij haltes kunnen dit soort fouten gewoon voor komen.
Bovendien los je alsnog niet de problemen, zoals nu bij Connexxion, op. Je verplaatst het enkel zoals al terecht is opgemerkt hier.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Overigens lost het ook nog eens helemaal het probleem in het artikel niet op, namelijk dat er door een bug ergens in het systeem bij abonnementhouders het instaptarief wordt afgeschreven.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Wat een mentaliteit. Ik wordt een beetje moe van die chauffeurs die voor iedere onzin extra geld te eisen, dat moet je in het bedrijfsleven eens proberen te flikken. Moeten we binnenkort chauffeurs ook nog een toeslag gaan betalen als een bus drie deuren heeft zodat de chauffeur af en toe op een extra knop moet drukken?JeffreyMeijer schreef:Laten chauffeurs daar nou net niet voor betaald te worden ;)
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Wij chauffeurs worden ook een beetje moe van jou als je weer eens wat loopt te roeptoeteren wat puur is gebaseerd op inschattingen en natte vingerwerk. :)
🍉
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Amen, dank u.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
klagen over die dure ov-chipkaart, maar dan wel graag een ov-betaal/blieppaal bij alle haltes. :')
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar het volledig afschaffen van de ov-chipkaart. Kortom: terug naar de tijd dat vervoerders hun slogans nog wel waarmaakten.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
je plaat blijft hangen.Tristan schreef:Mijn voorkeur gaat vooral uit naar het volledig afschaffen van de ov-chipkaart. Kortom: terug naar de tijd dat vervoerders hun slogans nog wel waarmaakten.
Re: Connexxion schrijft steevast te veel af van ov-chipkaart
Kan best zijn, dat die plaat blijft hangen.zone2000 schreef:je plaat blijft hangen.Tristan schreef:Mijn voorkeur gaat vooral uit naar het volledig afschaffen van de ov-chipkaart. Kortom: terug naar de tijd dat vervoerders hun slogans nog wel waarmaakten.
Maar ik wil me toch een keertje roeren over Tristan's standpunt.
Waarschijnlijk totaal niet on-topic, maar dat moet de moderator van dienst dan maar beoordelen.
Als mij wordt gevraagd, gebeurt nooit hoor, maar stel dat, dan zou ik zeggen, het OV met ingang van z.s.m. helemaal tariefvrij.
Het wordt tijd, dat we met zijn allen eens geleerd moeten hebben, dat de mobiliteit in dit land prioriteit één heeft.
Om het OV zo laagdrempelig mogelijk te maken, moeten alle mogelijke obstakels opgeruimd worden.
Hoe dat allemaal dan gefinancierd moet worden, is een leuke uitdaging voor de politiek, maar daar komen ze vast uit.
Per slot van rekening weten we een bank ook in een paar uur tijd met miljardensteun uit het ravijn te redden, dus het lijkt me gek, dat daar niet een modus voor te vinden zou zijn.
Ja, en dus dan ook weg met chipkaart.
Dus wat mij betreft mag Tristan blijven trappen tegen het systeem. Is goed, dat er niet alleen ja-knikkers rondlopen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten