Wat een ellende vandaag, een uur gestaan bij Oudenbosch in een afkoelende Benelux, drie en een half uur over Roosendaal - Dordrecht gedaan en nog een hele tijd over Dordrecht - Rotterdam (per bus). Zou om zes uur thuis zijn, was om kwart over tien thuis.
Ik ging van (Leuven -) Roosendaal naar Rotterdam, met de internationale trein reden we - uitzonderlijk voor deze serie - perfect op tijd, tot dat we Roosendaal uitwaren. Voor Oudenbosch eerst voor de rode, daarna op een zijspoor gezet in Oudenbosch. Vervolgens ging er een stoptrein langs, dat was mij al verdacht, waarom zou een stoptrein voor een op tijd rijdende IC gaan? Daarna gingen de 'deuren los' en werd er later omgeroepen dat er een 'derailement'* was tussen Roosendaal en Dordrecht, maar dat we zo weer verder gingen rijden. Een tiental minuten later bleek het een stroompanne bij Rotterdam te zijn. Er werd gevraagd om de deuren gesloten te houden, omdat treinen zonder verwarming nogal snel afkoelen, ik blij dat de trein goed vol zat. De railcateraar was ondertussen uitverkocht, een paar Marsen en een enkele Fanta Cassis sierde nog zijn assortiment.
Na ongeveer een uur zijn we terug gereden naar Roosendaal, in de trein werd omgeroepen dat Den Haag en Amsterdam via 's-Hertogenbosch bereikbaar waren en Rotterdam kon via Breda nog worden bereikt. Helaas voor veel reizigers reed de 3600 naar Zwolle net weg, dat werd dus sowieso weer +30.
Uit de omroep klonk dat er gratis koffie en thee voorhanden was bij de verkooppunten, jammer dat de verkooppunten er niet waren voorbereid. Koffie tappen is niet de sterkste kant van de Kiosk in Roosendaal. Twee uur later werd geadviseerd de zoveelste IC naar Dordrecht te nemen, echter werd deze omgeleid via 's-Hertogenbosch en Utrecht naar Amsterdam. Aangeraden werd om de stoptrein naar Dordrecht te nemen, deze stopt ondertussen nog wel langs de stoeptegels Oudenbosch, Zevenaar, Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid. Vreselijk. De trein was niet overladen vol. Plezierige verassing. Het toilet was wel defect en jankende kinderen waren ook aanwezig.
Tussen Dordrecht Zuid en Dordrecht klonk uit de omroep dat de trein wellicht door zal rijden naar Rotterdam, dat ging echter niet zo voortvarend als bedoeld. Na enkele minuten toch maar naar de bussen geleid, alwaar het zwart zag van de mensen. Er ging eerst een bus naar het Bredase en vervolgens één naar Roosendaal (terwijl daar een trein vandaan kwam?!), daarna twee naar Rotterdam die al snel gevuld waren. De bus daarna was een stopbus, waar ik een plaats in had weten te bemachtigen, naar Rotterdam. Er werd medegedeeld dat de volgende snelbus pas na een ruim half uur zou komen. Daarna via binnendoorweggetjes in Zwijndrecht (achter- en voorkant) bij het station geweest en Barendrecht station gezocht. Daar zijn we uiteindelijk ook geweest, maar met een touringcarbus door woonstraten heenrijden is niet echt aan te bevelen. Enifn, na een half uur opzoek naar Rotterdam Lombardijen alwaar een medelander erg boos was op de chauffeur omdat we zogenaamd niet in Barendrecht waren geweest, "ik woon daar jonguh, ik weet wat Barendrecht is weetjewel man, daar ben je niet geweest swa". Vervolgens heb ik de arme buschauffeur maar naar metrostation Beurs (ipv treinstation Blaak) geleid en daar de metro (chipkaart had ik al geladen!) genomen naar Capelsebrug. Lijn 195 naar Utrecht begon zijn voorlaatste rit naar Utrecht met drie minuten in de plus, maar dat kon er ook nog wel bij....
Zucht. De kers op de taart van een weekendje weg.
*, dat Nederlands van sommige Belgen...
Het is een spectrum.