Welk merk modeltreinen?

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Welk merk modeltreinen?

Bericht door Meltrain »

Voor de mensen onder ons die modeltreinen hebben: welk merk koop je (meestal) en waarom?
Zelf heb ik Märklin, om de zeer simpele reden dat mijn vader en opa dat ook al hadden en ik er dus 'ingerold' ben. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door STF »

Marklin, alleen ik doe er al jaren niks meer mee, heb maar 1 loc (wel hele verzameling rijtuigen en goederenwaggons) en die is stuk, motor draait niet meer.
Komt nog bij dat Marklink HO niet meer gemaakt wordt, toch?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Daan »

STF schreef:Komt nog bij dat Marklink HO niet meer gemaakt wordt, toch?
Märklin bouwt nog steeds H0...

Ik heb het meeste Märklin, en één loc van Roco. Ben zeer tevreden over Roco, dus daar gaat vast meer van komen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door BR628 »

Bouw je dan je loks allemaal om naar het andere systeem? Want Roco en Märklin gaan niet samen op 1 baan..
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door deadlock »

BR628 schreef:Bouw je dan je loks allemaal om naar het andere systeem? Want Roco en Märklin gaan niet samen op 1 baan..
Er worden ook wisselstroommodellen van Roco en gelijkstroommodellen van Märklin verkocht ;)

Ik ben ooit begonnen met Minitrix (schaal N) en ben via gelijkstroom H0, waarbij ik vooral Roco kocht, doorgegroeid naar 0. Daarom zit ik vast aan tweede hands Lima en nieuw Märklin spul. Er zijn tegenwoordig iets meer merken die spoor Nul verkopen, maar een vetpot is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door AppleMoose »

Ik koop gelijkstroomtreinen, gewoon omdat m'n pa al gelijkstroommodellen en rails had. Daarbij vindt ik Märklin en dergelijke te duur.

mijn favorieten merk is Roco. Veel Nederlands en prima prijs/kwaliteit verhouding :) Daarnaast heb ik ook Piko, Lima en Fleischmann
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Sebastiaan »

Ik rij N, en koop rijtuigen tegenwoordig van Roco. Goede prijs/kwaliteit verhouding, 18,90 voor een redelijk rijtuig vind ik een mooi prijs. Locomotieven koop ik eigenlijk van meerdere merken zo heb ik (mini)trix Fleischmann en Roco locomtieven.
mvg,
Sebastiaan
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door htm_tram »

*
Laatst gewijzigd door htm_tram op wo 10 sep 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Aking »

Ik heb wat Roco hobbyline spul (in de doos.. dat wel :roll: )
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Mark »

Ergens diep onder het stof ligt geloof ik nog wat Fleischmann en Lima spul.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door JeePee »

Ik heb nog een zooi Märklin spul in dozen liggen. Wegens ruimtegebrek geen modelbaan meer nu :( . Toen ik bij mijn pa woonde had ik een baan in L vorm van 4x1,5meter op de lange poot en 3x 1,5 meter op de korte poot. Bij mijn opa ligt nog een aantal kilometers rails en een heleboel rijdend mat te wachten tot ik een groot huis heb :)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Bastiaan »

Ik heb een aantal rijtuigjes van Bemo (H0m = meterspoor). Ik vind het prachtig spul: niet al te duur, eenvoudig in elkaar gezet en toch realistisch. En het rijdt ontzettend soepel! Wel moet je extra detaillering zelf aanbrengen. Locomotieven zijn dan weer een stuk duurder, dus daarvan heb ik er nog geen aangeschaft. Dat lijkt me ook niet zo zinvol zolang ik nog geen baan heb opgebouwd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Daantje »

Wij hadden thuis vooral Fleischmann maar ook wel wat Lima en Roco. Wij hadden dat en bewust geen Marklin omdat je op zo'n baan dan ook echt alleen Marklin kan laten rijden. Allemaal H0 overigens.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door webguy »

't Lijkt wel alsof ik de enige ben zonder modeltreinen (of -geschiedenis) :D Ach ja, ieder z'n ding. Als ik het zo hoor heb ik ook niet veel gemist :D
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:Wij hadden thuis vooral Fleischmann maar ook wel wat Lima en Roco. Wij hadden dat en bewust geen Marklin omdat je op zo'n baan dan ook echt alleen Marklin kan laten rijden. Allemaal H0 overigens.
Nee hoor. Als je de goede K-Rails koopt, kan je het zelfs (met een beetje creativiteit en soldeerwerk) vrij eenvoudig combineren. Op Märklin M-rails lieten wij altijd gelijkstroom e-locs de bovenleiding gebruiken en wisselstroom alle andere locs stroom van de rails halen. Op die manier heb je nooit en te nimmer lus-problemen :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door tsov »

webguy schreef:'t Lijkt wel alsof ik de enige ben zonder modeltreinen (of -geschiedenis) :D
Ik ook niet hoor, afgezien van zo'n houten ding :lol:
Ohja, en heb ook nog eens een lego-treintje gehad :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Meltrain »

Ik heb ook een Lege-trein (nog steeds 8-) ) in mijn kamer staan en ik heb zelfs nog een Duplo-trein ergens op zolder liggen. :lol:
Roco vind ik overigens ook een goed merk en nu gelijkstroom steeds beter wordt, denk ik dat ik later wel voor Roco zal kiezen. Het enige is dat ik straks een grote erfenis aan Märklin-spul heb. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Dubbele P »

Mijn opa had zijn complete baan van de Märklin. Helaas toen ik een jaar of 8-9 was, heeft hij alle opgeruimd omdat hij met zijn handen niet meer goed het fijne werk zoals huisjes bouwen en solderen kon doen. Toen mijn opa en oma een paar jaar geleden verhuisd zijn naar een appartement, is het grootste gedeelte naar mijn oom gegaan, waar het nu op zolder ligt. Ook ik heb een tweetal treinen gekregen, maar heb helaas geen ruimte om er iets mee te doen. Ook heb ik eens ooit een stoomloc van de Fleischman gekregen van een oom, die bij een kringloopwinkel werkte. Ik heb hier toen ook nog eens ooit een trafo van aangeschaft, maar kon er verder weinig mee, zeker gezien het feit dat Märklinwagons de rails kortsloten en dus niet gebruikt konden worden.

Of ik er ooit iets mee ga doen, is nog maar de vraag. Als ik zie dat er voor een Motorpost al ruim €150,- wordt betaald, vind ik dat wel erg gortig.
Ik zal binnenkort eens een paar foto's van mijn spulletjes maken.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door STF »

Daan schreef:Märklin bouwt nog steeds H0...
Ik weet al wat het was; ik heb Marklin HO, type M rails. Die worden niet meer gemaakt. Niet dat ik rails te kort kom ofzo, maar uitbreiding zou alleen nog mogelijk zijn via aankopen van Marktplaats e.d. Maar een paar wisseltjes erbij enzo, zou wel leuk zijn. Denk dat ik toch me baan weer eens uit de dozen van zolder ga halen, tenminste; eerst een nieuwe loc kopen ;)
Blijf het overigens wel mooie rails vinden dat type M, terwijl veel mensen het juist foei-lelijk vinden.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Daan »

Er zijn ook verloopjes verkrijgbaar van M-rails naar K en C ;)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Daantje »

deadlock schreef:Nee hoor. Als je de goede K-Rails koopt, kan je het zelfs (met een beetje creativiteit en soldeerwerk) vrij eenvoudig combineren. Op Märklin M-rails lieten wij altijd gelijkstroom e-locs de bovenleiding gebruiken en wisselstroom alle andere locs stroom van de rails halen. Op die manier heb je nooit en te nimmer lus-problemen :cool:
Maar waarom zou je zoveel moeite doen om een Marklin-treintje te kunnen laten rijden als je probleemloos en zonder extra inspanningen niet-Marklin treinen samen kan laten rijden?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door STF »

Ja klopt Daan, heb ze gezien op internet. Maar dat vind ik geen gezicht, twee soorten rails aan elkaar.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Daan »

Kan ik me voorstellen :) Zou ik ook niet doen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door Meltrain »

Mijn opa heeft ook M-rails. Maar omdat hij niet meer overal bij kon (de goede man is 78), heeft hij zijn baan afgebroken. :cry:
Omdat ik het zonde vond dat hij alles zou verkopen, heb ik drie locs van hem gekregen en hebben we samen een baantje aangelegd, die nu in mijn kamer staat.
Maar mijn opa vond het toch wel erg leuk, zo'n baantje maken, dat hij nu zelf ook weer een treinbaan heeft aangelegd, waar hij wel overal bij kan (en waarvan één trein gaat rijden als je de rails aanraakt :lol: ).
Mijn vader had vroeger K-rails, maar dat hebben we ingeruild voor C-rails.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welk merk modeltreinen?

Bericht door deadlock »

Daantje schreef:Maar waarom zou je zoveel moeite doen om een Marklin-treintje te kunnen laten rijden als je probleemloos en zonder extra inspanningen niet-Marklin treinen samen kan laten rijden?
Omdat het kan en omdat het leuk is. En omdat Märklin rails véél minder storingsgevoelig is. Het rijdt werkelijk waar áltijd. Tis net Duits ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten