Discussie lijn 43:
Ronaldussen schreef:Door per lijn aan te besteden haal je de samenhang uit het regio-netwerk weg. Daarmee verplaats en vergroot je alleen maar het probleem dat je eigenlijk wil oplossen. Ook zorgt die methode er voor dat onrendabele (maar wellicht toch nuttige) lijnen verdwijnen, die nu in stand gehouden kunnen worden dankzij de overige lijnen in het netwerk.
Gebieden afbakenen is prima, maar het moeten geen "Berlijnse Muren" worden. Constructies zoals hier met lijn 43 (Zowel Breng als Syntus verzorgen deze dienst) kunnen prima als oplossing dienen, mits alle vervoersbewijzen van beide vervoerders bij beide vervoerders geldig zijn. Taak van de concessieverlender om dit goed te regelen!
Erno-BE schreef:Bij lijn 43 heeft het doorrijden juist weinig toegevoegde waarde.
regenmaker schreef:Dat is niet eens waar. Reis je wel is met de 43?
Erno-BE schreef:Niet heel vaak nee,
Kijk de dorpen tussen Dieren en Apeldoorn hebben een snellere verbinding met Arnhem als ze in Dieren overstappen. Bovendien rijdt de trein door naar het veel belangrijkere Nijmegen. Ellecom en De Steeg lijken mij niet dat ze erg op Apeldoorn gericht zijn.
regenmaker schreef:Er stappen eigenlijk best wel weinig mensen in en uit in Dieren. Ik heb geen idee waarom, de reizigersstroom Loenen & Eerbeek - Nijmegen is nou niet zo heel groot hoor. Grotere kans dat ze naar Arnhem reizen: HAN, CIOS etc. (Ja, ik weet dat Arnhem volgens jou niets voorstelt, maar de Universiteit in Nijmegen is ook niet alles. Arnhem is wel de hoofdstad van Gelderland, vergeet dat niet!)
Vanuit Rheden, Ellecom en De Steeg is 43 toch wel echt de snelste manier om in Apeldoorn te komen, want de sprinter heeft een slechte aansluiting op de 43 (dacht ik tenminste).
EDIT: Nou blijkt het met de trein gewoon sneller te zijn vanuit Rheden maar oké.
Erno-BE schreef:Arnhem is officieel de hoofdstad van Gelderland, Nijmegen is de facto de hoofdstad van Gelderland.
Verder wil ik je erop wijzen dat de HAN in Nijmegen veel meer opleidingen aanbied en dat bij de opleidingen die zowel in Arnhem als in Nijmegen worden aangeboden er in Nijmegen veel meer leerlingen staan ingeschreven (Logistiek en economie is hierbij een opvallende uitzondering). Dit terwijl het ontsluitingsgebied van Nijmegen niet veel groter of kleiner is dan die van Arnhem. Er zijn zat leerlingen uit de IJsselvallei en de Achterhoek die de HAN in Arnhem (letterlijk) voorbij reizen om in Nijmegen les te volgen, andersom gebeurt vaak niet. Dit heeft een reden, namelijk Nijmegen heeft VEEL meer faciliteiten dan Arnhem. De leerlingen die in Arnhem les volgen geven als eerste argument aan, dat Arnhem het dichtste bij huis ligt, niet dat Arnhem zo leuke locatie is.
Terug naar lijn 43: vanuit Eerbeek en Loenen is ook Arnhem Centrum met een overstap op de trein sneller dan in de bus blijven zitten. Reden lijn 43 rijdt een heel stuk om en geeft een mooie sightseeing door het industrieterrein van Arnhem. Ik weet niet waarom lijn 43 zo'n route heeft. Het is wel goed dat er bij deze lijn geen strubbelingen zijn met het doorrijden in andersmans concessie, maar er zijn zat buslijnen waarbij een doorkoppeling nuttiger is dan bij deze lijn, maar die zijn geknipt bij de concessiegrens.
regenmaker schreef:Erno-BE kijkt alleen naar de scholen, maar niet naar al die oudere mensen die gewoon gaan winkelen in Arnhem of iets dergelijks, daarvoor hoef je echt niet naar Nijmegen. :Y
Erno-BE schreef:Ik zei ook: overstap op trein is sneller, ook voor Arnhem Centrum.
regenmaker schreef:Hoe kan het dan dat lijn 43 altijd nog aardig gevuld is?
Erno-BE schreef:Blijkbaar houden mensen van sightseeings door industrieterreinen
Ronaldussen schreef:Dat Arnhem vs. Nijmegen is wel een vast dingetje aan het worden voor je he Erno?
Lijn 43 is geen lijn die vooral reizigers naar Nijmegen bedient, maar andere locaties tussen Apeldoorn en Arnhem waar veel reizigers heen willen waarvoor de trein geen redelijk alternatief is om uiteenlopende redenen. Redenen die jij absoluut niet kent omdat je nauwelijks (of niet...) van deze lijn gebruik maakt. Het is dan ook erg apart dat je zo stellig durft te beweren dat het doorrijden van deze buslijn geen nut/meerwaarde heeft, zeker ook omdat je verdere onderbouwing niet verder komt dan dat Nijmegen in jouw ogen meer faciliteiten biedt dan Arnhem...
Prima dat je een hekel hebt aan Arnhem, maar hou dat lekker voor jezelf en misbruik niet elk topic die enigszins ruimte toelaat voor enige vorm van rivaliteit tussen Arnhem en Nijmegen.
Bovendien was mijn reactie bedoeld om aan te geven dat je best creatief kunt omgaan met concessiegrenzen, bijvoorbeeld door gedeelde verantwoordelijkheid in te voeren, in plaats van zo'n grens als een "Berlijnse Muur" te laten fungeren. Niet om de relevantie van lijn 43 ter discussie te stellen.
SuperGhost schreef:Omdat de overstap niet ideaal is. Veel mensen moeten in Arnhem zijn, maar lang niet iedereen op Arnhem CS. Daar wringt het juist, want er wordt vooral afgestemd op de IC, terwijl aansluiting op de sprinter zinvoller is (reizigers vanaf Eerbeek naar de Randstad reizen toch via Apeldoorn).
Doordat de overstap op de sprinter niet goed is (ochtend/zaterdag: 14 minuten, middag doordeweeks: 26 minuten, avond/zondags: 44 minuten), is het vaak lonend om naar Rheden, Velp en Arnhem-Noord te blijven zitten in de bus. Daarnaast is er na ochtend ook totaal geen aansluiting meer op de treinen. (in omgekeerde richting is het precies andersom)
Erno-BE schreef:Mij lijkt het logisch om lijn 43 en lijn 26 te verknopen rond 15/45. Dan sluit je aan op de SPR naar Nijmegen en de IC naar Zwolle. Te Apeldoorn biedt lijn 43 aansluiting op de IC naar Amersfoort, Utrecht/Schiphol. Als lijn 26 doorrijdt naar Doetinchem kan er in Doetinchem aansluiting geboden worden op de ST naar Zevenaar, Arnhem. Nu is er net geen aansluiting mogelijk.
Overigens verbaasd me dat lijn 43 50-55 minuten over een stuk van 24 kilometer doet (Dieren-Apeldoorn). Dan kan toch sneller?