Wat is de routeparameter?
De routeparameter is een nieuwe toevoeging aan de infobox LijnInfo. Het wordt aan een pagina over een bus/tram/metro/zweeftapijtlijn toegevoegd als route=AAA - BBB. Er kunnen geen wikilinks gebruikt worden. Het bijzondere aan deze parameter is dat deze niet op de pagina getoond wordt maar alleen wordt gebruikt voor een nieuwe toevoeging aan onze wiki, automatisch gemaakte tabellen met lijnoverzichten. Door de komst van deze tabellen neemt de hoeveelheid onderhoud aan (bus)stationpagina's significant af én wordt consistent dezelfde informatie getoond op alle pagina's.
Een belangrijke discussie die nu is ontstaan, is hoe deze parameter het beste ingevuld kan worden. Hieronder een overzicht van de reeds geplaatste berichten hierover in andere discussies:
Roelof88 schreef:En dan kun je zo'n soort tabel op de hoofdpagina zetten: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Tabel[/wiki] (deze zou dan nog verder opgesplitst moeten worden zodat er per lijn een pagina is). Maar zulke tabellen zijn pas echt goed als de routeparameter bij alle huidige lijnen is ingevuld. Dat heeft dus wat mij betreft de hoogste prioriteit.Daniel schreef:Dan doel je op een automatisch lijstje o.i.d. op basis van de infoboxen neem ik aan? Dat bladert immers wat makkelijker dan de categorie Buslijnen met z'n ruim 2.100 pagina's.
Hier een voorbeeld van hoe je ook de lijnen op stationspagina's kunt automatiseren: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]
regenmaker schreef:Wat voorn routeparameter heb je het over?Roelof88 schreef:Maar zulke tabellen zijn pas echt goed als de routeparameter bij alle huidige lijnen is ingevuld. Dat heeft dus wat mij betreft de hoogste prioriteit.
Meltrain schreef:Ik ben inmiddels ook begonnen met de het toevoegen van de parameter "route=" aan de infobox.
Maar bij Lijn 2 Rotterdam, Keizerswaard - Charlois, wordt dat dan?Rotterdam: Keizerswaard - IJsselmonde - Station Lombardijen - Randweg - Maashaven - Charlois
Roelof88 schreef:Dan moet je even dit topic lezen: viewtopic.php?f=29&t=11322. Zie ook de automatische tabel die ik voor de grensoverschrijdende buslijnen heb gemaakt: Grensoverschrijdend openbaar vervoer (hier heb ik bij alle lijnen de routeparameter aan de LijnInfobox toegevoegd).regenmaker schreef:Wat voorn routeparameter heb je het over?
@huibe
Ja de tabel is ook geschikt voor haltes en busstations. De code kan, nadat deze geschikt is gemaakt voor de routeparameter, in een sjabloon worden gegoten zodat het nog gemakkelijker aan artikelen toegevoegd kan worden.
huibe schreef:Ik zet bij stadsdiensten de plaats in bold. Daarnaast probeer ik het aantal plaatsen/wijken tot ongeveer 5 te beperken. Anders gaan we twee of drie regels krijgen.
regenmaker schreef:Net vanavond de gehele concessie Zeeland van routeparameters voorzien.
Meltrain schreef:Moet bij RouteRijStation nu ook nog extra de plaatsnaam worden ingevuld?
Het is dat ik net Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum nog even bekeek, maar anders was dat dus niet bekend. :?
Edit: ik zie nu dat je dat ergens ertussen hebt gezet in je bericht op de vorige pagina, maar niet in de voorbeelden hebt aangepast.
Overigens: de tweede keer dat er RouteRijStation staat, moet dat RouteRijPlaats zijn.
En we moeten nog een eenduidige afspraak maken wat we bij stadslijnen invullen bij de routeparameter!
regenmaker schreef:Ik heb bij stadsdiensten het volgende gedaan:Meltrain schreef:En we moeten nog een eenduidige afspraak maken wat we bij stadslijnen invullen bij de routeparameter!
Middelburg: Station - ROC Tromboneweg
Dus eigenlijk bij stadsdiensten de stad dikgedrukt gemaakt. Daarna de stations/wijken erachter toegevoegd. In dit geval stopt die alleen bij het ROC dus de naam van ROC gepakt.Code: Selecteer alles
|route='''Middelburg:''' Station - ROC Tromboneweg
Dus voor Nijmegen wordt dit bijvoorbeeld:
Nijmegen: Centraal Station - Heyendaal - Aldenhof - Station Dukenburg
Als de stadsdienst buiten de plaats komt kan je het volgende doen:
Apeldoorn: Station - Centrum - Zevenhuizen - Teuge - Twello
De plaatsen erbuiten schuingedrukt maken.
En Roelof er moet nog iets worden gevonden voor de nieuwe dienstregeling.
Want anders moet je voor de ingang van de nieuwe dienstregeling alles van RouteRij naar PlaatsRouteRij/StationRouteRij veranderen want als je niet met RouteRij begint komen ze al in het overzicht.
Meltrain schreef:Voor Lijn 24 Rotterdam De Esch - Vlaardingen Holy wordt dat dan bijvoorbeeld:regenmaker schreef: Als de stadsdienst buiten de plaats komt kan je het volgende doen:
Apeldoorn: Station - Centrum - Zevenhuizen - Teuge - Twello
De plaatsen erbuiten schuingedrukt maken.?Rotterdam: De Esch - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - Middellandstraat - Marconiplein - Station Schiedam Centrum - Vlaardingen Holy
Maar wat moeten we met een lijn als Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom? :?
Ik heb hem op zowel de concessiepagina als (bus)stationspagina's "omschreven" als:Dit valt echter niet handig met bovenstaande systeem te combineren.Rotterdam Zuidplein - Slinge - Portland - Carnisselande - Barendrecht - Station Lombardijen - Keizerswaard - Oud-IJsselmonde - Rotterdam Kralingse Zoom
regenmaker schreef:Ja dat eerste zou zo wel kunnen, die laatste is weer zo'n uitzondering. Die zou ik inderdaad noemen: Rotterdam ... - ... - Barendrecht - ... - Rotterdam ... Zoals je nu op de concessiepagina hebt. Zodat duidelijk is dat begin en eindpunt wel in Rotterdam liggen, maar dat die daartussen de plaats uitgaat. Misschien wat er buiten de plaats ligt schuingedrukt maken?
Meltrain schreef:In overleg met Bee ben ik op het volgende gekomen: Rotterdam Zuidplein - Portland - Barendrecht - R'dam Keizerswaard - R'dam Kralingse Zoom.
Het is een combinatie van stads- en streeklijn, dus niet heel vaak voorkomend.
Schuin- en vetgedrukt is dan wat mij betreft ook niet echt nodig.
Bee schreef:Ik denk dat je in agglomeraties ook niet te hard moet vasthouden aan stadsgrenzen.
Zo zou ik voor tramlijn 9 in Amsterdam voor Amsterdam Centraal Station - Rembrandtplein - Artis - Linnaeusstraat - Middenweg - Diemen Sniep kiezen. Alhoewel Diemen niet in Amsterdam ligt, is ook zonder allerlei opmaak wel duidelijk wat het eindpunt is. Voor buslijn 44 zou ik zelf kiezen voor Amsterdam Station Bijlmer ArenA - Station Diemen Zuid - Diemen Noord.
Ik wordt ook een beetje priegel van teveel opmaak, de context is zonder opmaak meestal ook wel duidelijk. Wat denk ik meer risico is dat men bij streekbussen als eindpunten plaatsen noemt zonder aan te geven wat het eindpunt is. Zeker in grotere plaatsen waar streekbussen meerdere eindpunten kunnen hebben is dat verwarrend.
huibe schreef:In de route moeten juist niet de eindpunten worden genoemd, maar alleen plaatsen. Bij stads lijnen is juist makkelijk met de plaatsnaam vetgedrukt om zo het verschil met streeklijnen aan te geven. En ja die agglo lijnen.... Op goed inzicht.
Bee schreef:Soms zijn eindpunten bij streeklijnen onvermijdelijk. Want ik kan bij een streekbus de route Amsterdam - Muiden - Almere invullen, maar er zijn drie buslijnen tussen Almere en Amsterdam met verschillende eindpunten in Amsterdam en Almere.
huibe schreef:Maar hoever wil je dan gaan als er hypothetisch ook nog twee routes door Muiden worden gereden? Ook toevoegen? In mijn ogen moet je het simpel houden en op de huidige pagina's wordt het eindpunt ook niet genoemd.
Meltrain schreef:Dat verschilt per concessie.
Ook een mening hierover? Doe dan mee aan onderstaande discussie. :)Bee schreef:Maar als je een lijst maakt op de pagina van Muiden Carpoolplaats is het wel handig om te zien of de bus naar Amsterdam Zuidoost of Amsterdam Amstel gaat. Het hoeft misschien niet bij alle lijnen, maar ik wil toch even het denkproces op gang helpen.
In Groningen zijn er ook bussen die naar Zernike ipv het station gaan bijvoorbeeld, dat is ook wel handig om te vermelden bijvoorbeeld.