Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik ben heel benieuwd hiernaar.
Ik hoop natuurlijk dat alles volgens de regels is gegaan, maar uitgaande van de brief van de gemeente valt me op dat:
1. Syntus en Connexxion exact evenveel DRU heeft geboden.
2. Beide bedrijven een perfect bedrijfsplan heeft geboden.
3. Beide bedrijven een evengoed kwaliteitsplan hebben gemaakt.
Waarom vind ik het al apart dat beide bedrijven exact evenveel DRU hebben gehad met de inschrijving? Hoe groot is de kans hierop?
Ik hoop natuurlijk dat alles volgens de regels is gegaan, maar uitgaande van de brief van de gemeente valt me op dat:
1. Syntus en Connexxion exact evenveel DRU heeft geboden.
2. Beide bedrijven een perfect bedrijfsplan heeft geboden.
3. Beide bedrijven een evengoed kwaliteitsplan hebben gemaakt.
Waarom vind ik het al apart dat beide bedrijven exact evenveel DRU hebben gehad met de inschrijving? Hoe groot is de kans hierop?
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
http://www.ovpro.nl/bus/2015/01/22/synt ... em-ijmond/
Het hek is van de dam.Vervoerder Syntus wil dat er een onafhankelijk integriteitsonderzoek komt naar de gunning van de concessie Haarlem-IJmond. Het bedrijf stuurde een brief naar de provincie Noord-Holland, waarin het om een dergelijk onderzoek vraagt. Bij een onbevredigend antwoord van de provincie sluit Syntus aanvullende stappen niet uit. ......
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ben erg benieuwd naar de reactie van de provincie
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Vrees dat de provincie wel zal zwijgen in de media, want anders graven ze hun eigen graf. Pas als het echt tot een rechtzaak komt moeten ze wel de waarheid spreken want dat is nu eenmaal verplicht dan. Kortom dit gaat nog wel even duren...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Wordt nog wel spannend als het tot een rechtszaak komt dan.
Tja, what are the odds... Het kan natuurlijk dat CXX en Syntus allebei een even goed plan hadden gemaakt (allebei maximale aantal punten?), maar wel gek als het inderdaad klopt dat Syntus eerst een beter bod had. Hier gaan we nog wel meer van horen...
Tja, what are the odds... Het kan natuurlijk dat CXX en Syntus allebei een even goed plan hadden gemaakt (allebei maximale aantal punten?), maar wel gek als het inderdaad klopt dat Syntus eerst een beter bod had. Hier gaan we nog wel meer van horen...
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
En als de provincie dan alsnog ontkent? De waarheid moeten spreken is altijd anders dan het ook doen.BR628 schreef:Vrees dat de provincie wel zal zwijgen in de media, want anders graven ze hun eigen graf. Pas als het echt tot een rechtzaak komt moeten ze wel de waarheid spreken want dat is nu eenmaal verplicht dan. Kortom dit gaat nog wel even duren...
Ik vind het al apart dat er precies evenveel DRU aanwezig waren, wat het eerste keuzepunt was bij een gelijk stand. Dit staat in de brief richting de GS.
Hoeveel miljoen is deze concessie per jaar nu waard? 32 of 35 miljoen?
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Aanvullende ronde: daar is een Utrecht streek aanbesteding toch een keer op spaak gelopen?
gelijke DRU zou misschien als een bandbreedte eis kunnen zijn aangegeven
gelijke DRU zou misschien als een bandbreedte eis kunnen zijn aangegeven
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Dat is afhankelijk van wat die "Insiders" allemaal weten en wat voor bewijzen er zijn. Mocht dat inderdaad waar zijn en de provincie blijft ontkennen dan pleeg je meineed en volgens mij ben je dan strafbaar.CamilleKreemers schreef:En als de provincie dan alsnog ontkent? De waarheid moeten spreken is altijd anders dan het ook doen.
Maar vergeet aub niet dat het wel vaker voorkomt dat vervoerbedrijven hun bod mogen verduidelijken. Het is ook volstrekt normaal dat bij een gelijke stand geloot wordt.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Binnen het bestuursrecht is het vragen van aanvullende stukken toegestaanBR628 schreef: Maar vergeet aub niet dat het wel vaker voorkomt dat vervoerbedrijven hun bod mogen verduidelijken. Het is ook volstrekt normaal dat bij een gelijke stand geloot wordt.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Dan zou het dus kunnen dat syntus eerst een beter bod had?
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Het vragen van aanvullende stukken, mag alleen als de eerder aangeleverde stukken onvolledig zijn. Maar wat er precies later is toegevoegd door CXX en in hoeverre Syntus daar last van heeft...tja.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik denk dat het bod van Syntus duidelijker was (en dit kan dus eventueel inhouden dat het ook beter uitgewerkt is) dan Connexxion. Hierdoor heeft Syntus dus meer punten toegekend gekregen. Echter heeft de Provincie op opheldering gevraagd (wist overigens niet dat dit mocht), maar hierdoor is de beoordeling beïnvloed. Mag dat trouwens wel?
Ik dacht altijd dat bij onvolledige inschrijving gedacht moest worden aan handtekeningen of accountantverklaringen?
Ik dacht altijd dat bij onvolledige inschrijving gedacht moest worden aan handtekeningen of accountantverklaringen?
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Maar als het bod onvolledig is na de einddatum lijkt me het een vreemde kwestie, als het om 320 miljoen gaat dan moet je bod ook in orde zijn. Zoniet dan is de consequentie dat je daardoor dus mogelijk verliest. En buiten dit alles om, wat Sntus vooral dwarszit is dat alle info op straat lag voor de bekendmaking.waldo79 schreef:Het vragen van aanvullende stukken, mag alleen als de eerder aangeleverde stukken onvolledig zijn. Maar wat er precies later is toegevoegd door CXX en in hoeverre Syntus daar last van heeft...tja.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
@CamilleKreemers:
*in principe laat men een onjuist ingediend dossier buiten beschouwing. Dit mag alleen gebeuren als de vragende partij (CXX ,Syntus of een andere vervoerder) in de gelegenheid is gesteld om aanvullende stukken te leveren.
De Wet Personenvervoer 2000 en de bijbehorende besluiten detailleren welke gegevens nodig zijn om een aanvraag te beoordelen en onder welke voorwaarden concessies worden verleend.
Let op; ik ben geen specialist op dat gebied.
Als de ene gelegenheid krijgt zijn bod te nuanceren of te verbeteren, dan moet de andere speler dat ook krijgen.
Kennis van het recht is onontbeerlijk om het concessiesysteem te begrijpen:artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht schreef:Artikel 4:5
1. Het bestuursorgaan kan besluiten de aanvraag niet te behandelen, indien:
a. de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag, of
b. de aanvraag geheel of gedeeltelijk is geweigerd op grond van artikel 2:15, of
c. de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.
2. Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden in een vreemde taal is gesteld en een vertaling daarvan voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een vertaling aan te vullen.
3. Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden omvangrijk of ingewikkeld is en een samenvatting voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een samenvatting aan te vullen.
4. Een besluit om de aanvraag niet te behandelen wordt aan de aanvrager bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
*in principe laat men een onjuist ingediend dossier buiten beschouwing. Dit mag alleen gebeuren als de vragende partij (CXX ,Syntus of een andere vervoerder) in de gelegenheid is gesteld om aanvullende stukken te leveren.
De Wet Personenvervoer 2000 en de bijbehorende besluiten detailleren welke gegevens nodig zijn om een aanvraag te beoordelen en onder welke voorwaarden concessies worden verleend.
Let op; ik ben geen specialist op dat gebied.
Mededingingsrecht komt er ook bijkijken om te beoordelen of er sprake is van gelijke kansen.onvolledig na einddatum
Als de ene gelegenheid krijgt zijn bod te nuanceren of te verbeteren, dan moet de andere speler dat ook krijgen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 22 jan 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Tja, als er iemand lekt...dan moet het lek boven tafel komen. Sowieso een ernstige zaak, maar dat is privaatrecht.CSA2 schreef: Zoniet dan is de consequentie dat je daardoor dus mogelijk verliest. En buiten dit alles om, wat Syntus vooral dwarszit is dat alle info op straat lag voor de bekendmaking.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Is een dergelijke aanbesteding iets dat onder het bestuursrecht valt?
Het doel is het aangaan van een overeenkomst [civiel recht]
http://www.pianoo.nl/over-pianoo/vakgro ... chematisch
Het doel is het aangaan van een overeenkomst [civiel recht]
http://www.pianoo.nl/over-pianoo/vakgro ... chematisch
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Waldo, ik ben daarom ook terughoudend erin. Ik wacht de eventuele rechtzaak wel af. Ik vind de berichtgeving wel apart verlopen.
Ik maak er juist uit op dat er dubbel beoordeeld is door de provincie.
Ik maak er juist uit op dat er dubbel beoordeeld is door de provincie.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Dat zou goed kunnen. Ik zie een concessie als een vergunning.robert55 schreef:Is een dergelijke aanbesteding iets dat onder het bestuursrecht valt?
Het doel is het aangaan van een overeenkomst [civiel recht]
http://www.pianoo.nl/over-pianoo/vakgro ... chematisch
Maar omdat gegevens mij ontbreken is het gissen. Sowieso is het gênant dat de pers is gebruikt.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Het besluit om de concessie te gunnen valt onder het bestuursrecht, in dit geval volgens mij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Dan krijg je dit soort rechtzaken - zoals je daar ook kan zien is er een groot scala aan wetten van toepassingen (en vast ook nog wel wat Europees recht).
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Beroep loopt via dat rechtscollege. Besluitvorming gebeurt door GS van Noord-Holland.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Als het dus bestuursrecht is er na het besluit van GS [op 20 januari pas!] eerst denk ik nog een bezwaar bij de bezwarencommissie voor het college van beroep in beeld komt.
Volgens de brief van GS aan PS http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... 2&pagenr=2 zijn C en S op fictieve inschrijfsom gelijk [tot drie cijfers achter de komma] geëindigd, en vervolgens op DRU weer. Klinkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, maar het pleit wel een beetje tegen vals spel: als je C wil laten winnen laat je het niet op een loting aankomen. Of de notaris had een valse munt
Volgens de brief van GS aan PS http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... 2&pagenr=2 zijn C en S op fictieve inschrijfsom gelijk [tot drie cijfers achter de komma] geëindigd, en vervolgens op DRU weer. Klinkt mij bijzonder onwaarschijnlijk, maar het pleit wel een beetje tegen vals spel: als je C wil laten winnen laat je het niet op een loting aankomen. Of de notaris had een valse munt
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Een ding vind ik heel apart:
C + S hebben gelijke stand bij: Laagste Inschrijfsom, aantal DRU EN Kwaliteit Vervoersplan bij 3 decimalen achter de komma????????? Waarom klinkt dit totaal onlogisch, nog maar te zwijgen over dat de kans hierop nihil is?
C + S hebben gelijke stand bij: Laagste Inschrijfsom, aantal DRU EN Kwaliteit Vervoersplan bij 3 decimalen achter de komma????????? Waarom klinkt dit totaal onlogisch, nog maar te zwijgen over dat de kans hierop nihil is?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
De totaalscore wordt bekeken tot op 3 cijfers achter de komma, daarna de score voor het aantal geboden DRU en daarna de score voor de kwaliteit van het vervoersplan.
Als de score inderdaad 3 cijfers op de komma hetzelfde was, en beide partijen dezelfde (maximale?) score voor de andere twee gunningscriteria behaald hebben is dit wel mogelijk. De kans is klein maar niet nihil.
Als de score inderdaad 3 cijfers op de komma hetzelfde was, en beide partijen dezelfde (maximale?) score voor de andere twee gunningscriteria behaald hebben is dit wel mogelijk. De kans is klein maar niet nihil.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Zeker als je in de concessie een "oplossingsrichting" meegeeft is het niet zo raar dat je dicht bij elkaar in de buurt uitkomt.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Wel toevallig dat beide op zelfde inschrijf-sommen uitkomen. toevallig beide op een "mooi" rond bedrag afgerond ofzo?
Moraal van het verhaal, altijd een paar honderd euro lager bieden kan miljoenen schelen?
Moraal van het verhaal, altijd een paar honderd euro lager bieden kan miljoenen schelen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten