Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Sinds wanneer is die afgeschaft? Toen Connexxion de Plan V had geleaset nog niet in ieder geval, want die had nog een gele kop (wat er nogal amateuristisch uitzag).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Die gele kop zal die Plan V gehad hebben omdat zo'n kop niet zo makkelijk stickert, dat stelletje was namelijk slechts volledig beplakt aan de zijkant en niet gespoten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Inmiddels is de huisstijl bekend gemaakt en is bekend dat er gereden gaat worden met 6 Flirt-tweewagenstellen.Z2N schreef:De aanbesteding van de treinconcessie Alphen aan den Rijn – Gouda is dit voorjaar afgerond. Vanaf december 2016 wordt de concessie voor 15 jaar uitgevoerd door de NS. De NS heeft inmiddels bij Stadler Rail AG zes nieuwe treinen besteld van het type FLIRT 3 (Fast Light Innovative Regional Train).
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ziet er mooi uit. :D
Ik vind de FLIRT 3 sowieso een mooie trein, dus ik ben ook blij dat deze komt en geen GTW.
Ik vind de FLIRT 3 sowieso een mooie trein, dus ik ben ook blij dat deze komt en geen GTW.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Die eis is al ruim 4 jaar geleden komen te vervallen. :)starx schreef:Sinds wanneer is die afgeschaft?
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
ziet er inderdaad mooi uit.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Vind het er ook mooi uit zien, enkel is de kop mij iet wat te stoer voor een trein die uit slechts twee delen bestaat. Jammer dat Stadler is afgevallen in de race om de nieuwe NS-Sprinters te bouwen, een drie- en/of vierwagentrein in Vlaflipkleuren had denk ik niet misstaan.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Juist niet, veel te lomp. Doe mij maar de orginele FlirtMeltrain schreef:Ziet er mooi uit. :D
Ik vind de FLIRT 3 sowieso een mooie trein, dus ik ben ook blij dat deze komt en geen GTW.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
De Flirt is van Stadler.FLJ schreef:Jammer dat Stadler is afgevallen in de race om de nieuwe NS-Sprinters te bouwen, een drie- en/of vierwagentrein in Vlaflipkleuren had denk ik niet misstaan.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Alleen met een extra inhaalspoor volgens mij.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
dat moet dan in Alphen worden bijgebouwd, tenzij er al 4 perrons liggen.
De rijtijd Alphen - Boskoop is nu 8 minuten.
De rijtijd Alphen - Boskoop is nu 8 minuten.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
In de concessie eis staat dat er in de spits 2 tot 4x per uur gereden moet worden.CamilleKreemers schreef:Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
Dus ik neem aan dat er dan voor wordt gezorgd dat dit mogelijk wordt.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Het zal niet de eerste concessie zijn, waarbij eisen gesteld worden die niet haalbaar zijn.
Stel dat Prorail de dienstregeling met 4x/uur blijft afwijzen, Dan heeft Abellio steeds een probleem met hun vervoerplan.
Stel dat Prorail de dienstregeling met 4x/uur blijft afwijzen, Dan heeft Abellio steeds een probleem met hun vervoerplan.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Zes minuten.CamilleKreemers schreef:dat moet dan in Alphen worden bijgebouwd, tenzij er al 4 perrons liggen.
De rijtijd Alphen - Boskoop is nu 8 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
oke,
Er zijn nog steeds dan twee sporen toch nodig in Alphen? Er ligt er maar 1.
Er zijn nog steeds dan twee sporen toch nodig in Alphen? Er ligt er maar 1.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Dat klopt, maar er hoeft alleen weer een perron gebouwd te worden aan spoor 4, het spoor ligt er al maar het wordt nu alleen gebruikt door de Electrolux-trein 3x per week. In RGL-tijden had Alphen al vier perronsporen, maar een daarvan was voor de lagevloerstrams.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Staat er op de treinen (naast R-Net natuurlijk) nou Abellio of NS? Ik kan het niet goed zien.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Indien je in de spits een kwartierdienst wil rijden tussen Leiden en Alphen heb je inderdaad een extra perronspoor nodig in Alphen. Gelukkig ligt daar al een spoor voor klaar met de juiste beveiliging en al een volledig afgebouwde ingang naar de spoortunnel, je hoeft alleen nog een perron te bouwen. Dat kan bij wijze van spreken volgende maand al klaar zijn.CamilleKreemers schreef:Is het trouwens mogelijk om die kwartiersdienst uit te voeren? Op dit moment rijden er twee treinen per uur.
Rijtijd tussen Alphen en Boskoop is 6 minuten, dus daar kan je verder zonder extra maatregelen af.
De huidige rijtijd tussen de twee kruisingstations Boskoop en Waddinxveen is 5 minuten, daar komt nog een extra tussenstation bij, dan kom je uit op 7 minuten en dan zou een kwartierdienst nog net haalbaar moeten zijn.
De rijtijd tussen Waddinxveen en Gouda is nu zes minuten, daar komt met Waddinxveen Zuid/Triangel nog een extra station bij, dan kom je waarschijnlijk op acht minuten uit. Daardoor kan je niet meer kort keren in Gouda (de kering is nu 4 minuten, twee minuten is echt te krap). Dus heb je twee perronsporen nodig in Gouda en moet je eigenlijk vliegend kruisen in de buurt van station Gouda, theoretisch ergens rond de Gouwebrug.
Een tweede perronspoor is in Gouda snel te maken door het perron van spoor 9 weer op te hogen, de bouw van het ooit beoogde spoor 12 is door de nieuwe bioscoop en de nieuwe achteruitgang lijkt mij een stuk lastiger volgens mij. Het vliegend kruisen eventueel nog op te lossen door de trein richting Waddinxveen over het spoor richting Den Haag te laten rijden en dan bij Moordrecht Aansluiting alsnog via de wissel aldaar het spoor naar Waddinxveen op te rijden. Het nadeel van deze twee oplossingen is wel dat je de treindienst die nu volledig vrijligt van andere treindiensten weer gaat mengen met de doorgaande treindienst Utrecht - Den Haag. De overkruisnormen zijn sinds het verdwijnen van de lightrail bovendien strenger geworden, dus de inpasbaarheid is inderdaad wel een puntje.
Als ik eerlijk ben, dan denk ik dat station Waddinxveen Zuid een minder nuttig station is dan Boskoop Snijdelwijk. De beoogde locatie van Waddinxveen Zuid is bij een bedrijventerrein, de woonwijk die aan de andere kant moet komen is al vijftien jaar in planning maar zover ik weet nog steeds niet in aanbouw en de afstand naar de al bestaande woonwijk Zuidplas is denk ik net te groot op het moment. Het station geeft bovendien met een kwartierdienst problemen.
Dat neemt niet weg dat station Boskoop Snijdelwijk met de huidige halfuursdienst dan weer problemen geeft, omdat je nu in precies 30 minuten van Boskoop naar Gouda en terug rijdt. De extra rijtijd die Boskoop Snijdelwijk veroorzaakt zorgt ervoor dat je een lange kering van een half uur in Gouda nodig hebt en daarmee ook een extra perronspoor.
Voor beide stations zijn dienstregelingtechnisch zeer duidelijke nadelen te vinden die ervoor zullen zorgen dat de exploitatiekosten veel hoger uitvallen dan noodzakelijk terwijl voor beide stations vraagtekens te stellen zijn bij de extra reizigerswinst. Het klopt dat voor het dichtsbebouwde deel van Boskoop station Snijdelwijk veel centraler ligt, maar het gevolg zal vooral zijn dat je veel reizigers wegpikt van het huidige station in Boskoop.
Een aantal andere stations die nog in de voorstellen voor de RijnGouweLijn stonden zijn in een eerder stadium (gelukkig?) al geschrapt, zoals Boskoop Paddegat, Gouda Gouweknoop en Gouda Goudse Poort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Hoe zit het met het perron op Gouda voor de tram? Word het opgevuld of laten ze dat zo?
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Voor zover ik weet blijft het zoals het is. Met de uitbreiding van de treindienst op Alphen - Gouda verdwijnt het korte keren in Gouda, en daarmee kan je met alleen spoor 11 een dienstregeling uitbouwen.
- Spoiler: show
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
*Blaast laagje stof af...*
De goedpraat-nieuwsbrief van de provincie Zuid-Holland voor het R-net meldde deze maand een berichtje over de nieuwe stations langs de route tussen Alphen en Gouda:
De goedpraat-nieuwsbrief van de provincie Zuid-Holland voor het R-net meldde deze maand een berichtje over de nieuwe stations langs de route tussen Alphen en Gouda:
Overigens niet aan deze lijn verwant, maar wel dichtbij:Nieuwsbrief R-net Zuid Holland, via mailbox Z2N schreef: Spoorcorridor Alphen aan den Rijn - Gouda
De frequentieverhoging - van 2 naar 4 keer per uur met R-net treinen - en het nieuw te bouwen station Boskoop Snijdelwijk liggen op schema voor realisatie in december 2016. Het tweede nieuw te bouwen station Waddinxveen-Zuid wordt vanwege de combinatie met een fiets- en voetgangerstunnel complexer en heeft een langere doorlooptijd nodig. Verwacht wordt dat dit station in december 2017 gereed is voor reizigers, mits een belangrijke waterleiding tijdig kan worden verlegd. Tot 2018-2019 worden op deze corridor nog spooraanpassingen gedaan.
Verder staat er ook een Manifest in voor de branding van het spoordeel van R-net in Zuid-Holland, en daarin staat het antwoord voor de vraag die al eerder gesteld is in dit topic: de exploitant van de spoorlijn Alphen - Gouda wordt (wat betreft het logo van de vervoerder) Abellio, de huisstijl wordt zodanig ver-R-net dat de vervoerder op de CTA's zelfs vermeldt gaat worden als R-net... :')Diezelfde nieuwsbrief schreef: Spoorcorridor Leiden - Utrecht
ProRail heeft aanvullend onderzoek gedaan naar de exacte locatie van de twee nieuw te bouwen stations en er is met de betrokken gemeenten overlegd. Het resultaat:
Station Zoeterwoude Meerburg kan toch nabij de in 2012 beoogde locatie gerealiseerd worden, door deze 100 meter naar het oosten te verschuiven.
Op de in 2012 beoogde locatie van het station Hazerswoude Koudekerk ligt het spoor schuin en in een bocht. Door het station 200 meter te verschuiven blijkt ook dit station realiseerbaar.
Het komend half jaar worden de ontwerpen nader uitgewerkt met stakeholders en belanghebbenden. De frequentieverhoging en realisatie van de nieuwe stations wordt vanwege deze locatieonderzoeken en –wijzigingen gepland op december 2020. Om deze planning te realiseren is ProRail bereid om af te wijken van de standaard projectfasering. Met NS worden nog gesprekken gevoerd over het totale maatregelenpakket op de corridor.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik denk dat het beter was geweest als het treintype (nu sprinter) zou worden weergegeven als R-net en de vervoerder gewoon als Abellio.
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Ik denk het niet, de bedoeling is dat de R-net-huisstijl boven de vervoerders zit, en daarmee de vervoerder irrelevant wordt. De reiziger ziet dan (ten minste in de ideologie van de bedenkers ervan) het hele R-net als één netwerk, als één vervoerder. Dat je dan voor verschillende lijnen van datzelfde net verschillende tarieven en verschillende tariefsystemen hebt maakt dan voor het verhaal verder niet uit.
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda
Nog even en de reizigers denken dat R-Net een nieuwe vervoerder wordt. Althans: Dat denken ze al. Bij de RET krijg ik geregeld vragen te horen of R-Net de Rotterdamse metro overneemt en RET opgeheven wordt...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten