Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door starx »

Lelystad is ook wel een twijfelgeval tussen kwartier- of halfuurdienst. Wat ik wel kan stellen is dat de huidige situatie, waarbij de treinen naar Amsterdam Centraal en Zuid vlak achter elkaar aan rijden, niet ideaal is. Dit is een logistieke noodzaak omdat de s2600 niet kan keren in Almere. De directe verbinding met Amsterdam Centraal is een leuke bijkomstigheid, maar niet strikt noodzakelijk. Die noodzaak neemt verder af als de Noord-Zuidlijn af is.

Wat misschien wel een idee is in 2017, is de s2600 (die dan via Zuid rijdt in kwartierdienst met de Noord-Oost) in de (brede) spits door te trekken naar Lelystad. De trein van Flevoland naar Amsterdam Centraal kan wat mij betreft ingekort worden tot Almere en daar aansluiting bieden op de Noord-Oost.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

NS studeert ook al een tijdje op de variant waarbij een groot deel van de dag 4x per uur een IC Lelystad-Schiphol rijdt. Hoe dat concreet verder werkt met inhalingen of niet bij Weesp en stops in Duivendrecht wijzigt iedere keer weer maar de wens 4x Lelystad-Schiphol is wel vrij concreet. Logisch ook wel. Met het inkorten van de dienst naar Amsterdam CS wordt materieel bespaard en in potentie kan je met 4x Lelystad-Schiphol de treinen van de Noordoost ook korter laten rijden waardoor er daar ook materieel bespaard wordt. Dan hou je onder de streep materieel en geld over om een betere dienstverlening te bieden doormiddel van die kwartierdienst. Tevens is het ook wel een beetje compensatie voor het verlies van de verbinding met Amsterdam CS.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door starx »

Ik denk inderdaad dat daar wel potentie in zit. Het voorkomt inderdaad ook dat er onnodig lange treinen over de hanzelijn rijden, die dan pas in Zwolle een stel kunnen aftrappen. In het superdal kan deze trein dan tussen Leiden en Lelystad worden uitgesneden. De Noord-Oost kan dan wel normaal blijven rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Lelystad aftrappen is vele malen logischer met dat enorme opstelterrein wat daar ligt ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.
Waar heb je het enervernde uitgaansleven van Almere uit de doeken gedaan? Ik ben nog altijd op zoek naar een stamkroeg :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:NS studeert ook al een tijdje op de variant waarbij een groot deel van de dag 4x per uur een IC Lelystad-Schiphol rijdt. Hoe dat concreet verder werkt met inhalingen of niet bij Weesp en stops in Duivendrecht wijzigt iedere keer weer maar de wens 4x Lelystad-Schiphol is wel vrij concreet. Logisch ook wel. Met het inkorten van de dienst naar Amsterdam CS wordt materieel bespaard en in potentie kan je met 4x Lelystad-Schiphol de treinen van de Noordoost ook korter laten rijden waardoor er daar ook materieel bespaard wordt. Dan hou je onder de streep materieel en geld over om een betere dienstverlening te bieden doormiddel van die kwartierdienst. Tevens is het ook wel een beetje compensatie voor het verlies van de verbinding met Amsterdam CS.
Ik zou in de daluren en in het weekend liever zien dat de verbinding via Amsterdam Zuid niet meer geboden wordt dan. Tussen Lelystad en Almere is nu overaanbod, terwijl de zuidkant van Amsterdam toch voornamelijk werkgerelateerde verplaatsingen betreft. Ik reis in het weekend veel tussen Schiphol en Leeuwarden, en de trein tussen Almere en Schiphol is rustiger dan tussen Zwolle en Leeuwarden. Teken aan de wand lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
Klaasje schreef:Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.
Waar heb je het enervernde uitgaansleven van Almere uit de doeken gedaan? Ik ben nog altijd op zoek naar een stamkroeg :lol:
Probleem Lls-Alm > probleem Alm-Asd/Asdz. Dus voor zoverre je gelijk hebt en jouw oplossing ook echt helpt betekent dat alleen maar dat de het verschil in verspitsing tussen Lls-Alm en Alm-Asd/Asdz alleen maar toeneemt wat feitelijk zorgt voor een nog minder efficiënte materieelinzet.
Vinny schreef:
Klaasje schreef:NS studeert ook al een tijdje op de variant waarbij een groot deel van de dag 4x per uur een IC Lelystad-Schiphol rijdt. Hoe dat concreet verder werkt met inhalingen of niet bij Weesp en stops in Duivendrecht wijzigt iedere keer weer maar de wens 4x Lelystad-Schiphol is wel vrij concreet. Logisch ook wel. Met het inkorten van de dienst naar Amsterdam CS wordt materieel bespaard en in potentie kan je met 4x Lelystad-Schiphol de treinen van de Noordoost ook korter laten rijden waardoor er daar ook materieel bespaard wordt. Dan hou je onder de streep materieel en geld over om een betere dienstverlening te bieden doormiddel van die kwartierdienst. Tevens is het ook wel een beetje compensatie voor het verlies van de verbinding met Amsterdam CS.
Ik zou in de daluren en in het weekend liever zien dat de verbinding via Amsterdam Zuid niet meer geboden wordt dan. Tussen Lelystad en Almere is nu overaanbod, terwijl de zuidkant van Amsterdam toch voornamelijk werkgerelateerde verplaatsingen betreft. Ik reis in het weekend veel tussen Schiphol en Leeuwarden, en de trein tussen Almere en Schiphol is rustiger dan tussen Zwolle en Leeuwarden. Teken aan de wand lijkt me.
Uiteindelijk wordt het wel veel aantrekkelijker om via Amsterdam Zuid te reizen als de NZ-lijn er is. De slechte inbedding van de stations langs de Zuidtak in het lokale Amsterdamse OV zorgen voor veel vervoersvraag via het CS terwijl dat eigenlijk helemaal niet handig is. Dus wie weet liggen de kaarten er over vijf jaar totaal anders bij. Op basis van hetzelfde kunnen zullen de treinen Utrecht-Schiphol en Leiden-Amsterdam Zuid ook steeds voller gaan worden de komende jaren. 4x een verbinding Leiden-Amsterdam Zuid-Almere is dan nog niet zo'n gekke, zeker niet als je die 's avonds/'s zondags uitdunt tot 2x per uur.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Edwin »

Stel de s2600, ik las al dat ie niet kan keren op Almere Centrum, keert op Almere Centrum. Kan de Lelystad - Schiphol dan mogelijk weer op Almere Buiten stoppen?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door reisthijs »

Zitten de s700 / s12700 niet helemaal klem tussen Schiphol en Knoop Zwolle, waardoor er geen tussenstop meer bij kan? Ik zie even niet wat het inkorten van de s2600 daar aan verandert.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:Zitten de s700 / s12700 niet helemaal klem tussen Schiphol en Knoop Zwolle, waardoor er geen tussenstop meer bij kan? Ik zie even niet wat het inkorten van de s2600 daar aan verandert.
De s700 zit een paar minuten voor de s700 / s12700 waardoor o.a. de stop op Buiten eruit is gehaald.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Controleer even je eigen berichten voordat je ze het internet op knalt want beide voorgaande berichten bevatten fouten die het compleet verneuken.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Ardan »

Ja vertel er dan ook meteen even bij hoe het wél in elkaar zit in plaats van alleen te zeggen 'dat het fout is'.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Controleer even je eigen berichten voordat je ze het internet op knalt want beide voorgaande berichten bevatten fouten die het compleet verneuken.
Controleer even je humeur voordat je je eigen berichten op het internet knalt, want je bericht bevat zo'n gezeik dat ze de sfeer compleet verneuken. Dank u.

Anyway, er zijn eigenlijk twee problemen met de stop in Almere Buiten. Het ene is inderdaad dat de trein echt muurvast zit tussen allerlei knopen en andere treinen. Daar lijkt ook weinig verandering in te komen want ook de intercitystop in Duivendrecht staat ondertussen op het spel. Anderzijds heeft een intercitystop in Almere Buiten ook weinig toegevoegde waren, mensen die er niet wonen hoeven er eigenlijk niet te zijn, je hebt er niet echt een significant achterland en het heeft vooral een reizigerspiek in de spits.

Er zijn nog wel plannen om een verdubbeling van de IC-treindienst tussen Almere en Schiphol en die mogelijk in de spits kan doorrijden van/naar Lelystad. Afhankelijk van de ligging daarvan zou dit misschien een stop in Almere Buiten kunnen krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Dat de s700 tussen de knopen vast zit valt op zich wel mee. Hij is momenteel al een beetje uitgebogen tussen Almere en Duivendrecht terwijl hij een sprinter inhaalt. Dienstregelingstechnisch is het lastig dat het station eigenlijk te dicht bij Oostvaarders ligt - bij de beperkte infrastructuurcapaciteit wil niet langere opvolgtijden tussen IC's en sprinters bij station Oostvaarders. Tevens is inderdaad Almere Buiten niet bepaald een heel druk station en zijn er wel veel sprinters die in Almere Buiten stoppen. Eigenlijk is het ook de vraag of Lelystad wel een IC-stop waard is maar Lelystad heeft het voordeel dat het een duur grapje is om meer sprinters tussen Almere en Lelystad te laten rijden en dat de balans reistijdwinst voor reizigers van/naar Lelystad ten opzichte van hinder voor doorgaande reizigers gunstiger is dan voor Almere Buiten.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door starx »

Almere Buiten kun je "slachtoffer" van het tweetreinensysteem noemen. Het tweetreinensysteem heeft significante voordelen ten opzichte van het drietreinensysteem, omdat je kunt werken met hogere frequenties en een duidelijker patroon. De keerzijde is onderbediening van bepaalde stations, zoals ook Harderwijk en Woerden, die net te klein zijn voor een IC-stop.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Roeland »

Omdat Flevoland zo "verspitst" is, zou je misschien in de toekomst een basisdienstregeling moeten rijden die ongeveer gelijk is aan de huidige, aangevuld met spitsversterkers die als zonetrein rijden.
Als spitstrein zou je bijvoorbeeld kunnen doen:
* Amsterdam CS - Muiderpoort - Almere Muziekwijk (stoppend tot) Oostvaarders
* Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Almere Muziekwijk (stoppend tot) Oostvaarders
Een beetje zoals op de Hoornlijn, waar ook een spitstoevoeger als zonetrein rijdt
Voordeel in de exploitatie is dat je je sprinters op normale lengte kunt houden, zodat je in de tegenspits niet met al te veel overcapaciteit zit. En dat je 70% van je spitsreizigers snel en efficiënt kunt vervoeren (want het kost voor NS minder om een Almeerder in de spits 30 minuten in een zonetrein te laten zitten, dan 40 minuten in een sprinter).
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door starx »

Ik denk dat die verspitsing met name voor de stoptreinstations in Flevoland geldt, inclusief Almere Buiten. Maar dit geldt zo goed als overal in Nederland.

Jouw idee is sympathiek voor de Almeerse reizigers, maar de situatie is niet vergelijkbaar met de Hoornlijn. Bij de Hoornlijn is er geen sprake van een doorgaand belang en dat een IC op Hoorn-Enkhuizen niet noodzakelijk is. Daarom is de zonetrein daar en logisch concept. Een drietreinensysteem (de door jouw genoemde zonetrein tel ik dan als "sneltrein") kan qua capaciteit echt niet uit op de Flevolijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Je moet het uitwerken om wat te kunnen zeggen over wat wel en niet kan. Het kan best zijn dat er heel veel prima kan maar dat het nooit onderzocht is omdat het bijvoorbeeld niet in de gedachtengang van NS betreffende het tweetreinensysteem past. Ook kan het zijn dat een zonetrein qua materieelinzet toch minder goed uitpakt dan meer IC's naast de huidige sprinters.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Zonnig »

Je zit hier nou eenmaal met een beperkte spoorcapaciteit.

Uitbreiding hiervan is zeker gewenst. Echter denk wel dat de A-6 ook verbreed wordt en dit zal ook weer reizigers wegtrekken bij het OV. Ik denk dat als het busvervoer (R-NET) tussen Almere en Amsterdam zou vervallen en alle gelden in het Spoor wordt gestoken dat er een win-win situatie kan ontstaan. Bussen uit Haven kunnen dan bij Poort aansluiten op de trein (lijkt mij sneller dan via Centrum). Elke 7 1/2 - 15 min een trein, strakke aansluitingen enz.

Echter een uitgewerkt plan kan de mogelijkheden en onmogelijkheden verduidelijken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Als je een sprinter door een enkele IC laat inhalen in Weesp dan is er ruimte zat om iets aanvullends te doen, dat is het probleem niet.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door playertwo »

Waarom niet het hele stuk tussen Almere Poort en Almere Oostvaarders integraal op 4 sporen brengen? Kan je ook meteen de IC-sporen geschikt maken voor 200km/h
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Betaal jij?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Ging dat al niet gebeuren in het OV-SAAL project?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door playertwo »

Tussen Riekpolder en de Utrechtboog wel. Weesp gaat van 6 naar 8 sporen. Tenslotte wat keersporen bij Almere Centrum. Rest wordt op dit moment nog niet besproken op rijksoverheid.nl
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door verfmeer »

Wat nu als we de s2600 inkorten tot Amsterdam Centraal, en de s2200 verlengen naar Lelystad? Als hij dan voor de s5800 kan vertrekken vanuit Centraal, heeft hij volgens mij vrij spel. Op de Flevolijn zou hij dan voor de s4600 en achter de s700 / s12700 komen, waardoor hij rustig als zonetrein kan stoppen tussen Almere en Lelystad.
Of een haltering van 4 minuten op Amsterdam Centraal voldoende is weet ik niet, maar buiten dat zie ik geen problemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten