- Volans bussen: dit zijn meestal de sterke lijnen binnen de huidige concessie. Ze krijgen een gestrekte route en de frequentie gaat flink omhoog.
- Niet-Volans bussen: voornamelijk lijnen die nu al met opheffen bedreigd worden. Deze lijnen krijgen juist extra slinger-routes (zowel in streek als in stad). Trajecten van deze lijnen worden samengevoegd, en bij streeklijnen wordt soms de verbinding met station Eindhoven niet meer geëist (hooguit in de spits).
Het idee lijkt mij dat de Volans-bussen zo veel mogelijk reizigers proberen weg te snoepen van oude verbindingen. Van reizigers vanuit Woenselse Heide wordt bijvoorbeeld verwacht dat ze gebruik maken van haltes op de Huizingalaan. Aan de ene kant betekent dit dat reizigers geen halte meer voor hun deur hebben. Aan de andere kant is de verbinding wel frequenter (minstens 8x/uur i.p.v. de 2x/uur die door lijn 3 geboden werd). Vergelijk het ook een beetje met lijn 13. Volgens mij was dit vroeger een prima lijn, maar door de HOV1 is het een hele rare lijn geworden. De verbinding van die wijken is té belangrijk om lijn 13 helemaal op te heffen, maar HOV1 snoept het grootste deel van de reizigers weg. Wie gaat er nou met lijn 13 die maar eens in het uur reist als je met een klein stukje verder lopen ook met een belangrijke HOV-as kan reizen?
Volgens mij zijn deze discussies die hierboven gevoerd worden meer iets voor in het 'Ideeën OVer OV' forum. Maar om toch even te reageren op jullie posts:
Dit kan niet! In het PvE wordt geëist dat de verbinding met Best de halte MMC, Eindhoven aandoet. Hierdoor komt er dus verplicht een extra knik in de route van lijn 144 maar ontstaan er wel mogelijkheden om de route van lijn 3 (deels) op te vangen. En op zich is de extra slinger in de route van lijn 144 niet heel erg. Best is immers ook al via spoor met Eindhoven verbonden.- Die bus naar Best zou ik zelf t/m halte Marathonloop de huidige route van 144 laten volgen (via Pieter Eijffhuis dus).
@Huibf:
Jouw plan kan niet volgens de huidige concessie-eisen. En ook al zijn de concessie-eisen nog niet definitief. Als ik zo naar het hele Volans-idee kijk, verwacht ik niet dat jouw plan gaat voldoen aan toekomstige concessie-eisen.