Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
nee, stel dat een concurrent voor beter netwerk wil samenwerken met U-OV om sommige geknipte lijnen gezamenlijk uit te voeren, Zou dat bonuspunten leveren?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Lijkt me niet, hoe zou het dan moeten met qbuzz? Die kan gewoon lijnen in elkaar integreren, lijkt me ook niet mag dat mag. Oneerlijk voordeel.CamilleKreemers schreef:nee, stel dat een concurrent voor beter netwerk wil samenwerken met U-OV om sommige geknipte lijnen gezamenlijk uit te voeren, Zou dat bonuspunten leveren?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Arriva heeft dat voordeel met lijn 195/295.
Connexxion heeft dat voordeel met meer uitwisselingsmogelijkheden in Uithoorn, dus mogelijk personeelsefficiëntie.
Dat zou dus geen reden mogen zijn.
Connexxion heeft dat voordeel met meer uitwisselingsmogelijkheden in Uithoorn, dus mogelijk personeelsefficiëntie.
Dat zou dus geen reden mogen zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik meen te herinneren dat het PvE dat niet toestaat. Wat dat voordeel van Arriva op lijn 195/295 betreft: die lijn was voorgeschreven als doorgaande verbinding en dan is samenwerken eigenlijk de enige optie.
In het geval van de combi provincie en regio Utrecht heb je eigenlijk ook zoiets met 50/51/71: deeltrajecten die 4x/uur voorgeschreven werden en lijn 50 te gedogen in de regio Utrecht. Daar is dus de afstemming wel verplicht maar wordt integratie van twee concessies nogsteeds niet toegestaan.
In het geval van de combi provincie en regio Utrecht heb je eigenlijk ook zoiets met 50/51/71: deeltrajecten die 4x/uur voorgeschreven werden en lijn 50 te gedogen in de regio Utrecht. Daar is dus de afstemming wel verplicht maar wordt integratie van twee concessies nogsteeds niet toegestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Arriva heeft dan toch ook een voordeel? Ze kunnen de afstemming frustreren.
Persoonlijk zou je ook zo'n situatie kunnen maken bij de bundel 81/50/51.
Persoonlijk zou je ook zo'n situatie kunnen maken bij de bundel 81/50/51.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ja Syntus zou ook lijn 102/103 vanuit de Veluwe kunnen integreren/doortrekken. Zo kan je nog wel even doorgaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
En GVB zou lijn 45 kunnen doortrekken naar Utrecht Centraal. Zo kan het wel weer toch (A)
Toch kan ik mij voorstellen dat het met garages e.d. wel voordelen kan oplevert als je een buurconcessie hebt, dat zie je in Brabant ook met een stalling in Zuid-Holland.
Toch kan ik mij voorstellen dat het met garages e.d. wel voordelen kan oplevert als je een buurconcessie hebt, dat zie je in Brabant ook met een stalling in Zuid-Holland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Alleen GVB schrijft zich niet in. :')Bee schreef:En GVB zou lijn 45 kunnen doortrekken naar Utrecht Centraal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik zal nog een keer een opmerking plaatsen over het eventuele nut van combineren. Het realisme ging op den duur eraf.
Qbuzz heeft inderdaad met lijn 51 op de bundel 50 een voordeel, net als met de bundel van lijnen 52/252.
Connexxion heeft dit voordeel met doorkoppelen van lijnen in Breukelen
Arriva kan de lijnen richting Woerden, Gouda en Rotterdam eenvoudiger koppelen.
Ben benieuwd of alle partijen hier ook mee inschrijven, net als onderzoekende Syntus.
Qbuzz heeft inderdaad met lijn 51 op de bundel 50 een voordeel, net als met de bundel van lijnen 52/252.
Connexxion heeft dit voordeel met doorkoppelen van lijnen in Breukelen
Arriva kan de lijnen richting Woerden, Gouda en Rotterdam eenvoudiger koppelen.
Ben benieuwd of alle partijen hier ook mee inschrijven, net als onderzoekende Syntus.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Het integreren van lijnen uit deze concessie met lijnen uit een andere concessie mag sowieso niet. Dan maak je namelijk gebruik van je exclusieve positie als monopolist in die buurconcessie, en dat is in strijd met het level playing field.
Je mag als vervoerder niet iets aanbieden wat alleen jij kan aanbieden omdat je toevallig ook de concessiehouder van een aangrenzend concessiegebied bent.
Lijn 195/295 is een apart geval, omdat twee vervoerders deze samen exploiteren. Maar ook hier zal gelden: als Arriva iets aanbiedt wat zij alleen maar kan aanbieden omdat zij de buurconcessie bezit, dan is dat verstoring van het level playing field. Ik ga er vanuit dat de huidige dienstregeling en de verdeling van de ritten over de vervoerders in principe gelijk zal blijven. Hooguit kunnen wat ritten tussen Utrecht en Schoonhoven worden geschrapt of toegevoegd.
Je mag als vervoerder niet iets aanbieden wat alleen jij kan aanbieden omdat je toevallig ook de concessiehouder van een aangrenzend concessiegebied bent.
Lijn 195/295 is een apart geval, omdat twee vervoerders deze samen exploiteren. Maar ook hier zal gelden: als Arriva iets aanbiedt wat zij alleen maar kan aanbieden omdat zij de buurconcessie bezit, dan is dat verstoring van het level playing field. Ik ga er vanuit dat de huidige dienstregeling en de verdeling van de ritten over de vervoerders in principe gelijk zal blijven. Hooguit kunnen wat ritten tussen Utrecht en Schoonhoven worden geschrapt of toegevoegd.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
En deze situatie:
Vervoerder "V" werkt met U-OV (niet gelijke bedrijven) een samenwerkingsverband uit, waarbij de ritten 81 die tussen Veenendaal en Driebergen zitten doorrijden als lijn 51 tussen Utrecht en Driebergen. We hebben het dus over twee verschillende bedrijven (waar een wil is.....). Je krijgt dan dus een 195/295 constructie.
Vervoerder "V" werkt met U-OV (niet gelijke bedrijven) een samenwerkingsverband uit, waarbij de ritten 81 die tussen Veenendaal en Driebergen zitten doorrijden als lijn 51 tussen Utrecht en Driebergen. We hebben het dus over twee verschillende bedrijven (waar een wil is.....). Je krijgt dan dus een 195/295 constructie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Vanuit "level playing field" zou dat op zich geen probleem zijn, mits vervoerder "V" niet onderdeel is van dezelfde holding, want dan praat je in feite wél over hetzelfde bedrijf. Maar juridisch ligt dit ingewikkeld.
In de praktijk zal je zo'n overeenkomst niet snel zien, aangezien Qbuzz waarschijnlijk zélf wil inschrijven op de concessie Utrecht. Dan ga je natuurlijk niet een concurrent helpen, terwijl je zelf die verbinding niet mag aanbieden. Maar ik denk dat zo'n overeenkomst sowieso gedoe zou geven.
Sowieso ben ik geen voorstander van het doorkoppelen van busverbindingen over concessiegrenzen, want dat geeft echt enorm veel complicaties. Denk aan verschillende materieelnormen, verrekenen van kaartverkoopinkomsten, uitsplitsen van DRU's, verschillende verkeersleidingen, enzovoort. Vanuit vervoerdersoogpunt heb ik liever dat de hele lijn óf bij concessie A, óf bij concessie B hoort en als concessiegrensoverschrijdende lijn moet worden gedoogd.
In de praktijk zal je zo'n overeenkomst niet snel zien, aangezien Qbuzz waarschijnlijk zélf wil inschrijven op de concessie Utrecht. Dan ga je natuurlijk niet een concurrent helpen, terwijl je zelf die verbinding niet mag aanbieden. Maar ik denk dat zo'n overeenkomst sowieso gedoe zou geven.
Sowieso ben ik geen voorstander van het doorkoppelen van busverbindingen over concessiegrenzen, want dat geeft echt enorm veel complicaties. Denk aan verschillende materieelnormen, verrekenen van kaartverkoopinkomsten, uitsplitsen van DRU's, verschillende verkeersleidingen, enzovoort. Vanuit vervoerdersoogpunt heb ik liever dat de hele lijn óf bij concessie A, óf bij concessie B hoort en als concessiegrensoverschrijdende lijn moet worden gedoogd.
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
En hoe kijk je aan naar lijn 85/42 van Nijmegen naar Tiel? Dat zijn 2 aan elkaar geknoopte lijnen; diensten worden om beurten door Breng en Arriva uitgevoerd. Ik ben er wel content mee (A)
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Probleem is dat veel steden als Enschede, Nijmegen, Leiden en wellicht wat andere vlak dichtbij de concessiegrens liggen, maar niet er pal naast zoals Zwolle, waardoor er een sterke behoefte is aan doorgaande verbindingen is en autoriteiten willen liever ook niet een "vreemde" vervoeder die de meeste ritten uitvoert op een druk traject in eigen gebied, terwijl dat in de praktijk wel noodzakelijk is. Dan is samenwerking wel een vereiste.
Maar bij lijn 50 ligt er anders, die kun je prima knippen in Driebergen, want reizigers zijn sneller in Utrecht als ze overstappen op de trein. Zelfde geldt voor meer lijnen, maar lang niet alle.
Off-topic. In het geval van lijn 42 in Rivierenland is als sneldienst 89 rijdt handiger om 42 aan 89 te koppelen, aangezien de meesten uit Tiel en Beneden Leeuwen in Nijmegen willen zijn en niet in Beuningen. Sneldienst 89 is een kwartier sneller dan lijn 85.
Maar bij lijn 50 ligt er anders, die kun je prima knippen in Driebergen, want reizigers zijn sneller in Utrecht als ze overstappen op de trein. Zelfde geldt voor meer lijnen, maar lang niet alle.
Off-topic. In het geval van lijn 42 in Rivierenland is als sneldienst 89 rijdt handiger om 42 aan 89 te koppelen, aangezien de meesten uit Tiel en Beneden Leeuwen in Nijmegen willen zijn en niet in Beuningen. Sneldienst 89 is een kwartier sneller dan lijn 85.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Het nadeel hierbij blijft het hokjesdenken die jij noemt. In Fryslan hebben ze het zo opgelost dat de buur-Rocov's indien nodig (dus GD krijgt ook de wijzigingen van Q315 voorgesteld en Drenthe de wijzigingen van de lijnen 18,14, 15 en 19). Als er niks wijzigt, is er natuurlijk ook geen brief.
Provincies willen in veel gevallen niet hebben dat een lijn rijdt die niet door hun wordt betaald. Ze gaan zelfs zo ver dat in sommige PvE's gesproken wordt aan Binnenprovinciale kilometers, waarbij alle kilometers buiten het grondgebied van de provincie voor rekening zijn van de concessiehouder. Hiermee krijg je dus dat alle lijnen geknipt worden op de provinciegrens, wat ook de ervaring is van veel reizigers. Er moeten toch goede klantvriendelijke oplossingen zijn?
Om deze reden vind ik het schrappen van een landelijk abbonement ook vreselijk. Iedere reiziger wordt opgezadeld met een regionaal tarief, die maar bij een vervoerder geldig is.
Provincies willen in veel gevallen niet hebben dat een lijn rijdt die niet door hun wordt betaald. Ze gaan zelfs zo ver dat in sommige PvE's gesproken wordt aan Binnenprovinciale kilometers, waarbij alle kilometers buiten het grondgebied van de provincie voor rekening zijn van de concessiehouder. Hiermee krijg je dus dat alle lijnen geknipt worden op de provinciegrens, wat ook de ervaring is van veel reizigers. Er moeten toch goede klantvriendelijke oplossingen zijn?
Om deze reden vind ik het schrappen van een landelijk abbonement ook vreselijk. Iedere reiziger wordt opgezadeld met een regionaal tarief, die maar bij een vervoerder geldig is.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ach ja, in deze concessie zijn toch alle bussen op Utrecht of Amersfoort gericht of op treinen die richting Utrecht gaan. Ik zie weinig mogelijkheden voor nieuwe grensoverscheidende lijnen
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Een knip maakt voor de reizigers die overstappen op Drieberegn- Zeist inderdaad weinig uit, maar met een knip op station Driebergen- Zeist verliezen de reizigers die bijvoorbeeld in Doorn en Amerongen wonen wel hun rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld het centrum van Zeist (met toch winkels als een V&D), De Bilt en de rand van Utrecht (de Biltstraat, Oorsprongpark, Stadsschouwburg).Berk-24 schreef: Maar bij lijn 50 ligt er anders, die kun je prima knippen in Driebergen, want reizigers zijn sneller in Utrecht als ze overstappen op de trein.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Wat ik veel liever zou zien is dat lijn 50 zijn eindpunt bij de Uithof heeft. Vanuit de Utrechtse heuvelrug is het nu omreizen om daar te komen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dan kun je toch gewoon overstappen op Driebergen-Zeist op lijn 71?
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Wie gaat er nu naar de V&D? :')Ezra schreef:(met toch winkels als een V&D)
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dat overstappen is nieteens nodig, 71 komt immers al een aanzienlijk deel van de dag met een deel van de ritten vanuit Doorn. En in de ochtendspits zelfs vanuit Amerongen.Wubbo schreef:Dan kun je toch gewoon overstappen op Driebergen-Zeist op lijn 71?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
71 rijdt maar 2 ritten alleen van Amerongen, dan moet je weer overstappen om terug te komen.
Ik zie totaal de meerwaarde niet van lijn 50 die helemaal tot Utrecht Centraal rijdt als er toch al aansluiting is op de sprinter naar Utrecht op driebergen-zeist
Ik zie totaal de meerwaarde niet van lijn 50 die helemaal tot Utrecht Centraal rijdt als er toch al aansluiting is op de sprinter naar Utrecht op driebergen-zeist
Ik heb geen onderschrift
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dat de bus Utrecht Centraal als eindpunt heeft wil niet zeggen dat iedereen die instapt ook naar het eindpunt wil reizen...
Lijn 50 bedient nog een stuk van Oost-Utrecht en het centrum. En als een bus in het centrum komt is het wel zo handig om ook naar Utrecht Centraal te rijden.
Lijn 50 bedient nog een stuk van Oost-Utrecht en het centrum. En als een bus in het centrum komt is het wel zo handig om ook naar Utrecht Centraal te rijden.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Maar er zijn genoeg lijnen die over de route van lijn 50 rijden. Ik denk dat meer reizigers voordeel hebben van een overstap vrije bus van de Utrechtse heuvelrug naar de uithof dan van de Utrechtse heuvelrug naar Utrecht Oost.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Dat schreef ik vrij recent ook al.Geert schreef:Dat de bus Utrecht Centraal als eindpunt heeft wil niet zeggen dat iedereen die instapt ook naar het eindpunt wil reizen...
Lijn 50 bedient nog een stuk van Oost-Utrecht en het centrum.
Ezra schreef: Een knip maakt voor de reizigers die overstappen op Drieberegn- Zeist inderdaad weinig uit, maar met een knip op station Driebergen- Zeist verliezen de reizigers die bijvoorbeeld in Doorn en Amerongen wonen wel hun rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld het centrum van Zeist (met toch winkels als een V&D), De Bilt en de rand van Utrecht (de Biltstraat, Oorsprongpark, Stadsschouwburg).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten