OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door math1985 »

Ennes schreef:
@math1985
Het gaat hier dus om geld dat ik uit moest geven om te reizen in de periode dat ik nog geen ov-chipkaart had, de poortjes gesloten waren, en ik niet aan een ov-chipkaart kon komen.
Ruim voor dat de poortjes gesloten werden is er in verschillende media (waaronder ook de site van de RET) gecommuniceerd wat de mogelijkheden waren als je nog niet in het bezit was van een chipkaart welke behoort bij een abonnement zoals bij OV, sterabonnement via andere vervoerder. Tevens waren er op de 1e dag(en) medewerkers/studenten ingezet bij de poortjes. Ik vind het dus een beetje vreemd dat jij niet aan een OV - chipkaart kon komen.
Studenten konden pas een paar dagen van te voren een sleutelpas aanvragen, en na 20.00 uur werden er geen sleutelpassen meer uitgedeeld - nee dus.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

vanaf 12 januari waren de sleutelkaarten verkrijgbaar, dus ruim 2 weken voor het afsluiten van de poortjes :wink:
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 08 mar 2009, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: als je op het laatste bericht reageert hoef je niet te quoten
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Maar die werden niet uitgedeeld aan studenten. Zij moesten wachten. Zie o.a. een nieuwsbericht hier: http://www.ad.nl/rotterdam/2934623/Stud ... vchip.html en ervaringen van gebruikers op dit forum hier: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 761#p33761.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Caspar »

Zaterdag voor het eerst eens met de OV-chip gereisd in Amsterdam. Ik was 2,2euro kwijt voor een rit die me anders 2 strippen kostte :twisted: :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Heeft iemand de OV-Chipkaart functionaliteit van de NS-kaartautomaten op Dvd, Asa, Asb of Asdz eigenlijk al geprobeerd? Het schijnt daar sinds 1 januari al te werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Cookie »

Nog niet, zal het zondag eens op Asa proberen :) .
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ik kreeg vanmorgen antwoord van de RET via de e-mail:
Geachte heer XXX,



Met aandacht heb ik uw schriftelijke reactie gelezen. Graag reageer ik hierop.



Het is inderdaad lastig voor u als NS maandabonnementhouder terwijl u gebruikt maakt van een metrosleutel, om vervolgens hiermee over te stappen. Vooralsnog is hier geen concrete oplossing voor, wel kan ik u eventueel aanraden om uw stadstreek abonnement los van uw NS abonnement te laden op een Persoonlijke OV-Chipkaart. Hiermee kunt u namelijk wel buiten uw zone reizen. Helaas heb ik geen andere passende oplossing voor uw, maar heb ik u reactie wel intern doorgestuurd. Excuses voor het ongemak.



Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Met vriendelijke groet,
Sowieso ben ik geen heer :? en verder is het probleem dat zowel RET als NS mijn stad/streekabonnement niet op mijn persoonlijke OV-chipkaart kunnen/willen laden. Echt veel heb ik hier niet aan dus. Hooguit dat ik met dit antwoord naar het loket kan gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Volgens mij wil de RET met die reactie zeggen dat je maar een apart sterabonnement moet aanschaffen naast je NS maandtrajectkaart. Da's iets wat je nooit moet doen natuurlijk want dan betaal je tientallen euro's teveel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Een klasgenoot van mij heeft doordat z'n OVC niks meer deed een nieuwe gekregen bij de Servicewinkel van de RET aan de Coolsingel. Dit is een groene wegwerpkaart die een jaar geldig is en waarbij de foto van de oude stamkaart erop geplakt is. Op dat kaartje stond dat het geldig was i.c.m. een NS-abonnement. Misschien is dit een optie, Daantje?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Uit de reactie maak ik op dat het mogelijk moet zijn om alleen het *stadstreeksupplement* op een OV-chipkaart te kunnen laden (dat wordt gesuggereerd, maar staat er niet letterlijk). Ben benieuwd of de RET dat inderdaad kan. Als dat zo is, lijkt het erop dat de RET het NS-gedeelte er niet op kan laden. Dát is op zich nog wel te begrijpen, maar in wat verschilt een jaarabonnement+stadstreek dan van een maandabonnement+stadstreek?
Ook voorzie ik dan nog behoorlijk wat problemen als dit een landelijk probleem is. Er zijn veel concrete voorbeelden van (dagelijkse) reizigers die één zone willen bijstempelen omdat dat goedkoper is dan een uitbreiding van het stadstreeksupplement.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:maar in wat verschilt een jaarabonnement+stadstreek dan van een maandabonnement+stadstreek?
In dat een maandabonnement+stadstreek een papieren kaartje is wat je bij het loket of de automaat koopt en je een jaarabonnement+stadstreek op chipkaart wordt gezet door NS en vervolgens naar je wordt opgestuurd.
Kennelijk kan RET dus geen NS-vervoerbewijzen op een chipkaart zetten, maar kan NS wel een algemeen stad-streekproduct op een chipkaart zetten (maar alleen bij de klantenservice en niet aan het loket).
Zowiezo zou het hele supplementengebeuren gaan veranderen bij de definitieve introductie van de OVC in heel Nederland heb ik ooit ergens gelezen. Ook wel logisch want iets wat op zones gebaseerd is is niet echt bruikbaar als er geen zones meer bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:
Chauf21 schreef:maar in wat verschilt een jaarabonnement+stadstreek dan van een maandabonnement+stadstreek?
In dat een maandabonnement+stadstreek een papieren kaartje is wat je bij het loket of de automaat koopt en je een jaarabonnement+stadstreek op chipkaart wordt gezet door NS en vervolgens naar je wordt opgestuurd.
Maar Daantje beschikt al over een OV-Chipkaart, dus dat is het probleem niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Dat is het juist wel, zie de regel na degene die je geqoute hebt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ik quote Daantje (za 28 feb 2009) even:
Daantje schreef:Het verhaal gaat verder. Ik ging vanmiddag naar het loket op Rotterdam Centraal om een nieuw maandtrajectabonnement met stad/streeksupplement te kopen en te vragen of ze dit op mijn chipkaart willen zetten. Maar, NS kan dit helemaal niet omdat ze hier bij het loket geen apparatuur voor hebben. Het enige wat zij kunnen doen is je zo'n sleutelkaart mee geven die 31 dagen geldig is (de geldigheidsduur van een maandabonnent). Je moet dus elke maand opnieuw bij het loket of bij de RET zo'n kaartje halen en nog steeds is mijn probleem niet opgelost.
Blijkbaar kan de NS dus geen OV-Chipkaarten opladen niet of wil een "backoffice" dat niet voor haar doen. Als je het kaartnummer doorgeeft, kan er immers op afstand een abonnement op geladen worden (hoe anders gaat dat bij een jaarabonnement?).
Het zou dus een heel mooie oplossing zijn als de RET een los *stadstreeksupplement* op de OV-Chipkaart kan laden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:(hoe anders gaat dat bij een jaarabonnement?)
Een jaarabonnement wordt er bij het aanmaken op geladen bij de klantenservice van NS. Dat krijg je dus met product erop geladen en al thuisgestuurd en als je 't verlengt krijg je vooralsnog weer een nieuwe OVC thuisgestuurd (dat was althans het geval toen ik m'n VDU verlengde, met m'n huidige OV-jaarkaart zal het ook zo gebeuren want daar staat nog 'n geldigheidsperiode op geprint zodat ook een chauffeur van een bus waar de OVC nog niet is ingevoerd kan zien of'ie geldig is :wink: )

Bij het loket kunnen ze dat dus nog niet, zoals ik al eerder schreef.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Was te verwachten zo'n antwoord, haha. En gezien het feit dat ze je "heer" noemen zal dat met "aandacht gelezen" hooguit 10 seconden in beslag genomen hebben.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

STF schreef: En gezien het feit dat ze je "heer" noemen zal dat met "aandacht gelezen" hooguit 10 seconden in beslag genomen hebben.
Gewoon een foto van je tieten mee terugsturen bij je klaagschrift :idea:
L.S.,

Wat betreft de aanhef van uw voorgaande schrijven wil ik u met klem aanraden kennis te nemen van de ingesloten bijlage, en uw conclusies te trekken...
Zoiets :pos:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

mbt trajectkaarten zijn dit vooralsnog de officiele NS antwoorden:

Informatie voor treinreizigers die ook reizen met de metro in Rotterdam
Veel treinreizigers in de regio Rotterdam reizen een deel van hun traject met de metro. Zij krijgen direct te maken met de invoering van de OV-chipkaart in de metro. In samenwerking met RET is voor alle reizigers een oplossing bedacht om de overgang naar de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro soepel te laten verlopen.


Heeft u een OV-Jaarabonnement?

Dit abonnement staat al op een NS OV-chipkaart. U kunt hiermee gewoon in- en uitchecken bij de poortjes. Mocht dit problemen geven, meldt u zich dan bij een RET Verkoop- en Informatiepunt op een metrostation.



Heeft u een NS-Jaartrajectabonnement met stad-/streeksupplement?
Dit abonnement staat al op een NS OV-chipkaart. U kunt hiermee gewoon in- en uitchecken bij de poortjes.

Reist u buiten de zones waar uw supplement recht op geeft of u vergeet uit te checken, dan komt het saldo van uw kaart onder de € 0,00. Is het saldo van uw kaart lager dan € 0,00, vul dit weer aan tot € 0,00. Zo kunt u weer inchecken voor een volgende reis met RET. Mocht dit problemen geven, meldt u zich dan bij een RET Verkoop- en Informatiepunt op een metrostation.

Heeft u een Maandabonnement met stad-/streeksupplement?
Gaat u even naar een RET Verkoop- en Informatiepunt op een metrostation of naar de NS-servicebalie op Rotterdam Centraal of Schiedam Centrum. Op vertoon van uw Maandabonnement ontvangt u daar een toegangskaart, waarmee u de poortjes van de metro kunt openen. U kunt deze toegangskaart elke maand opnieuw afhalen, op 't moment dat u een nieuw Maandabonnement aanschaft.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:Heeft u een Maandabonnement met stad-/streeksupplement?
Gaat u even naar een RET Verkoop- en Informatiepunt op een metrostation of naar de NS-servicebalie op Rotterdam Centraal of Schiedam Centrum. Op vertoon van uw Maandabonnement ontvangt u daar een toegangskaart, waarmee u de poortjes van de metro kunt openen. U kunt deze toegangskaart elke maand opnieuw afhalen, op 't moment dat u een nieuw Maandabonnement aanschaft.
Da's ook handig zeg... stel je reist van Dordrecht naar Rotterdam heen en weer dan wordt je dus verplicht altijd in Rotterdam een nieuw abonnement aan te schaffen tenzij je twee keer in de rij wilt gaan staan :roll: Je zou zeggen, verspreid die toegangskaarten ook via loketten op de stations in de regio. Maakt het voor de grootste groep reizigers al een stuk makkelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

@ Reiziger Ddrs.
Da's ook handig zeg... stel je reist van Dordrecht naar Rotterdam heen en weer dan wordt je dus verplicht altijd in Rotterdam een nieuw abonnement aan te schaffen tenzij je twee keer in de rij wilt gaan staan Je zou zeggen, verspreid die toegangskaarten ook via loketten op de stations in de regio. Maakt het voor de grootste groep reizigers al een stuk makkelijker.
Zo'n groot probleem is dat toch niet om dan je kaart te Rtd te kopen? hoef je toch maar 1x in de rij te staan.

(dus bv 15-3 verloopt je kaart, dan koop je 14-3 op de terugweg een nieuwe kaart te Rtd met als ingangsatum 15-3, hoef je toch maar 1x in de rij te staan)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Als je alle tijd hebt is dat geen probleem nee, maar stel je hebt in Rotterdam een korte overstap op je trein en in Dordrecht (of enig ander station in de regio) heb je een ruimere overstaptijd dan is 't toch wel wat onhandig.

Spreek nu eenmaal uit ervaring: het loket in Dordrecht is dusdanig rustig dat een overstaptijd van 9 minuten op de aansluitende bus voldoende is om een nieuwe maandkaart aan te schaffen. Dat hoef je op een groter station niet te proberen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

je kan natuurlijk ook van elke oplossing een probleem proberen te maken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, want er is een pasfoto van mij terecht bij de IB-groep of TLS. :shock: Volgens de site van Studentenreisbewijs hebben ze nu namelijk een pasfoto, terwijl dat 2 weken terug nog niet zo was. Mag ook wel tijd worden nadat ik 4 maanden geleden de 3e foto opgestuurd heb...

Ik heb mijn OV-Chipkaart echter nog niet binnen, dus ik maak me nog niet al te blij. Er gebeuren namelijk genoeg rare dingen daar, dus het zou me niks verbazen als het weer eens fout gaat... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Een chipkaart is niet in een dagje gemaakt en verzonden, en het is ook niet helemaal duidelijk of studentenkaarten en overige kaarten in dezelfde productie meedraaien. Ik weet alleen dat aanvragen via internet voorrang krijgen op aanvragen die via post worden gedaan, en daar was op het hoogtepunt een verschil van 7 (1 week internet, 8 weken post) tussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Mij lijkt het grootste verschil tussen aanvragen per post en die per internet te zitten in de manier waarop de gegevens worden ingevoerd (bij internetaanvragen door de aanvrager online, dus meteen digitaal beschikbaar; voor de postvariant moet een administratieve medewerk(st)er die overtypen van het aanvraagformulier lijkt me).
Maar de gegevens voor SOV-houders zijn toch al wel bekend in de GBA en bij de IBG? Lijkt me niet nodig dat dat dan nog veel tijd nodig heeft, als inmiddels de pasfoto binnen is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten