Aanbesteding GGD-gebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Cookie »

Meer bussen op platteland

ASSEN/GRONINGEN
- Vervoerbedrijven kunnen tot 16 maart inschrijven op een van de zes regionale aanbestedingen van het OV-bureau op het platteland van Groningen en Drenthe. In die regio's wordt kleinschalig openbaar vervoer vanaf 2010 gecombineerd met speciaal vervoer. Alle 36 betrokken gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor speciaal vervoer, staan achter de veranderingen.

Het bureau hoopt dat een deel van de reizigers uit het wmo- en leerlingenvervoer overstapt naar de openbare bus. Die wordt er een stuk aantrekkelijker op door een uitbreiding van de dienstregeling. In principe rijdt overal tussen 7 en 24 uur op vaste tijden een bus volgens een vaste route. Dat kan 's avonds een belbus zijn. Door zes gebieden apart aan te besteden (drie in Groningen en drie in Drenthe) kunnen ook relatief kleine vervoerders een concessie winnen, zo is het idee. Het OV-bureau verwacht dat de grote bedrijven zoals Arriva en Connexxion vooral belangstelling hebben voor de grote ov-concessie. Daar zit 92 procent van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in. Zij besteden het kleinschalige vervoer nu meestal uit aan taxibedrijven. Buschauffeurs zijn bang dat ze mee moeten verhuizen en in de toekomst onder de slechtere taxi-cao vallen.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ ... latteland_
Laatst gewijzigd door Cookie op ma 20 apr 2009, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel algemener gemaakt
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Wubbo »

Ik vond het een wat warrig artikel, dus maar even de concessie ingedoken:
De huidige 3 concessies (Groningen/Drenthe, Zuidwest Drenthe en Zuidoost Drenthe) worden samengevoegd tot een grote concessie. Buiten deze concessie vallen de bestaande lijn 315 (als lijn aanbesteed); de lijnen 314 (Drachten-Groningen), 305 (Emmen-Groningen) en 327 (Hoogeveen-Emmen); en het collectief vraagafhankelijk vervoer/servicevervoer. Dat laatste wordt dus in 6 kleine concessies aanbesteed. Ook de andere QLiners worden als lijnen aanbesteed.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door tsov »

305 als losse lijn kan ik me voorstellen, maar hoe zit dat met 300 (ook Groningen - Emmen, alleen wat meer stops...)?
Verder vind ik 314 en 327 wel hele kleine concessies, bovendien is 327 in feite een sneldienst van 27, die samen om het half uur rijden...
Daarnaast hoop ik dat ze goede eisen stellen over onderlinge samenwerking/communicatie anders wordt het voor de reizigers wel héél verwarrend :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Cookie »

Volgens mij was het de bedoeling dat de Q-liners (m.u.v. een aantal) als 1 pakket worden aanbesteed, dat begrijp ik tenminste uit dit document.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Wubbo »

Die 3 Qliners die ik noemde worden als 1 pakket aanbesteed, zo begreep ik het uit dat document. De andere Qliners vallen gewoon onder GGD.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door BR628 »

Heeft het 92920v-onderzoek wat ik afgelopen jaar heb gedaan bij een niet nader te noemen adviesbureau nog zin gehad ook =) Al was het al wel bekend dat dit hoge ogen zou gooien bij de OV minded people in GGD
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:Die 3 Qliners die ik noemde worden als 1 pakket aanbesteed, zo begreep ik het uit dat document. De andere Qliners vallen gewoon onder GGD.
Dat haal ik er inderdaad ook uit.
Zou wel leuk zijn als Arriva de GD-concessie binnenhaalt en Qbuzz de HOV-concessie.
Overigens zijn de lijnen nog niet aangepast aan de huidige situatie, want lijn 304 staat nog niet bij de Qliners, terwijl lijn 100 nog steeds bij de streeklijnen staat. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door JeePee »

Nog veel leuker zou het zijn als Qbuzz ze allebei wint :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Suus »

Waarom zijn QLiner en normaal steekvervoer eigenlijk in twee verschillende concessies geplaats? Ik zie er eigenlijk geen voordelen van in.

Dit artikel gaat trouwens toch helemaal niet over Qliners/normaal streekvervoer? Het gaat toch over busjes voor (bijzonder) onderwijs, schoolzwemmen en taxibusjes voor ouderen en gehandicapten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Meltrain »

Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom juist die drie Qlioners apart worden aanbesteed. :?
@JeePee: als Qbuzz beide concessies wint, kan lijn 100 (t/m 14 december Heerenveen-Groningen) misschien in ere worden hersteld. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Wubbo »

Het is ondertussen even geleden dat ik het document gelezen heb, dus het moet van ver komen, maar toch: als ik het goed onthouden heb is het idee van het apart aanbieden van de treinaanvullende Qliners dat deze een hoge kostendekkingsgraad hebben en gebruikt kunnen worden voor verdere experimenten om met speciale aanbiedingen meer reizigers te trekken. Door ze apart aan te besteden krijgen ze ook van de vervoerder aparte aandacht.
Ontstaat natuurlijk wel het probleem van de aansluitingen met de andere vervoerders (NS en degene die GGD wint), en de bekende inflexibiliteit van kleine concessies.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Drie biedingen op busvervoer Groningen Drenthe

Bericht door Cookie »

Drie biedingen op busvervoer Groningen Drenthe

GRONINGEN -
Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen. (...) Het OV-bureau besteedt drie snelbusdiensten (Groningen – Emmen, Emmen-Hoogeveen en Groningen – Drachten) apart aan. Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen.

Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Suus »

Ik ben benieuwd. Dit is wel een flinke concessie, dus apart dat Veolia niet heeft ingeschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door webguy »

Ben ik gek, of is 't artikel slecht geschreven?
Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen.
En later
Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen. Dat concurreert in deze aanbesteding met Arriva en Connexxion.
Er staat een Qbuzz plaatje bij, dus ik neem aan dat Qbuzz ook een offerte heeft ingediend? Waarom staan ze dan niet de 2e x genoemd? Btje verwarrend helemaal omdat Connexxion en Arriva het nu in handen hebben :P
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door tsov »

Als je het goed had gequote had je gezien wat het verschil is :wink: Er zijn namelijk twee concessies:
Cookie-O-Fiel schreef:Arriva, Connexxion en nieuwkomer Qbuzz hopen het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe in handen te krijgen.
en
Cookie-O-Fiel schreef:Het OV-bureau besteedt drie snelbusdiensten (Groningen – Emmen, Emmen-Hoogeveen en Groningen – Drachten) apart aan. Voor die opdracht heeft zich een opmerkelijke kandidaat aangediend: touringcarbedrijf Lanting Reizen uit Klazienaveen.
;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door webguy »

Ah sorry, m'n slaapkop weer ;) Nu snap ik 'm: heel geweldig geschreven is het nog steeds niet vind k ;)
MrBusRacing
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 11:28

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door MrBusRacing »

Qbuzz heeft niet ingeschreven op de HOV concessie.

DE GGD concessie wordt bevochten door Qbuzz, Connexxion en Arriva.

De HOV concessie door Connexxion, Arriva en Lantinga Reizen ( dus niet door Qbuzz)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Karl »

Waarom zou Qbuzz niet hebben meegedaan?
Wanneer wordt de uitslag verwacht?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Meltrain »

In de loop van volgende maand wordt de uitslag bekend, als ik het artikel mag geloven. :wink:
Beide concessies bij dezelfde vervoerder is voor de reiziger waarschijnlijk wel het overzichtelijkst, dus ik gok op 2x Arriva.
Maar de combinatie Qbuzz + Lantinga Reizen zou wel het leukste zijn. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Jurjen »

meltrain schreef:In de loop van volgende maand wordt de uitslag bekend, als ik het artikel mag geloven. :wink:
Beide concessies bij dezelfde vervoerder is voor de reiziger waarschijnlijk wel het overzichtelijkst, dus ik gok op 2x Arriva.
Maar de combinatie Qbuzz + Lantinga Reizen zou wel het leukste zijn. :wink:
Maar het apart aanbesteden laat zien dat de concessieverlener dus juist niet per se dezelfde aanbieder hoeft. En voor zo'n kleine concessie zou een touringcarbedrijf wel eens goede kaarten kunnen hebben.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Chauf21 »

Het is nog niet bekend aan welke vervoerder deze concessies gegund gaan worden. Naar verluidt is de bekendmaking niet deze week... Ik ben benieuwd naar de redenen van deze uitsteldrang.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door BR628 »

Wat ik zoal gehoord heb is dat het minstens 7 april wordt, maar dat de kans ook niet gering is dat het niet voor week 16 of zelfs week 17 bekend wordt.... :roll:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door JeePee »

Chauf21 schreef:ben benieuwd naar de redenen van deze uitsteldrang.
Een reden is niet gegeven. Roddels zijn er uiteraard wel in overvloed :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Besluit concessies OV uitgesteld

Bericht door Daniel »

Besluit concessies OV uitgesteld
Geplaatst op: dinsdag 31 maart 2009 om 21:08
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 maart 2009 om 21:08

GRONINGEN - Het OV-bureau heeft de beslissing rond de concessies voor het busvervoer in Groningen en Drenthe weer uitgesteld. Het OV-bureau vindt de keuze moeilijk.
Lees verder

Naar het schijnt heeft Arriva het goedkoopste bod gedaan maar is het bod van Qbuzz en Connexxion kwalitatief beter. Ben benieuwd of het OVBGD voor kwaliteit of prijs gaat...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied

Bericht door Wubbo »

Kun je achteraf nog beslissen op welke criteria je gunt dan? Dat klinkt mij erg ongeloofwaardig in de oren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten