Limburg wil treinagenda voltooien
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Als er in de toekomst IC-NG komt de rijden kan de s800 wellicht doorrijden naar Liège en de s900 naar Bruxelles/Brussel. Op Eijsden past waarschijnlijk wel een vierbaks dubbeldekker, alleen moet je de langere treinen in de spits gaan aftrappenen en bijplaatsen in Maastricht.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Op zich heb je gelijk, maar de ICNG wordt waarschijnlijk enkeldeks.
Verder snap ik niet helemaal wat de s900 (ICD Amsterdam - Breda) met dit topic te maken heeft. :S
Verder snap ik niet helemaal wat de s900 (ICD Amsterdam - Breda) met dit topic te maken heeft. :S
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Het is hoe dan ook een nuttigere koppeling dan de huidige met Hasselt.waldo79 schreef:Die omweg via Namur maakt het geen aantrekkelijke verbinding alhoewel het voor toeristen richting Namur en de noordelijke Ardennen wellicht handig is, maar dan kan je geen business case op bouwenMeltrain schreef: Dan zie ik mogelijk meer in een koppeling met de [wiki]Treinserie 2400 (België 2015)[/wiki], waardoor er een rechtstreekse verbinding met Namur ontstaat en ook Brussel (incl. de Europese wijk) rechtstreeks verbonden wordt, zij het met een omweg.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Dat ben ik hoe dan ook met je eens, maar NMBS en het aanbieden van een attractief product is geen sterke combinatie (A)
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Of een stoptrein naar Luik die in Eijsden stopt, en een IC naar Brussel/Knokke via de HSL die rechtstreeks naar Luik gaat, en dus niet in Eijsden stopt. Is dat misschien geen optie?
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Of gewoon de IC uit Amsterdam doortrekken. Maar ja, op multicourante dubbeldekkers kunnen we lang wachten.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Verbetering, heel Limburg had net zo goed België kunnen zijn.waldo79 schreef:Treurige constatering doe je daar. Maastricht had net zo goed België kunnen zijn...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Maar gelukkig voor Limburg is dat het niet, want terwijl Belgisch Limburg het moet doen met het oudste materieel en een zeer matige bediening per trein, heeft Nederlands Limburg zeven dagen per week elk kwartier een snelle intercity naar de mooiste stad van de Benelux en verre omstreken
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Het ontbreken van deze belangstelling is de NS ook zeker niet vreemd.reisthijs schreef:Vooral een gebrek aan belangstelling bij de NMBS voor internationale verbindingen.waldo79 schreef:Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling,
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
@Bee: je doelt vast op Den Bosch
Als de onderhandelingen in 1839 anders waren gelopen was het deel van Maastricht op de westelijke Maasoever in Belgische handen gekomen
Als de onderhandelingen in 1839 anders waren gelopen was het deel van Maastricht op de westelijke Maasoever in Belgische handen gekomen
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Ik las vandaag een artikel dat Limburg steeds minder bewoners heeft. Dat het (tot een zeker punt) leeg stroomt.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
http://www.vkkl.nl/activiteiten-en-proj ... rimpregiosBee schreef:Dat doet praktisch elke provincie op Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht na. Alleen een aantal steden buiten deze provincies groeit nog en zelfs daar zijn nog uitzonderingen op.
Utrecht valt dus behoorlijk tegen nog. En er is nog geen rekening gehouden met mogelijk veel meer vluchtelingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Re-urbanisatie vooral maar ja, het komt in de praktijk op hetzelfde neer. Helemaal nu ze in hoog tempo kantoorpanden en ziekenhuizen en zorgcentra aan het verbouwen zijn tot wooneenheden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Gewoon de banen die verdwijnen buiten de steden (deels door verplaatsing naar de steden, deels door het verdwijnen naar het buitenland en deels door automatisering).
Dat in Limburg ook in de steden de banen verdwijnen is niet zo erg onlogisch, sinds de economie daar zwaar achteruit is gegaan (ingezet sinds de sluiting van de mijnen) bedrijven daar nu langzaam aan ook vertrekken. Daarnaast zit aan bijna alle kanten (zeer) interessante economische gebieden (Eindhoven, Ruhrgebied, Luik). Eigenlijk heeft Limburg relatief gezien gewoon niet zo veel te bieden aan grote bedrijven. De universiteit in Maastricht levert te weinig op, aangezien die veel concurrentie heeft (medische en rechtenstudies zijn er op veel andere universiteiten ook en die liggen vaak veel gunstiger voor bedrijven).
Dat in Limburg ook in de steden de banen verdwijnen is niet zo erg onlogisch, sinds de economie daar zwaar achteruit is gegaan (ingezet sinds de sluiting van de mijnen) bedrijven daar nu langzaam aan ook vertrekken. Daarnaast zit aan bijna alle kanten (zeer) interessante economische gebieden (Eindhoven, Ruhrgebied, Luik). Eigenlijk heeft Limburg relatief gezien gewoon niet zo veel te bieden aan grote bedrijven. De universiteit in Maastricht levert te weinig op, aangezien die veel concurrentie heeft (medische en rechtenstudies zijn er op veel andere universiteiten ook en die liggen vaak veel gunstiger voor bedrijven).
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
Laatst gewijzigd door paolie op do 07 mei 2015, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Sowieso was het destijds handiger geweest om de IC-A naar Maastricht en de IC-O naar Eupen te sturen (weekend IC-A naar Eupen), afgezien van enkele badgasten en toeristen is de vervoersvraag tussen Gent en Verviers te stellen op nihil, terwijl er voor Gent-Maastricht wel potentie zat, door het ontbreken van de taalbarrière en ook tevens studentuitwisselingen. Maar ja, das Geschichte.Vinny schreef:Er was wel wat vervoersvraag op de relatie Leuven-Maastricht (studentenuitwisselingen). Echter de IC stopte daar niet altijd, en ik heb het vermoeden dat dit niet bijdroeg aan de populariteit van de verbinding.waldo79 schreef:Leuk bedacht, maar een uitbreiding van het aantal treinen kun je vergeten Als de IC Brussel-Maastricht al werd opgeheven wegens gebrek aan belangstelling, dan gaat een dergelijke IC zeker niet terugkeren. Een koppeling naar Namur acht ik kansrijker.
Je zou nog de Ardennen-Express nieuw leven kunnen inblazen. Als deze boven Eindhoven buiten de dienstregeling van de overige treinseries valt dan is kort enkeldeks materieel niet problematisch, eventueel zou je er een toeslag voor kunnen vragen voor binnenlands gebruik om te voorkomen dat de trein overvol raakt. Wel moet je dan wat meer luxe aanbieden dan de NS nu kan doen.
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Komt ook door het unieke karakter van die uni (unieke studies en probleem gestuurd onderwijs) en tevens wordt ook over de stad Maastricht wel positief uitgelaten. Niet traditioneel met verenigingen, maar wel erg gezellig. Alleen jammer dat de Hogeschool Zuyd de meeste opleidingen in Heerlen en Sittard aanbieden en niet in Maastricht.paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei:http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
Als trouwens iets een doorslaand succes is in Maastricht, is het de universiteit wel. Die staat onder studenten zeer hoog aangeschreven, ook (met name zelfs) in onze buurlanden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
In het kaartje dat hiervoor werd gepost stond Maastricht nog als licht krimpend ingetekend. Verschil is dan wel dat jouw kaartje over het verschil tussen 2009 en 2013 gaat en dat eerdere kaartje de prognoses tot 2025 zijn.paolie schreef:De leegloop vindt met name plaats in de westelijke en oostelijke mijnstreek (verklaarbaar) en in het landelijk gebied (landelijke trend). Maastricht kent vooralsnog behoorlijke groei: http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... breadcrumb
Re: Limburg wil treinagenda voltooien
Ik weet niet of je wel eens in Maastricht komt, maar op mij komt de stad als erg bruisend over. Zowel op werkdagen als in de weekenden. Dat er regelmatig staanplaatsen zijn in de s800 is tekenend.
In Heerlen wordt ook druk aan de weg getimmerd, maar ik vermoed dat het geen toeristenmagneet wordt.
In Heerlen wordt ook druk aan de weg getimmerd, maar ik vermoed dat het geen toeristenmagneet wordt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten