Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Er was een kernnetwerk voorgeschreven door de provincie. Alle vervoerders MOESTEN minimaal hieraan voldoen om uberhaupt een beoordeling te krijgen. De frequentie van deze lijn 50 stond geëist op 4x/uur. 2x/uur bieden kan dus niet.

Het kan zijn dat Arriva alleen het kernnetwerk heeft aangeboden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Ik snap al die haat tegen Arriva niet?
- Abelio heeft vals gespeeld
- Veolia heeft geen geldig bod gedaan
Dus Arriva blijft over. Kennelijk zijn zij in staat om het beste netwerk in Limburg aan te bieden. En als er bepaalde verbindingen zijn die daardoor wegvallen, is dat de schuld van Limburg (hadden zij maar betere eisen moeten formuleren), niet de schuld van Arriva.

Maar als ik kijk wat er in het Kernnetwerk geëist wordt is dat nog een behoorlijk lijnennet. Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk niet dat Arriva als slechte partij wordt gezien, maar als een partij die minder OV biedt. Arriva is heel goed in materieel net groot genoeg maken om iedereen te vervoeren. Ik hoop alleen voor Limburg dat ze beter op de veranderingen kan inspelen dan Veolia.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Yanaike »

Maar dat is dan toch juist prima? Als er maar 8 personen met een bus mee hoeven is het belachelijk om een bus te laten rijden met capaciteit voor 40 plaatsen!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Arriva is soms een vervoerder die een rit met gemiddeld 7 reizigers met een 8 persoonsbusje te laten rijden, terwijl er ook meer dan 8 reizigers mee kunnen gaan. Dan kun je meer dan 8 reizigers op de route niet meekrijgen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Gaat arriva eigenlijk als "door" rijden, of was dat een concept van abellio?
Ik heb geen onderschrift
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

sirvinniei schreef:Gaat arriva eigenlijk als "door" rijden, of was dat een concept van abellio?
Was volgens mij een concept van Abellio.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door starx »

Bee schreef:Dat willen ze je wel doen geloven ja. Maar dat is niet direct dankzij Arriva, maar ondanks Arriva. Als de opdrachtgever schrijft dat Arriva vaker moet rijden dan NS deed of nieuwe treinen moet kopen, dan zal de waardering al snel door het dak schieten. Maar dat is uiteindelijk omdat de provincie dat betaalt van de belasting die jij hebt opgebracht.

In die zin is het eigenlijk ook kolder dat de provincie al die stoptreinen zelf wil aanbesteden. Nu krijgt de provincie Limburg dat eigenlijk gratis van NS. Straks moet de provincie daarvoor Arriva betalen wat weer ten koste gaat van het geld dat de provincie aan het busvervoer kan besteden, want de hoeveelheid subsidie die Limburg mag uitkeren is niet gestegen t.o.v. de huidige periode. De mensen die niet langs het spoor wonen zijn de provincie zo dankbaar straks, eindelijk die bus uit het dorp want daar is geen geld meer voor :)
[/end Arrivabashmodus]

Dit is niet waar. In de HRN-concessie is opgenomen dat er jaarlijks 6 miljoen naar de provincie Limburg gaat om de stoptreinen mee te financieren. NS moet dus meer concessievergoeding omdat ze die (waarschijnlijk verliesgevende) treinen niet meer hoeven te rijden. Verder ontving NS voor de aanbesteding van Limburg ook een zak geld voor de Maaslijn en de Heuvellandlijn. Het is dus niet zo dat zij dit deden uit liefdadigheid.

De zaken die jij noemt die Arriva een betere beoordeling geven (nieuwe treinen en hogere frequentie), maar zaken als punctualiteit, properheid en dienstverlening enz. zijn toch wel zaken waar Arriva wel degelijk invloed op heeft en daar zijn ze juist beter dan NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Op de Achterhoekse lijnen en de Emmerlijn is de punctualiteit gestegen sinds Arriva is gekomen en dat zijn niet de makkelijkste lijnen om punctueel te rijden aangezien Zutphen-Winterswijk een strak tijdschema heeft en Arnhem-Winterswijk op een deel van het traject het traject moet delen met veel ander verkeer en op Zwolle-Emmen is het een combinatie van beide.

De Maaslijn en Heuvellandlijn liggen zo goed als vrij van ander verkeer (uitgezonderd Heerlen-Landgraaf) en op de Maaslijn zit er nog aardig wat lucht in de dienstregeling en de Heuvelland heeft slechts twee halve kruisingen op enkelsporig gedeelte (Heerlen en Kerkrade) dus dat zijn niet de lastigste lijnen om punctueel te rijden. Bij een doorkoppeling zou het zoals Bee al aangaf de punctualiteit wel afnemen, vrees ik, aangezien Veolia nu al met modern materieel rijdt en er dus op dat punt niet veel valt te verbeteren. Overigens rijdt de NS ook lange treinseries op deels enkelsporig traject, maar bij de s3000 en s1500 is er maar één kruising (Anna-Palowna, Bovenkarspel) en bij de s3600 een halve kruising bij Deventer. Dat valt in het niet bij het aantal kruisingen op de Maaslijn (Reuver, Venlo, Lottum-Tienray (spits), Venray, Vierlingsbeek (spits), Boxmeer, Cuijck (spits), Heilig Landstichting (dit is echter dubbelspoor, dus telt niet echt mee) en een halve kruising bij Nijmegen). Ik ben wel benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitwijzen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

En ik ben geen Arriva of Veolia-basher, ik zie alleen niet hoe er nog gedacht kan worden dat aanbesteden een betere kwaliteit op levert. Initieel was dat wel het geval, want met vrij hopeloze bedrijven waar helemaal niet commercieel werd gedacht werd het ook niet zo veel, maar op dit moment zijn de overheden met hun ondoordachte plannetjes opnieuw bezig de boel uit te moorden. Er wordt teveel geld verspild aan bijzaken zoals spiksplinternieuw materieel terwijl het oude materieel nog niet is afgeschreven of aan allerlei sociale subsidies zoals spotgoedkoop OV voor bejaarden terwijl dat allemaal wel ten koste gaat van het vervoersaanbod. En dus kan je alles buiten een verplicht kernnet wel vergeten en omdat er dan tekorten ontstaan door al die weggepeste reizigers kan je verwachten dat de provincie ook toestemming geeft om de bijl in het kernnet te zetten. Daar zouden ze echt niet de eerste provincie in zijn die dat doet...

Als je wil dat de bejaarden meer te besteden hebben moet je de AOW verhogen, niet OV gaan weggeven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Jongere ouderen (65-80) zijn de meest vermogende groep, daar hoef je noch de AOW ervoor te verhogen, noch gratis of goedkoop OV te verstrekken.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Berk-24 schreef:Ik denk wel dat we het volgende kunnen verwachten:
-lijn 83 rijdt op zondag voortaan nog maar 1x/uur tussen Gennep en Venlo
-Lijn 57 (Maastricht-Gulpen) rijdt voortaan nog maar 1x/uur in de daluren
-De belbusconstructies van 1x/uur een aanvullende belbus gaan verdwijnen
-Er zullen misschien enkele lijnen niet meer rijden op zondag
-Lijn 50 (Maastricht-Aachen) nog maar 2x/uur tussen Vaals en Aachen?
Ja, en ja. Typisch Arriva
Maar volgens mij reed lijn 50 altijd al 2x-uur tussen Vaals en Aachen
Laatst gewijzigd door OmniLezer op di 02 jun 2015, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Gekko123 »

En dan heb ik het nog niet over de typische Arriva-constructie van twee grotendeels parallellopende lijnen met allebei een uursdienst (of lager) die vervolgens binnen 5 minuten van elkaar gaan rijden :X
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Yanaike schreef:Ik snap al die haat tegen Arriva niet?
- Abelio heeft vals gespeeld
- Veolia heeft geen geldig bod gedaan
Dus Arriva blijft over. Kennelijk zijn zij in staat om het beste netwerk in Limburg aan te bieden. En als er bepaalde verbindingen zijn die daardoor wegvallen, is dat de schuld van Limburg (hadden zij maar betere eisen moeten formuleren), niet de schuld van Arriva.

Maar als ik kijk wat er in het Kernnetwerk geëist wordt is dat nog een behoorlijk lijnennet. Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt?
Ik geef je mijn interpretatie van het door jou genoemde `haat tegen Arriva.`
- Arriva heeft eerlijk gewonnen, maar altijd knippen ze waar ze kunnen knippen
- Aansluiting gaan 'opeens'weg als Arriva rijdt, want de chauffeurs daar worden opeens haastig
- Arriva komt met mooie formules en beloftes en ten slotte beroven ze ons met die hoge prijzen.

Hoe kan het dat ,als ik met RET van Spinozaweg naar Station Lombardijen ga, ik geen 1 euro kwijt ben van mijn OV en bij Arriva wel? Daarom heb ik een afkeer van Arriva.

Ik vind hun materieel mooi, maar de dienstregeling en alles vind ik niets.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Gekko123 schreef:En dan heb ik het nog niet over de typische Arriva-constructie van twee grotendeels parallellopende lijnen met allebei een uursdienst (of lager) die vervolgens binnen 5 minuten van elkaar gaan rijden :X
Kan je me het beter uitleggen, want ik vind dat best interessant.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

En het is officieel:
Provincie kiest voor Arriva
Gedeputeerde Staten van de provincies Limburg en Gelderland hebben besloten Arriva te contracteren om in de periode 2016-2031 het complete openbaar vervoer in Limburg te verzorgen. De colleges van GS trekken daarmee de eerder genomen gunning aan NS-dochter Abellio in. Er wordt dus geen nieuwe aanbesteding op touw gezet.
Voor meer info klik hier.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Officieel/definitief is pas als alle rechtzaken achter de rug zijn. Het kan nog alle kanten op gaan.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Gekko123 »

OmniLezer schreef:
Gekko123 schreef:En dan heb ik het nog niet over de typische Arriva-constructie van twee grotendeels parallellopende lijnen met allebei een uursdienst (of lager) die vervolgens binnen 5 minuten van elkaar gaan rijden :X
Kan je me het beter uitleggen, want ik vind dat best interessant.
Simpel uitgelegd komt het hierop neer:
lijn 1 loopt van A via B en C naar D
lijn 2 loopt van A via B en C naar E
Beide lijnen rijden met een frequentie van 1x/uur waarbij de routes tussen A en C precies gelijk zijn. De reiziger wil dan eigenlijk dat de verdeling tussen deze twee lijnen dan ongeveer iedere 30 minuten is (dus dat er tussen A en C een halfuursdienst ontstaat). Echter komt het bij Arriva wel eens voor dat lijn 2 maar liefst 5 minuten later vertrekt dan lijn 1 vanaf beginpunt A. Dit is voor Arriva dan voordeliger doordat dit omlooptechnisch beter uitkomt.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

CamilleKreemers schreef:Ik denk niet dat Arriva als slechte partij wordt gezien, maar als een partij die minder OV biedt. Arriva is heel goed in materieel net groot genoeg maken om iedereen te vervoeren. Ik hoop alleen voor Limburg dat ze beter op de veranderingen kan inspelen dan Veolia.
Sorry, ik ben even op dreef vandaag dus je kan waarschijnlijk nog meer berichten van mij zien in de topic, maar dat is wel dus wat ik bedoel. Lijn 92 met een 8 persoons bus tot 18:00 laten rijden, is geen streeklijn maar een buurtbus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

Gekko123 schreef:
OmniLezer schreef:
Gekko123 schreef:En dan heb ik het nog niet over de typische Arriva-constructie van twee grotendeels parallellopende lijnen met allebei een uursdienst (of lager) die vervolgens binnen 5 minuten van elkaar gaan rijden :X
Kan je me het beter uitleggen, want ik vind dat best interessant.
Simpel uitgelegd komt het hierop neer:
lijn 1 loopt van A via B en C naar D
lijn 2 loopt van A via B en C naar E
Beide lijnen rijden met een frequentie van 1x/uur waarbij de routes tussen A en C precies gelijk zijn. De reiziger wil dan eigenlijk dat de verdeling tussen deze twee lijnen dan ongeveer iedere 30 minuten is (dus dat er tussen A en C een halfuursdienst ontstaat). Echter komt het bij Arriva wel eens voor dat lijn 2 maar liefst 5 minuten later vertrekt dan lijn 1 vanaf beginpunt A. Dit is voor Arriva dan voordeliger doordat dit omlooptechnisch beter uitkomt.
Ja, op zondag op Zuidplein is het ook altijd feest. Een hele golf vertrekkende Arriva bussen en dan is er de komende 40 minuten niets meer.

eigenlijk had de Admin van deze topic de naam Arriva-bash kunnen geven.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Heet dit rare concept niet "overstappen"? Het blijkt dat een grote hoeveelheid reizigers hier een allergie voor hebben
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Stefan »

OmniLezer schreef:Ja, op zondag op Zuidplein is het ook altijd feest. Een hele golf vertrekkende Arriva bussen en dan is er de komende 40 minuten niets meer.
Heeft alles met aansluitingen te maken op bijvoorbeeld busstation Heinenoord en Oude-Tonge..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Ik Oost-Brabant is het allemaal wel wat minder maar in de Achterhoek ben ik toch wel vrij tevreden over Arriva, al zijn er nog wel wat verbeterpunten, vooral net betrekking tot aansluitingen en het vrij snel gaan uitdunnen van de diensten tot een uursdient.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door OmniLezer »

sirvinniei schreef:Heet dit rare concept niet "overstappen"? Het blijkt dat een grote hoeveelheid reizigers hier een allergie voor hebben
Ik heb daar geen hekel aan, maar als je aansluiting 2 tellen te vroeg vertrekt en je dan een heel uur moet wachten. Laat het dan maar zitten.
Stefan schreef:
OmniLezer schreef:Ja, op zondag op Zuidplein is het ook altijd feest. Een hele golf vertrekkende Arriva bussen en dan is er de komende 40 minuten niets meer.
Heeft alles met aansluitingen te maken op bijvoorbeeld busstation Heinenoord en Oude-Tonge..
oh, okee. Nu is het duidelijk.
Berk-24 schreef:Ik Oost-Brabant is het allemaal wel wat minder maar in de Achterhoek ben ik toch wel vrij tevreden over Arriva, al zijn er nog wel wat verbeterpunten, vooral net betrekking tot aansluitingen en het vrij snel gaan uitdunnen van de diensten tot een uursdient.
Dat staat wel vast.

Dan vraag ik me af wat er zou gebeuren als Arriva het stadsvervoer in Rotterdam gaat verzorgen. Dan gaan ze een probleem hebben als ze al gaan beginnen om lijn 144/146 en de rest van de stadsdienst uit te dunnen tot een halfuursdienst.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten