Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

De winst moet wel behaald worden. Ik vind dat de reizigers centraal moet staan, maar bij OV-bedrijven staan de winstmarges centraal.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Post »

Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

ja, maar je moet naar mijn idee kijken naar een combinatie van klantgerichtheid en winst. Bij sommige bedrijven wordt niet gekeken naar de krant en puur alleen naar de winst.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door AppleMoose »

Berk-24 schreef:Op de Achterhoekse lijnen en de Emmerlijn is de punctualiteit gestegen sinds Arriva is gekomen en dat zijn niet de makkelijkste lijnen om punctueel te rijden aangezien Zutphen-Winterswijk een strak tijdschema heeft en Arnhem-Winterswijk op een deel van het traject het traject moet delen met veel ander verkeer en op Zwolle-Emmen is het een combinatie van beide.
Iedere vervoerder met nieuw materieel had daar de punctualiteit verbeterd. De lintjes van Syntus trokken te langzaam op t.o.v. het strakke rijschema op Zutphen-Winterswijk. Op Arnhem-Winterswijk bleven er problemen met detectie van de treinen en andere technische storingen waar Syntus niet zozeer iets aan kon doen. De wisseling van de wacht daar kwam zo ongeveer gelijktijdig met een grootschalige spoorvernieuwing op die lijn en de nieuwe treinen worden ook beter gedetecteerd. Het aantal overige technische storingen is ook enorm gedaald, dus logisch dat de punctualiteit omhoog gaat daar.

Op de Emmerlijn is ook sprake van nieuw materieel dat het rijschema beter kan halen. NS heeft destijds geïnvesteerd in "turbo"-plan v's zodat deze sneller optrokken. SLT kon daar niet ingezet worden, was in de Randstad harder nodig. SGM was destijds ook op andere plekken harder nodig en om alleen voor 1 lijn nieuw materieel aan te schaffen terwijl deze toch op de nominatie stond om aanbesteed te worden is financieel gezien ook geen goed idee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Plus Zutphen-Winterswijk had in het verleden ook wel heel veel last van de NS-intercity uit Zwolle die toen nog stelselmatig te vroeg kwam en voorrang kreeg boven de op tijd zijnde regionale treinen (met als gevolg dat die uit Oldenzaal linkerspoor werd gezet en die uit Winterswijk dan maar stil werd gezet). Heb vaak zat meegemaakt dat de trein uit Winterswijk op tijd was, maar vervolgens minutenlang werd stilgezet bij de aansluiting tot beide andere treinen voorlangs waren geraakt en vervolgens een achterlichtaansluiting te krijgen in Zutphen.

Tegenwoordig gebeurd dat niet meer en komt de trein uit Zwolle eerder te laat aan dan te vroeg. Dat heeft ook wel geholpen.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Een woordvoerster van Veolia melde net op RTL Z dat Veolia bezwaar gaat aantekenen en naar de rechter stapt.. Laat het feest maar weer beginnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

Hun bod was te hoog, dan heb je toch geen voet om op te staan als vervoerder?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

Post schreef:Lijkt me logisch dat de winst centraal staat bij een bedrijf. Een bedrijf dat geen winst maakt bestaat meestal niet lang. Tenzij er een aandeelhouder is die er geld in blijft storten, maar die zijn redelijk zeldzaam.
Wat vind jij niet lang? Want het is bij techbedrijven heel normaal om een decennium geen winst te maken bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door BR628 »

flipje schreef:Een woordvoerster van Veolia melde net op RTL Z dat Veolia bezwaar gaat aantekenen en naar de rechter stapt.. Laat het feest maar weer beginnen.
Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.

a) Alle informatie die Rene de Beer doorspeelde was bekend bij Veolia (het was immers bedrijfsinformatie VAN Veolia.) Dus die informatie had men bij Veolia ook nog toen Rene de Beer allang weg was. Hoe kan je dan op RTL7 zeggen dat er een gelijk level playing field moet zijn en dat je zelf informatie mist wat Abellio wel had. ALs je wat beter in je eigen archief had gezocht had je die informatie dus zelf al in huis.
b) Dat je zonder de betreffende gelekte informatie ook een goed bod kan leggen bewijst wel het bod van Arriva.
c) Veolia heeft simpelweg een ongeldig bod ingediend en is daarom ook uitgesloten van verdere deelname. Natuurlijk denkt men nu alsnog een kans te maken als het opnieuw moet worden aanbesteed, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Tochjo »

BR628 schreef:Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.
Boze tongen beweren dat Veolia erop uit is om de zaak zo lang mogelijk te rekken, omdat zij dan langer mogen blijven rijden en daar kennelijk geld aan verdienen. In januari verscheen een artikel in de Volkskrant waarin dat geschreven stond.
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje77 »

Dat zal de toekomst wel laten zien. Volgens mij staat nergens dat de provincie Limburg met Veolia in zee moet als de ingangsdatum van de nieuwe consessie niet gehaald wordt.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door WSM »

Bee schreef:Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Aan de andere kant heeft Arriva niet te maken met een spaghetti aan personeelsdiensten waarbij machinisten en conducteurs over het hele land uitzwerven. Dus in dat opzicht heeft Arriva het potentieel om de zaken beter beheersbaar te houden dan NS.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

busje77 schreef:Dat zal de toekomst wel laten zien. Volgens mij staat nergens dat de provincie Limburg met Veolia in zee moet als de ingangsdatum van de nieuwe consessie niet gehaald wordt.
Nee maar dat is wel het meest voor de hand liggend. Want Veolia rijdt er op dit moment rond met al zijn voertuigen, de stallingen zijn aanwezig, dienstroosters, personeel, onderhoudscontracten etc. En als de huidige concessie verlengd moet worden wilt dat zeggen dat de nieuwe vervoerder nog niet alles op orde heeft om te gaan starten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

BR628 schreef:b) Dat je zonder de betreffende gelekte informatie ook een goed bod kan leggen bewijst wel het bod van Arriva.
Nouja goed bod is maar subjectief. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door regenmaker »

OmniLezer schreef:Ja, op zondag op Zuidplein is het ook altijd feest. Een hele golf vertrekkende Arriva bussen en dan is er de komende 40 minuten niets meer.
Eerdags verdwijnt toch een groot deel van de Arriva lijnen van Zuidplein. HWGO naar CXX! *O*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje77 »

datm schreef:
busje77 schreef:Dat zal de toekomst wel laten zien. Volgens mij staat nergens dat de provincie Limburg met Veolia in zee moet als de ingangsdatum van de nieuwe consessie niet gehaald wordt.
Nee maar dat is wel het meest voor de hand liggend. Want Veolia rijdt er op dit moment rond met al zijn voertuigen, de stallingen zijn aanwezig, dienstroosters, personeel, onderhoudscontracten etc. En als de huidige concessie verlengd moet worden wilt dat zeggen dat de nieuwe vervoerder nog niet alles op orde heeft om te gaan starten.
Het is maar de vraag of de huidige concessie verlengd wordt als alles opnieuw moet.

Bovendien kreeg Arriva in april 2014 Arriva West Brabant gegunt. Veolia kon toen nog bezwaar maken en op de ingangsdatum reden nieuwe bussen. Dus voor de bussen kan de concessie pas definitief zijn in april 2016. De bestaande treinen blijven rijden. Met die treinen heeft Arriva al ervaring. Blijven de treinen over voor de twee nieuwe lijnen. En dat is het zelfde probleem voor Veolia als Arriva.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

busje77 schreef:Het is maar de vraag of de huidige concessie verlengd wordt als alles opnieuw moet.

Bovendien kreeg Arriva in april 2014 Arriva West Brabant gegunt. Veolia kon toen nog bezwaar maken en op de ingangsdatum reden nieuwe bussen. Dus voor de bussen kan de concessie pas definitief zijn in april 2016. De bestaande treinen blijven rijden. Met die treinen heeft Arriva al ervaring. Blijven de treinen over voor de twee nieuwe lijnen. En dat is het zelfde probleem voor Veolia als Arriva.
Ik denk ook niet dat de huidige concessie verlengd hoeft te worden omdat het nog een tijdje duurt voor de nieuwe concessie in gaat. Maar als deze verlengd zal worden dan zal waarschijnlijk Veolia de verlenging mogen rijden. Volgens mij staat dit ook in de afspraken met de provincie zodat Limburg nooit zonder vervoerder kan zitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Maar als ik kijk wat er in het Kernnetwerk geëist wordt is dat nog een behoorlijk lijnennet. Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt?
Het bod zelf zal ook vast wel goed zijn ja, maar ik ben wel benieuwd wat er over een jaar nog van over is. Wat mij heel erg opvalt is dat Arriva ook best in staat is tot goede vernieuwende ideeën te komen maar dat het nog weleens aan de uitvoering ervan schort. De opbrengsten zijn zo sterk leidend dat nieuwe ideeën nogal vaak niet echt de kans krijgen om zichzelf te bewijzen wat in combinatie met een erg karige marketing naar buiten toe (ze zijn vrij sterk gericht op bestaande reizigers informeren) voor een onrustig beeld naar de buitenwereld zorgt. Nieuwe dienstregelingen bevatten daardoor ook vaak relatief grote aanpassingen en soms wordt dezelfde lijn een jaar later alweer aangepast.
Veel andere vervoerders lijken dat juist weer wat beter te doen en zorgen voor meer rust in hun aanbod waardoor reizigers beter weten wat ze kunnen verwachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door fogeltje »

Tochjo schreef:
BR628 schreef:Snap werkelijk niet op welke punten ze denken ook maar een beetje gelijk te krijgen.
Boze tongen beweren dat Veolia erop uit is om de zaak zo lang mogelijk te rekken, omdat zij dan langer mogen blijven rijden en daar kennelijk geld aan verdienen. In januari verscheen een artikel in de Volkskrant waarin dat geschreven stond.
Ik denk niet dat iemand daar aan twijfelt. Veolia probeert nog zoveel mogelijk geld te zuigen uit een concessie die zwaar verliesgevend is gebleken omdat men te laag had ingeschreven.
busje77 schreef:Bovendien kreeg Arriva in april 2014 Arriva West Brabant gegunt. Veolia kon toen nog bezwaar maken en op de ingangsdatum reden nieuwe bussen. Dus voor de bussen kan de concessie pas definitief zijn in april 2016. De bestaande treinen blijven rijden. Met die treinen heeft Arriva al ervaring. Blijven de treinen over voor de twee nieuwe lijnen. En dat is het zelfde probleem voor Veolia als Arriva.
Veolia was te laat waardoor hun bezwaar niet behandeld werd. Anders had het proces zich daar nog wel gerekt.
"Een touringcar is geen bus"
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje77 »

Als de definitieve gunning dus 6 maanden voor de ingangsdatum plaatsvind is voor een busconcessie dus nog genoeg tijd om alles te regelen.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

busje77 schreef:Als de definitieve gunning dus 6 maanden voor de ingangsdatum plaatsvind is voor een busconcessie dus nog genoeg tijd om alles te regelen.
Ja kijk naar Zeeland in november 2014 trok Syntus het bezwaar in en 3 maanden later op 1 maart 2015 (oorspronkelijk 14 december 2014) kon de nieuwe concessie ingaan. Sterker nog vanaf 14 december waren alle medewerkers van Veolia al in dienst van Connexxion en werden vanaf die datum ook door hun uitbetaald en reden dus al in de nieuwe werkkleding rond. Dus het kan heel snel gaan. Zeker bij grote bedrijven als Connexxion en Arriva. Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg :wink:
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje77 »

datm schreef:
busje77 schreef:Als de definitieve gunning dus 6 maanden voor de ingangsdatum plaatsvind is voor een busconcessie dus nog genoeg tijd om alles te regelen.
Ja kijk naar Zeeland in november 2014 trok Syntus het bezwaar in en 3 maanden later op 1 maart 2015 (oorspronkelijk 14 december 2014) kon de nieuwe concessie ingaan. Sterker nog vanaf 14 december waren alle medewerkers van Veolia al in dienst van Connexxion en werden vanaf die datum ook door hun uitbetaald en reden dus al in de nieuwe werkkleding rond. Dus het kan heel snel gaan. Zeker bij grote bedrijven als Connexxion en Arriva. Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg :wink:
De nieuwe bussen rijden daar nog niet en het was een overgang Transdev -> Transdev. Iets zegt mij dat het in Limburg niet zo snel geregeld zal zijn.
busje10
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 04 mei 2015, 13:42

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busje10 »

OmniLezer schreef:
Berk-24 schreef:Ik denk wel dat we het volgende kunnen verwachten:
-lijn 83 rijdt op zondag voortaan nog maar 1x/uur tussen Gennep en Venlo
-Lijn 57 (Maastricht-Gulpen) rijdt voortaan nog maar 1x/uur in de daluren
-De belbusconstructies van 1x/uur een aanvullende belbus gaan verdwijnen
-Er zullen misschien enkele lijnen niet meer rijden op zondag
-Lijn 50 (Maastricht-Aachen) nog maar 2x/uur tussen Vaals en Aachen?
Ja, en ja. Typisch Arriva
Maar volgens mij reed lijn 50 altijd al 2x-uur tussen Vaals en Aachen
57 rijdt nu ook tussen 11 en 14u 1x per uur.
lijn 50 zal denk ik wel 4x per naar Aken rijden, dis bussen zitten altijd al vol, ik rij zelf die lijn er is geld aan te verdienen!

Persoonlijk had ik ook veel liever Abellio gezien, dat is een gevoel. We zullen zien wat het gaat brengen
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

datm schreef:Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg :wink:
Waar rijden in Zeeland dan nog bussen ? :shock:
Daarbij is Limburg ook een concessie met treinen.

Das net zoiets als New York en Amsterdam met elkaar vergelijken
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
datm schreef:Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg :wink:
Waar rijden in Zeeland dan nog bussen ? :shock:
De krimp is natuurlijk een gemeenschappelijk probleem waardoor de vraag naar OV afneemt en er lijnen gaan verdwijnen.
WSM schreef:
Bee schreef:Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Aan de andere kant heeft Arriva niet te maken met een spaghetti aan personeelsdiensten waarbij machinisten en conducteurs over het hele land uitzwerven. Dus in dat opzicht heeft Arriva het potentieel om de zaken beter beheersbaar te houden dan NS.
Daarnaast is de vertrekprocedure sneller door eenmansbediening en is het materieel sneller dan de oude plan-v's die er rijden.
Berk-24 schreef:Mij had het logischer geleken om de Maas-Express tussen Liège en Nijmegen te laten rijden en het liefst (bij uitbereiding infra) alleen stoppent te Nm Heijendaal, Cuijck, Boxmeer, Venray, Venlo, Reuver, Roermond, Echt, Sittard, Geleen-Lutterade, Maastricht, Mt Randwijck, Eijsden, Visé en Bressoux. De trein uit Aachen rijdt dan tot Maastricht. De overige stations tussen Mt Randwijck en Nijmegen zullen dan samen met wat nieuwe stations door de Maas-Bahn bedient worden
Luik?-Maastricht-Aken is goedkoper omdat er dan minder mulitcourantmaterieel nodig is.
Verder is de stop in Reuver overbodig. (misschien Echt en Geleen Lutterade ook)
Hoop dat ze voor de Maas Express en eventueel Aken-Maastricht-Luik materieel van (duitse) intercity kwaliteit inzetten met fatsoenlijke stoelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten