Thom91 schreef:Hangt ervan af, je gaat er nu voornamelijk van uit dat de stroom vooral uit Amstelveen komt. Ik vermoed dat die vrijwel in het niet valt met de stroom die op Zuid via de trein zal komen. Verder heeft Amstelveen al een directe verbinding met het centrum van de stad in de vorm van de tram.
Exact, dat is nou net het probleem. Want waarom zou je als GVB nog een halflege metro tussen Zuid en Centrum laten rijden, als je middellange afstandsreizigers al in de tram zitten (en DUS niet over zullen stappen op die metro)?
Door de verbinding Amstelveen - Amsterdam net zo middelmatig te laten als-ie nu is, blijft de meest populaire volgorde van Amstelveners om in Amsterdam te komen:
1. de fiets
2. bus 170-172
3. sneltram 51 (als-ie niet uitvalt is dit nog best een redelijke verbinding, maar die vervalt na 2017)
4. de auto
5. de immer stapvoets rijdende tram 5
Vanuit sommige delen van Amstelveen zit je met het OV sneller op het Houtplein in Haarlem dan op de Dam in Amsterdam.
Dankzij falend bestuur is DE mogelijkheid om dit te veranderen in:
1. de metro (waarmee je gemiddeld 10 min. sneller in het Centrum van A'dam bent dan met de 170-172 of tram 5)
2. de fiets
3. (en alleen voor verstokte OV-haters ook nog de auto)
nu voorgoed weggepoetst in de plannenmakerij.
En beperkt de plannenmakerij zich nu tot het wegpesten van reizigers uit de tram en de bus, zodat ze na 2017hun rechtstreekse verbinding moeten omruilen in een (incl. wacht- en overstaptijd) even langzame overstap op de NZ-metro.
Prima voor een slaperige provinciale stad als Emmen, Roermond, Etten-Leur of Sneek, maar voor Amsterdam is dit soort OV-beleid toch echt onder de maat.